Bezpečnostní systémy Honda

Marek Litzman, 2. prosince 2008, 11:33 Google+

V souladu se svou úctou ke každému jednotlivci považuje společnost Honda bezpečnost za oblast nejvyššího významu. V roce 1970 společnost Honda vytvořila Úřad pro propagaci bezpečné jízdy a v roce 1987 jsme se stali prvním japonským výrobcem automobilů, který začal do svých vozů montovat airbagy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Honda klade na bezpečnost důraz jak z hlediska vývoje bezpečnostních technologií, tak z hlediska vzdělávání a propagace bezpečné jízdy. Prostřednictvím těchto aktivit se neustále snažíme přispívat ke zvyšování bezpečnosti motocyklistů, řidičů i chodců.

Bezpečnostní technologie značky Honda

Ve společnosti Honda vyvíjíme technologie a zařízení, jež podporují bezpečnost dopravy ve všech fázích včetně technologií přednárazové bezpečnosti, které přemosťují mezeru mezi aktivními a pasivními bezpečnostními systém

Aktivní bezpečnostní technologie Prevence nehod

 

Podpora řidiče a prevence nehod

  Předcházení nebezpečí

 

Řízení vozidla takovým způsobem, aby se odvrátilo hrozící nebezpečí

Přednárazové bezpečnostní technologie

 

Predikce a příprava na kolizi

 

Pasivní bezpečnostní technologie Zmírnění poranění

 

Pomáhají předcházet soustředěným nárazovým silám s cílem minimalizovat rozsah poranění při nehodě

  Minimalizace škod při nehodě

 

Minimalizace nebezpečí po nehodě s cílem zabránit šíření škod

Aktivní bezpečnostní technologie
Preventivní bezpečnostní technologie

Pro bezpečné řízení automobilu je důležité, aby řidič dokázal rychle a přesně vyhodnotit situaci v okolí vozidla. Námi vyvíjené bezpečnostní technologie a systémy lze popsat termíny „dobře vidět“, „být dobře viděn“ a „snadné ovládání“. Rozpoznávací technologie snižují stres řidiče, předcházejí chybám způsobeným únavou a významnou měrou se podílejí na snižování počtu dopravních nehod.

Systém pro udržování v jízdním pruhu (LKAS)

Systém LKAS dokáže identifikovat jízdní pruhy na vozovce za pomoci obrazů z CMOS kamery umístěné v horní části čelního skla a pomocí točivého momentu předávaného do volantu pomáhá udržovat vozidlo v jízdním pruhu. Systém LKAS funguje při rychlostech nad 65 km/h na rovných vozovkách nebo v zatáčkách s poloměrem nad 230 m, což je případ většiny dálnic.

Adaptivní tempomat (ACC)

Tento systém využívá informace z radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln, který je umístěn za mřížkou chladiče. Na základě informací z radaru sleduje systém vzdálenost od vozidla vpředu, zatímco ostatní čidla ve vozidle poskytují údaje o jízdním stavu vozu. Kromě udržování nastavené rychlosti je tento systém schopen automaticky regulovat rychlost jízdy a relativní vzdálenost od vozidla vpředu jedoucího ve stejném pruhu.

První inteligentní systém nočního vidění na světě

Inteligentní systém nočního vidění představuje první systém svého druhu na světě, který pomáhá předcházet nehodám tím, že zlepšuje přehled a úsudek řidiče při jízdě za tmy. Systém vydává upozornění na chodce nacházející se v trase vozidla, kteří jsou při jízdě na neosvětlených silnicích špatně viditelní.

Systém zlepšuje přehled řidiče o situaci před vozidlem tím, že obraz ze dvou infračervených kamer umístěných ve spodní části nárazníku přenáší na head-up displej. Pokud systém rozpozná chodce, upozorní na jeho přítomnost řidiče zvukovým upozorněním a vizuálním rámečkem.

Přednárazové bezpečnostní technologie
Bezpečnostní technologie, které propojují aktivní a pasivní bezpečnostní systémy

Pokud na základě výpočtu prekolizní systém rozpozná hrozící nebezpečí srážky nebo pokud zjistí, že srážka je nevyhnutelná, pokusí se dosáhnout zmírnění škod tím, že informuje řidiče a sám aktivuje brzdy a předpínače bezpečnostních pásů.

Systém pro zmírňování následků nehody (CMBS)

Tento systém detekuje vozidla vpředu pomocí radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln. Pokud je zjištěno riziko nehody, upozorní systém řidiče na hrozící nebezpečí zvukovým a vizuálním signálem. Jestliže se vzdálenost mezi oběma vozidly i nadále zkracuje, systém začne lehce brzdit a řidiče varuje přitažením bezpečnostního pásu. Jestliže se kolize stane nevyhnutelnou, začne systém prudce brzdit, což v případě dodatečného brzdění ze strany řidiče pomůže snížit rychlost nárazu. Systém CMBS poskytuje efektivní pomoc při předcházení nehod a při zmírňování jejich následků.

Elektrický předpínač bezpečnostních pásů

Elektrické předpínače bezpečnostních pásů (E-Pretensioner) jsou synchronizovány se systémem CMBS. Pokud se riziko nehody neúměrně zvýší, upozorní systém řidiče na hrozící nebezpečí lehkým přitažením bezpečnostního pásu. V případě nevyhnutelné srážky elektronický předpínač bezpečnostní pásy pevně přitáhne, aby byla zajištěna efektivní ochrana řidiče i spolujezdce. Tímto způsobem systém pomáhá efektivně snižovat rozsah a závažnost případných poranění.

Pasivní bezpečnostní technologie
Pasivní bezpečnost v reálném provozu

Při nehodách v reálném provozu často dochází ke srážkám vozidel různých velikostí a pod různými úhly. V roce 2000 společnost Honda ve výzkumném a vývojovém středisku ve městě Tochigi vybudovala vícesměrové nárazové zkušební centrum. Toto centrum umožňuje vývoj pasivních bezpečnostních technologií díky přesné analýze celé sekvence nárazu.

První kryté vícesměrové zkušební nárazové centrum na světě a zkušební figurína chodce

První kryté vícesměrové zkušební nárazové centrum na světě umožňuje výzkumným pracovníkům reprodukovat situace z reálného provozu i provádět konvenční nárazové testy s pevnou překážkou.

V roce 1998 společnost Honda vyvinula zkušební figurínu chodce, která simuluje kinematiku lidského těla v případě srážky chodce s jedoucím vozidlem. Účelem této figuríny je zmírňovat poranění chodců a identifikovat ty části těla, které jsou v případě nehody nejvíce ohroženy. V roce 2000 byla vyvinuta druhá generace zkušební figuríny chodce, která věrněji vystihuje proporce lidského těla, má inovovanou konstrukci kloubů a umožňuje měření závažnosti poranění v osmi oblastech.

Nedávno začali výzkumní pracovníci značky Honda při zkoumání srážek chodců s vozidly používat třetí generaci této figuríny (POLAR III), přičemž specifickým cílem těchto testů je snížit poranění bederní páteře a stehen, ke kterým často dochází při srážce chodce s SUV nebo minivany. Vývoj zkušebních figurín chodců patří mezi důležité součásti výzkumu společnosti Honda zaměřeného na zmírňování poranění chodců a na studium způsobu, jakým se lidské tělo při srážce pohybuje. Na základě výsledků tohoto výzkumu může společnost Honda následně konstruovat vozidla tak, aby bylo možné tato rizika zmírňovat. Tato technologie vycházející z výsledků získaných s předchozími verzemi figurín chodců byla použita u všech modelů prodávaných v Japonsku i v dalších zemích, včetně modelu HR-V.

Konstrukce karoserie s technologií nárazové kompatibility (ACE) Honda pracuje na vývoji své technologie G-force Control (G-CON), která pomáhá snižovat riziko závažných poranění posádky vozu a přispívá k zajištění prostoru pro přežití díky konstrukci karoserie Advanced Compatibility Engineering (ACE), která rozptyluje a pohlcuje síly nárazu do rámu karoserie, zvyšuje ochranu cestujících a zlepšuje kompatibilitu mezi vozidly různých velikostí.

Karoserie snižující poranění chodců

Při srážce vozidla s chodcem patří k nejzávažnějším poranění způsobená kapotou, blatníky a čepy stěračů. Výsledky nárazových zkoušek umožňují vývoj technologií a součástí karoserie, které pomohou závažnost těchto poranění zmírnit.

Vystřelovací kapota

Pokud senzory v předním nárazníku a snímač rychlosti vozidla rozpoznají srážku s chodcem, dojde k aktivaci pyrotechnických prvků, které zvednou zadní část kapoty přibližně o 10 cm. Tím vznikne prostor mezi tvrdými součástmi motoru a kapotou, který pomáhá zmírnit poranění hlavy chodce.

Tato technologie byla poprvé použita u modelu Legend, který se nyní prodává v Evropě.

Pokročilá bezpečnostní vozidla (Advanced Safety Vehicles)
Závazek společnosti Honda v oblasti Pokročilých bezpečnostních vozidel (ASV)

Od roku 1991 se společnost Honda aktivně účastní projektu ASV, který iniciovalo ministerstvo infrastruktury a dopravy. V současnosti probíhá čtvrtá fáze tohoto projektu, která je zaměřena na podporu vývoje nové generace bezpečnostních technologií.

Vytisknout

Diskuze: Bezpečnostní systémy Honda

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia RS+ - anotační foto

Škoda Octavia RS+

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud