Oblíbený model Mazda3, celosvětově nejprodávanější vůz značky Mazda, byl od základu nově navržen. Druhá generace se představuje v Los Angeles ve formě kompaktního sedanu, jehož klíčové vlastnosti jsou:
1.Ještě exkluzivnější a dynamičtější design exteriéru
2.Ještě větší radost z jízdy
3.Nejmodernější bezpečnostní a ekologické technologie
4.Vyšší úroveň standardní výbavy, širší nabídka výbavy na přání
5.Technická vyspělost odpovídajícím vozům vyšších kategorií
Nová Mazda3 má všechny předpoklady uspět na rychle se měnícím trhu s osobními automobily. Představuje dokonalou směsici kvality, stylu, výkonu, dynamiky a perfektního dílenského zpracování. Jak je u Mazdy zvykem, nabídne nová Mazda3 standardní i volitelnou výbavu, jaká nemá v daném segmentu obdoby. Zákazníci tak získají ještě lepší užitnou hodnotu bez zbytečných kilogramů navíc.
Nový model má na co navazovat: Mazda3 první generace získala na 90 různých ocenění od odborných kritiků a během pěti let nalezla po celém světě na 1,8 milionu spokojených zákazníků. Vlastně každý třetí prodaný vůz značky Mazda je právě model Mazda3. Ještě na samém konci své „aktivní kariéry“ se Mazda3 dočkala pocty od významného spotřebitelského magazínu, který ji zařadil mezi nejspolehlivější kompaktní sedany na trhu.
Vedoucí programu Mazda3 Jošiuki Maeda stanovil pro druhou generaci nejpopulárnější modelové řady Mazdy ambiciózní cíle. „Byli jsme odhodláni pozvednout jízdní projev v duchu hesla Zoom-Zoom na novou úroveň, protože radost z jízdy patří ke klíčovým hodnotám značky Mazda. V návaznosti na úspěch původní Mazdy3 jsme si stanovili za cíl opětovně překonat očekávání zákazníků po celém světě, dát řidičům pocit vzrušení, ať již za jízdy, při pouhém usednutí do kokpitu nebo při pohledu na křivky vozu zvenčí.
Vývojový proces začal pečlivým zkoumáním potřeb zákazníků,“ pokračuje Meada v poodhalování zákulisí projektu. „Počáteční fázi jsem uzavřel konstatováním, že máme-li splnit naše cíle v duchu Zoom-Zoom, je zapotřebí dosáhnout zlepšení ve všech jízdních aspektech tohoto vpravdě ‚světového‘ vozu. Na jeho vývoji a přípravě výroby se podílely odborné týmy společnosti Mazda v Japonsku, Evropě i Spojených státech amerických.“
DESIGN EXTERIÉRU
IDENTIFIKOVATELNÝ JAKO Mazda3, ALE S EXPRESIVNĚJŠÍM A DYNAMIČTĚJŠÍM VZEZŘENÍM
Šéfdesignér Kunihiko Kurisu zachoval věrnost stávající vizuální identitě modelu Mazda3, kterou však rozvinul do nové, bohatší a troufalejší podoby. Postupné rozvíjení emocionální estetiky během obnovy jednotlivých modelových řad je u Mazdy dlouholetou tradicí.
Klíčové prvky vnějšího designu nové Mazdy3 jsou:
1)Posun směrem k jednotné globální „tváři“ vozů Mazda
2)Sebevědomější výraz při čelním pohledu, prominentnější pětiúhelníková maska chladiče
3)Hlavní prvky vnějšího designu jsou orientovány podél středové osy vozidla, čímž zdůrazňují dojem síly a dynamiky; vpředu se takto sbíhají dva prolisy ve spodním vrcholu pětiúhelníkové masky, zatímco vzadu je víko zavazadlového prostoru opatřeno nepřehlédnutelnou středovou linkou
4)Kompaktní prosklení, vysoké boky a splývající linie C-sloupku jsou inspirovány profilem klasických vozů kupé – podobně jako v případě vozu Mazda6
5)Plochy vnějších panelů karoserie rozehrávají rafinovanou hru se světlem a odrazy
6)Klínovitý profil, podpořený stoupající linií prahů, vytváří silný dojem pohybu, jako u dravce přikrčeného k útoku
7)Modely Grand Touring jsou nyní vybaveny adaptivními bi-xenonovými světlomety se samočinnou regulací výšky světelného kužele; Mazda3 je první kompaktní vůz na severoamerickém trhu s takto vyspělým osvětlením
8)Jednotlivé prvky vnějšího designu mají i svůj funkční význam – pomáhají snižovat aerodynamický odpor a vztlak a také přivádějí potřebný chladicí vzduch k motoru, podvozku a brzdám
9)Na autosalonu v Los Angeles se Mazda3 představuje jako čtyřdveřový sedan, později bude následovat také pětidveřový hatchback
DESIGN INTERIÉRU
KVALITNÍ, SOFISTIKOVANÝ A SPORTOVNÍ
Uvnitř přivítá nová Mazda3 své cestující sportovním, avšak velmi kultivovaným prostředím. Palubní deska se dramaticky klene od středu směrem ke dveřím, jako by se pod ní ukrývaly napnuté svaly. Přístrojový panel a středová konzola příjemně obepínají dolní končetiny řidiče a spoluvytvářejí pocit jednoty s automobilem.
Sklon palubní desky má ergonomický význam, nicméně zároveň přirozeným způsobem přitahuje pohled. Jednotlivé ovládací prvky byly rozmístěny na základě řady ergonomických výzkumů – nejdůležitější ovladače se nacházejí v jedné rovině s volantem a řadicí pákou, tedy doslova „na dosah ruky“. Interiér nové Mazdy3 vychází z koncepce rozhraní člověk-stroj společnosti Mazda.
Veškeré provozní informace jsou soustředěny do rozměrného multifunkčního displeje v horní části palubní desky, aby zbytečně neodváděly pozornost řidiče od dění na silnici. Displej zobrazuje údaje navigačního systému, audio soustavy a palubního počítače.
Přední sedáky, prodloužené oproti stávajícímu modelu přibližně o 25 mm, poskytují lepší oporu stehnům. Opěradla jsou delší dokonce o 36 mm a mají optimalizovaný tvar. Ve vyšších úrovních výbavy jsou navíc opatřena dovnitř zahnutými bočnicemi, které jsou zárukou perfektního bočního vedení těla při sportovním stylu jízdy. Vozy s elektrickým seřizováním sedadel disponují zároveň pamětí pro tři různé polohy, kterou Mazda nabízí jako jediný výrobce v kompaktním segmentu. Při odemknutí vozu se sedadlo řidiče automaticky nastaví do té polohy, která odpovídá informaci uložené v klíči dálkového centrálního zamykání.
Atmosféru vysoké kvality dotváří minimální počet viditelných spár, použití měkčených plastů a jejich elegantní povrchová úprava. Vnitřní prostor oživuje systém interaktivního osvětlení. Cestující jsou nejdříve přivítáni osvětlením dveřních klik a prostoru pro nohy. Teprve poté se rozsvítí přístrojový panel, středová konzola a ovladače ventilační i audio soustavy. Ovládací tlačítka navíc reagují na dotek změnou intenzity podsvětlení, čímž poskytují kromě hmatové také optickou zpětnou vazbu.
Nová Mazda3 může být na přání vybavena dvouzónovou automatickou klimatizací, audio systémem Bose s 10 reproduktory, rozhraním pro připojení mobilního telefonu i hudebního přehrávače nebo satelitním rádiem Sirius. Vyspělý systém bezklíčového odemykání obsahuje rovněž funkci spouštění motoru tlačítkem. V nabídce výbavy na přání pro novou Mazdu3 dále figuruje dešťový senzor, vyhřívání vnějších zpětných zrcátek nebo kožené čalounění sedadel včetně jejich vyhřívání.
Všechny tyto prvky byly zvoleny tak, aby zdůraznily atmosféru vysoké kvality, již nová Mazda3 vyzařuje. Svojí výbavou i úrovní dílenského zpracování se vůz zcela vymyká obvyklým poměrům ve své kategorii a v současném ekonomickém klimatu představuje atraktivní volbu pro zákazníky, kteří hledají způsob, jak za méně peněz získat větší užitnou hodnotu.
ZDROJ SÍLY
TEMPERAMENTNÍ POHONNÉ JEDNOTKY NAVRŽENÉ PRO MAXIMÁLNÍ
ZOOM-ZOOM A MINIMÁLNÍ SPOTŘEBU
Řadový čtyřválec MZR 2,0 l vyvine nejvyšší výkon 109 kW v 6500 ot./min. a nejvyšší točivý moment 184 Nm v 4500 ot./min. Celohliníková konstrukce agregátu přispívá k nízké hmotnosti vozu. Čtyři ventily na válec jsou v zájmu optimálního spalovacího procesu obsluhovány dvojicí vačkových hřídelí, uložených v hlavě válců.
Nový řadový čtyřválec MZR 2,5 l byl poprvé představen v nové generaci většího modelu Mazda6. Má stejnou konstrukci jako dvoulitrový agregát, zásluhou většího zdvihového objemu však dosahuje výkonu 123 kW v 6000 ot./min. a točivého momentu 228 Nm v 4000 ot./min. Oba motory jsou opatřeny vyspělým systémem elektronického ovládání škrticí klapky. Exkluzivní systém optimalizace průběhu točivého momentu Mazda představuje záruku lineární odezvy na každou změnu polohy plynového pedálu.
Hnací agregáty spolupracují s pětirychlostní, respektive šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Na přání je k dispozici také elektronicky řízená pětistupňová samočinná převodovka Sport-AT, která kombinuje možnost ruční volby rychlostních stupňů s pohodlím a snadnou obsluhou konvenčních automatických převodovek.
Jedním z hlavních cílů vývojového týmu bylo dosáhnout mimořádných akustických kvalit, odborníci společnosti Mazda proto věnovali značnou péči detailnímu ladění sacího a výfukového traktu. Rezonanční komory potlačují jisté části akustického spektra, zatímco jiné zesilují. Výsledkem je sportovní, avšak kultivovaný zvukový projev během akcelerace. Mazda3 2.5 MZR je navíc opatřena dvěma koncovkami výfuku a speciálně naladěnými tlumiči, které omezují dunění ve středním pásmu a nepříjemné vysokofrekvenční zvuky ve vysokých otáčkách.
Mazda3 splňuje federální emisní normy Spojených států amerických. Její vyspělé katalyzátory vznikají s přispěním nanotechnologie, jejíž pomocí jsou do základního nosiče katalytické vrstvy vpraveny částice o průměru menším než pět nanometrů. Mazda tak dokázala snížit množství drahých kovů (platina, paladium) v katalyzátoru o 70 až 90 procent, aniž by se to negativně projevilo na efektivitě čištění spalin. Tento nový katalyzátor představuje důležitý příspěvek Mazdy ke snížení závislosti na neobnovitelných zdrojích.
PEVNÉ ZÁKLADY
ZVÝŠENÁ TUHOST KAROSERIE A MENŠÍ AERODYNAMICKÝ ODPOR PŘISPÍVAJÍ K VYNIKAJÍCÍM JÍZDNÍM VLASTNOSTEM
Nová Mazda6 se pyšní mimořádně tuhou samonosnou karoserií – a poznatky získané při jejím vývoji se promítly rovněž do konstrukce nové Mazdy3. Pevnější karoserie znamená lepší jízdní komfort a jistější ovladatelnost, které však nejsou v tomto případě vykoupeny prakticky žádným nárůstem hmotnosti.
Přepracované spoje a zesílené výztuhy v klíčových oblastech účinně zamezují nežádoucímu přenosu valivého a mechanického hluku do prostoru pro cestující. V místech uchycení jednotlivých prvků zavěšení, odpružení a tlumení je karoserie vyztužená, aby ještě lépe odolávala silám vznikajícím v podvozku a řízení. Kromě tradičních svářených spojů jsou na některých částech karoserie – například v okolí dveřních otvorů nebo v místech uchycení tlumičů pérování – použita také speciální lepidla. Kombinace sváření a lepení zvyšuje pevnost spoje a odolnost vůči deformaci při dopravní nehodě. Mazda tuto technologii používá již u modelu Mazda6. Celkově pevnější konstrukce dveří má také další vítaný efekt: přispívá k vyšší účinnosti těsnění, které zabraňuje pronikání vlhkosti a hluku do interiéru.
Při optimalizaci obtékání vzduchu okolo karoserie nové Mazdy3 použila automobilka soubor technických opatření, který nazvala „Aero Flow Management“. Ačkoliv přední mřížka působí opticky větší než dříve, ve skutečnosti se o 20 procent zmenšila a přivádí pod kapotu jen tolik vzduchu, kolik je ho skutečně potřeba pro chlazení a sání. Potrubí upevněné zezadu k přednímu nárazníku vede vzduch přímo k chladiči, kde je ho nejvíce zapotřebí. Ve vysokých rychlostech se otevře obtokový kanál, aby vzduch mohl proudit volněji.
Při testování v aerodynamickém tunelu dokázali inženýři Mazdy optimalizovat obtékání okolo boků vozu, když za kola umístili deflektory a zapracovali na tvarech karoserie v oblasti A-sloupků, vnějších zpětných zrcátek, stěračů a sdružených zadních svítilen. To vše přispělo ke snížení aerodynamického hluku o šest procent. Dosažený koeficient čelního odporu (Cd) 0,29 patří k nejnižším v kategorii kompaktních vozů a významně se podílí na hospodárnosti v dálničním provozu.
PODVOZEK, KTERÝ UDÁVÁ TEMPO
NEJSPORTOVNĚJŠÍ MODEL v KOMPAKTNÍ TŘÍDĚ NABÍZÍ DÍKY ŘADĚ DETAILNÍCH VYLEPŠENÍ JEŠTĚ VÍCE POTĚŠENÍ Z JÍZDY
V konstrukci podvozku Mazdy3 nebylo zapotřebí žádných zásadních změn, neboť model první generace byl všeobecně považován za lídra ve své kategorii, pokud jde o radost z jízdy, ovladatelnost a jízdní vlastnosti jako celek. Namísto toho se vývojový tým zaměřil na detailní vylepšení a pečlivé ladění.
Přední nápravnice, uložená v pryžových pouzdrech, vytváří základnu pro hřebenové řízení a zavěšení vzpěrami MacPherson s vinutými pružinami. Zadní víceprvkové zavěšení využívá jednoho vlečeného ramena, dvou příčných a jednoho šikmého ramena na každé straně. Vůz je standardně osazen kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, vpředu navíc chlazenými. Systém dynamického řízení jízdní stability (DSC) s regulací prokluzu kol (TC) je v závislosti na konkrétním provedení vozu dodáván buď sériově, nebo jako výbava na přání.
Převodka hřebenového řízení s elektrohydraulickým posilovačem je nyní ukotvena ve třech bodech namísto dřívějších dvou, což přispívá k preciznější odezvě a přirozenější zpětné vazbě volantu. Dodatečný úchyt nadto umožnil použití měkčích pouzder a tím i zmenšení přenosu vibrací při jízdě po vozovce s horším povrchem.
Nová kalibrace zadních tlumičů pérování a tužší upevnění předního i zadního zkrutného stabilizátoru vedly k lepší odolnosti vůči naklánění v zatáčkách. Také přední nápravnice, pouzdra i spodní ramena nové Mazdy3 jsou tužší. Výsledkem je přesnější řízení a silnější přilnavnost v mezních situacích. V podobném duchu byla modifikována rovněž zadní nápravnice, které doznala zvýšení tuhosti při současném snížení hmotnosti, opět v zájmu co nejlepší ovladatelnosti vozu.
Na brzdovém okruhu je největší změnou nový podtlakový posilovač. Ten poskytuje jistější odezvu při lehkém sešlápnutí brzdového pedálu, ovšem nikoli na úkol deceleračního účinku při potřebě intenzivnějšího zpomalení. Přeprogramováním elektronického rozdělovače brzdného tlaku bylo dosaženo lepší stability během brzdění v zatáčkách. Strukturální změny popsané výše se pak pozitivně odrážejí také v lineárnější odezvě brzd při prudkém brzdění.
Mazda3 s dvoulitrovým agregátem je osazena kotouči o průměru 277 mm vpředu a 264 mm vzadu, zatímco výkonnější motorizace 2,5 l disponuje kotouči o rozměru 300 mm vpředu a 280 mm vzadu.
SYSTÉMY AKTIVNÍ A PASIVNÍ BEZPEČNOSTI
VYNIKAJÍCÍ OVLADATELNOST NOVÉ Mazdy3 NEZNAMENÁ JEN RADOST Z JÍZDY – AKTIVNĚ POMÁHÁ PŘEDCHÁZET DOPRAVNÍM NEHODÁM
Dopravním nehodám je lépe předcházet než později řešit jejich následky – cílem produktového vývoje automobilů Mazda je dát řidiči takový automobil, který mu umožní bezpečně se vyhnout překážce nebo v ožehavé situaci včas zastavit. Nová Mazda3 je proto opatřena pečlivě naladěným řízením s elektrohydraulickým posilovačem, agilním podvozkem a účinnými kotoučovými brzdami. Na přání je dodáván také systém dynamického řízení jízdní stability (DSC) s regulací prokluzu kol (TC).
Provedení Grand Touring se navíc pyšní adaptivními bi-xenonovými světlomety se samočinnou nivelací. Mazda3 je první kompaktní vůz na severoamerickém trhu s takto vyspělým osvětlením.
V některých případech bohužel nelze nehodě zabránit. Mazda3 je na tyto neblahé situace „vyzbrojena“ ocelovými výztuhami ve tvaru písmene H, které lze nalézt v podlaze, bočních strukturách i střeše automobilu. Strategie „trojitého H“ zajišťuje nejlepší možnou ochranu posádky při nejrůznějších druzích nehod, jako je čelní, boční i zadní náraz nebo převrácení vozu. Standardní bezpečnostní výbava obsahuje kromě jiného šest airbagů a aktivní opěrky hlavy.
EKOLOGICKY ŠETRNÁ
NOVÁ Mazda3 JE OHLEDUPLNÁ K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Zdánlivě nepatrné změny mohou vést ke značným úsporám. Například nahrazením čtyřstupňové samočinné převodovky novou pětistupňovou a sérií aerodynamických vylepšení dosáhla Mazda desetiprocentního snížení spotřeby paliva v dálničním cyklu (dle americké metodiky měření).
V konstrukci nové Mazdy3 není vůbec použito olova – tento těžký kov se nenalézá v její palivové nádrži, elektroinstalaci ani protikorozní ochranné vrstvě. Ze seznamu materiálů bylo vyškrtnuto také kadmium. Obsah toluenu v nové izolační směsi je o 90 procent nižší než dříve. Výrobní závody automobilky Mazda splňují nejpřísnější ekologické normy. To všechno jsou na první pohled neviditelné aspekty iniciativy, pro kterou se u Mazdy vžilo označení „udržitelné Zoom-Zoom“.
Mazda podnikla rovněž řadu opatření směřujících k navýšení podílu recyklovatelných materiálů z 80 na 90 procent. Plastové výlisky jsou označeny recyklačními údaji dle normy ISO. Palubní deska a některé vnitřní výplně se vyrábějí z polypropylenu, který lze snadno opětovně použít. Již po čtyři roky lisuje Mazda mnohé plastové součásti z recyklovaného materiálu.
Technické údaje zcela nové Mazdy3 (pro severoamerický trh)
Typ karoserie |
|
Sedan |
|
Počet dveří |
|
4 |
|
Počet míst k sezení |
|
5 |
|
Celková délka včetně držáku registrační značky |
mm (palce) |
model 2,0 l: 4590 (180.7) model 2,5 l: 4595 (180.9) |
|
Celková šířka |
mm (palce) |
1755 (69.1) |
|
Celková výška |
mm (palce) |
1470 (57.9) |
|
Rozvor náprav |
mm (palce) |
2640 (103.9) |
|
Rozchod kol |
vpředu/vzadu |
mm (palce) |
16”: 1535 (60.4) / 1520 (59.8) |
mm (palce) |
17”: 1530 (60.2) / 1515 (59.6) |
|
|
2.0L 5MT |
2.0L 5AT |
2.5L 6MT |
2.5L 5AT |
|||
Konstrukce motoru |
|
řadový čtyřválec DOHC 16 ventilů |
řadový čtyřválec DOHC 16 ventilů |
řadový čtyřválec DOHC 16 ventilů |
řadový čtyřválec DOHC 16 ventilů |
|||
Zdvihový objem válců |
cm3 |
1999 |
1999 |
2489 |
2489 |
|||
Nejvyšší výkon |
kW/ot./min. |
Fed=109/6500 PZEV=106/6500 |
Fed=123/6000 PZEV=121/6000 |
|||||
Nejvyšší točivý moment |
Nm/ot./min. |
Fed=184/4500 PZEV=180/4500 |
Fed=228/4000 PZEV=227/4000 |
|||||
Spotřeba paliva* |
Město |
mpg (l/100 km) |
25 (9,4) |
24 (9,8) |
21 (11,2) |
22 (10,7) |
||
Dálnice |
33 (7,1) |
33 (7,1) |
29 (8,1) |
29 (8,1) |
||||
Emisní standard |
|
PZEV (USA Kalifornie) Tier2-Bin5 (USA Federal / Kanada) |
||||||
Převodovka |
|
5MT |
5AT |
6MT |
5AT |
|||
Zavěšení |
Vpředu |
|
vzpěry MacPherson |
|||||
Vzadu |
víceprvkové |
|||||||
Brzdy |
Vpředu |
|
chlazené kotoučové |
|||||
Vzadu |
plné kotoučové |
|||||||
Pneumatiky |
|
P205/55R16 |
P205/55R16 |
P205/50R17 |
P205/50R17 |
|||
Kola |
|
16 x 6.5J |
16 x 6.5J |
17 x 7.0J |
17 x 7.0J |
*Dle interních měření Mazdy
Veškeré technické údaje se lišit v závislosti na konkrétním trhu. Právo na změny údajů v průběhu homologačního procesu vyhrazeno.
- Mazda -