Nové Audi S4/S4 Avant

Marek Litzman, 2. října 2008, 21:25 Google+

Audi představuje nové sportovní vozy S4 a S4 Avant jako špičkové modely své nabídky ve střední třídě. Jejich motor, třílitrový vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním kompresorem, nabízí působivý výkon 245 kW (333 k).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
S4

S4 | foto: Audi

Sdílejte článek

S4 zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,1 s, ale v průměru spotřebuje pouze 9,7 l/100 km. Trvalý pohon všech kol quattro přenáší hnací sílu motoru na vozovku způsobem, který podporuje dynamické jízdní vlastnosti podvozku. Na přání mohou být nové vozy Audi S4 a S4 Avant vybaveny inovativními technologiemi, které dále zvyšují náskok před konkurencí. Sedmistupňová převodovka S tronic řadí bleskovou rychlostí a nový sportovní diferenciál přerozděluje točivý moment mezi zadní kola podle potřeby. Nové Audi S4 bude představeno veřejnosti poprvé na autosalonu v Paříži ve dnech 2. až 19. října 2008.
 
Srdcem nových vozů S4 a S4 Avant je zcela nový motor 3.0 TFSI, nejnovější člen rodiny vidlicových motorů Audi  a skvělý příklad schopnosti značky se čtyřmi kruhy spojovat vysoký výkon s mimořádnou účinností. Motor V6 vytváří největší výkon 245 kW (333 k) ze zdvihového objemu 2995 cm3 pomocí mechanického dmychadla - kompresoru. Sedan zvládne sprint na 100 km/h za pouhých 5,1 s a Avant za 5,2 s. V obou případech je největší rychlost elektronicky omezena na 250 km/h.
 
Písmeno T ve zkratce TFSI již tedy nesymbolizuje přeplňování turbodmychadlem, ale koncepci přeplňování jako takovou. U velkého motoru V6 prokázalo rozsáhlé testování lepší vlastnosti kompresoru. Ve spojení s přímým vstřikováním je toto řešení mnohem vhodnější než přeplňování dvěma turbodmychadly poháněnými výfukovými plyny,  a to jak z hlediska rozměrů motoru, tak i z hlediska výkonu při rozjezdu a rychlosti reakce.
 
Kompresor je tak kompaktní, že se snadno vejde mezi obě řady válců svírající úhel 90 ° místo klasického sacího potrubí. Dva čtyřlopatkové písty se otáčejí opačnými směry uvnitř skříně mechanického dmychadla rychlostí až  23 000 min-1. Dva mezichladiče vzduchu jsou integrovány do skříně dmychadla a napojeny na samostatný okruh chlazení. Rozsáhlá technická opatření snižují hlučnost kompresoru na minimum.
 
Maximální hnací síla již od volnoběžných otáček je zajištěna pohonem dmychadla od klikového hřídele motoru řemenem. Motor 3.0 TFSI poskytuje maximální točivý moment 440 N.m od 2500 min-1 do 4850 min-1. Na čtvrtý převodový stupeň zrychlí Audi S4 z 80 na 120 km/h za pouhé 4,4 s. Díky extrémně krátké dráze sacího potrubí reaguje kompresorem přeplňovaný V6 na pohyby plynového pedálu spontánně, a dokonce ještě rychleji než atmosféricky plněný motor stejného zdvihového objemu. Zrychlení je doprovázeno charakteristickým sonorním zvukem.
 
Kromě toho dosahuje nový motor 3.0 TFSI příkladné spotřeby paliva. Sedan průměrně spotřebuje 9,7 l/100 km a Avant 9,9 l/100 km, což je v porovnání s předchůdcem zlepšení o 3,4 litru (26 %). Tuto skvělou hospodárnost umožnila v první řadě technologie přímého vstřikování benzinu od Audi. Na rozdíl od konvenčních konceptů umožňuje toto řešení umístit mechanické dmychadlo za škrticí klapku. Při zatížení pod úrovní přeplňování a během jízdy bez stlačeného pedálu plynu má nasávaný vzduch malou hustotu, písty dmychadla se volně otáčejí a motoru odebírají jen malý výkon.
 
Dynamika a účinnost: nová sedmistupňová převodovka S tronic
 
Výkon motoru V6 v nových modelech S4 a S4 Avant přenáší sériově montovaná šestistupňová převodovka s rychlým a precizním řazením. Na přání nabízí Audi nejmodernější sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, která se vyznačuje extrémní dynamikou a vysokou účinností. Řidič si může vybrat mezi jízdou v plně automatickém režimu a manuálním řazením pádly na volantu nebo přímo volicí pákou. Ve všech případech probíhá řazení mimořádně rychle, dynamicky a současně komfortně a velmi precizně, jak je ostatně u vozů Audi obvyklé.
 
Sedmistupňová převodovka S tronic je složena ze dvou samostatných převodovek a využívá dvě vícelamelové spojky přiřazené k jednotlivým dílčím převodovkám. Velká spojka K1 přenáší hnací sílu na plný hřídel pohánějící soukolí převodových stupňů 1, 3, 5 a 7. Dutý hřídel se otáčí kolem plného hřídele a je připojen ke kompaktní spojce K2, která je uložena uvnitř větší spojky K1 a ovládá soukolí převodových stupňů 2, 4, 6 a zpětného chodu.
 
Obě převodovky jsou neustále aktivní, ale pouze jedna přenáší hnací sílu motoru. Pokud např. řidič zrychluje na třetí převodový poměr, je již čtvrtý převodový stupeň zařazen ve druhé převodovce. Proces řazení pak vlastně zahrnuje jen rozepnutí jedné spojky a sepnutí druhé spojky, což proběhne bleskovou rychlostí. Tento proces trvá jen několik setin sekundy a nedochází při něm k přerušení toku hnací síly. Vše je tak komfortní a plynulé, že řidič přeřazení sotva zaznamená.
 
Sedmistupňová převodovka S tronic je navržena pro maximální účinnost, přičemž inteligentní program řídicí jednotky zajišťuje v automatickém režimu co nejnižší spotřebu paliva. Rozpětím převodů 8,0 sedmistupňové převodovky S tronic je zaručeno optimální využití ohromného výkonu a suverénního točivého momentu motoru 3.0 TFSI.
 
Systém trvalého pohonu všech kol quattro přenáší výkon motoru na vozovku s neuvěřitelnou lehkostí. Za normálních podmínek přenášejí přední kola 40 % točivého momentu a zadní kola 60 %, takže se jedná o sportovní charakteristiku s mírným upřednostněním zadního pohonu. V případě potřeby se tento poměr změní ve zlomku sekundy.
 
Poháněcí soustava quattro zajišťuje bezpečnou samořídicí charakteristiku, vysokou stabilitu a excelentní trakci, která předčí konkurenty s pohonem jen zadních kol.
 
Variabilní rozdělování točivého momentu: sportovní diferenciál se systémem Audi drive select
 
Nový aktivní sportovní diferenciál je ideálním doplňkem poháněcí soustavy quattro, která tím dokáže řidiče ještě více fascinovat. Při zatáčení nebo zrychlování v zatáčce se zvětšuje tok hnací síly k vnějšímu zadnímu kolu, který vůz doslova protáhne zatáčkou. Systém zasahuje, pokud se objeví byť jen náznak nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Pro řidiče to znamená menší práci s volantem a ještě větší příčné zrychlení.
 
Aktivní sportovní diferenciál je novým typem zadního diferenciálu. Klasický diferenciál byl na obou stranách doplněn o planetové soukolí, které zrychluje otáčky o 10 % oproti hnacímu hřídeli.Oba komponenty mohou být propojeny elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Ve většině jízdních situací dokáže spojka tímto způsobem převést téměř veškerý vstupní točivý moment k jednomu kolu.
 
Aktivní sportovní diferenciál nepotřebuje k přesměrování točivého momentu ani 100 milisekund díky výkonné řídicí jednotce zásobované daty z celé řady senzorů. Systém je vybaven třemi režimy funkce pro různé styly jízdy. Na rozdíl od konkurenčních systémů je sportovní diferenciál Audi stejně účinný při zatížení jako i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu a dokonce i při jízdě na volnoběh.
 
Nové vozy Audi S4 a S4 Avant jsou skvěle trénovanými atlety. Jejich pětiprvková přední náprava a samořídicí zadní náprava s lichoběžníkovými rameny se vyznačují vysoce propracovanou konstrukcí. Obě nápravy jsou vyrobeny téměř kompletně z hliníku a jsou proto velmi lehké. Nízko uložená převodka řízení přenáší pohyby volantu na kola bez sebemenší prodlevy a řidiče přesně a citlivě informuje o stavu vozovky a míře přilnavosti.
 
Podvozek obou nových modelů S4 dostal tužší uložení náprav a tuhé tlumiče se sportovní charakteristikou, které snižují karoserii o 20 mm. Obrovské vysokovýkonné a nevadnoucí brzdy se nacházejí za osmnáctipalcovými hliníkovými litými koly, resp. na přání devatenáctipalcovými ráfky. Černě lakované brzdové třmeny, vpředu s logem S4, svírají kotouče s vnitřním chlazením pomocí nově vyvinutých brzdových destiček.
 
Audi drive select: systém jízdní dynamiky
 
Systém jízdní dynamiky Audi drive select je další špičkovou technologií nových vozů S4 a S4 Avant. Ta ovlivňuje charakteristiku pedálu plynu, okamžiky řazení sedmistupňové převodovky S tronic a účinek na rychlosti závislého posilovače řízení servotronic. Řidič rozhoduje stiskem tlačítka o tom, zda tyto systémy mají pracovat v režimu "comfort", "auto" nebo "dynamic". Je-li vůz vybaven ovládacím systémem MMI, má řidič k dispozici ještě čtvrtý režim, který lze libovolně naprogramovat podle vlastních preferencí a vkusu.

Systém Audi drive select lze objednat pouze v kombinaci s alespoň jednou ze tří dalších technologií - sportovním diferenciálem, adaptivními tlumiči nebo dynamickým řízením. Harmonická převodovka dynamického řízení pracuje zcela bez vůle, pohání ji elektromotor a v závislosti na rychlosti jízdy mění převod řízení o téměř 100 %. Dynamické řízení přispívá k aktivní bezpečnosti součinností se stabilizačním systémem ESP, neboť umožňuje stabilizovat nové vozy S4 a S4 Avant pomocí zásahů do řízení během průjezdu zatáčkou na hranici adheze. V mnoha případech je pak zásah systému ESP zbytečný.
 
Systém adaptivního tlumení využívá hydraulické tlumiče s plynovou náplní vybavené elektricky ovládanými ventily, jejichž úkolem je regulovat proudění hydraulické kapaliny, čímž se mění charakteristika tlumení. Vysokovýkonná řídicí jednotka analyzuje signály ze 14 senzorů a vypočítává tlumicí sílu pro každé kolo zvlášť tisíckrát za sekundu.
 
Atletický vzhled: design
 
Vozy Audi S4 a S4 Avant mají na silnici atletický a svalnatý vzhled. K nejnápadnějším modifikacím vnějšího designu patří speciální spoilery, kryty vnějších zpětných zrcátek s povrchovou úpravou v odstínu hliníku, osmnáctipalcová hliníková kola v designu S, rozšíření bočních prahů, decentní spoiler vzadu a čtyři koncovky výfuků.
 
Sportovní zaměření obou nových modelů S4 podtrhuje také interiér. Sportovní sedadla mají výsuvnou přední část sedáku. Přístrojová deska dostala šedé podklady přístrojů s bílými ručkami. Na přístrojích, multifunkčním sportovním volantu a klíčku jsou také loga S4. Interiér je černý s ozdobnými prvky z kartáčovaného hliníku. Dodávají se rovněž ozdobné prvky z uhlíkových kompozitů a březového dřeva nebo ozdobné prvky z ušlechtilé oceli.
 
Volitelné asistenční systémy poskytují řidiči ještě větší kontrolu nad vozem. Adaptivní tempomat ACC reguluje vzdálenost od vpředu jedoucího vozu a funkce braking guard řidiče varuje před nebezpečím možného nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Audi side assist hlídá bezpečnost při přejíždění z pruhu do pruhu a Audi parking system advanced usnadňuje parkování.
 
Také v multimediální oblasti nabízí nové Audi S4 atraktivní výbavu. Portfolio komunikačních a zábavních technologií zahrnuje bezkonkurenční ovládací systém MMI, různé typy autorádií a zvukových aparatur včetně highendové soustavy od firmy Bang & Olufsen, dva navigační systémy, rozhraní pro iPod a vysoce praktickou sadu Bluetooth pro připojení telefonu.
 
Mezi výbavou na přání nechybí ani luxusní prvky, jako je třízónová automatická klimatizace nebo adaptivní světlomety s dynamickým natáčením do zatáček.
 
Dodávky nových modelů Audi S4 zákazníkům začnou na jaře roku 2009. Cena na českém trhu zatím nebyla stanovena.

 

t.z. Audi

Vytisknout

Diskuze: Nové Audi S4/S4 Avant

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Kuga

TEST: Ford Kuga 2.0 TDCi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud