Volkswagen je zároveň jednou z mála značek na českém trhu nabízejících vozidla s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn. Po modelech Touran a Caddy EcoFuel se řada EcoFuel rozšíří o vozy Caddy Maxi EcoFuel a sportovně laděný Passat TSI EcoFuel.
BlueMotion: hospodárný provoz na naftu s minimálními emisemi
Modely BlueMotion automobilky Volkswagen vycházejí z klasických vozů wolfsburgské značky, jejichž konstrukce byla optimalizována za účelem snížení spotřeby paliva a množství vypouštěných emisí. Základem je vždy vznětový motor TDI, který vyniká úsporností již ve standardním provedení. V modelech BlueMotion je hospodárnost těchto motorů dále podpořena snížením jízdních odporů (aerodynamický a valivý odpor) a prodloužením tří nejvyšších převodových stupňů mechanické převodovky. Modely BlueMotion mají také odpovídajícím způsobem upravenou řídicí jednotku motoru a filtr pevných částic DPF, takže označení BlueMotion patří vždy nejúspornějšímu modelu dané modelové řady.
Novinkou mezi ekologicky šetrnými užitkovými vozy Volkswagen je Caddy BlueMotion. Vůz vybavený motorem 1.9 TDI s filtrem pevných částic a výkonem 77 kW (105 k), dosahuje díky řadě technických a aerodynamických opatření o 0,6 litru nižší spotřeby - 5,7 l/100 km. Tato hodnota odpovídá úrovni emisí CO2 149 g/km, což znamená snížení o 18 g/km. Caddy BlueMotion je v českých autosalonech k dispozici za 428 572 Kč bez DPH.
První bylo Polo BlueMotion
Jako první vůz z řady BlueMotion bylo v roce 2006 uvedeno na trh Polo BlueMotion, poháněné tříválcem 1.4 TDI DPF s výkonem 59 kW / 80 k a maximem točivého momentu 195 Nm dostupným v rozpětí otáček 1800 až 2200 min-1. Přestože tento model rozhodně netrpí nedostatkem temperamentu, neboť dosahuje největší rychlosti 176 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 s, je hodnota jeho kombinované spotřeby opravdu působivá: pouhých 3,8 l/100 km. Hodnota emisí CO2 pak vykazuje jen
99 g/km. Kromě upravených převodů se na tomto skvělém výsledku podílí také snížený součinitel odporu vzduchu (cx = 0,30) a pneumatiky se sníženým valivým odporem na čtrnáctipalcových litých kolech. Volkswagen Polo BlueMotion stojí na českém trhu 485 200 Kč.
Po kompaktním modelu Polo BlueMotion následovalo v roce 2007 nejúspornější provedení modelové řady Passat v obou karosářských verzích Limousine a Variant. Volkswagen Passat 1.9 TDI DPP BlueMotion stojí 690 300 Kč (Limousine), resp. 729 800 Kč (Variant). V porovnání s výbavou Trendline, z níž vychází, má navíc tempomat, upravenou aerodynamiku, filtr pevných částic DPF, snížený podvozek (vpředu o 15 mm, vzadu o 8 mm), speciální pneumatiky Continental se sníženým valivým odporem a delší převod třetího až pátého stupně. Díky těmto úpravám dosahuje Passat BlueMotion s výkonem 77 kW / 105 k a maximem točivého momentu
250 N.m největší rychlosti 193 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 s při kombinované spotřebě jen 5,1 l/100 km (136 g CO2/km). V porovnání s verzí 1.9 TDI DPF to znamená snížení spotřeby o 0,6 l/100 km.
Od podzimu 2007 rozšířil Volkswagen nabídku úsporných modelů BlueMotion rovněž do své rozvětvené rodiny automobilů nižší střední třídy. Možnost zvolit si hospodárný a ekologický způsob cestování tak nyní mají zájemci o vozy Volkswagen Golf, Golf Plus, Golf Variant, Jetta a nejnověji i Touran. Všechny tyto typy spoléhají v provedení BlueMotion na stejný motor jako Passat BlueMotion a podobný rozsah modifikací vozidla. Například Golf BlueMotion má oproti původnímu provedení kombinovanou spotřebu sníženou o 0,6 litru na 4,5 l/100 km, čímž klesly emise CO2 na 119 g/km a dojezd na jednu náplň palivové nádrže se prodloužil na více než 1200 km. Nejlevnější Golf BlueMotion lze pořídit již za 531 800 Kč, zatímco Touran BlueMotion, vybavený na rozdíl od ostatních výše zmíněných typů šestistupňovou mechanickou převodovkou, přijde na 646 900 Kč. Nový Touran BlueMotion spotřebuje v kombinovaném provozu 5,4 l/100 km
(144 g CO2/km), což znamená stejné snížení spotřeby oproti konvenčnímu provedení jako u vozu Golf BlueMotion.
EcoFuel: výhodný a ekologický pohon na zemní plyn
Ekologický přínos zemního plynu jako paliva pro automobily je nesporný a s rostoucími cenami benzinu i nafty nelze přehlížet ani jeho ekonomické výhody. Volkswagen je jednou z mála automobilek, která na českém trhu nabízí osobní a užitkové vozy s pohonem na CNG, čili stlačený zemní plyn. Zákazníci je poznají podle štítku EcoFuel.
V Evropě je v provozu více než 1500 čerpacích stanic CNG a také v České republice se jejich počet zvyšuje (v současné době jich pro zákazníky funguje 24), takže výtka nedostatečné infrastruktury čerpacích stanic postupně ztrácí na významu. Motory vozů Volkswagen EcoFuel jsou přesto připravené na nejhorší díky schopnosti spalovat kromě zemního plynu také benzin z rezervní nádrže. Mobilita a využitelnost těchto ekologických automobilů je proto naprosto srovnatelná s vozy na konvenčními pohon, což platí i pro jejich užitné vlastnosti. V současnosti jsou pro zákazníky v České republice k dispozici modely Volkswagen Touran EcoFuel a Caddy EcoFuel, které v blízké budoucnosti doplní Caddy Maxi EcoFuel. Počátkem roku 2009 pak Volkswagen přijde s modelem Passat TSI EcoFuel, který bude prvním dynamicky zaměřeným vozem na zemní plyn.
Pro všechny vozy Volkswagen EcoFuel platí, že díky prostorově nenáročnému uložení palivových nádrží na stlačený zemní plyn pod podlahou zůstal plně zachován počet nabízených sedadel, variabilita interiéru a objem zavazadlového, resp. nákladového prostoru. Například Volkswagen Caddy Maxi EcoFuel může v plném komfortu převážet až sedm cestujících, kteří mají k dispozici zavazadlový prostor o objemu minimálně 530 litrů, přičemž maximální objem pak činí neuvěřitelných 3700 litrů! Konstruktéři navíc využili délku tohoto modelu 4,88 m k montáži větších nádrží na CNG. Ty pojmou až 37 kg zemního plynu, takže dojezd se prodlouží na 570 km, resp. až na 700 km se započtením třináctilitrové rezervy benzinu.
Všechny modely Touran a Caddy EcoFuel, jejichž ceny začínají na částce 639 400 Kč (Touran EcoFuel; včetně DPH), resp. 431 439 Kč (Caddy EcoFuel; bez DPH), pohání dvoulitrový čtyřválec s výkonem 80 kW (109 k) a maximálním točivým momentem 160 N.m/3500 min-1. V rodinném Touranu EcoFuel to stačí k solidní dynamice dokumentované největší rychlostí 180 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 13,5 s. To vše při příznivé kombinované spotřebě plynu jen 5,8 kg/100 km. Uživatelé se tedy mohou těšit na zhruba poloviční provozní náklady v porovnání s modely spalujícími klasická paliva. K tomu je nutné přičíst výrazně menší zatížení životního prostředí vypouštěnými škodlivinami. Například Touran EcoFuel vykazuje o 80 % nižší emise NOx a CO, o 73 % nižší emise nespálených uhlovodíků a o 23 % menší obsah CO2 ve výfukových plynech. Bezpečnost speciálních plynových nádrží byla prověřena v bezpočtu nárazových zkoušek. Díky nim může Volkswagen zaručit minimálně stejnou úroveň bezpečnosti jako u svých konvenčních modelů.
Ekologické vlastnosti a sportovně dynamická jízda se vylučují? Tento předsudek definitivně padne začátkem příštího roku, kdy bude na trh uveden Volkswagen Passat TSI EcoFuel v provedení Limousine a Variant, pod jehož kapotou se ukrývá přeplňovaný motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním. Největší výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 220 N.m v širokém pásmu otáček od 1500 do 4800 min-1 jsou zárukou sportovních jízdních vlastností. Passat TSI EcoFuel zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,7 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 210 km/h. Kombinovaná spotřeba zemního plynu je však jen
5,2 kg/100 km.