S počtem 1 845 000 montovaných vozidel a montážních celků (1 080 000 značky Peugeot a 765 000 značky Citroën) prodaných ve světě v prvním pololetí roku 2008, oproti 1 764 000 v roce 2007, zaznamenal koncern PSA Peugeot Citroën nárůst o 4,6%,
v prostředí vyznačujícím se nevyváženou ekonomickou konjunkturou.
Pokud vezmeme v úvahu pouze montovaná vozidla, s 1 679 000 prodanými jednotkami je nárůst v prvním pololetí roku 2008 ve výši 0,5%.
Významná fakta
• Nárůst prodeje vozidel a montážních celků o 4,6% v prvním pololetí roku 2008 na 1 845 000 jednotek; • Mírný nárůst prodeje montovaných vozů na 1 697 000 jednotek (+0,5%); • Stabilita podílu na trhu osobních a lehkých užitkových vozů v západní Evropě: 14%; • Významný nárůst podílu na trhu LUV v západní Evropě na 19,6% v porovnání s 18,8% v prvním pololetí 2007; • Trvalý nárůst v prioritních oblastech rozvoje: +14,5%; • Pozice lídra v oblasti ochrany životního prostředí potvrzena prodejem téměř 520 000 vozidel emitujících méně než 140 g CO2 na kilometr; • Úspěšná obchodní uvedení modelů Peugeot 308 a nový Citroën C5, dvou nových klíčových modelů prodejního růstu.
Nosné modely nárůstu prodejů skupiny PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí roku 2008
• Rozvoj prodejů modelu Peugeot 308 je úspěšný, a to zejména díky úrovni kvality, která je vzhledem k fázi uvedení nového modelu na trh rekordní. Ke konci června bylo prodáno 150 000 vozů a roční cíl by tedy měl být s nastoupeným trendem dosažen. K prodejním výsledkům verze hatchback se přidají také prodeje verze SW, jež byla uvedena na francouzský trh 15. května tohoto roku a během léta se objeví také v ostatních státech Evropy.
• Model Peugeot 207 vykazuje dobré výsledky s 276 000 vozy prodanými ke konci června. V březnu sjel z montážní linky milióntý vůz 207.
• Obchodní uvedení nového modelu Citroën C5 ve verzích sedan a Tourer s 30 000 prodeji v prvním pololetí roku a ekvivalentním počtem objednávek je úspěšné.
• Nové modely Citroën Berlingo a Peugeot Partner dosáhly v prvním pololetí roku 2008 celkem 36 000 prodaných jednotek. S podporou Peugeot Partner Origin a Citroën Berlingo First má skupina PSA Peugeot Citroën předpoklady k získání dalších podílů na trhu.
• S prodejem bezmála 520 000 vozidel emitujících méně než 140g CO2/km, z čehož přes 400 000 vozidel vykazuje méně než 130 g a přes 300 000 vozů méně než 120 g, potvrzuje PSA Peugeot Citroën vedoucí pozici v segmentu vozidel s nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi CO2.
Stabilní podíl na trhu v západní Evropě
Na evropském trhu osobních a lehkých užitkových vozů, který v prvním pololetí roku 2008 zaznamenal pokles o 3%, klesl počet registrovaných vozů skupiny PSA Peugeot Citroën o 3,5% na 1 230 000 jednotek (659 000 Peugeot a 572 000 Citroën). Za toto období je podíl skupiny na trhu 14,0%, ve srovnání s 14,1% v prvním pololetí 2007 a 13,8% za celý rok 2007.
Navzdory náročnému ekonomickému prostředí si skupina PSA Peugeot Citroën udržela a upevnila svoji pozici druhého výrobce osobních vozů v Evropě a prvního výrobce lehkých užitkových vozů.
Na trhu lehkých užitkových vozů podíl skupiny jasně narůstá a za první pololetí dosahuje 19,6%, což je o 0,8 procentního bodu více ve srovnání s prvním pololetím roku 2007. Kompletní obnova modelové řady užitkových vozů PSA Peugeot Citroën tedy slaví svůj prodejní úspěch.
• Ve Francii dosahuje skupina podílu na trhu 31,8% s 439 000 registrovanými vozidly (osobní vozy + LUV), což představuje navýšení o 5,3% na trhu s nárůstem o 4,6%.
• V Německu dosahuje PSA Peugeot Citroën nárůstu podílu na trhu o 0,1 procentního bodu na 5,7%. Na trhu rostoucím o 3,9% zaznamenala skupina zvýšení počtu registrovaných vozů o 7,4% na 101 000 vozů.
• Ve Španělsku, kde se automobilový trh velice výrazně propadl o celých 19%, si PSA Peugeot Citroën drží podíl na trhu 20,0%. Počet registrovaných vozů je 161 000, což představuje snížení o 19%.
• Ve Velké Británii se vzhledem k nepříznivému kurzu libry k euru skupina PSA Peugeot Citroën rozhodla zajistit v prvním pololetí roku 2008 především rentabilitu svých prodejů. Při poklesu trhu o 1,3% zaznamenala skupina pokles registrovaných vozů o 7,9% na 140 000 kusů. Podíl na trhu osobních a lehkých užitkových vozů je 9,8%.
• V Itálii, na trhu se silným poklesem (-11%), si s počtem 141 000 registrovaných vozů udržuje skupina stabilní podíl na úrovni 10,2%.
Stálý nárůst v oblastech mimo západní Evropu
Mimo západní Evropu dosáhly prodeje vozidel a montážních dílů skupiny PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí roku 2008 počtu 635 000 jednotek s nárůstem o 19,8%, a to zejména díky trvalému růstu v prioritních oblastech rozvoje, což jsou Brazílie, Argentina, Čína, Rusko a východní Evropa.
Cílem skupiny PSA Peugeot Citroën je nabídnout zákazníkům v těchto oblastech řadu lokálně vyráběných vozidel, která splňují specifické požadavky místního prostředí.
• V zemích Jižní Ameriky (Brazílie + Argentina), kde dochází k silnému rozvoji automobilového trhu, je tempo nárůstu prodejů PSA Peugeot Citroën velmi stabilní. Na trzích, jež rostou o 26,6% (+30,2% v Brazílii a +13,2% v Argentině), zaznamenala skupina 124 000 registrací a dosáhla tak nárůstu prodejů o 26,5%.
V Brazílii navýšila skupina prodeje o 38% na 75 900 registrovaných vozů. Podíl na trhu za první pololetí je 5,7%, což ve srovnání se stejným obdobím roku 2007 představuje nárůst o 0,4 procentního bodu.
V Argentině zaznamenala skupina nárůst počtu registrovaných vozů o 12,6% a podíl na trhu je stabilní ve výši 15,1%.
Strategické rozhodnutí založit v únoru 2007 obchodní jednotku pro tuto oblast Jižní Ameriky se prokázalo jako správné a umožňuje skupině PSA Peugeot Citroën plnit své stanovené cíle rozvoje v této oblasti.
• V Číně realizovala společnost Dongfeng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA) na stále rostoucím automobilovém trhu (+ 13,7%) celkem 104 600 registrovaných vozů, což představuje nárůst o 2,9% ve srovnání s rokem 2007.
Po zpomalení nárůstu v roce 2007 přináší Akční plán 2008, zaměřený na opětovné oživení prodejů skupiny, své ovoce. Hlavní akce se týkají založení zastoupení značky Citroën v Shanghai, restrukturalizace sítě Citroën a uvedení nových modelů Peugeot 307 sedan a Citroën C-Elysée na trh.
• V Rusku, oblasti prioritního rozvoje, kde skupina PSA Peugeot Citroën nedávno položila základní kámen své budoucí továrny v Kaluze, se prodeje skupiny zvýšily o 61,5% a na velmi perspektivním trhu (+ 34,1%) dosáhly 25 200 registrovaných vozů.
• Ve východní Evropě se trh zvýšil o 8,3% a skupina PSA Peugeot Citroën zde realizovala 68 900 registrovaných vozů, což je nárůst o 4,7%. Podíl skupiny na trhu představuje 11,4%.
Obchodní perspektivy pro rok 2008
V druhém pololetí roku 2008 očekává skupina PSA Peugeot Citroën, že trhy v západní Evropě zaznamenají ještě větší zpomalení, které povede k poklesu o zhruba 4% v rámci celého roku 2008.
V prioritních oblastech rozvoje skupina předpokládá v průběhu roku nárůst v řádu desítek.
V tomto kontextu bude skupina PSA Peugeot Citroën těžit ze svého vedoucího postavení v prodeji vozů s nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi a z první pozice v segmentu lehkých užitkových vozidel. Pozitivní přínos je očekáván také od uvedení novinek: modelů Peugeot 308 a 308 SW, uváděných v současnosti na trh ve všech evropských zemích; nového modelu Citroën C5 ve verzích sedan a Tourer; nejnovější řady lehkých užitkových vozů Peugeot Bipper a Partner, Citroën Nemo a Berlingo; a konečně nových modelů uvedených nedávno na mimoevropské trhy.
Všechny tyto výhody umožňují skupině PSA Peugeot Citroën udržet cíl stanovený pro rok 2008 - nárůst globálních konsolidovaných prodejů o přibližně 5%.
Zdroj: Tisková zpráva PSA Peugeot Citroën
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?