Dacia přichází s novinkou - modelem Sandero

Jan Fiala, 28. června 2008, 08:10 Google+

Po představení modelů Logan, Logan MCV, Logan Van a Logan Pick-up pokračuje automobilka Dacia v rozšiřování své výrobní řady a uvádí na trh velkoryse rozměrný, pětidveřový hatchback: Sandero. Přicházející model se vyrábí v Pitesti v Rumunsku

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sandero

Sandero | foto: Renault ČR

Sdílejte článek

a těží ze všech základních kvalit, které se staly charakteristickým znakem výrobní řady Dacia. Jedná se zejména o dostatečně velký vnitřní prostor, velkou kapacitu úložného prostoru a masivní konstrukci. Stejně jako ostatní modely z výrobního programu Dacia, také Sandero představuje bezkonkurenčně výhodnou koupi, která je podpořena zárukou v délce tří let nebo v rozsahu 100 000 ujetých kilometrů. V České Republice bude Dacia Sandero uvedena na trh 1.9.2008.

Plody jedinečného kvalifikovaného přístupu

Tak jako ostatní modely značky Dacia, i Sandero je výsledkem jedinečného způsobu vývoje, který pro zajištění nevídané výkonnosti a vybavení za danou cenou kombinuje tři faktory. Těmi jsou přijetí koncepce designu odpovídajícího ceně v průběhu navrhování modelu, přebírání dílů z jiných modelů skupiny Renault za účelem dosažení optimální spolehlivosti a výrobních nákladů, a konečně použití technologií digitálního designu, které nevyžadují výrobu nákladných prototypů.

Moderní linie

Dacia Sandero vyniká jako moderní hatchback s přitažlivým vzhledem, který vyjadřuje jak dynamičnost, tak i masivnost. Na přídi vozu se nacházejí moderní výrazné světlomety, mřížka chladiče a nárazník, které jsou harmonicky propojeny s karosérii. Boční linie tvoří „vzhůru obrácenou vlnu“ a zdůrazňují dojem pevnosti, a to zejména zásluhou širokých bočních ochranných pásů (v závislosti na verzi). Stylizace zádi posiluje dojem prostorného a dobře zhotoveného vozidla s velkorysými rozměry. Zákazníci po testování vozu ve velké míře uvádějí, že automobil na ně působí prostorně a vytváří pocit pohody.

Pro podpoření smělé stylizace modelu Dacia Sandero bude po uvedení vozu do prodeje ve většině evropských zemí k dispozici sada SUV. Tato sada zahrnuje přední a zadní spoilery, chrániče mlhových světlometů a boční těsnící lišty, které automobilu dodají autentický vzhled.

Stejná rozhodnost při působení na zákazníka a předvedení kvality pokračuje uvnitř automobilu. Podoba nového přístrojového panelu byla promyšlena tak, aby byl stejnou měrou moderní i funkční a současně se zde v různých oblastech nabízí možnost kombinovat různé barvy a povrchové úpravy (v závislosti na verzi). Také design dveřních panelů přispívá k dojmu moderní kabiny, a to zásluhou elegantních klik dveří a ozdobných pásů v obložení (v závislosti na verzi). Dacia Sandero, která se v rámci výrobní řady vyznačuje vyšší úrovní výbavy, je k dispozici se třemi typy obložení přístrojové desky sladěnými s čalouněním. Mimořádná pozornost se věnovala vytvoření přehledného, praktického prostředí pro řidiče se snadno čitelnými přístroji a ovladači, které jsou pohotově při ruce.

Výkonnost a pohodlí při cestování

Dacia Sandero je postavena na stejné platformě B0 jako Logan, používající přední odpružení typu MacPherson s trojúhelníkovými rameny. Určité verze mají také vpředu zkrutný stabilizátor, jenž zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti při zatáčení. Zadní odpružení modelu Dacia Sandero je rovněž odvozeno z platformy B0 a zahrnuje pevnou nápravu s programovanou pružností, vinuté pružiny a vertikálně upevněné tlumiče s prodlouženou délkou zdvihu. Části odpružení byly zkonstruovány speciálně pro Dacii Sandero, a to včetně spojení dolních ramen a zadního konce, který byl navržen tak, aby zaručoval přesné ovládání a dobré jízdní vlastnosti na silnicích s prudkými zatáčkami. Tak jako ostatní modely z výrobní řady Dacie i Sandero se vyznačuje velkou světlou výškou (155 mm), což znamená, že se snadno vypořádá s jakýmkoli typem silnice jak ve městě, tak i mimo město, a to je faktor, který dále přispívá k jeho všestrannosti. Nový automobil také těží z ochrany spodní části karoserie, což mu umožňuje snadné zvládnutí nerovného  povrchu.

U většiny verzí je přirozeně k dispozici řízení s posilovačem, které má zajistit bezpečné, přesné řízení a určitý stupeň radosti z jízdy příslušející vozidlu ze segmentu B. Automobil se základní verzí výbavy přichází s přímým řízením s ohledem na to, aby se jeho cena udržela na nejnižší možné úrovni.

Převod řízení, který je v porovnání s modelem Clio II poněkud pozvolnější, spolu s úpravou těhlice náboje kola a úhlu rejdu vedou k tomu, že k otočení volantu je zapotřebí vyvinout menší úsilí. Některé verze jsou vybaveny sedadlem řidiče, které je výškově i v oblasti beder nastavitelné, což umožňuje nalézt ideální pozici při jízdě. Řidič může dosáhnout ještě většího pohodlí díky výškově nastavitelnému volantu (v závislosti na verzi) a ovladačům ergonomicky umístěných pod volantem.

V neposlední řadě se pečlivá pozornost věnovala tepelnému komfortu, který by měl vyhovovat potřebám zákazníků v široké škále klimatických podmínek a zemí. Konstrukce potrubí byla promyšlena tak, aby zajišťovala rychlé zvýšení teploty po spuštění motoru a aby stejnou měrou vyhovovala v extrémním horku.

Nabídka spolehlivých motorů

Dacia Sandero je k dispozici s výběrem ze dvou zážehových motorů (1,4 l 75 k a 1,6 l 90 k) a dvou vznětových motorů (1,5 dCi 70 k a 1,5 dCi 85 k), které již prokázaly své kvality u mnoha jiných vozidel z rodiny Renault a které aktivně přispívají k úspěchu modelové řady Dacia.

Zážehové motory 1,4 l a 1,6 l jsou v dokonalém souladu s hodnotami spočívajícími v ceně, masivnosti a snadnosti údržby, prosazovanými značkou Dacia. Oba motory jsou uznávané pro dostupnost velkého točivého momentu při nízkých otáčkách motoru, stejně tak jako v širokém rozsahu otáček.

Motory 1,4 l a 1,6 l podávají výkon 55 kW (75 k) resp. 64 kW (90 k) při 5500 ot/min a točivý moment 112 N.m a 128 N.m při 3000 ot/min. Obě pohonné jednotky jsou spojeny s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Verze modelu Dacia Sandero s motory 1,4 l a 1,6 l mají v kombinovaném cyklu spotřebu 7,0 l/ 100 km resp. 7,2 l/ 100 km.

Vznětový motor 1,5 dCi bude u modelu Dacia Sandero k dispozici později. Bude se dodávat ve verzi s výkonem 70 k/51,5 kW a také v průbojnější verzi 85 k/62,5 kW, která byla představena v září 2007 u modelů Dacia Logan a Dacia Logan MCV. Nízké emise CO2 120 g/km u obou verzí 70 k a 85 k modelu 1,5 dCi Dacia Sandero zajistí atraktivní ekologickou charakteristiku.

VELKORYSÝ PROSTOR KABINY - ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA ZNAČKY DACIA NEJEN U MODELU SANDERO

Prostor kabiny a přepravn í kapacita odpovídají vyššímu segmentu Třebaže na trhu model Dacia Sandero vzhledem ke své ceně patří do oblasti malých automobilů, jeho velkorysé rozměry interiéru a exteriéru ho ve skutečnosti staví na úroveň vozidla z kategorie o jeden stupeň vyšší. Jeho bezkonkurenční poměr mezi prostorem a cenou je umožněn díky jeho délce (4,02 m), šířce (1,75 m) a rozvoru (2,59 m).

Na zadní sedačku se pohodlně usadí až tři dospělí cestující, kteří mohou těžit z 878 mm velkého prostoru pro hlavu, 145 mm velkého prostoru pro kolena a 1425 mm velkého prostoru pro lokty. Dětskou sedačku je možné připevnit na všechna tři sedadla. Kromě prostorných rozměrů zadní části vozu je přístup na zadní sedadla ještě více usnadněn díky tomu, že zadní dveře je možno otevřít až do úhlu 67°.

Zavazadlový prostor o objemu 320 litrů je rovněž bezkonkurenční vzhledem k ceně vozidla a jeho kompaktním rozměrům. Jeho praktické stavebnicové uspořádání je podpořeno možností sklopení zadní sedačky v poměru 60/40 (v závislosti na verzi). Při sklopeném opěradle zadního sedadla se celková přepravní kapacita zvýší na 1200 litrů, což zajišťuje, že Dacia Sandero vyniká jako kompaktní a přesto mimořádně prostorný hatchback, který může pohodlně přepravit až pět dospělých.

Bezpečnost

Pokud jde o doporučení modelu Dacia Sandero z hlediska bezpečnosti, nastupující model těží z vyhlášeného kvalifikovaného přístupu skupiny Renault na tomto poli. Na poli aktivní bezpečnosti se mimořádná pozornost věnovala brzdovému systému Dacie Sandero, který poskytuje takovou úroveň pohodlí, záběru a progresivní brzdné síly, která je v dokonalém souladu s úrovní očekávanou od automobilu evropského segmentu B. Dacia Sandero je také vybaven nejnovější generací systému ABS Bosch 8.1, který zahrnuje systém elektronického rozdělení brzdné síly EBD (Electronic Brakeforce Distribution) a, v případě modelové řady Dacia poprvé, systém pohotovostního brzdového asistenta EBA (Emergency Brake Assist).

Dacia Sandero je rovněž vybavena četnými prvky pasivní bezpečnosti, včetně použití materiálů jako je ocel s vysokou mezí pružnosti HEL (high elastic limit steel), která zajišťuje větší odolnost kabiny vzhledem k její minimální deformaci, a to zejména v případě čelního střetu. Použití hořčíkového rámu volantu v kombinaci se zasouvatelným sloupkem řízení přispívá k rozptýlení kinetické energie vzniklé při nárazu, zatímco struktura polypropylenové palubní desky snižuje riziko zranění kolen. Kromě typu použitých materiálů také zakřivená spodní část dělící příčky interiéru motoru kopíruje tvar holení tak, aby se rozptýlila síla nárazu v případě, že by se holeně dostaly do kontaktu s palubní deskou. Nohy a kotníky jsou v neposlední řadě dále chráněny vycpávkou pod nohami, a to jak u řidiče, tak u spolujezdce.

Dacia Sandero je vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Přední bezpečnostní pásy zahrnují kalibrované omezovače účinku pro dokonalejší ochranu hrudníku. V závislosti na verzi jsou tyto tříbodové bezpečnostní pásy výškově nastavitelné tak, aby v případě nárazu došlo k optimálnímu zadržení těla. Úroveň zádržného systému je možné zvýšit rovněž instalací pyrotechnických předpínačů předních bezpečnostních pásů. Dacia Sandero rovněž může využívat ukotvení dětského zádržného systému ISOFIX pro boční zadní sedadla.

Dacia Sandero je podle úrovně výbavy vybavena až čtyřmi airbagy. Airbag pro řidiče, speciálně navržený pro Dacii Sandero, má ventil, který nastavuje tlak působící při rozvinutí airbagu. Určité verze jsou vybaveny dvěma postranními airbagy chránícími hlavu a hrudník, které poskytují další ochranu v případě bočního nárazu. Dveře jsou standardně vybaveny vycpávkami a zpevňujícími strukturami.

Postranní airbagy, chránící hlavu a hrudník, jsou umístěny ve zpevněných sedadlech vybavených opěrkami hlavy nové generace. Tyto opěrky jsou speciálně navrženy tak, aby zabraňovaly zranění krčních obratlů v případě nárazu zezadu. Toto nové uspořádání zajišťuje lepší pozici zad a dokonalejší zadržení a pohodlí v oblasti hlavy.

SPOLEHLIVOST A MASIVNÍ DESIGN

Design Dacie Sandero byl v souladu s charakterem platformy B0 ovlivněn prvořadou potřebou zajistit určitou úroveň robustnosti a spolehlivosti, která byla u zrodu renomé značky. Zvláštní pozornost byla věnována ochraně proti korozi, a to zásluhou řady opatření včetně:
- vstřikování vosku do pomocného rámu a dutých částí krycích panelů
- utěsnění spár mezi panely pomocí mastixu
- další použití vosku pro mechanické částí pomocného rámu
- dokonalejší úroveň ochrany spodní části karoserie, prahů a podběhů kol před působením štěrku

Stejná pozornost byla věnována spolehlivosti elektrického systému a elektroniky, a to zásluhou systému, který již prokázal svou funkčnost u řady modelů výrobní řady Renault. Izolační trubky v prostoru pohonné jednotky a v kabině pocházejí právě z modelů Renault a nejsou nikde přerušeny.

Jedná se o techniku, která podporuje spolehlivost, neboť omezuje riziko vadných spojů. Dalším příkladem je akumulátor, jehož velikost a specifikace bere v úvahu používání automobilu v extrémních podmínkách.

Model Dacia Sandero demonstruje svou vysokou kvalitu a přichází se zárukou v délce tří let nebo v rozsahu 100 000 ujetých kilometrů na většině evropských trhů, na nichž bude v prodeji. Standardní záruku je možno prodloužit na pět let díky balíčku služeb Garance Plus.

SANDERO, PÁTÝ AUTOMOBIL VE VÝROBNÍ ŘADĚ DACIA

Uvedení modelu Dacia Sandero na trh je významným krokem ve vývoji značky Dacia. Představením Sandera výrobní řada Dacia, která již zahrnuje sedan, kombi a pick-up, zapustila kořeny v novém segmentu vozů typu hatchback, který značce umožní získat novou klientelu.

Počínaje červnem 2008 se Dacia Sandero bude postupně prodávat v Evropě, Turecku a severní Africe. Tak jako ostatní modely značky Dacia i Sandero se zaměří na racionální a pragmatické zákazníky všech věkových kategorií. Zákazníci značky Dacia bývají často vlastníky jediného automobilu, při koupi automobilu se rozhodují mezi novým a ojetým vozidlem a cena hraje v rozhodování dominantní roli. Dacia Sandero tedy osloví zákazníky, kteří hledají hatchback který je prostorný a cenově dostupný, a to jak při nákupu, tak při provozu.

Modelová řada Dacia na domácím trhu značky v Rumunsku bude zahrnovat pět modelů (Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up a Sandero). V západní Evropě bude Dacia, pouhé tři roky po svém vstupu na trh, disponovat řadou tří modelů (Logan, Logan MCV a Sandero).

Vývoj a výroba: synergie napříč výrobní řadou Dacia

Výroba modelu Dacia Sandero byla zahájena v Pitesti v Rumunsku na konci října 2007. Díky tomu sdílí stejnou platformu B0 s Loganem a vyrábí se na stejné výrobní lince jako zbývající modely výrobní řady Dacia. Více než 70 % dílů v tomto modelu lze nalézt také u Dacie Logan, což umožňuje, aby výroba obou těchto modelů probíhala na stejné lince. Další předností jsou úspory při vývoji a zásobování. Továrna v Pitesti je druhým výrobním zařízením skupiny, které vyrábí Sandero, hned po továrně v Curitibě v Brazílii, která vyrábí Renault Sandero pro Brazílii a Argentinu.

Týmy z automobilky Dacia se na vývoji modelu Dacia Sandero aktivně podílely, neboť 45 % inženýrů pracujících na projektu pocházelo z Rumunska. Továrně byla rovněž svěřena výroba většiny prototypů a pouze první fáze se vyráběla v Technocetru ve Francii. Následující fáze se vyráběly v Pitesti, což významně přispělo ke zkrácení doby mezi designem a výrobou a ke snížení nákladů. Současně to také usnadnil přenos z konstrukce do výroby.

Pitesti nadále vyniká jako pilotní továrna v rámci projektu 90 Programme. V roce 2008 zajišťuje výrobu pěti modelů a kromě toho v ní sídlí Mezinárodní logistické centrum ILN, které zásobuje všechna výrobní místa využívající platformu Loganu. Továrna hraje zásadní roli při definování výrobních procesů a školení. Například asi dvacet pilotních pracovníků a služebně starších dělníků z karosárny, lakovny a montáže z Curitiby v Brazílii strávilo na začátku roku 2006 čtyři týdny v Pitesti, aby prošlo školením týkajícím se výrobních postupů používaných při výrobě vozidel s platformou B0. Po svém návratu do Brazílie naopak sami školili dělníky v Curitibě.

Od uvedení modelu Dacia Logan na trh továrna v Pitesti zdvojnásobila svůj roční objem výroby, který v roce 2008 činí 350 000 vozidel. Tempo výroby modelu Dacia Logan MCV a Dacia Logan Van se z 32 vozidel/h v roce 2004 zvýšilo na 42 vozidel/h v roce 2006 a nyní, v roce 2008, s příchodem modelu Dacia Sandero, na 60 vozidel/h. Výroba modelu Sandero má v továrně tvořit až polovinu její montážní činnosti. Velká část dílů pochází z místních zdrojů, a to jak specifické díly vyvinuté pro evropský model, tak sdílené díly. Vzhledem k rozvinutí sítě dodavatelů v regionu od roku 2004, kdy byla zahájena výroba Loganu, tvoří v případě Sandera podíl dílů místní výroby přibližně 60 % a dokonce 90 %, pokud zahrneme sousední země (Maďarsko, Polsko, atd.).

Do vývoje a výroby modelu Sandero v Evropě se investovalo celkem 147 milionů eur: 65 milionů eur souvisí s náklady na konstrukci, 82 milionů se investovalo do továrny v Pitesti. Většina této sumy byla investována v souladu s příchodem modelu Dacia Sandero a přechod továrny na výrobní tempo 60 vozidel/h si vyžádal dalších 100 milionů eur.

Stejně jako tomu bylo v případě Renaultu Laguny, od zahájení programu Sandero se používal plán pro zajištění vynikající kvality (Quality Excellence Plan) zahrnující design, výrobu a prodej. Místní zásobovací tým spolu s pracovníky oddělení konstrukce a továrnou těsně spolupracovali s dodavateli, aby zajistili vysoký standard kvality. Po určení potenciálních zdrojů rizik v celém dodavatelském řetězci stanovili různí odpovědní pracovníci ze skupiny Renault spolu s dodavateli vhodné akční plány, a to včetně zavedení koncepce „Poka Yoke“ v továrnách. Tento nástroj japonského původu pro zvýšení kvality (Poka = nepozornost; Yoke = vyhnout se) je jednoduchým a přesto účinným způsobem k zajištění bezchybné činnosti výrobního procesu.

Automobil s globálním posláním

Tak jako Logan, i Sandero, jehož prodej byl zahájen v lednu 2008 v Brazílii a Argentině a které se od června 2008 bude postupně uvádět na trhy v Evropě, Turecku a severní Africe, má globální poslání.

Nový kompaktní pětidveřový hatchback se do konce roku 2008 bude vyrábět také v Kolumbii (továrna Sofasa, Medellin; jako Renault). V roce 2009 se bude vyrábět také v Maroku (továrna Somaca, Casablanca; jako Dacia), v Rusku (továrna Avtoframos, Moskva; jako Renault) a v Jižní Africe (továrna Nissanu, Rosslyn; jako Renault). Prodej Dacie Sandero na dalších trzích se rovněž zvažuje.

Pozice tohoto modelu z hlediska ceny na všech těchto trzích odpovídá segmentu malých automobilů, a to navzdory jeho vnitřním a vnějším rozměrům, které spíše odpovídají automobilům z kategorie o jednu třídu vyšší.

Zdroj: Tisková zpráva Renault Česká Republika

Vytisknout

Diskuze: Dacia přichází s novinkou - modelem Sandero

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Brabus

Může tuning snížit spotřebu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud