Hyundai i30 Crossover Wagon přichází

Jan Fiala, 9. května 2008, 11:10 Google+

Kombi budiž pochváleno - Hyundai začal od dubna prodávat další karosářskou variantu oblíbeného pětidveřového kompaktu i30 – kombi s přídomkem CW (Crossover Wagon).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
i30 CW

i30 CW | foto: Hyundai

Sdílejte článek

POPRVÉ JSME KOMBI NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDY
Hyundai i30CW viděli naživo na frankfurtském autosalonu, v záplavě přítomných návštěvníků ale nebyl klid ani čas na podrobnější prozkoumání vozu. Nezodpovězeno tak zůstalo několik otázek. Například zdali se výrobce přidržel podobného scénáře jako v případě hatchbacku i30 a jeho staršího dvojčete KIA cee’d a do zahájení sériové výroby automobil vylepšil. A také jestli skutečně prodloužil rozvor náprav, aby nabídl cestujícím na zadních sedadlech ještě více prostoru, jak se o tom v zákulisí šuškalo.

ZÁĎ PŮSOBÍ VYVÁŽENÝM DOJMEM
Sotva jsme převzali klíčky od testovacího vozu, chtěli jsme znát odpovědi. Změny proti hatchbacku jsou patrné na první pohled. V souladu s trendem doby se ukazatele směru přemístily z předních blatníků do krytů vnějších zrcátek (výbava Premium). Automobilu to tak ještě víc sluší. Zadní boční dveře mají rovnější spodní hranu okna a třetí obdélníkové sklo se zvětšilo.
Na střeše přibyly ližiny, díky kterým kombi vyrostlo o 85 milimet rů na výsledných 1565 mm. Opticky vůz působí jako vyšší a užší, což je patrné hlavně při pohledu zezadu. Tato partie nás vyloženě nadchla. Dveře jsou kolmější a s rovnými boky, koncové svítilny se zúžily. Rozhodně ale nemáte pocit, že byste je už někde viděli, zatímco u KIE cee’d až příliš připomínají Škodu Octavia a Volvo V50. Registrační značka se z nárazníku přesunula o dobrých 400 milimetrů výš do vybrání ve dveřích, takže se tolik nešpiní.

ROZVOR SE NATÁHL O 50 MILIMETRŮ
Z profilu je patrné, že se automobil prodloužil. Že to ale bude o 230 milimetrů na konečných 4475 mm, to jsme opravdu nečekali. Část z toho připadá na natažení rozvoru o 50 milimetrů na rovných 2700 mm, zbytek na zadní převis. Ten ale díky vykrojení blatníku, velkému třetímu okénku a téměř 700 mm vysokým svítilnám nevypadá ani trochu těžkopádně. Za design i30CW si konstruktéři Hyundai zasluhují jedničku.
Pochválit je musíme také za sympatický interiér. Řidiče při otevření dveří přivítá modře svítící displej, po zasunutí klíčku do spínací skříňky se k tomu přidají přístroje a tlačítka na volantu, výplni dveří a středovém panelu. Zvolená barva působí honosně a uklidňujícím dojmem, intenzitu podsvícení lze regulovat reostatem. Zejména při jízdě v noci potěší možnost středový displej zcela vypnout.
Přední sedadla mají správnou délku a tuhost (řidičovo navíc bederní opěrku), i po dlouhé jízdě z nich vystoupíte odpočatí. Výrazné boční vedení dobře drží tělo v zatáčkách. Poloha pro řízení se hledá snadno, volant lze totiž seřizovat ve dvou navzájem kolmých osách a rozsah vertikálního nastavování sedadla vyhoví různě vysokým osobám. Oceňujeme ergonomii rozmístění jednotlivých prvků, všechno je snadno v dosahu. Potěší velejemná grafika středového displeje, velký rozsah elektrického seřizování vnějších zrcátek a rozsáhlá standardní výbava. Ta u zkoušeného vozu zahrnuje například osm airbagů, vypínatelný stabilizační systém ESP, automatickou klimatizaci, střešní okno a čtyři parkovací čidla vzadu.

FANTASTICKÝ MOTOR 1,6 CRDI VGT
Pohon i30CW zajišťují dva zážehové a dva přeplňované vznětové motory (viz tabulka), proti hatchbacku byl z nabídky vypuštěn základní 1,4 l/80 kW. V tomto testu jsme vyzkoušeli vynikající turbodiesel 1,6 CRDi VGT s šestnáctiventilovou technikou SOHC, přímým vysokotlakým vstřikováním common rail, proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 85 kW. Čtyřválec startuje potichu a bez nejmenšího zaklepání, a to i zrána při studeném startu. Parádní utlumení jej řadí mezi špicku dané třídy (skoro nepoznáte, že jde o diesel), například koncernové TDI mu hlučností a klapotem nesahá ani po kotníky.
Motor plynule zabírá již od 1200 ot.min-1, tedy jen lehce nad volnoběhem, na prodlevu při zátahu a typický turboefekt s klidem zapomeňte. Hravě se rozjedete rovnou na dvojku, kratší

zpřevodování preferuje spíše vyšší stupně. Čtyřválec rovnoměrně zrychluje až do 4500 ot.min-1, omezovač citlivě zasahuje ještě o 500 ot.min-1 výš.

NALOŽÍTE TÉMĚŘ 1400 LITRŮ!
Protažení rozvoru náprav zlepšilo již tak pohodlné a snadné nastupování dozadu, jde to lehce jako v automobilu o třídu výš. Navíc se dveře otevírají do velkého úhlu. I dlouhánům zbývá nad hlavou dost místa, takže mohou sedět vzpřímeně. Zadní dveře se lehce vyklápějí na dvou plynových vzpěrách a snadno se i zaklapávají, vzpřímí se pod nimi člověk do 189 centimetrů. Horní plocha zadního nárazníku se nachází 570 mm nad zemí, ložná hrana o 50 milimetrů výš. Při manipulaci tak nemusíte zvedat předměty nepříjemně vysoko.
Celý zavazadlový prostor je pečlivě čalouněný příjemnou látkou. Ložná plocha tvoří čtverec 1040 x 1040 mm (téměř 1,1 m2), vstupním otvorem naložíte předměty vysoké až 760 milimetrů. Základní objem 415 l plně vyhovuje rodinným potřebám, například hatchback i30 pobere 340 l. Výklopná a vyjímatelná podlážka se čtyřmi oky ukrývá plnohodnotnou rezervu, praktické jsou schránky za podběhy.
Nechybějí ani úchyty dětských autosedaček Isofix a krycí roleta, která lehce zapadá do připravených zářezů a snadno se ovládá. Asymetricky dělená sedadla vytvoří po sklopení téměř rovnou plochu dlouhou 1850 milimetrů, při částečném naklopení spolujezdcova opěradla lze převážet až třímetrové předměty. Při obsazení dvěma osobami do vozu naložíte úctyhodných 1395 l (užitečné zatížení 514 kg), do hatchbacku i30 se pro porovnání vejde o 145 litrů méně.

TUHÝ SKELET = ZÁRUKA STABILITY
Kulisa řazení má dostatečně tuhé dráhy, všech pět rychlostí se v nich pohybuje přesně. Nejčastěji jsou zařazené čtyřka a pětka, takže točivý moment vrcholící 255 Nm leží v pásmu 1900 až 2750 ot.min-1. Aerodynamický hluk v těchto rychlostech ale pořád zůstává na velmi nízké úrovni, což zvyšuje komfort při dlouhých cestách.
Protažení karoserie a rozvoru nezměnilo jízdní chování i30CW. Karoserie je tuhá a v zatáčkách se nekroutí, boční náklony jsou minimální. Automobil srdnatě drží zvolenou stopu, vliv těžší přídě dobře vyrovnává víceprvková zadní náprava. Vrozenou mírnou nedotáčivost koriguje citlivé řízení, nebo lehké ubrání plynu. A v případě potřeby nad vámi pořád bdí anděl strážný v podobě stabilizačního systému ESP.

PŘEBORNÍK V DLOUHÝCH JÍZDÁCH
Utlumení podvozku je na slušné úrovni, díky kvalitním šestnáctipalcovým pneumatikám Hankook o rozměru 205/55 nepronikají ani na nerovnostech do kabiny rušivé zvuky. Pružnost motoru a příznivá provozní hmotnost vozu 1456 kilogramů (proti hatchbacku o 27 kg víc) zaručují dostatečně svižnou jízdu, nadmíru úcinné brzdy dovolují včas a bezpečně zastavit. Kombi i30CW 1,6 CRDi VGT dokáže uhánět až 188 km/h a stovku pokoří za 11,9 s, což je proti hatchbacku jenom o tři desetiny pomaleji. Ve městě a na dálnici spotřebuje nejvýše 5,9 l, na okreskách a při běžné jízdě si vystačí s vynikajícími 4,3 litru.
Průměrných 4,9 l na 100 kilometrů zaručuje bezproblémový jízdní dosah téměř 1100 kilometrů na plnou nádrž (53 l). Kombi Hyundai i30CW se bude zpočátku dovážet z Jižní Koreje a od roku 2009 pak přímo montovat v supermoderní továrně v moravskoslezských Nošovicích. V nabídce nebude chybět ani užitkové provedení N1 s možností odpočtu 19 % DPH.

HODNOCENÍ
Druhá karosářská varianta kompaktního automobilu Hyundai i30 se mimořádně povedla. Odhad, že si kombi v Česku bude kupovat přibližně čtvrtina zákazníků, proto považujeme za velmi střídmý. Vůz sdílí vyzkoušenou techniku hatchbacku a je na něj poskytnuta tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů. Devízou kombi je vnitřní prostornost, založená na prodlouženém rozvoru 2700 milimetrů, precizní dílenské zpracování, kvalitní materiály v interiéru a vynikající poměr cena/výbava. Pohodlná sedadla a dobré jízdní chování zaručují komfort i na dlouhých cestách, fantasticky utlumený a pružný turbodiesel 1,6 CRDi VGT k tomu přidává velmi nízkou spotřebu.

DESET DŮVODŮ, PROČ KOUPIT HYUNDAI i30cw
+ Atraktivní a vyvážený design
+ Precizně zpracovaný interiér
+ Rozsáhlá standardní výbava
+ Minimální boční náklon karoserie
+ Uveze až 514 kilogramů nákladu
+ Fantasticky utlumený motor
+ Pružnost a provozní úspornost
+ Velký jízdní dosah (1000 km)
+ Přesné řazení a účinné brzdy
+ Příznivá cena

Zdroj: Tisková zpráva HYUNDAI Motor CZ s.r.o.

Vytisknout

Diskuze: Hyundai i30 Crossover Wagon přichází

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

i10

Hyundai i10 - základní stavební kámen značky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud