Kombi budiž pochváleno - Hyundai začal od dubna prodávat další karosářskou variantu oblíbeného pětidveřového kompaktu i30 – kombi s přídomkem CW (Crossover Wagon).
POPRVÉ JSME KOMBI NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDY Hyundai i30CW viděli naživo na frankfurtském autosalonu, v záplavě přítomných návštěvníků ale nebyl klid ani čas na podrobnější prozkoumání vozu. Nezodpovězeno tak zůstalo několik otázek. Například zdali se výrobce přidržel podobného scénáře jako v případě hatchbacku i30 a jeho staršího dvojčete KIA cee’d a do zahájení sériové výroby automobil vylepšil. A také jestli skutečně prodloužil rozvor náprav, aby nabídl cestujícím na zadních sedadlech ještě více prostoru, jak se o tom v zákulisí šuškalo.
ZÁĎ PŮSOBÍ VYVÁŽENÝM DOJMEM Sotva jsme převzali klíčky od testovacího vozu, chtěli jsme znát odpovědi. Změny proti hatchbacku jsou patrné na první pohled. V souladu s trendem doby se ukazatele směru přemístily z předních blatníků do krytů vnějších zrcátek (výbava Premium). Automobilu to tak ještě víc sluší. Zadní boční dveře mají rovnější spodní hranu okna a třetí obdélníkové sklo se zvětšilo. Na střeše přibyly ližiny, díky kterým kombi vyrostlo o 85 milimet rů na výsledných 1565 mm. Opticky vůz působí jako vyšší a užší, což je patrné hlavně při pohledu zezadu. Tato partie nás vyloženě nadchla. Dveře jsou kolmější a s rovnými boky, koncové svítilny se zúžily. Rozhodně ale nemáte pocit, že byste je už někde viděli, zatímco u KIE cee’d až příliš připomínají Škodu Octavia a Volvo V50. Registrační značka se z nárazníku přesunula o dobrých 400 milimetrů výš do vybrání ve dveřích, takže se tolik nešpiní.
ROZVOR SE NATÁHL O 50 MILIMETRŮ Z profilu je patrné, že se automobil prodloužil. Že to ale bude o 230 milimetrů na konečných 4475 mm, to jsme opravdu nečekali. Část z toho připadá na natažení rozvoru o 50 milimetrů na rovných 2700 mm, zbytek na zadní převis. Ten ale díky vykrojení blatníku, velkému třetímu okénku a téměř 700 mm vysokým svítilnám nevypadá ani trochu těžkopádně. Za design i30CW si konstruktéři Hyundai zasluhují jedničku. Pochválit je musíme také za sympatický interiér. Řidiče při otevření dveří přivítá modře svítící displej, po zasunutí klíčku do spínací skříňky se k tomu přidají přístroje a tlačítka na volantu, výplni dveří a středovém panelu. Zvolená barva působí honosně a uklidňujícím dojmem, intenzitu podsvícení lze regulovat reostatem. Zejména při jízdě v noci potěší možnost středový displej zcela vypnout. Přední sedadla mají správnou délku a tuhost (řidičovo navíc bederní opěrku), i po dlouhé jízdě z nich vystoupíte odpočatí. Výrazné boční vedení dobře drží tělo v zatáčkách. Poloha pro řízení se hledá snadno, volant lze totiž seřizovat ve dvou navzájem kolmých osách a rozsah vertikálního nastavování sedadla vyhoví různě vysokým osobám. Oceňujeme ergonomii rozmístění jednotlivých prvků, všechno je snadno v dosahu. Potěší velejemná grafika středového displeje, velký rozsah elektrického seřizování vnějších zrcátek a rozsáhlá standardní výbava. Ta u zkoušeného vozu zahrnuje například osm airbagů, vypínatelný stabilizační systém ESP, automatickou klimatizaci, střešní okno a čtyři parkovací čidla vzadu.
FANTASTICKÝ MOTOR 1,6 CRDI VGT Pohon i30CW zajišťují dva zážehové a dva přeplňované vznětové motory (viz tabulka), proti hatchbacku byl z nabídky vypuštěn základní 1,4 l/80 kW. V tomto testu jsme vyzkoušeli vynikající turbodiesel 1,6 CRDi VGT s šestnáctiventilovou technikou SOHC, přímým vysokotlakým vstřikováním common rail, proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla a výkonem 85 kW. Čtyřválec startuje potichu a bez nejmenšího zaklepání, a to i zrána při studeném startu. Parádní utlumení jej řadí mezi špicku dané třídy (skoro nepoznáte, že jde o diesel), například koncernové TDI mu hlučností a klapotem nesahá ani po kotníky. Motor plynule zabírá již od 1200 ot.min-1, tedy jen lehce nad volnoběhem, na prodlevu při zátahu a typický turboefekt s klidem zapomeňte. Hravě se rozjedete rovnou na dvojku, kratší
zpřevodování preferuje spíše vyšší stupně. Čtyřválec rovnoměrně zrychluje až do 4500 ot.min-1, omezovač citlivě zasahuje ještě o 500 ot.min-1 výš.
NALOŽÍTE TÉMĚŘ 1400 LITRŮ! Protažení rozvoru náprav zlepšilo již tak pohodlné a snadné nastupování dozadu, jde to lehce jako v automobilu o třídu výš. Navíc se dveře otevírají do velkého úhlu. I dlouhánům zbývá nad hlavou dost místa, takže mohou sedět vzpřímeně. Zadní dveře se lehce vyklápějí na dvou plynových vzpěrách a snadno se i zaklapávají, vzpřímí se pod nimi člověk do 189 centimetrů. Horní plocha zadního nárazníku se nachází 570 mm nad zemí, ložná hrana o 50 milimetrů výš. Při manipulaci tak nemusíte zvedat předměty nepříjemně vysoko. Celý zavazadlový prostor je pečlivě čalouněný příjemnou látkou. Ložná plocha tvoří čtverec 1040 x 1040 mm (téměř 1,1 m2), vstupním otvorem naložíte předměty vysoké až 760 milimetrů. Základní objem 415 l plně vyhovuje rodinným potřebám, například hatchback i30 pobere 340 l. Výklopná a vyjímatelná podlážka se čtyřmi oky ukrývá plnohodnotnou rezervu, praktické jsou schránky za podběhy. Nechybějí ani úchyty dětských autosedaček Isofix a krycí roleta, která lehce zapadá do připravených zářezů a snadno se ovládá. Asymetricky dělená sedadla vytvoří po sklopení téměř rovnou plochu dlouhou 1850 milimetrů, při částečném naklopení spolujezdcova opěradla lze převážet až třímetrové předměty. Při obsazení dvěma osobami do vozu naložíte úctyhodných 1395 l (užitečné zatížení 514 kg), do hatchbacku i30 se pro porovnání vejde o 145 litrů méně.
TUHÝ SKELET = ZÁRUKA STABILITY Kulisa řazení má dostatečně tuhé dráhy, všech pět rychlostí se v nich pohybuje přesně. Nejčastěji jsou zařazené čtyřka a pětka, takže točivý moment vrcholící 255 Nm leží v pásmu 1900 až 2750 ot.min-1. Aerodynamický hluk v těchto rychlostech ale pořád zůstává na velmi nízké úrovni, což zvyšuje komfort při dlouhých cestách. Protažení karoserie a rozvoru nezměnilo jízdní chování i30CW. Karoserie je tuhá a v zatáčkách se nekroutí, boční náklony jsou minimální. Automobil srdnatě drží zvolenou stopu, vliv těžší přídě dobře vyrovnává víceprvková zadní náprava. Vrozenou mírnou nedotáčivost koriguje citlivé řízení, nebo lehké ubrání plynu. A v případě potřeby nad vámi pořád bdí anděl strážný v podobě stabilizačního systému ESP.
PŘEBORNÍK V DLOUHÝCH JÍZDÁCH Utlumení podvozku je na slušné úrovni, díky kvalitním šestnáctipalcovým pneumatikám Hankook o rozměru 205/55 nepronikají ani na nerovnostech do kabiny rušivé zvuky. Pružnost motoru a příznivá provozní hmotnost vozu 1456 kilogramů (proti hatchbacku o 27 kg víc) zaručují dostatečně svižnou jízdu, nadmíru úcinné brzdy dovolují včas a bezpečně zastavit. Kombi i30CW 1,6 CRDi VGT dokáže uhánět až 188 km/h a stovku pokoří za 11,9 s, což je proti hatchbacku jenom o tři desetiny pomaleji. Ve městě a na dálnici spotřebuje nejvýše 5,9 l, na okreskách a při běžné jízdě si vystačí s vynikajícími 4,3 litru. Průměrných 4,9 l na 100 kilometrů zaručuje bezproblémový jízdní dosah téměř 1100 kilometrů na plnou nádrž (53 l). Kombi Hyundai i30CW se bude zpočátku dovážet z Jižní Koreje a od roku 2009 pak přímo montovat v supermoderní továrně v moravskoslezských Nošovicích. V nabídce nebude chybět ani užitkové provedení N1 s možností odpočtu 19 % DPH.
HODNOCENÍ Druhá karosářská varianta kompaktního automobilu Hyundai i30 se mimořádně povedla. Odhad, že si kombi v Česku bude kupovat přibližně čtvrtina zákazníků, proto považujeme za velmi střídmý. Vůz sdílí vyzkoušenou techniku hatchbacku a je na něj poskytnuta tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů. Devízou kombi je vnitřní prostornost, založená na prodlouženém rozvoru 2700 milimetrů, precizní dílenské zpracování, kvalitní materiály v interiéru a vynikající poměr cena/výbava. Pohodlná sedadla a dobré jízdní chování zaručují komfort i na dlouhých cestách, fantasticky utlumený a pružný turbodiesel 1,6 CRDi VGT k tomu přidává velmi nízkou spotřebu.
DESET DŮVODŮ, PROČ KOUPIT HYUNDAI i30cw + Atraktivní a vyvážený design + Precizně zpracovaný interiér + Rozsáhlá standardní výbava + Minimální boční náklon karoserie + Uveze až 514 kilogramů nákladu + Fantasticky utlumený motor + Pružnost a provozní úspornost + Velký jízdní dosah (1000 km) + Přesné řazení a účinné brzdy + Příznivá cena Zdroj: Tisková zpráva HYUNDAI Motor CZ s.r.o.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?