Hyundai i10 - základní stavební kámen značky

i10
i10, foto: Hyundai
Jan Fiala 9. května 2008 10:50
Sdílej:

Stejně jako v ostatních kategoriích, tak i v segmentu nejmenších osobních vozidel šel vývoj v posledních letech hodně kupředu.

Zákazníci od minivozů již neočekávají pouze kompaktní rozměry a nízkou cenu, ale požadují dostatečný komfort, bezpečnost a příkladné jízdní vlastnosti. Na tento trend musela samozřejmě zareagovat také značka Hyundai. Atos totiž začal pomalu za konkurencí zaostávat, a proto představila pětidveřový a zejména pětimístný i10. Jakožto druhé vozidlo s předponou „i“ převezme klíčovou roli v portfoliu společnosti Hyundai a očekává se od něj zvýšení prodejů a podílu na trhu v Evropě. My jsme měli možnost se s tímto modelem blíže seznámit na evropské prezentaci.

VYSPĚLÝ AUTOMOBIL S ELEGANTNÍM DESIGNEM

Kompaktní Hyundai i10 s motorem umístěným vpředu a s pohonem předních kol se bude, stejně jako jeho předchůdce Atos, vyrábět v Indii, avšak ve zcela nové továrně. Z tamních výrobních pásů bude sjíždět vyspělý automobil s elegantním designem a sofistikovanou technikou, jenž splní požadavky širokého spektra zákazníků. Co zaujme již při prvním setkání, je pohledná karoserie, která stylisticky navazuje na větší model i30 a dále rozvíjí design nových modelů Hyundai. Nejvýrazněji je to znát na přední části s úzkou maskou, chromovanou lištou v její horní části a velkým logem Hyundai uprostřed. Ve spojení s podlouhlými světlomety a velkým nasávacím otvorem v jednolitém nárazníku vypadá i10 dostatečně dynamicky.

Zajímavý je také boční profil se stoupající linií spodní hrany oken, která je v zadní části ještě více zvednuta. Z boku také vyniknou kompaktní rozměry karoserie (délka 3565 mm, šírka 1595 mm, výška 1540 mm) s malými převisy, což umožňuje co nejlépe využít vnitřní prostor. Ze zadní části stojí za zmínku logo značky uprostřed pátých dveří, jež funguje jako klika k jejich otevírání.

TŘI STUPNĚ VÝBAVY

Hyundai i10 se bude prodávat ve třech stupních výbavy. Již v základním provedení Classic se zákazníci mohou těšit například na posilovač řízení, centrální zamykání, dva airbagy, výškově stavitelný volant nebo integrovaný audiosystém s CD přehrávačem s možností externího připojení MP3 přehrávače a šesti reproduktory. S vyšší řadou Comfort navíc dostanete mimo jiné nárazníky, zpětná zrcátka a madla v barvě vozu, elektricky ovládaná přední okna a chromovou masku chladiče. Nejvyšší výbava Style například obsahuje přední mlhová světla, boční přední airbagy, výškově stavitelné sedadlo řidiče, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná zadní okna a vnější zpětná zrcátka a dálkové ovládání centrálního zamykání.

DYNAMICKÉ A ÚSPORNÉ MOTORY Pod kapotou nejmenšího zástupce rodiny vozidel Hyundai se objeví celkem tři motory. Všechny přitom splňují nebo předčí platné emisní limity. My se zatím budeme věnovat prvním dvěma, protože zcela nový zážehový čtyřválec 1,2 l bude k dispozici až od září 2008. Nejdříve jsme měli možnost vyzkoušet tříválcový turbodiesel 1,1 CRDi VGT s přímým vysokotlakým vstřikováním nafty common rail a s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. Tento agregát disponuje výkonem 55 kW (75 k) a maximálním točivým momentem 153 Nm dostupným od 1900 otáček. Již při nastartování nás překvapil výborným odhlučněním a minimem vibrací pronikajících do kabiny a následně svojí silou (stovku zvládne za 15,8 s, nejvyšší rychlost činí 163 km/h) i hospodárností (kombinovaná spotřeba 4,3 l nafty na 100 km). Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a vzhledem k provozní hmotnosti 1115 kg představuje tento motor ideální řešení. Základní motorizaci v podobě zážehového čtyřválce 1,1 l jsme mohli vyzkoušet také. Jedná se o vylepšený agregát z modelu Atos, jenž nyní disponuje výkonem 48,5 kW (66 k) a točivým momentem 98 Nm. Vzhledem k nižšímu výkonu je sice řidič nucen častěji řadit, ale i tak je jízda s ním dostatečně dynamická. K benzinovému motoru si můžete zvolit také čtyřstupňový automat.

 

INTERIÉR V NOVÉM STYLU Samostatnou kapitolu představuje stylistické pojetí interiéru. Oválné linie palubní desky působí příjemně a potěšila nás kvalita použitých materiálů i zpracování. Všechny ovladače jsou ergonomicky dobře rozmístěny a přístrojový štít s velkým rychloměrem uprostřed je dobře přehledný. Zpestření a zatraktivnění kabiny mají za úkol příplatkové barevné panely (červené či modré), umístěné ve spodní části palubní desky a ve výplních dveří, které pak korespondují s barvou čalounění sedadel. Navíc středový panel může být v kovové úprave. Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná a zaručují tělu potřebnou oporu.

PĚT CESTUJÍCÍCH, ČI VELKÝ ZAVAZADELNÍK Doslova revoluce se proti modelu Atos odehrála uvnitř vozu. Nejdůležitější je, že i10 je nyní určen pěti dospělým cestujícím a poskytuje jim i díky velkému rozvoru (2380 mm) dostatek místa. Variabilitu interiéru reprezentují zadní dělená sedadla v poměru 40:60, díky nimž lze zvětšit objem zavazadelníku ze základních 225 l na 910 l, přičemž v zadní části vznikne rovná nákladová plocha – největší zavazadelník ve své třídě.

JISTÝ PŘI JÍZDĚ PŘÍMO I V ZATÁČKÁCH Výrazný posun proti svému předchůdci přináší i10 také v oblasti jízdních vlastností. Nové přední nápravy McPherson s pomocným rámem a příčným stabilizátorem a zadní tuhá náprava s torzní příčkou zajišťují vozu jistější chování nejen v přímém směru, ale i v zatáčkách. Pochválit musíme rovněž komunikativní řízení, jelikož vozidlo vždy přesně a rychle reaguje na vaše pokyny. Hyundai i10 se chová příjemně a klidně nejen při vysokých rychlostech na dálnicích, ale také na zatáčkovité silnici. Vyzvednout lze i vyvážené nastavení odpružení, jež sice preferuje komfort jízdy a tlumení nerovností, ale ponechalo si i dostatek tuhosti. O bezpečné zpomalení se nyní starají kotoučové brzdy s ABS na všech kolech, přičemž přední jsou s vnitřním chlazením. V městském provozu oceníte také poloměr otáčení 4,75 m.

Nový model i10, jehož největšími konkurenty bude Fiat Panda, KIA Picanto nebo kolínská trojčata, najdete u českých autorizovaných prodejců Hyundai již od letošního května. Zdroj: Tisková zpráva HYUNDAI Motor CZ s.r.o.

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.