Stejně jako v ostatních kategoriích, tak i v segmentu nejmenších osobních vozidel šel vývoj v posledních letech hodně kupředu.
Zákazníci od minivozů již neočekávají pouze kompaktní rozměry a nízkou cenu, ale požadují dostatečný komfort, bezpečnost a příkladné jízdní vlastnosti. Na tento trend musela samozřejmě zareagovat také značka Hyundai. Atos totiž začal pomalu za konkurencí zaostávat, a proto představila pětidveřový a zejména pětimístný i10. Jakožto druhé vozidlo s předponou „i“ převezme klíčovou roli v portfoliu společnosti Hyundai a očekává se od něj zvýšení prodejů a podílu na trhu v Evropě. My jsme měli možnost se s tímto modelem blíže seznámit na evropské prezentaci.
VYSPĚLÝ AUTOMOBIL S ELEGANTNÍM DESIGNEM Kompaktní Hyundai i10 s motorem umístěným vpředu a s pohonem předních kol se bude, stejně jako jeho předchůdce Atos, vyrábět v Indii, avšak ve zcela nové továrně. Z tamních výrobních pásů bude sjíždět vyspělý automobil s elegantním designem a sofistikovanou technikou, jenž splní požadavky širokého spektra zákazníků. Co zaujme již při prvním setkání, je pohledná karoserie, která stylisticky navazuje na větší model i30 a dále rozvíjí design nových modelů Hyundai. Nejvýrazněji je to znát na přední části s úzkou maskou, chromovanou lištou v její horní části a velkým logem Hyundai uprostřed. Ve spojení s podlouhlými světlomety a velkým nasávacím otvorem v jednolitém nárazníku vypadá i10 dostatečně dynamicky.
Zajímavý je také boční profil se stoupající linií spodní hrany oken, která je v zadní části ještě více zvednuta. Z boku také vyniknou kompaktní rozměry karoserie (délka 3565 mm, šírka 1595 mm, výška 1540 mm) s malými převisy, což umožňuje co nejlépe využít vnitřní prostor. Ze zadní části stojí za zmínku logo značky uprostřed pátých dveří, jež funguje jako klika k jejich otevírání.
TŘI STUPNĚ VÝBAVY Hyundai i10 se bude prodávat ve třech stupních výbavy. Již v základním provedení Classic se zákazníci mohou těšit například na posilovač řízení, centrální zamykání, dva airbagy, výškově stavitelný volant nebo integrovaný audiosystém s CD přehrávačem s možností externího připojení MP3 přehrávače a šesti reproduktory. S vyšší řadou Comfort navíc dostanete mimo jiné nárazníky, zpětná zrcátka a madla v barvě vozu, elektricky ovládaná přední okna a chromovou masku chladiče. Nejvyšší výbava Style například obsahuje přední mlhová světla, boční přední airbagy, výškově stavitelné sedadlo řidiče, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná zadní okna a vnější zpětná zrcátka a dálkové ovládání centrálního zamykání.
DYNAMICKÉ A ÚSPORNÉ MOTORY Pod kapotou nejmenšího zástupce rodiny vozidel Hyundai se objeví celkem tři motory. Všechny přitom splňují nebo předčí platné emisní limity. My se zatím budeme věnovat prvním dvěma, protože zcela nový zážehový čtyřválec 1,2 l bude k dispozici až od září 2008. Nejdříve jsme měli možnost vyzkoušet tříválcový turbodiesel 1,1 CRDi VGT s přímým vysokotlakým vstřikováním nafty common rail a s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. Tento agregát disponuje výkonem 55 kW (75 k) a maximálním točivým momentem 153 Nm dostupným od 1900 otáček. Již při nastartování nás překvapil výborným odhlučněním a minimem vibrací pronikajících do kabiny a následně svojí silou (stovku zvládne za 15,8 s, nejvyšší rychlost činí 163 km/h) i hospodárností (kombinovaná spotřeba 4,3 l nafty na 100 km). Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a vzhledem k provozní hmotnosti 1115 kg představuje tento motor ideální řešení. Základní motorizaci v podobě zážehového čtyřválce 1,1 l jsme mohli vyzkoušet také. Jedná se o vylepšený agregát z modelu Atos, jenž nyní disponuje výkonem 48,5 kW (66 k) a točivým momentem 98 Nm. Vzhledem k nižšímu výkonu je sice řidič nucen častěji řadit, ale i tak je jízda s ním dostatečně dynamická. K benzinovému motoru si můžete zvolit také čtyřstupňový automat.
INTERIÉR V NOVÉM STYLU Samostatnou kapitolu představuje stylistické pojetí interiéru. Oválné linie palubní desky působí příjemně a potěšila nás kvalita použitých materiálů i zpracování. Všechny ovladače jsou ergonomicky dobře rozmístěny a přístrojový štít s velkým rychloměrem uprostřed je dobře přehledný. Zpestření a zatraktivnění kabiny mají za úkol příplatkové barevné panely (červené či modré), umístěné ve spodní části palubní desky a ve výplních dveří, které pak korespondují s barvou čalounění sedadel. Navíc středový panel může být v kovové úprave. Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná a zaručují tělu potřebnou oporu.
PĚT CESTUJÍCÍCH, ČI VELKÝ ZAVAZADELNÍK Doslova revoluce se proti modelu Atos odehrála uvnitř vozu. Nejdůležitější je, že i10 je nyní určen pěti dospělým cestujícím a poskytuje jim i díky velkému rozvoru (2380 mm) dostatek místa. Variabilitu interiéru reprezentují zadní dělená sedadla v poměru 40:60, díky nimž lze zvětšit objem zavazadelníku ze základních 225 l na 910 l, přičemž v zadní části vznikne rovná nákladová plocha – největší zavazadelník ve své třídě.
JISTÝ PŘI JÍZDĚ PŘÍMO I V ZATÁČKÁCH Výrazný posun proti svému předchůdci přináší i10 také v oblasti jízdních vlastností. Nové přední nápravy McPherson s pomocným rámem a příčným stabilizátorem a zadní tuhá náprava s torzní příčkou zajišťují vozu jistější chování nejen v přímém směru, ale i v zatáčkách. Pochválit musíme rovněž komunikativní řízení, jelikož vozidlo vždy přesně a rychle reaguje na vaše pokyny. Hyundai i10 se chová příjemně a klidně nejen při vysokých rychlostech na dálnicích, ale také na zatáčkovité silnici. Vyzvednout lze i vyvážené nastavení odpružení, jež sice preferuje komfort jízdy a tlumení nerovností, ale ponechalo si i dostatek tuhosti. O bezpečné zpomalení se nyní starají kotoučové brzdy s ABS na všech kolech, přičemž přední jsou s vnitřním chlazením. V městském provozu oceníte také poloměr otáčení 4,75 m.
Nový model i10, jehož největšími konkurenty bude Fiat Panda, KIA Picanto nebo kolínská trojčata, najdete u českých autorizovaných prodejců Hyundai již od letošního května. Zdroj: Tisková zpráva HYUNDAI Motor CZ s.r.o.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?