Koncept i-blue již dnes může zaručit hromadnou výrobu vysoce ekologických vozů.
Koncept i-blue je praktický prototyp vhodný k hromadné výrobě a i-blue spojuje v současnosti dostupné technologie a dosahuje výrazného zvýšení efektivity.
- balíček i-blue
- nově vyvinutý motor o obsahu 0,8l s třemi válci a turbodmychadlem
- CNG (Compressed Natural Gas) Application
Základem naší ekologické politiky jsou emise CO2 – společnost Hyundai byla schopna učinit na tomto poli velké pokroky. Nutnost snižovat množství skleníkových plynů, snižovat spotřebu a chránit přírodní zdroje je stále patrnější, a proto se zvyšuje i nutnost dalšího technického vývoje. Ve svém konceptu i-blue se společnosti Hyundai podařilo spojit několik špičkových technologií a přiblížit se požadavkům stále náročnějších zákazníků a přísných právních požadavků.
Výsledkem je řada nových technologií založených na i10, i10 CNG, i30 a novém i20 a vytvořených s cílem dosáhnout nových praktických standardů pro snižování emisí CO2 a spotřeby paliva.
„Koncept i-blue lze vnímat jako představení nových prvků, které se budou dále přirozeně rozvíjet v dalších vozech značky Hyundai. Bude-li ale mezi distributory, prodejci a veřejností zájem, může se tento prototyp stát základem samostatné eko-dynamické modelové řady. Tak či tak se jedná o praktický příklad trvalého zaměření společnosti Hyundai na spokojenost zákazníků a ochranu životního prostředí, jak jsme již předvedli v našich starších vozech, které mají jedny z nejnižších emisí CO2, jako např. stávající Santa Fe CRDi,“ vysvětluje Hans van Gent ze společnosti Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH.
Vozy jsou nápadně označeny značkami i-blue a každý model nabízí výrazné snížení znečištění bez kompromisů v oblasti výkonu, spolehlivosti a zážitku z jízdy.
Obsah balíčku i-blue:
Jednotlivé modely nabízí různé kombinace prvků řady i-blue. Celý balíček zahrnuje novinky v oblasti snižování odporu, zvýšení efektivity motoru a převodů a vyladění podvozku.
Aerodynamická zlepšení:
K dosažení výrazného snížení koeficientu odporu Cd balíček i-blue nabízí:
- Specifické aerodynamické prvky pod podlahou
- Aerodynamicky optimalizované uložení předních i zadních kol
- Optimalizované přední nasávání vzduchu a zadní spoiler
Přenos síly
Mezi prvky, které společně zajišťují výrazné snížení spotřeby paliva, patří:
- Zvýšení vnitřní efektivity motoru díky snížení tření v hnací soustavě pomocí olejů a optimalizace chladicího systému
- Změna ovládacího softwaru. Např. kontrola tlaku vstřikování a načasování cyklů motoru spolu s vyšší recyklací výfukových plynů a snížení otáček při chodu naprázdno
- Přidání indikátoru řazení s kontrolou ECU (indikátor rychlosti)
- Zavedení systému Bosch Start & Stop (včetně inteligentního generátoru)
Podvozek
Podvozek bude i nadále vylaďován pro maximalizaci jak aerodynamických tak spotřebních vlivů. Mezi změny patří:
- Závěs snížen asi o 15-20mm
- Zavedení pneumatik Michelin s velmi nízkým odporem (i10: 175/55 R14; i30: 205/55 R16) a vyšším tlakem
Převodovka
Výzkum společnosti Hyundai zjistil, že výměnou pětistupňové převodovky za šestistupňovou a prodloužením tří nejvyšších poměrů lze dosáhnou výrazného snížení rychlosti motoru s odpovídajícím snížením spotřeby a emisí. Mezi změny patří:
- Výměna pětistupňové převodovky za šestistupňovou
- Prodloužení tří nejvyšších poměrů
- Zařazení indikátoru rychlosti přímo do nástrojové desky
Řada vozů i-blue
i30 blue
Díky naftovému motoru 90 k 1.6CRDi vypouští pětidvéřový model i30 úctyhodně malé množství CO2 – jen 125 g/km. Díky balíčku i-blue se podařilo dosáhnout dalšího snížení o 15,2% na pouhých 106g/km. Toto snížení se samozřejmě odráží i v nižší spotřebě paliva.
i10 blue
Tento model byl představen v roce 2007 a do základní řady značky Hyundai vnesl nový sofistikovaný duch. Vysoce ekonomický pětidvéřový model s motorem 70 k 1.1CRDi má velmi nízkou hladinu emisí – pouze 114 g/km. Díky základním prvkům řady i-blue lze emise snížit o dalších 17% až na 95 g/km.
i10 blue CNG
Definitivní řešení ekologicky optimálního vozu ale nabízí dvojí kombinace nově vyvinutého tříválcového motoru o obsahu 0,8l s turbodmychadlem (98k) a aplikace CNG. V této kombinaci dosahuje i10 blue CNG nejlepších výsledků ve své třídě – pouze 65g/km CO2.
Hyundai