Nové Audi Q5: sportovní a všestranné

Marek Litzman, 23. dubna 2008, 00:01 Google+

Nové Audi Q5 kombinuje dynamiku sportovního sedanu s mimořádně variabilním interiérem a mnohostranným využitím pro volný čas a rodinu.Výkonné a úsporné motory, stálý pohon všech kol quattro® a agilní podvozek tvoří suverénní kombinaci pro silnici a terén.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Q5

Q5 | foto: Audi

Sdílejte článek

(pozn. red. - Audi Q5 jsme se krátce věnovali již v tomto článku.)

Dokladem „Náskoku díky technice“ jsou inovace v podobě systému Audi drive select a sedmistupňové
dvojspojkové převodovky S tronic. Nejsportovnější SUV své třídy je dynamické, víceúčelové a komfortní.

Již samotné rozměry naznačují, že přichází SUV nového formátu. Audi Q5 je 4,63 metru dlouhé a 1,88 metru široké, ale jen 1,65 metru vysoké. Mezi svými konkurenty má tedy nejsportovnější proporce. Navíc se může pochlubit také nejnižší hodnotou součinitele odporu vzduchu ve své třídě: cx = 0,33.

Sportovní elegance a ladné tvary Audi Q5 dokonale vyjadřují charakter značky Audi. Přídi dominuje charakteristická maska chladiče Singleframe doplněná výraznými světlomety, které se na přání dodávají v bi-xenonovém provedení  a s denními světlomety ze světelných diod LED.

Profil vozu utváří velká kola a elegantní linie střechy s decentními podélnými lištami pro střešní nosiče. Atleticky štíhlé linie nezapřou inspiraci sportovními modely kupé. Při pohledu zezadu prozrazuje rodinnou příbuznost s větším sourozencem Audi Q7 víko zavazadlového prostoru, které je podobně jako přední kapota vyrobené z hliníku. Také zadní svítilny jsou k dispozici v provedení s výraznou světelnou technikou LED.

Audi Q5 se může pochlubit všestranným talentem pro sport, volný čas a rodinu. Rozvor 2,81 metru není pouze nejlepší hodnotou ve svém segmentu, ale i předpokladem pro opravdu velkorysou nabídku prostoru pro pět cestujících. Také v interiéru používá Audi Q5 typický styl značky, ale interpretuje ho svým vlastním způsobem: například přístrojová deska orientovaná na řidiče má vyšší stavbu v souladu se zvýšenou polohou jeho sedadla. Ergonomie je příkladná a zpracování – jako vždy u Audi – bez kompromisů. Stejnou samozřejmostí je i značná variabilita interiéru. Opěradla zadních sedadel mají nastavitelný sklon a jejich sklápění by sotva mohlo být pohodlnější: stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru a opěradla se samočinně sklopí dopředu na sedáky. Objem zavazadlového prostoru tak vzroste z 540 na 1560 litrů, přičemž pod jeho podlahou je ještě schovaný další úložný prostor. Kdo si objedná zadní lavici „plus“, získá výhodu jejího podélného posuvu v rozsahu 100 mm. Pro přepravu opravdu dlouhých předmětů, jako je surfové prkno, bude v nabídce Audi sedadlo předního spolujezdce se sklopným opěradlem.

Sériově je Audi Q5 vybaveno elektromechanickou parkovací brzdou, inteligentním čipovým klíčkem, automatickou klimatizací a displejem mezi sdruženými přístroji, na němž je mimo jiné ukazatel ideálního převodového stupně pro úspornou jízdu. Ovládací terminál MMI dodávaný ve spojení s navigačním systémem se představuje v nové generaci, jejíž grafika  a ovládání velkým otočným tlačítkem je nyní ještě více intuitivní.

Audi Q5 přichází na start se třemi motory, jedním zážehovým a dvěma vznětovými TDI. Všechny agregáty mají přímé vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem, takže sdílejí i další společné jmenovatele: vysoký výkon, mohutnou hnací sílu, klidný běh a působivě skromnou spotřebu paliva.

Od základu nově vyvinutý motor 2.0 TFSI sdružuje tři technicky náročné prvky – přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování benzinu a inovativní systém variabilního řízení zdvihu ventilů Audi valvelift. Velký točivý moment 350 N.m je k dispozici již od 1500 min-1 a na této úrovni zůstává až do 4200 min-1. Největší výkon je vyladěn na hodnotu 155 kW (211 k). Audi Q5 2.0 TFSI zvládne sprint na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosahuje největší rychlosti 222 km/h. V kombinovaném režimu EU spotřebuje jen 8,5 litru benzinu na 100 km.

Ze čtyř válců a dvou litrů zdvihového objemu čerpá svou sílu také motor 2.0 TDI, jemuž dodává vysokou kulturu běhu nová vstřikovací soustava common rail a stejně jako u zážehového motoru také dvojice vyrovnávacích hřídelů. Turbodiesel dosahuje úctyhodného maxima točivého momentu 350 N.m (od 1750 do 2500 min-1) a největšího výkonu 125 kW (170 k). Průměrná spotřeba jen 6,7 litru na 100 km je dokladem úspěšné strategie Audi pro zvyšování účinnosti motorů. S dvoulitrovým TDI zrychlí Audi Q5 za 9,5 sekundy na 100 km/h, největší rychlosti činí 204 km/h.

Nejvýkonnějším motorem v nabídce je 3.0 TDI. Turbodiesel V6 dokáž mobilizovat úctyhodných 176 kW (240 k). Maximum točivého momentu 500 N.m lze využívat v širokém rozsahu otáček od 1500 do 3000 min-1. Díky suverénnímu průběhu točivého momentu zrychlí šestiválcové Audi Q5 na „stovku“ za kultivované zvukové kulisy během 6,5 sekundy a poté lze pokračovat až k nejvyšší rychlosti 225 km/h. V průměru se třílitr spokojí se 7,7 litry nafty na 100 km.

Motor 2.0 TDI přenáší svoji sílu na šestistupňovou mechanickou převodovku.  U motorů 3.0 TDI a 2.0 TFSI sází Audi na inovativní techniku v podobě nové sedmistupňové převodovky S tronic se dvěma spojkami. Tato špičková převodovka dokáže přeřadit během několika setin sekundy s mimořádným komfortem a vysokou účinností.
 
Stejně jako u nového Audi A4 došlo k posunutí přední pětiprvkové nápravy daleko dopředu, což umožnilo výrazně prodloužit rozvor a dosáhnout ideálního rozdělení hmotnosti vozu mezi nápravy. Řidič nového Audi Q5 to pozná podle neochvějné směrové stability, vysokého komfortu a působivé dynamiky.

Audi, průkopník v oblasti pohonu všech kol, vyrábí Audi Q5 výhradně se tálým pohonem všech kol, neboť to je jediné skutečně důsledné řešení pro dynamické SUV. Za normálního provozu se hnací síla rozděluje v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu. Tato charakteristika s větším důrazem na zadní
nápravu zvyšuje požitek z jízdy. V případě potřeby dokáže ústrojí quattro® přenášet až 65 % točivého momentu na přední nebo až 85 % na zadní kola.

Také podvozek zdůrazňuje sportovní charakter Audi Q5. V konstrukci pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s příčnými lichoběžníkovými rameny jsou se značným podílem zastoupeny lehké hliníkové díly. Reakce vozu na natočení volantu je bezprostřední, rozměrné brzdové kotouče zajišťují skvělé hodnoty zpomalení. Standardně se montují sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 235/65, na přání si lze zvolit větší kola až do průměru ráfku 20 palců.

Jízda v novém na výkon orientovaném SUV od Audi je sportovně precizní, spontánní, bezpečná a současně komfortní. Jeho stabilizační systém ESP je nově vyvinutý a rozšířený o inovativní funkce, které konkurence nenabízí. Například zatížení střechy může dosahovat až 100 kilogramů, čímž se zvyšuje těžiště vozu. ESP proto rozpozná, kdy je namontován originální střešní nosič, a v mezních situacích zasahuje o něco dříve. Bez nákladu na střeše může řidič plně využívat dynamického potenciálu Audi Q5.

Audi Q5 je vozem pro jakékoli použití na jakémkoli povrchu. Poradí si s dvoutunovým přívěsem i s náročnějším terénem, v němž přijde ke slovu sériově montovaný asistent pro sjíždění prudkých svahů, který zvyšuje bezpečnost tím, že samočinně udržuje zvolenou rychlost menší než 30 km/h. Během provozu mimo zpevněnou vozovku pracuje stabilizační systém ESP  i protiblokovací brzdový systém ABS podle speciálního terénního programu.

Čísla mluví sama za sebe: Audi Q5 se může pochlubit stoupavostí 31 stupňů (= 60 %). Díky krátkému přednímu převisu dosahuje přední nájezdový úhel hodnoty 25 stupňů a přechodový úhel má hodnotu 17,5 stupně. Světlá výška dosahuje znamenitých 20 centimetrů, při brodění si může řidič dovolit vjet do hloubky až 50 centimetrů.

Ještě větší fascinaci z jízdy může vyvolat na přání dodávaný systém Audi drive select, kterým se volí komfortní, automatická nebo sportovní charakteristika řízení, tlumičů a hnacího ústrojí. Pomocí ovládacího systému MMI si může řidič individuálně naprogramovat vlastní, čtvrtý režim.

Součástí velkorysé standardní výbavy je mimo jiné audiosystém s osmi reproduktory, který lze na přání libovolně rozšiřovat o další prvky, jako je systém Bluetooth, přehrávač DVD, televizní přijímač, inteligentní hlasové ovládání nebo highendová zvuková aparatura od dánského specialisty  Bang & Olufsen. Špičkový navigační systém pracuje s novým trojrozměrným zobrazováním map, které jsou uložené na pevném disku s dostatečnou kapacitou také pro hudební soubory MP3.

Na přání lze výbavu vozu rozšířit o bezpočet luxusních prvků a nejmodernějších asistenčních systémů, k nimž patří například Audi parking system advanced se zpětnou kamerou (usnadňuje parkování), Audi lane assist (varuje před nechtěným opuštěním jízdního pruhu), Audi side assist (sleduje provoz ve slepých úhlech a varuje řidiče před případným nebezpečím při změně jízdního pruhu), adaptive světlo (dynamické světlomety do zatáček) a adaptivní tempomat (udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu).

Pro nejnáročnější zákazníky jsou připravené další prvky výbavy ze světa vyspělých technologií: bezklíčový přístupový systém advanced key, sledování tlaku v pneumatikách, velká skleněná panoramatická střecha, třízónová automatická klimatizace, sluneční roletky pro zadní boční okna, elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru, sklopné závěsné zařízení, samočinné zapínání a vypínání dálkových světlometů a elektrické seřizování, vyhřívání a odvětrávání předních sedadel.

Vůz Audi Q5 bude na českém trhu k dispozici koncem roku, cena zatím nebyla stanovena.


TZ. Audi
Vytisknout

Diskuze: Nové Audi Q5: sportovní a všestranné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fabia

Na autosalonu v Pekingu i nová Fabia

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud