Nová Impreza WRX STI byla oficiálně představena evropským zákazníkům na boloňském autosalonu v prosinci 2007. Po necelých třech měsících teď tato legenda vstupuje i na české silnice.
Historie a filozofie modelu
Impreza WRX STI byla poprvé představena v roce 1994 jako „STI Verze“ Imprezy. Byla to zesílená modifikace, vyvinutá společností Subaru Tecnica International (STI), dceřinou společností FHI specializovanou na aktivity v motorsportu. V dalších letech FHI stále více participovala na vývoji konceptu WRX STI, během této doby byl výkon vozu neustále vylepšován a model se stal také více dostupným. Nakonec byl model plně zařazen do výrobního programu Subaru jako sportovní verze a představen na evropském trhu v roce 2001 jako „Impreza WRX STI“ na základech druhé generace Imprezy.
Nynější třetí generace Imprezy WRX STI byla precizně vyvíjena na genových základech předchozích dvou generací, nabízející totální kontrolu nad vozem a nejvyšší výkony stále se zvyšujícímu počtu náročných řidičů. V souladu s filozofií FHI, že „ultimativní výkon znamená důvěru v řízení“, bylo nové STI kompletně přestylizováno v designu, motoru, karoserii a výbavě. Benefitující z technologie Subaru Symmetrical All-Wheel Drive a horizontálně uloženého přeplňovaného motoru Boxer, nová Impreza WRX STI je inovativní sportovní model s pohonem všech kol, s výkonem, který dodává kombinaci vynikajících zážitků z jízdy a hrdosti z vlastnictví vozu.
Technika
Styl pětidvéřové karoserie hatchback byl použit pro nízký moment setrvačnosti vozu k své svislé ose. Jak výkon, tak i kroutící moment byly navýšeny. Chování podvozku bylo také zdokonaleno díky Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3) tak, aby jízda přinášela ještě větší potěšení a důvěru v ovládání vozu. Systém zavěšení na zadní nápravě používá nově navržené zavěšení Double Wishbone pro lepší přilnutí kol k vozovce a ve prospěch komfortu posádky.
I osvědčená technologie pohonného ústrojí Subaru, Symmetrical All-Wheel Drive, byla taktéž zdokonalena díky multi-módovému systému Driver’s Control Centre Differential (DCCD). A zatímco vylepšené pohonné ústrojí řidiči dává pocit progresivní kontroly nad chováním vozu, je systém ještě nově standartně vybaven vícemódovým VDC systémem (Vehicle Dynamics Control), který monitoruje a vylepšuje stabilitu vozidla.
Nové technické parametry:
Maximální výkon 221 kW (300k) / 6000 ot/min
Maximální toč. moment 407 Nm / 4000 ot/min
Zrychlení 0-100 km/hod 5,2s
Max. rychlost 250 km/hod
Spotřeba paliva 13,8/8,2/10,3 l/100 km
Emise CO2 327/195/243 g/km
Styling a výbava
Exteriér i interiér vozu vyjadřuje sofistikovanost a vytříbenou funkcionalitu. Rozšířené části karoserie perfektně zapadají do celkového neotřelého a neodolatelného výrazu vozu. Design iteriéru zase klade důraz na vysokou kvalitu a sportovní atmosféru, s použitím převážně tmavých barev kombinovaných se sportovně podsvícenými ovladači.
Dalšími zdokonaleními jsou např. ve standardu boční a okenní SRS airbagy (bezpečnost), hospodárnost provozu (životní prostředí), nižší prostupnost hluku do kabiny a jízdní schopnosti (kvalita).
Nové STI bude k dispozici v Čechách ve dvou úrovních výbavy, mezi jejichž základními prvky najdete:
Impreza 2,5 WRX STI
-
6x Airbag (přední, boční, okenní)
-
automatická klimatizace
-
sportovní sedadla STI (barva antracit)
-
hliníkové pedály
-
dělená zadní sklápěná sedadla (60:40)
-
elektricky sklopná zrcátka se směrovými blikači
-
rádio s 6 CD měničem a ovládáním na volantu
-
tempomat
-
xenonové přední světlomety s ostřikovači
-
nově se používá ACVS (Active Valve Control Systém - proměnné
časování) u všech 4 vačkových hřídelí -
Multi-Mode DCCD Systém
-
Stříbrná hliníková kola 8,5 x 18“ s 245/40 R18 pneu Dunlop
-
6-ti stupňová sportovní manuální převodovka
-
Hill Start Assist systém
-
VDC
-
SI-DRIVE
Impreza 2,5 WRX STI TOP
má navíc (oproti výbavě 2,5 WRX STI)
-
hliníková kola BBS 8,5 x 18“ s 245/40 R18 pneu Dunlop, volitelně ve
stříbrném či zlatém provedení -
sportovní sedadla RECARO (barva antracit)
-
přední mlhová světla
-
integrovaný DVD navigační systém s VGA monitorem
-
CD audiosystem s DVD přehrávačem, Bluetooth a ovládáním na
volantu -
bezklíčkové odemykání vozu „Smart Entry“
-
bezklíčkové startování pomocí tlačítka „Start/Stop“
-
tónovaná zadní skla
Ceny
Cenová úroveň plně reflektuje tržní trendy a stejně jako u celé generace Imprezy 08 se neodchyluje od staršího modelu, ale naopak v nižší specifikaci výbavy ve zcela novém paketu dokonce začíná na 1 148 800 Kč (ve verzi N1 986 219 Kč bez DPH). Výbava 2,5 WRX STI TOP bude nabízena za 1 278 800 Kč, tedy s rozdílem 130 000 Kč. V souvislosti s touto novou cenou se upravila i cena civilnější verze Impreza 2,5 WRX na 848 800 Kč, i zde je možnost odpočtu DPH (verze N1 - cena bez DPH 734 118 Kč).
Nová Impreza WRX STI bude i nadále ikonou Subaru ve smyslu vysoce výkonného sportovního modelu. Úspěšný vývoj WRX STI je dán i díky zkušenostem získaným během závodních zkoušek ve světovém šampionátu FIA World Rally Championship (WRC), kde Impreza získala 3 poháry konstruktérů za sebou v letech 1995 – 1997. V tomto kontextu FHI získala od FIA homologaci Imprezy WRX STI 2,0l (jap. spec.) pro skupinu N platnou od 1.1.2008. Subaru ČR nabízí i tento model, určený výhradně pro přestavbu na závodní vůz, za cenu 878 555 Kč vč DPH.
TZ Subaru