Největší tuzemský výrobce nákladních automobilů představil inovovaný vzduchem chlazený osmiválec, který splní i ty nejnáročnější emisní požadavky.
Kopřivnice 2008, TATRA dnes oznámila uvedení svého motoru EURO 5, označeného TATRA ON AIRTM na trh. Předpisy Evropské unie známé jako EURO 4 stanovují maximální přípustné limity emisí (především oxidů dusíku NOx, oxidu uhelnatého CO, nespálených uhlovodíků a pevných částic) ve výfukových plynech motorů nákladních automobilů poprvé prodaných a registrovaných po 1.lednu 2006. TATRA, a.s. nabízí více než 2 roky svým zákazníkům nákladní a speciální automobily vynikajících jízdních vlastností vybavené vlastními vzduchem chlazenými motory emisní specifikace EURO 4 s technologií SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce). S velkým předstihem před příchodem ještě přísnější emisní normy, označované jako EURO 5, která ve státech EU vstoupí v platnost 1. října 2009, představuje společnost TATRA a.s. nové motory TATRA ON AIRTM T3D-928 EURO 5 vybavené opět technologií SCR.
Motory TATRA ON AIRTM řady T3D-928 EURO 5 SCR jsou originální a unikátní vidlicové osmiválce přímo chlazené vzduchem, vybavené mechanickým vstřikováním paliva, přeplňované jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnicího tlaku obtokem turbiny a chlazením plnicího vzduchu. Byl zachován zdvihový objem motoru 12 667 cm3 i konstrukce motoru s valivě uloženým klikovým hřídelem, samostatnými litinovými válci, hliníkovými hlavami a rozvodem OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek.
Společnost TATRA, a.s. je jediným výrobcem na světě, který je schopen nabídnout vlastní, vzduchem přímo chlazené motory emisní specifikace EURO 5 s mechanickým vstřikováním paliva. Dle názoru mnoha odborníků nebylo možné postavit vzduchem přímo chlazený motor s mechanickým vstřikováním paliva se specifikací EURO 4. TATRA takový motor nejen postavila, ale dosáhla dokonce až na specifikaci EURO 5. Výhodou je vysoká míra spolehlivosti, zaručená kvalitní funkce motoru za extrémně nízkých či naopak vysokých teplot, jednoduchá zástavba motoru, jednoduchý servis a s ním spojené nižší provozní náklady. Spotřebou paliva jsou motory plně srovnatelné s jinými. Vlastní výroba motorů přímo chlazených vzduchem díky absenci kapalinového chladicího systému podstatně méně zatěžuje životní prostředí produkcí skleníkových plynů, například CO2.
Plnění emisních limitů EURO 5 zajišťuje souprava následné úpravy výfukových plynů, nahrazující ve voze tlumič výfuku. Zahrnuje katalyzátor pevných částic a sadu SCR řízenou autonomní elektronickou jednotkou. Sada sestává z nádrže AdBlue, vstřikovacího zařízení a vlastního katalyzátoru. Motory ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR jsou k dispozici ve dvou úrovních maximálního výkonu a točivého momentu: 280 kW/1700 – 1750 min-1, 1800 Nm/1000 – 1200 min-1 a 325 kW/1700 – 1750 min-1, 2100 Nm/1000 – 1200 min-1.
Pro technickou kapalinu AdBlue je na vozidle vytvořena samostatná nádrž, umístěná vedle nádrže palivové. Systém vyžaduje pravidelné doplňování AdBlue obsluhou vozidla. O nutnosti doplnit AdBlue je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Dávkovací jednotka je vybavena rovněž palubní diagnostikou monitorující funkci všech rozhodujících součástí systému. Kromě toho je na konci výfukového traktu umístěn snímač emisí ve výfukových plynech opouštějících vozidlo, který kontroluje celý proces SCR. Systém je tak schopen odhalit nejen poruchy jednotlivých součástí, ale i provoz bez redukčního činidla potřebné kvality.
Jestliže diagnostika odhalí chybnou funkci některé součásti nebo nadměrný obsah emisí, je řidič informován kontrolkou na přístrojové desce. Pokud řidič nezjedná nápravu, dochází k omezení výkonu motoru. Při provozu bez AdBlue se motor nepoškodí, ale ztratí účinnost systému SCR. Po doplnění AdBlue se celý katalytický proces reakce opět rozběhne.
Od roku 1995 (T3B-928 EURO 2) do současnosti snížily originální vzduchem přímo chlazené motory TATRA (ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR) ve výfukových plynech 7,5 krát emise pevných částic a 3,5 krát emise oxidů dusíku při zvýšení maximálního výkonu o 27,5 % a zvýšení maximálního točivého momentu o 33,8 %.
Motory TATRA ON AIR™ jsou od února 2008 srdcem a zdrojem síly pro vozidla TATRA, které díky unikátní konstrukci podvozku plní úkoly v nejtěžších terénních a klimatických podmínkách. Pověstná centrální roura a výkyvné poloosy jsou tajemnstvím vynikající průchodnosti a jízdních vlastností TATRY.
Nová vozidla s motory TATRA ON AIR™ budou sloužit zákazníkům Tatry v petrochemickém průmyslu, v dolech, lesích, armádách i hasičských jednotkách na všech kontinentech.
Tatra a.s.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.