Audi představuje na Detroit Auto Show 2008 revoluci v nejvyšší třídě – první dvanáctiválcový vznětový motor ve vysokovýkonném sportovním automobilu pro běžné silnice. Studie postavená na základě sériového Audi R8 dostala motor V12 TDI se zdvihovým objemem 6,0 l,
který generuje výkon 500 k a točivý moment 1000 Nm. Závodní zkušenosti získané v minulých letech na těch nejslavnějších tratích světa nyní Audi promítlo do matně stříbrného R8 V12 TDI, které ztělesňuje špičkové chování na silnici, průkopnickou techniku a fascinující design.
Motor V12 TDI je blízkým příbuzným motoru závodního Audi R10, dvojnásobného vítěze 24h Le Mans, což katapultuje Audi R8 do oblastí momentálně vymezených supersportovním vozům. Audi R8 V12 TDI zrychluje z 0 na 100 km/h v čase 4,2 s a nejvyšší rychlost přesahuje 300 km/h. Maximální točivý moment, který je k dispozici už od 1750 min-1, umožňuje akcelerovat způsobem, který nemá ani v této třídě konkurenci.
Nový motor V12 TDI patří do nové rodiny vidlicových motorů Audi s roztečí válců 90 mm, ale má pro tento typ uspořádání optimální 60° úhel dvou řad válců, zaručující dokonalé vyvážení setrvačných sil a momentů. Kompaktní stavba 684 mm dlouhého motoru byla klíčovou vlastností pro úspěšnou zástavbu do sportovního vozu s motorem uprostřed.
O dodávku paliva do válců pod tlakem až 2000 bar se starají dvě vysokotlaká čerpadla. Do válců ústí osmiotvorové vstřikovače s piezoelektricky ovládanými jehlami.
Motor má dvě turbodmychadla, z nichž každé obsluhuje jednu řadu válců, má proměnnou geometrii rozváděcích lopatek statoru, takže turbínou stále prochází veškerý objem výfukových plynů nezbytný pro rychlou odezvu při potřebě akcelerovat. Plnicí tlak až 2,6 bar hraje klíčovou roli při vytváření obrovského točivého momentu motoru 1000 Nm v rozmezí 1750 min-1 až 3000 min-1. Ze zdvihového objemu 5934 cm3 a nejvyššího výkonu 368 kW vyplývá měrný výkon 62 kW/l resp. 84,3 k/l.
Zvuk motoru je vzrušující právě tak, jak se od sportovního automobilu tohoto kalibru očekává.
Ke sportovnímu automobilu je nezbytný nejen výkonný motor, ale také patřičná převodovka. Tou je v Audi R8 V12 TDI šestistupňové ručně řazené ústrojí kompaktních vnějších rozměrů, které je připraveno spolehlivě přenášet mimořádně vysoké momenty.
K rychlým Audi, stejně jako k R8, patří pohon všech kol quattro.V případě studie jsou hnací sily rozděleny v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu, ale v závislosti na aktuální trakci kol se může velmi variabilně měnit.
Audi R8 V12 TDI concept již dnes plní připravovanou emisní normu Euro 6, která by měla vstoupit v platnost v roce 2014. Zdroj: Tisková zpráva Import Volkswagen Group, s. r. o., Divize Audi
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.