Koncept Audi R8 V12 TDI

Jan Fiala, 15. ledna 2008, 17:20 Google+

Audi představuje na Detroit Auto Show 2008 revoluci v nejvyšší třídě – první dvanáctiválcový vznětový motor ve vysokovýkonném sportovním automobilu pro běžné silnice. Studie postavená na základě sériového Audi R8 dostala motor V12 TDI se zdvihovým objemem 6,0 l,

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
R8 V12 TDI

R8 V12 TDI | foto: Audi Press

Sdílejte článek

který generuje výkon 500 k a točivý moment 1000 Nm. Závodní zkušenosti získané v minulých letech na těch nejslavnějších tratích světa nyní Audi promítlo do matně stříbrného R8 V12 TDI, které ztělesňuje špičkové chování na silnici, průkopnickou techniku a fascinující design.

Motor V12 TDI je blízkým příbuzným motoru závodního Audi R10, dvojnásobného vítěze 24h Le Mans, což katapultuje Audi R8 do oblastí momentálně vymezených supersportovním vozům. Audi R8 V12 TDI zrychluje z 0 na 100 km/h v čase 4,2 s a nejvyšší rychlost přesahuje 300 km/h. Maximální točivý moment, který je k dispozici už od 1750 min-1, umožňuje akcelerovat způsobem, který nemá ani v této třídě konkurenci.

Nový motor V12 TDI patří do nové rodiny vidlicových motorů Audi s roztečí válců 90 mm, ale má pro tento typ uspořádání optimální 60° úhel dvou řad válců, zaručující dokonalé vyvážení setrvačných sil a momentů. Kompaktní stavba 684 mm dlouhého motoru byla klíčovou vlastností pro úspěšnou zástavbu do sportovního vozu s motorem uprostřed.

O dodávku paliva do válců pod tlakem až 2000 bar se starají dvě vysokotlaká čerpadla. Do válců ústí osmiotvorové vstřikovače s piezoelektricky ovládanými jehlami.

Motor má dvě turbodmychadla, z nichž každé obsluhuje jednu řadu válců, má proměnnou geometrii rozváděcích lopatek statoru, takže turbínou stále prochází veškerý objem výfukových plynů nezbytný pro rychlou odezvu při potřebě akcelerovat. Plnicí tlak až 2,6 bar hraje klíčovou roli při vytváření obrovského točivého momentu motoru 1000 Nm v rozmezí 1750 min-1 až 3000 min-1. Ze zdvihového objemu 5934 cm3 a nejvyššího výkonu 368 kW vyplývá měrný výkon 62 kW/l resp. 84,3 k/l.

Zvuk motoru je vzrušující právě tak, jak se od sportovního automobilu tohoto kalibru očekává.

Ke sportovnímu automobilu je nezbytný nejen výkonný motor, ale také patřičná převodovka. Tou je v Audi R8 V12 TDI šestistupňové ručně řazené ústrojí kompaktních vnějších rozměrů, které je připraveno spolehlivě přenášet mimořádně vysoké momenty.

K rychlým Audi, stejně jako k R8, patří pohon všech kol quattro.V případě studie jsou hnací sily rozděleny v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu, ale v závislosti na aktuální trakci kol se může velmi variabilně měnit.

Audi R8 V12 TDI concept již dnes plní připravovanou emisní normu Euro 6, která by měla vstoupit v platnost v roce 2014.

Zdroj: Tisková zpráva Import Volkswagen Group, s. r. o., Divize Audi

Vytisknout

Diskuze: Koncept Audi R8 V12 TDI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fabia

Projekt Výzkum dopravní bezpečnosti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud