Společnost Honda dnes na mezinárodním autosalónu v Los Angeles představila automobil FCX Clarity poháněný palivovými články a oznámila plán zahájit omezený prodej tohoto vozidla v průběhu léta 2008.
FCX Clarity představuje novou generaci automobilu s nulovými emisemi poháněného palivovými články, který využívá zcela nové platformy palivových článků V-flow vyvinuté společností Honda, a který je poháněn mimořádně kompaktním, účinným a výkonným svazkem palivových článků Honda V Flow. Díky výraznému zlepšení dojezdu, výkonu, hmotnosti a účinnosti, ale také díky atraktivnímu, dynamickému a modernímu vzhledu, které dříve byly u vozidel s palivovými články nedosažitelné, je FCX Clarity ztělesněním významného pokroku, který společnost Honda zaznamenává v oblasti zlepšování výkonnosti a atraktivity automobilů poháněných palivovými články.
Společnost Honda plánuje pronajmout vozy FCX Clarity omezené skupině zákazníků v jižní Kalifornii, přičemž první vozy by měly být dodány v průběhu léta 2008. Podrobnosti o programu financování budou zveřejněny před zahájením prodeje, v současnosti se však předpokládá tříletý pronájem za cenu 600 USD měsíčně včetně údržby a havarijního pojištění.
Jak automobil FCX Clarity získal své jméno Společnost Honda tento název zvolila záměrně, neboť vyjadřuje myšlenku, že společnost vytváří automobil poháněný palivovými články, který nabídne čisté řešení problémů budoucnosti a pomůže lidské společnosti dosáhnout trvale udržitelné mobility.
Jednotka palivových článků: Typ PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell - membránový palivový článek s výměnou protonů)
Svazek palivových článků Honda V Flow Svazek palivových článků V Flow se vyznačuje zcela novou strukturou článků, která umožňuje dosažení vyššího výkonu (100 kW) při menších rozměrech a nižší hmotnosti - zlepšení výkonu na jednotku objemu je přibližně 50%, zatímco zlepšení výkonu na jednotku hmotnosti je plných 67% v porovnání s předcházejícím typem palivových článků Honda.
Svazek palivových článků V Flow (struktura článku s vertikálním prouděním plynu) Nový svazek palivových článků s vertikálním prouděním plynu (V Flow FC Stack) přichází se strukturou článků, ve kterých vodík a vzduch proudí svisle a pro usnadnění odtoku vody jako vedlejšího produktu z povrchu pro výrobu elektřiny se využívá gravitace. Výsledkem je lepší stabilita výroby elektrické energie. Nová konstrukce rovněž umožnila zmenšení hloubky kanálků o 17%, což představuje významný příspěvek ke zmenšení tloušťky článků a ke kompaktnějším rozměrům celého svazku.
Oddělovače průtočných kanálů (Wave Flow-channel Separators) Svazek palivových článků V Flow obsahuje zvlněné průtočné kanály, kterými proudí vodík a vzduch. Mezi nimi procházejí horizontální zvlněné kanály, kterými protéká chladivo. Zvlněné průtočné kanály mají v porovnání s přímými větší délku a výsledné turbulentní proudění v těchto kanálech přispívá k lepší distribuci vodíku a vzduchu. V důsledku toho jsou vodík a vzduch rozptýleny po celém povrchu elektrody, čímž je mnohem efektivněji využita kompaktní vrstva pro výrobu elektrické energie a je tak dosaženo přibližně o 10% vyššího výkonu než u přímých průtočných kanálů. Horizontální průtok chladiva rovněž zajišťuje mnohem efektivnější chlazení celé vrstvy pro výrobu elektřiny a díky tomu bylo možné snížit počet chladicích vrstev v porovnání s předchozími svazky na polovinu. Zatímco u předchozího typu svazků byla použita jedna chladicí vrstva na každý článek, u nového svazku je zapotřebí pouze jedna chladicí vrstva pro každé dva články. Výsledkem je 20% zkrácení délky svazku a 30% zmenšení hmotnosti, což představuje významný průlom na cestě k vytvoření kompaktních a lehkých článků. Zlepšené startování při nízkých teplotách
Platforma palivových článků Honda V Flow Revoluční nová platforma V Flow použitá u vozu FCX Clarity je tvořena ultra-kompaktním, lehkým a výkonným svazkem palivových článků Honda V Flow, který je o 65 procent menší než předchozí jednotka palivových článků Honda, a který je ve vozidle umístěn pod středovým tunelem mezi předními sedadly. Kompaktní rozměry nového svazku palivových článků V Flow umožnily konstruktérům vytvořit prostornější interiér a efektivněji navrhnout ostatní součásti hnacího ústrojí, což by jinak u takto dynamického a nízkého sedanu nebylo dosažitelné.
Honda FCX Clarity přichází s celou řadou dalších novinek pokud jde o výkon a rozměry palivových článků, které jej odlišují od současné generace vozu FCX. Sem patří : - 20-procentní zlepšení spotřeby paliva (přibližně 2-3 krát lepší spotřeba než u benzínového vozu a 1,5 krát lepší spotřeba než u hybridního vozu s kombinací benzínového a elektrického motoru se srovnatelnými rozměry a výkonem); - 30-procentní prodloužení dojezdu vozidla - na přibližně 430 km;
Design vozu FCX Clarity FCX Clarity je více než pouhý automobil poháněný palivovými články - tento vůz je ztělesněním vizí značky Honda pokud jde o budoucnost automobilového designu a výkonů oproštěných od omezení technologií konvenčních hnacích ústrojí. Platforma čtyřdveřového sedanu FCX Clarity se vyznačuje krátkou přídí a prostornou kabinou s komfortním prostorem pro čtyři cestující a jejich zavazadla. Hlavní součásti hnacího ústrojí - včetně elektromotoru, svazku palivových článků, baterie a vodíkové nádrže - mají menší rozměry a jsou ve vozidle rozmístěny s ohledem na optimální využití prostoru, komfortu a celkových výkonů vozidla.
Pokročilé materiály a komponenty Vzhledem ke své pozici automobilu ohleduplného k životnímu prostředí je Honda FCX Clarity vybavena čalouněním sedadel a obložením dveří z materiálu Honda Bio-Fabric - nového materiálu z rostlinných vláken, jehož výroba v porovnání s tradičními materiály vyžaduje méně emisí CO2, a který se vyznačuje mimořádnou stálostí a odolností vůči opotřebení, vytahování a poškození slunečním svitem.
Protože FCX Clarity je automobil, který má za cíl oslovit pokrokové zákazníky hledající to nejlepší v oblasti nulových emisí a alternativních paliv, jeho výbava navíc obsahuje celou řadu pokročilých bezpečnostních, komfortních a praktických prvků. Tyto prvky zahrnují například nejmodernější navigační systém s informacemi o vodíkových čerpacích stanicích, parkovací kameru, adaptivní tempomat (ACC), systém CMBS pro zmírňování následků kolize, prémiový audiosystém, sedadla s odvětráváním a připojení pomocí technologie Bluetootht.
Další zlepšení, například elektronické řazení, elektrický posilovač řízení, či nově zkonstruovaná palubní deska se snadno čitelnými údaji o spotřebě vodíku dále zlepšují atraktivitu pro zákazníky a zjednodušují ovládání vozidla.
Emise CO2 Emise produkované FCX Clarity jsou tvořeny pouze vodní párou. Emise CO2 související s výrobou vodíku se liší v závislosti na zdroji; nicméně, pokud uvážíme emise CO2 od zdroje až do bodu spotřeby u vodíku vyráběného ze zemního plynu, což je dnes nejčastěji používaný zdroj, dostáváme se na méně než polovinu v porovnání s konvenčním benzínovým vozidlem. V případě výroby vodíku elektrolýzou vody je možné emise CO2 dále snížit a v limitním případě mohou být tyto emise téměř nulové, pokud je elektrická energie vyráběna z obnovitelných zdrojů, jako jsou například solární, větrná, vodní, nebo přílivová energie.
V oblasti solární energie společnost Honda vyvíjí své vlastní solární články, při jejichž výrobě je produkováno poloviční množství emisí CO2 než u konvenčních článků z křemíkových krystalů; v Japonsku již firma zahájila sériovou výrobu a maloobchodní prodej této technologie komerčním i soukromým zákazníkům. Tyto panely rovněž vyrábějí energii pro výzkumnou a vývojovou čerpací stanici Torrance.
Vedoucí pozice v oblasti palivových článků
Zdroj: Tisková zpráva Honda Česká republika spol.s r.o.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.