Značka Volkswagen užitkové vozy vyrobila do dnešních dní již více než 10 milionů exemplářů modelu Transporter, který se tak stal ikonou. Tento rok navíc uplynulo 60 let od vyrobení prvního Transporteru v historii.
Transporter je jedinečný automobil. Nejen, že se stal nejsnadněji rozeznatelným dodávkovým vozem, ale získal si i důstojné následovníky. Jeho popularita tak neklesá a Transporter zůstává nejlépe prodávanou dodávkou značky Volkswagen. V loňském roce se jej v České republice prodalo celkem 2 378 kusů.
Za tento úspěch vděčí Transporter nejen svému designu a stylu, ale i záviděníhodné reputaci, které Volkswagen dosáhl v oblastech kvality zpracování a odolnosti, díky nízkým nákladům na údržbu, a také zásluhou sítě specializovaných dealerství pro dodávkové vozy a široké řady různých modifikací vyhovujících jakýmkoliv potřebám. Ty zahrnují nízkou, střední a vysokou střechu, krátký a dlouhý rozvor, velkorysé nosnosti, výběr čtyř- a pětiválcových motorů TDI a navíc ještě modelové varianty Multivan a Caravelle pro přepravu osob a kempingový speciál California. K dispozici je také verze 4Motion s pohonem všech kol.
Střípky z historie Volkswagenu Transporter: 1947: Vytvořen první nákres designu Transporteru s motorem umístěným vzadu. 1950: Ve Wolfsburgu začala výroba první generace modelu Transporter s děleným čelním sklem. V modelovém roce 1950 byl vůz osazen vzduchem chlazeným motorem o objemu 1331 cm3 s výkonem 25 k, který byl převzatý z Brouku. Pro srovnání: současný Transporter je nabízen se čtyřmi vznětovými motory TDI s objemy od 1,9 do 2,5 litru a výkony od 84 k do 174 k a dvěma zážehovými motory 2,0 l (85 kW) a 3,2 l V6 (173 kW). 1956: Výroba Transporterů byla převedena do nového závodu v Hannoveru. 1967: Uvedení druhé generace Transporteru s vyklenutým oknem. Za 12 let výroby jich byly zhotoveny více než tři miliony. Dodnes se vyrábí v Mexiku. 1979: Uvedení třetí generace Transporteru.
1982: Po 32 letech produkce, během nichž se zhotovilo více než pět milionů vozů, vyměnil Transporter vzduchem chlazený motor za motor chlazený vodou, stále umístěný vzadu. 1990: Uvedení čtvrté generace Transporteru, která se stala první, u níž byl motor přemístěn dopředu, aby se získala zcela rovná ložná plocha pro náklad. 2003: Debut současné, páté generace Transporteru. 2007: V německém Hannoveru se na oslavu 60. výročí Transporteru konalo setkání fanoušků a majitelů této legendy, které přilákalo ohromujících 5000 Transporterů všech generací.
Zdroj: Tisková zpráva Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.