TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) dnes představila svůj nejmodernější systém podporující spolupráci vozů a okolní infrastruktury*, využívající technologie inteligentních dopravních systémů (ITS) ke komunikaci mezi automobilem a okolními prvky ve snaze snížit pravděpodobnost případné nehody.
Spolupracující systémy byly představeny na tiskové konferenci v technickém centru Higashi Fuji firmy TMC. Zajišťují vzájemnou výměnu informací mezi vozovkou a automobilem, mezi automobily navzájem a mezi chodci a automobily. Smyslem je poskytnout zvuková a obrazová varování pro řidiče v okamžiku hrozící srážky. Po dalším vývoji těchto systémů (které dokáže podle potřeby dokonce snížit rychlost vozidla) se očekává, že dojde k poklesu počtu těch dopravních nehod, kterým lze za použití běžných bezpečnostních prvků jen těžko zabránit.
Vývoj spolupracujících systémů vůz–infrastruktura realizovaný firmou TMC představuje (společně s vývojem a používáním nezávislých bezpečnostních prvků ve vozidlech) jednu z aktivit této společnosti při vývoji bezpečných vozů v rámci koncepce integrovaného řízení bezpečnosti (Integrated Safety Management), která byla vyhlášena v srpnu roku 2006. Touto koncepcí TMC vyjadřuje svoji snahu poskytnout optimální podporu při řízení spojením integrovaných technologií ve vozidle a systémů spolupracujících s okolní infrastrukturou.
V rámci svého úsilí o dosažení trvale udržitelné mobility se chce TMC zaměřit na posilování bezpečnosti provozu. S tímto cílem vyvíjí činnost v různých oblastech: 1) vývoj ještě bezpečnějších vozů a technologií, 2) aktivní účast při formování bezpečného prostředí provozu a 3)činnosti zaměřené na vzdělávání lidí v oblasti bezpečnosti provozu, s cílem přispět k úplnému odstranění nehod se smrtelnými následky, což je samo o sobě nejvyšší metou, jakou si společnost usilující o mobilitu může stanovit.
*Inteligentní dopravní systémy (ITS) přijímají informace z prvků komunikační infrastruktury instalovaných podél vozovky i z ostatních vozů. Patří sem mj. dopravní značky a objekty které jsou mimo přímé zorné pole řidiče. Tyto systémy upozorňují řidiče na objekty a dopravní značky mimo dohled řidiče, a tak podporují bezpečnější jízdu a napomáhají předcházet nehodám. Přehled spolupracujících systémů „vůz – okolní infrastruktura“ představených firmou TMC Systém vozovka – vůz předcházející jízdě na červenou Vysílač na okraji vozovky vysílá do vozu informaci o signálu na semaforu. Nastane-li možnost, že by řidič projel křižovatkou na červenou, aktivuje se zvukový výstražný signál i varování ve vizuální podobě. V případě potřeby systém napomáhá ke zpomalení vozidla na bezpečnou rychlost. (viz obrázek 1.)
Systém vozovka – vůz předcházející průjezdu přes dopravní značku STOP Vysílač na okraji vozovky vysílá do vozu informaci o značce STOP. Pokud řidič značku přehlédne a vozidlo nezastaví, aktivuje se zvukové i obrazové varování (viz obrázek 2).
Systém vůz – vůz varující před blížícím se vozidlem Automobily si vzájemně vyměňují informace. Řidič má k dispozici zvukové a obrazové informace o blížícím se vozidlu a jeho pozici (viz obrázek 3).
Systém chodec – vůz varující před přítomností chodce Zařízení chodce vysílá signály detekované vozidly. Řidič má k dispozici zvukové a obrazové informace o chodcích v okolí (viz obrázek 3).
TMC rovněž představila systém vozovka – vůz zjišťující blížící se vozidla.
Zdroj: Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH spol. s r.o.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.