TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) dnes představila svůj nejmodernější systém podporující spolupráci vozů a okolní infrastruktury*, využívající technologie inteligentních dopravních systémů (ITS) ke komunikaci mezi automobilem a okolními prvky ve snaze snížit pravděpodobnost případné nehody.
Spolupracující systémy byly představeny na tiskové konferenci v technickém centru Higashi Fuji firmy TMC. Zajišťují vzájemnou výměnu informací mezi vozovkou a automobilem, mezi automobily navzájem a mezi chodci a automobily. Smyslem je poskytnout zvuková a obrazová varování pro řidiče v okamžiku hrozící srážky. Po dalším vývoji těchto systémů (které dokáže podle potřeby dokonce snížit rychlost vozidla) se očekává, že dojde k poklesu počtu těch dopravních nehod, kterým lze za použití běžných bezpečnostních prvků jen těžko zabránit.
Vývoj spolupracujících systémů vůz–infrastruktura realizovaný firmou TMC představuje (společně s vývojem a používáním nezávislých bezpečnostních prvků ve vozidlech) jednu z aktivit této společnosti při vývoji bezpečných vozů v rámci koncepce integrovaného řízení bezpečnosti (Integrated Safety Management), která byla vyhlášena v srpnu roku 2006. Touto koncepcí TMC vyjadřuje svoji snahu poskytnout optimální podporu při řízení spojením integrovaných technologií ve vozidle a systémů spolupracujících s okolní infrastrukturou.
V rámci svého úsilí o dosažení trvale udržitelné mobility se chce TMC zaměřit na posilování bezpečnosti provozu. S tímto cílem vyvíjí činnost v různých oblastech: 1) vývoj ještě bezpečnějších vozů a technologií, 2) aktivní účast při formování bezpečného prostředí provozu a 3)činnosti zaměřené na vzdělávání lidí v oblasti bezpečnosti provozu, s cílem přispět k úplnému odstranění nehod se smrtelnými následky, což je samo o sobě nejvyšší metou, jakou si společnost usilující o mobilitu může stanovit.
*Inteligentní dopravní systémy (ITS) přijímají informace z prvků komunikační infrastruktury instalovaných podél vozovky i z ostatních vozů. Patří sem mj. dopravní značky a objekty které jsou mimo přímé zorné pole řidiče. Tyto systémy upozorňují řidiče na objekty a dopravní značky mimo dohled řidiče, a tak podporují bezpečnější jízdu a napomáhají předcházet nehodám. Přehled spolupracujících systémů „vůz – okolní infrastruktura“ představených firmou TMC Systém vozovka – vůz předcházející jízdě na červenou Vysílač na okraji vozovky vysílá do vozu informaci o signálu na semaforu. Nastane-li možnost, že by řidič projel křižovatkou na červenou, aktivuje se zvukový výstražný signál i varování ve vizuální podobě. V případě potřeby systém napomáhá ke zpomalení vozidla na bezpečnou rychlost. (viz obrázek 1.)
Systém vozovka – vůz předcházející průjezdu přes dopravní značku STOP Vysílač na okraji vozovky vysílá do vozu informaci o značce STOP. Pokud řidič značku přehlédne a vozidlo nezastaví, aktivuje se zvukové i obrazové varování (viz obrázek 2).
Systém vůz – vůz varující před blížícím se vozidlem Automobily si vzájemně vyměňují informace. Řidič má k dispozici zvukové a obrazové informace o blížícím se vozidlu a jeho pozici (viz obrázek 3).
Systém chodec – vůz varující před přítomností chodce Zařízení chodce vysílá signály detekované vozidly. Řidič má k dispozici zvukové a obrazové informace o chodcích v okolí (viz obrázek 3).
TMC rovněž představila systém vozovka – vůz zjišťující blížící se vozidla.
Zdroj: Tisková zpráva TOYOTA MOTOR CZECH spol. s r.o.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?