Do modelového roku 2008 vjíždí Opel Zafira, jeden z nejpopulárnějších vozů MPV segmentu, s osvěženým designem a se třemi novými motory. U prodejců automobilů Opel se první modernizované Zafiry objeví v únoru 2008.
Výrazný styling Zafiry vyzařuje sebevědomí a dynamičnost. Novinkou pod kapotou jsou zážehový motor o objemu 1,6 l a dva nové turbodiesely 1.7 CDTI – všechny agregáty Zafiry odpovídají současnému trendu: Jsou výkonnější a přitom hospodárnější. Všechny tyto přednosti posilují dlouholetou pozici Zafiry jako lídra svého segmentu, který jako první přišel se sedmimístnou koncepcí. Začátkem příštího roku Opel očekává výrobu dvoumilionté Zafiry. Od uvedení Zafiry druhé generace v polovině roku 2005 si Zafira drží v Evropě vedoucí postavení ve své třídě, za což vděčí více než 450 000 prodaným exemplářům – to představuje tržní podíl asi deset procent. Modernizovaná Zafira se ve světové premiéře představila na autosalonu v italské Boloni (7. – 16. prosince 2007).
„Správná nabídka ve správný moment,“ – tak charakterizuje Alain Visser, marketingový ředitel GM Europe, novou Zafiru. „Víme, že zákazníci velmi oceňují kvalitu, spolehlivost, funkčnost a flexibilitu Zafiry. A modernizovaná verze má ještě sportovnějšího ducha a dostala ještě výkonnější a hospodárnější motory. Díky tomu si Zafira i nadále drží svoji pozici etalonu evropského segmentu kompaktních MPV vozů.“
Dynamický design Novou Zafiru charakterizuje výrazná příď i záď, která vozu dodává zřetelně sportovní nádech. Rozměrnou masku chladiče rozděluje chromované žebro s velkým logem automobilky Opel, tělesa světlometů jsou také chromovaná. Zafira Sport působí ještě sportovněji díky výraznému spodnímu lemu předního nárazníku. Dynamické linie se táhnou odpředu podél výrazných lemů podběhů kol a prahů až do zadních partií. Novými stylistickými prvky jsou dvě průhledné třírozměrné buňky v červených koncových světlech a stříbro-bílé pásky, které napříč dělí tělesa koncových světel.
V interiéru zaujmou matně chromované obroučky kolem otáčivých ovladačů klimatizace a autorádia a nový dekor palubní desky a dveřních výplní. Modely ve stupni výbavy Cosmo dostaly elegantní klavírní lak, ve kterém je vyvedena středová konzole a dekor ramen volantu. Audiosystémy s navigací, CD, DVD a MP3 přehrávači mají stereofonní konektory pro propojení s externími přístroji, jako je např. iPod.
Samozřejmě, že i nová Zafira má proslulý systém uchycení sedadel Flex7, který umožňuje rychlou proměnu interiéru podle okamžitých potřeb, aniž by bylo nutné sedadla vyjímat z vozu ven.
Nové motory Nižší spotřeba, vyšší výkony – tímto zadáním se řídili konstruktéři modernizované Zafiry při vývoji nových motorů. S novým zážehovým motorem o objemu 1.6 l a dvojicí moderních turbodieselů 1.7 CDTI „common-rail“ se škála pohonných jednotek rozšířila o další vysoce účinné agregáty. Pro modernizovanou Zafiru je připraveno celkem jedenáct (!) různých motorů. Výkonová škála začíná na hodnotě 94 k zážehového motoru Zafiry CNG, který spaluje stlačený zemní plyn, až po 240 k, kterými se chlubí přeplňovaný zážehový dvoulitr sportovní Zafiry OPC.
Škála pohonných jednotek pro novou Zafiru: 1.6 CNG/94 k 1.6/115 k 1.8/140 k 2.2/150 k 2.0T/200 k 2.0T OPC/240 k 1.9 CDTI/100 k 1.7 CDTI/110 k 1.9 CDTI/120 k 1.7 CDTI/125 k 1.9 CDTI/150 k
Silnou stránkou modelů Opel Zafira jsou jejich nízké provozní náklady, což je zásluha především nízké spotřeby pohonných jednotek, jejich nenáročného servisu a dlouhých servisních intervalů. Zafiry si tradičně velmi dlouho drží vysokou hodnotu i při prodeji ojetého vozu. Všechny tyto přednosti ocenil specializovaný magazín Auto Bild, když Zafiře přiřkl titul „Best Value 2006“.
Nový, hmotnostně optimalizovaný zážehový motor 1.6 TWINPORT ECOTEC, který má systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů založený na plynulém natáčení vačkových hřídelů, disponuje výkonem 85 kW/115 k. Nový šestnáctiventilový agregát 1.6 TWINPORT ECOTEC/85 kW nahrazuje starší šestnáctistovku o výkonu 77 kW/105 k, jeho spotřeba činí jen 7,0 l/100 km, což je o 4,3 % méně než o kolik si v průměru řekl jeho předchůdce. Vyšší výkon nového agregátu se odrazil i v lepších dynamických parametrech – maximální rychlost vzrostla o 9 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje Zafira 1.6 TWINPORT ECOTEC jenom 13,4 sekundy.
Nové přeplňované vznětové motory 1.7 CDTI o výkonech 81 kW/110 k a 92 kW/125 k jsou standardně propojeny s manuálními šestistupňovými převodovkami. Čtyřválce 1.7 CDTI mají systém přímého vstřikování „common-rail“, čtyřventilovou techniku rozvodu a bezúdržbové částicové filtry. K největším přednostem motorů 1.7 CDTI patří mohutný točivý moment, nízká spotřeba a jen malé množství škodlivin ve výfukových plynech. Oba turbodiesely si řeknou v průměru jenom o 5,7 l/100 km a emitují pouze 152 g CO2 na kilometr jízdy.
Technologická vyspělost Nová Zafira si přiváží i řadu sofistikovaných technologií, z nichž mnohé se v této třídě objevují vůbec poprvé. Jde např. o unikátní interaktivní podvozek IDSPlus (dodávaný na přání) se systémem adaptivních tlumičů CDC (Continuous Damping Control), který garantuje maximální míru komfortu, dynamiky a bezpečnosti. Podvozek IDSPlus propojuje systémy ESPPlus, ABS a CDC a dokáže bleskově měnit charakteristiku podvozku podle okamžitých jízdních podmínek.
Zcela nově řešený systém stabilizace přívěsu je mnohem vyspělejší, než podobné systém konkurenčních značek. Sofistikované zařízení neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozidla a přívěsu a v případě nebezpečného rozkývání se cíleným přibržděním jízda soupravy účinně stabilizuje.
Technologickou lahůdkou nové Zafiry jsou bi-xenonové adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting), které se natáčejí spolu s řízením do zatáček. Pohodu cestování zvyšuje také např. panoramatická prosklená střecha, přičemž interiér je před příliš intenzivními slunečními paprsky chráněný elektricky ovládanými záclonkami. V podélné stropní konzoli se ukrývá celkem pět výklopných schránek, které se výborně hodí pro uložení nejrůznějších drobností. Všechny tyto prvky umocňují image nové Zafiry jako moderního flexibilního vanu kompaktní třídy.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?