Přesně před padesáti lety začala Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. prodávat na trhu ve Spojených státech kvalitní vozy a lehké nákladní automobily.
Bylo to v době, kdy na vrcholu automobilového designu stály prvky připomínající ocasní ploutve a hrstka dovozců se snažila prodat pouhých 83 tisíc vozů ročně. TMS zahájila své aktivity na americkém trhu 31. října 1957 v Jižní Kalifornii a následujícího léta začala s prodejem automobilů. Koncem roku 1958 měla prodáno pouze 287 sedanů Toyopet Crown a jediný Land Cruiser – to lze skutečně těžko srovnat s odbytem v roce 2006, který činil přes 2,5 mil. osobních vozů a lehkých nákladních automobilů. „Za ta léta se naše filozofie neustálého zlepšování a snahy o uspokojení zákazníka vyvíjela, nicméně stále zůstává hlavní faktorem našeho úspěchu,“ uvedl Jim Lentz, výkonný viceprezident TMS. „Americkým zákazníkům chceme nabízet moderní a kvalitní produkty nejméně dalších padesát let.“ Před padesáti lety firma začínala s pouhými dvěma modely a 45 prodejci. Dnes se v rámci produktových řad Toyota, Scion a Lexus nabízí 27 modelů, které si zákazníci mohou zakoupit u více než 1 400 prodejců po celé zemi. Prodeje modelu Toyopet Crown nebyly příliš výrazné, a tak Toyota strávila sedm let pečlivým studiem potřeb amerických řidičů. V roce 1965 se pak vrátila se zcela novým vozem označovaným jako Corona. Výkonný a kompaktní vůz navržený speciálně pro americké silnice a podle amerického vkusu se stal prodejním hitem doslova přes noc a napomohl Toyotě vybudovat si pověst dodavatele vysoce kvalitních a spolehlivých vozů. V roce 1968 se na amerických trzích objevila Toyota Corolla, která se posléze stala nejprodávanějším osobním vozem na světě. Koncem roku 1975 byla Toyota nejprodávanější importovanou značkou na trhu ve Spojených státech a o něco později, v roce 1978, se stala prvním zahraniční automobilkou, která překonala hranici 1 milionu prodaných vozů. V témže roce Toyota vyrobila svůj první vůz na území Spojených států – model Corolla FX15 – v závodu New United Motor Manufacturing, Inc. v kalifornském Fremontu, v rámci joint venture s automobilkou General Motors. Dnes Toyota provozuje v osmi státech U.S.A. celkem deset závodů a ve výstavbě je jedenáctý podnik ve státě Mississippi. Roku 1989 Toyota zakládá svoji luxusní řadu Lexus a poprvé uvádí modely Lexus LS 400 a ES 250. Značka se okamžitě ujala a dnes se jedná o vůbec nejúspěšnější řadu luxusních vozů ve Spojených státech. Další mety dosáhla Toyota v roce 1997, kdy se model Camry stál nejlépe prodávaným osobním vozem ve Spojených státech. Tento titul za posledních deset let získal celkem devětkrát. O rok později Toyota uvedla model Tundra, její první lehký nákladní automobil o rozměrech odpovídajících vkusu amerických zákazníků.
Příchod nového tisíciletí Toyota oslavila uvedením sedanu Prius, vůbec prvního sériově vyráběného vozu s hybridním pohonem na světě. O tři roky později Toyota zavádí novou průlomovou technologii označovanou jako „Hybrid Synergy Drive.“ Ta se poprvé objevila ve vozech Prius v novém modelovém provedení 2004. Tento model je nyní nejprodávanějším hybridním vozem v celé zemi. Roku 2003 Toyota uvedla na trh Scion, svoji třetí řadu vozů v rámci marketingového programu zaměřeného na mladé zákazníky. Pro vozy Scion je typická poměrně nízká cena, ale současně i bohatá výbava. Toyota se svými třemi značkami dokázala v roce 2004 poprvé překonat metu 1 milionu vozů prodaných na trhu U.S.A. za jediný rok. Toyota v roce 2005 dále rozšířila svoji modelovou řadu hybridních vozů a uvedla celosvětově první luxusní vůz s hybridním pohonem, Lexus RX 400h, a také model Toyota Highlander Hybrid. Roku 2006 Toyota rovněž začala nabízet hybridní pohonnou jednotku ve svých oblíbených sedanech Camry, které začala montovat ve svém závodu ve státě Kentucky. Ještě tentýž rok firma otevřela svůj desátý závod ve Spojených státech ve městě San Antonio v Texasu, kde vyrábí velké pick-upy. Následoval i první závod na výrobu lehkých nákladních automobilů v Princetonu ve státě Indiana. V roce 2006 Toyota rovněž uvedla model FJ Cruiser vyznačující se designem připomínajícím začátky poněkud neotesaného provedení Land Cruiseru, jediného modelu, který Toyota na trhu v U.S.A. prodávala nepřetržitě po celých 50 let. Tentýž rok Toyota poprvé oznámila roční odbyt přesahující hranici 2,5 mil. vozů. Lexus byl roku 2006 již sedm let po sobě nejlépe prodávanou luxusní značkou na trhu ve Spojených státech a deset let v řadě dokázal překonávat prodejní rekordy. Letošní padesátileté výročí na trhu ve Spojených státech Toyota oslavuje uvedením svého největšího lehkého nákladního automobilu, Toyoty Tundra v modelovém provedení 2007. Dále představuje druhou generaci svého modelu Scion xB, menšího stylového vozu do města, a taktéž Lexus 600h L, celosvětově první hybridní vůz s motorem V8. Toyota dnes současně slaví i stříbrné výročí své značky Toyota Financial Services (TFS), finanční a pojišťovací divize pro vozy Toyota ve Spojených státech. Firma postavená na skromných základech v roce 1982 je nyní třetí největší organizací v U.S.A. poskytující kaptivní (tj. závislé) finanční služby, která slouží více než 3,5 milionům aktivních zákazníků a disponuje celkovými aktivy o objemu 76 mld. USD. Od roku 1957 Toyota investovala do svých podnikatelských aktivit ve Spojených státech více než 15,5 mld. USD a vyrobila zde téměř 14 mil. vozů. Toyota a její přidružené společnosti a prodejci kromě toho v U.S.A. přímo zaměstnávají přes 34 600 lidí. Toyota (kód na burze NYSE:TM) začala v Severní Americe podnikat roku 1957 a do roku 2010 zde bude provozovat 15 výrobních závodů. Na tomto trhu najdeme více než 1700 prodejců značek Toyota, Lexus a Scion, kteří zde v roce 2006 prodali přes 2,8 mil. vozů. Toyota v regionu Severní Ameriky přímo zaměstnává přes 42 000 lidí a její investice jsou zde aktuálně oceněny na více než 19 mld. USD, včetně investic do prodejních a výrobních podniků, výzkumu a vývoje, finančních služeb a designu. Objem dílů, materiálu, zboží a služeb nakupovaných Toyotou od dodavatelů v Severní Americe představuje více než 28,5 mld. USD. Podle studie Centra pro automobilový výzkum z roku 2005 Toyota společně se svými prodejci a dodavateli vytvářela v U.S.A. téměř 400 tisíc pracovních míst, kde jsou započítána i pracovní místa existující díky spotřebě vlastních zaměstnanců a zaměstnanců prodejců a dodavatelů. Toyota
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.