Přesně před padesáti lety začala Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. prodávat na trhu ve Spojených státech kvalitní vozy a lehké nákladní automobily.
Bylo to v době, kdy na vrcholu automobilového designu stály prvky připomínající ocasní ploutve a hrstka dovozců se snažila prodat pouhých 83 tisíc vozů ročně. TMS zahájila své aktivity na americkém trhu 31. října 1957 v Jižní Kalifornii a následujícího léta začala s prodejem automobilů. Koncem roku 1958 měla prodáno pouze 287 sedanů Toyopet Crown a jediný Land Cruiser – to lze skutečně těžko srovnat s odbytem v roce 2006, který činil přes 2,5 mil. osobních vozů a lehkých nákladních automobilů. „Za ta léta se naše filozofie neustálého zlepšování a snahy o uspokojení zákazníka vyvíjela, nicméně stále zůstává hlavní faktorem našeho úspěchu,“ uvedl Jim Lentz, výkonný viceprezident TMS. „Americkým zákazníkům chceme nabízet moderní a kvalitní produkty nejméně dalších padesát let.“ Před padesáti lety firma začínala s pouhými dvěma modely a 45 prodejci. Dnes se v rámci produktových řad Toyota, Scion a Lexus nabízí 27 modelů, které si zákazníci mohou zakoupit u více než 1 400 prodejců po celé zemi. Prodeje modelu Toyopet Crown nebyly příliš výrazné, a tak Toyota strávila sedm let pečlivým studiem potřeb amerických řidičů. V roce 1965 se pak vrátila se zcela novým vozem označovaným jako Corona. Výkonný a kompaktní vůz navržený speciálně pro americké silnice a podle amerického vkusu se stal prodejním hitem doslova přes noc a napomohl Toyotě vybudovat si pověst dodavatele vysoce kvalitních a spolehlivých vozů. V roce 1968 se na amerických trzích objevila Toyota Corolla, která se posléze stala nejprodávanějším osobním vozem na světě. Koncem roku 1975 byla Toyota nejprodávanější importovanou značkou na trhu ve Spojených státech a o něco později, v roce 1978, se stala prvním zahraniční automobilkou, která překonala hranici 1 milionu prodaných vozů. V témže roce Toyota vyrobila svůj první vůz na území Spojených států – model Corolla FX15 – v závodu New United Motor Manufacturing, Inc. v kalifornském Fremontu, v rámci joint venture s automobilkou General Motors. Dnes Toyota provozuje v osmi státech U.S.A. celkem deset závodů a ve výstavbě je jedenáctý podnik ve státě Mississippi. Roku 1989 Toyota zakládá svoji luxusní řadu Lexus a poprvé uvádí modely Lexus LS 400 a ES 250. Značka se okamžitě ujala a dnes se jedná o vůbec nejúspěšnější řadu luxusních vozů ve Spojených státech. Další mety dosáhla Toyota v roce 1997, kdy se model Camry stál nejlépe prodávaným osobním vozem ve Spojených státech. Tento titul za posledních deset let získal celkem devětkrát. O rok později Toyota uvedla model Tundra, její první lehký nákladní automobil o rozměrech odpovídajících vkusu amerických zákazníků.
Příchod nového tisíciletí Toyota oslavila uvedením sedanu Prius, vůbec prvního sériově vyráběného vozu s hybridním pohonem na světě. O tři roky později Toyota zavádí novou průlomovou technologii označovanou jako „Hybrid Synergy Drive.“ Ta se poprvé objevila ve vozech Prius v novém modelovém provedení 2004. Tento model je nyní nejprodávanějším hybridním vozem v celé zemi. Roku 2003 Toyota uvedla na trh Scion, svoji třetí řadu vozů v rámci marketingového programu zaměřeného na mladé zákazníky. Pro vozy Scion je typická poměrně nízká cena, ale současně i bohatá výbava. Toyota se svými třemi značkami dokázala v roce 2004 poprvé překonat metu 1 milionu vozů prodaných na trhu U.S.A. za jediný rok. Toyota v roce 2005 dále rozšířila svoji modelovou řadu hybridních vozů a uvedla celosvětově první luxusní vůz s hybridním pohonem, Lexus RX 400h, a také model Toyota Highlander Hybrid. Roku 2006 Toyota rovněž začala nabízet hybridní pohonnou jednotku ve svých oblíbených sedanech Camry, které začala montovat ve svém závodu ve státě Kentucky. Ještě tentýž rok firma otevřela svůj desátý závod ve Spojených státech ve městě San Antonio v Texasu, kde vyrábí velké pick-upy. Následoval i první závod na výrobu lehkých nákladních automobilů v Princetonu ve státě Indiana. V roce 2006 Toyota rovněž uvedla model FJ Cruiser vyznačující se designem připomínajícím začátky poněkud neotesaného provedení Land Cruiseru, jediného modelu, který Toyota na trhu v U.S.A. prodávala nepřetržitě po celých 50 let. Tentýž rok Toyota poprvé oznámila roční odbyt přesahující hranici 2,5 mil. vozů. Lexus byl roku 2006 již sedm let po sobě nejlépe prodávanou luxusní značkou na trhu ve Spojených státech a deset let v řadě dokázal překonávat prodejní rekordy. Letošní padesátileté výročí na trhu ve Spojených státech Toyota oslavuje uvedením svého největšího lehkého nákladního automobilu, Toyoty Tundra v modelovém provedení 2007. Dále představuje druhou generaci svého modelu Scion xB, menšího stylového vozu do města, a taktéž Lexus 600h L, celosvětově první hybridní vůz s motorem V8. Toyota dnes současně slaví i stříbrné výročí své značky Toyota Financial Services (TFS), finanční a pojišťovací divize pro vozy Toyota ve Spojených státech. Firma postavená na skromných základech v roce 1982 je nyní třetí největší organizací v U.S.A. poskytující kaptivní (tj. závislé) finanční služby, která slouží více než 3,5 milionům aktivních zákazníků a disponuje celkovými aktivy o objemu 76 mld. USD. Od roku 1957 Toyota investovala do svých podnikatelských aktivit ve Spojených státech více než 15,5 mld. USD a vyrobila zde téměř 14 mil. vozů. Toyota a její přidružené společnosti a prodejci kromě toho v U.S.A. přímo zaměstnávají přes 34 600 lidí. Toyota (kód na burze NYSE:TM) začala v Severní Americe podnikat roku 1957 a do roku 2010 zde bude provozovat 15 výrobních závodů. Na tomto trhu najdeme více než 1700 prodejců značek Toyota, Lexus a Scion, kteří zde v roce 2006 prodali přes 2,8 mil. vozů. Toyota v regionu Severní Ameriky přímo zaměstnává přes 42 000 lidí a její investice jsou zde aktuálně oceněny na více než 19 mld. USD, včetně investic do prodejních a výrobních podniků, výzkumu a vývoje, finančních služeb a designu. Objem dílů, materiálu, zboží a služeb nakupovaných Toyotou od dodavatelů v Severní Americe představuje více než 28,5 mld. USD. Podle studie Centra pro automobilový výzkum z roku 2005 Toyota společně se svými prodejci a dodavateli vytvářela v U.S.A. téměř 400 tisíc pracovních míst, kde jsou započítána i pracovní místa existující díky spotřebě vlastních zaměstnanců a zaměstnanců prodejců a dodavatelů. Toyota
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.