Seat - bezpečněji s projektem AIDE

Seat
Seat, foto: Seat
Jan Fiala 26. září 2007 13:25
Sdílej:

SEAT se účastnil výstavy PReVENT, která se zaměřuje na informační a komunikační technologie v silniční dopravě. Výstava, která se konala od 18. září do 22. září ve francouzském Versailles, nedaleko Paříže, představila výsledky několika společných projektů evropských institucí a univerzit.

Na výstavě PReVENT SEAT představil práci, která byla odvedena v rámci projektu AIDE. Název projektu je zkratka z anglického Adaptive Integrated Driver-Vehicle Interface (adaptivní integrované prostředí pro komunikaci mezi řidičem a vozidlem). Cílem bylo vyvinout systém schopný zhodnotit a přenést ty nejdůležitější informace k řidiči na základě několika proměnných, jakými jsou například stav vozovky, situace v provozu, veličiny dynamiky vozidla, a tok informací pak řídit i na základě charakteristik, popisujících aktuální stav řidiče za volantem.

Potřeba sdružování a určování priorit v oblasti informací vznikla především díky dvěma relativně novým jevům. Rostoucí množství multimediálních zařízení (rádio, telefon GSM, navigační systém atd.) v automobilu v minulých letech významně vzrostlo, na druhou stranu se objevují nové asistenční systémy zvyšující aktivní bezpečnost nebo rozpoznávající aktuální stav řidiče za volantem automobilu. Aby všechny prvky mohly pracovat efektivně je nutné jejich činnost koordinovat. Všechna již dnes běžná zařízení generují pomocné informace pro řidiče, jejichž množství může v určitém složitém okamžiku představovat nadměrnou psychickou zátěž osoby za volantem a tedy zvýšení rizika nehody.

Zařízení ICA (Interaction and Communication Assistant), navržené v rámci projektu AIDE, jednotlivé signály zpracovává a přiděluje jim během několika milisekund pořadí v žebříčku priorit. Jeho úkolem je rozhodovat o tom, jak a kdy budou řidiči takové informace předány.

Systém například rozpozná díky navigačnímu systému to, že se vozidlo blíží ke kruhovému objezdu, kde je nutná zvýšená pozornost řidiče. Jestliže by v dané chvíli měl přijít telefonický hovor, bude pozdržen do chvíle, kdy vozidlo neopustí kruhový objezd a bude v oblasti s menším potenciálním rizikem.

Projekt AIDE využívá také nové prvky aktivní bezpečnosti FCW (Forward Collision Warning, systém varující před čelní srážkou) nebo TSR (Traffic Signal Recognition, rozpoznávání dopravního značení), které budou v blízké budoucnosti součástí výbavy vozů SEAT.

Teoretické úvahy a vize byly v rámci projektu zhmotněny v prototypu vozu SEAT León, vybaveném všemi zmíněnými zařízeními. Automobil identifikuje všechna rizika a varuje v případě potřeby řidiče. Standardní bodový displej na přístrojovém štítu byl nahrazen TFT obrazovkou, displej navigačního systému je větší, má dotykový povrch a dostal nový software. Na volantu je další ovládací prvek, který se přizpůsobuje novým funkcím.

Dalším cílem projektu je zajištění kompatibility nových systémů s dalšími vozy jiných výrobců a tržních segmentů.

Přítomnost SEATu na výstavě PReVENT je dalším důkazem o odhodlanosti španělského výrobce automobilů zlepšovat úroveň bezpečnosti a přivádět nové bezpečnostní prvky výbavy do sériové výroby.

Zdroj: Tisková zpráva SEAT

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.