Seat - bezpečněji s projektem AIDE

Seat
Seat, foto: Seat
Jan Fiala 26. září 2007 13:25
Sdílej:

SEAT se účastnil výstavy PReVENT, která se zaměřuje na informační a komunikační technologie v silniční dopravě. Výstava, která se konala od 18. září do 22. září ve francouzském Versailles, nedaleko Paříže, představila výsledky několika společných projektů evropských institucí a univerzit.

Na výstavě PReVENT SEAT představil práci, která byla odvedena v rámci projektu AIDE. Název projektu je zkratka z anglického Adaptive Integrated Driver-Vehicle Interface (adaptivní integrované prostředí pro komunikaci mezi řidičem a vozidlem). Cílem bylo vyvinout systém schopný zhodnotit a přenést ty nejdůležitější informace k řidiči na základě několika proměnných, jakými jsou například stav vozovky, situace v provozu, veličiny dynamiky vozidla, a tok informací pak řídit i na základě charakteristik, popisujících aktuální stav řidiče za volantem.

Potřeba sdružování a určování priorit v oblasti informací vznikla především díky dvěma relativně novým jevům. Rostoucí množství multimediálních zařízení (rádio, telefon GSM, navigační systém atd.) v automobilu v minulých letech významně vzrostlo, na druhou stranu se objevují nové asistenční systémy zvyšující aktivní bezpečnost nebo rozpoznávající aktuální stav řidiče za volantem automobilu. Aby všechny prvky mohly pracovat efektivně je nutné jejich činnost koordinovat. Všechna již dnes běžná zařízení generují pomocné informace pro řidiče, jejichž množství může v určitém složitém okamžiku představovat nadměrnou psychickou zátěž osoby za volantem a tedy zvýšení rizika nehody.

Zařízení ICA (Interaction and Communication Assistant), navržené v rámci projektu AIDE, jednotlivé signály zpracovává a přiděluje jim během několika milisekund pořadí v žebříčku priorit. Jeho úkolem je rozhodovat o tom, jak a kdy budou řidiči takové informace předány.

Systém například rozpozná díky navigačnímu systému to, že se vozidlo blíží ke kruhovému objezdu, kde je nutná zvýšená pozornost řidiče. Jestliže by v dané chvíli měl přijít telefonický hovor, bude pozdržen do chvíle, kdy vozidlo neopustí kruhový objezd a bude v oblasti s menším potenciálním rizikem.

Projekt AIDE využívá také nové prvky aktivní bezpečnosti FCW (Forward Collision Warning, systém varující před čelní srážkou) nebo TSR (Traffic Signal Recognition, rozpoznávání dopravního značení), které budou v blízké budoucnosti součástí výbavy vozů SEAT.

Teoretické úvahy a vize byly v rámci projektu zhmotněny v prototypu vozu SEAT León, vybaveném všemi zmíněnými zařízeními. Automobil identifikuje všechna rizika a varuje v případě potřeby řidiče. Standardní bodový displej na přístrojovém štítu byl nahrazen TFT obrazovkou, displej navigačního systému je větší, má dotykový povrch a dostal nový software. Na volantu je další ovládací prvek, který se přizpůsobuje novým funkcím.

Dalším cílem projektu je zajištění kompatibility nových systémů s dalšími vozy jiných výrobců a tržních segmentů.

Přítomnost SEATu na výstavě PReVENT je dalším důkazem o odhodlanosti španělského výrobce automobilů zlepšovat úroveň bezpečnosti a přivádět nové bezpečnostní prvky výbavy do sériové výroby.

Zdroj: Tisková zpráva SEAT

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).