Seat - bezpečněji s projektem AIDE

Jan Fiala, 26. září 2007, 13:25 Google+

SEAT se účastnil výstavy PReVENT, která se zaměřuje na informační a komunikační technologie v silniční dopravě. Výstava, která se konala od 18. září do 22. září ve francouzském Versailles, nedaleko Paříže, představila výsledky několika společných projektů evropských institucí a univerzit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat

Seat | foto: Seat

Sdílejte článek

Na výstavě PReVENT SEAT představil práci, která byla odvedena v rámci projektu AIDE. Název projektu je zkratka z anglického Adaptive Integrated Driver-Vehicle Interface (adaptivní integrované prostředí pro komunikaci mezi řidičem a vozidlem). Cílem bylo vyvinout systém schopný zhodnotit a přenést ty nejdůležitější informace k řidiči na základě několika proměnných, jakými jsou například stav vozovky, situace v provozu, veličiny dynamiky vozidla, a tok informací pak řídit i na základě charakteristik, popisujících aktuální stav řidiče za volantem.

Potřeba sdružování a určování priorit v oblasti informací vznikla především díky dvěma relativně novým jevům. Rostoucí množství multimediálních zařízení (rádio, telefon GSM, navigační systém atd.) v automobilu v minulých letech významně vzrostlo, na druhou stranu se objevují nové asistenční systémy zvyšující aktivní bezpečnost nebo rozpoznávající aktuální stav řidiče za volantem automobilu. Aby všechny prvky mohly pracovat efektivně je nutné jejich činnost koordinovat. Všechna již dnes běžná zařízení generují pomocné informace pro řidiče, jejichž množství může v určitém složitém okamžiku představovat nadměrnou psychickou zátěž osoby za volantem a tedy zvýšení rizika nehody.

Zařízení ICA (Interaction and Communication Assistant), navržené v rámci projektu AIDE, jednotlivé signály zpracovává a přiděluje jim během několika milisekund pořadí v žebříčku priorit. Jeho úkolem je rozhodovat o tom, jak a kdy budou řidiči takové informace předány.

Systém například rozpozná díky navigačnímu systému to, že se vozidlo blíží ke kruhovému objezdu, kde je nutná zvýšená pozornost řidiče. Jestliže by v dané chvíli měl přijít telefonický hovor, bude pozdržen do chvíle, kdy vozidlo neopustí kruhový objezd a bude v oblasti s menším potenciálním rizikem.

Projekt AIDE využívá také nové prvky aktivní bezpečnosti FCW (Forward Collision Warning, systém varující před čelní srážkou) nebo TSR (Traffic Signal Recognition, rozpoznávání dopravního značení), které budou v blízké budoucnosti součástí výbavy vozů SEAT.

Teoretické úvahy a vize byly v rámci projektu zhmotněny v prototypu vozu SEAT León, vybaveném všemi zmíněnými zařízeními. Automobil identifikuje všechna rizika a varuje v případě potřeby řidiče. Standardní bodový displej na přístrojovém štítu byl nahrazen TFT obrazovkou, displej navigačního systému je větší, má dotykový povrch a dostal nový software. Na volantu je další ovládací prvek, který se přizpůsobuje novým funkcím.

Dalším cílem projektu je zajištění kompatibility nových systémů s dalšími vozy jiných výrobců a tržních segmentů.

Přítomnost SEATu na výstavě PReVENT je dalším důkazem o odhodlanosti španělského výrobce automobilů zlepšovat úroveň bezpečnosti a přivádět nové bezpečnostní prvky výbavy do sériové výroby.

Zdroj: Tisková zpráva SEAT

Vytisknout

Diskuze: Seat - bezpečněji s projektem AIDE

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Altea Freetrack

Výsledky ankety o nejhorší silnici

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud