SEAT se účastnil výstavy PReVENT, která se zaměřuje na informační a komunikační technologie v silniční dopravě. Výstava, která se konala od 18. září do 22. září ve francouzském Versailles, nedaleko Paříže, představila výsledky několika společných projektů evropských institucí a univerzit.
Na výstavě PReVENT SEAT představil práci, která byla odvedena v rámci projektu AIDE. Název projektu je zkratka z anglického Adaptive Integrated Driver-Vehicle Interface (adaptivní integrované prostředí pro komunikaci mezi řidičem a vozidlem). Cílem bylo vyvinout systém schopný zhodnotit a přenést ty nejdůležitější informace k řidiči na základě několika proměnných, jakými jsou například stav vozovky, situace v provozu, veličiny dynamiky vozidla, a tok informací pak řídit i na základě charakteristik, popisujících aktuální stav řidiče za volantem.
Potřeba sdružování a určování priorit v oblasti informací vznikla především díky dvěma relativně novým jevům. Rostoucí množství multimediálních zařízení (rádio, telefon GSM, navigační systém atd.) v automobilu v minulých letech významně vzrostlo, na druhou stranu se objevují nové asistenční systémy zvyšující aktivní bezpečnost nebo rozpoznávající aktuální stav řidiče za volantem automobilu. Aby všechny prvky mohly pracovat efektivně je nutné jejich činnost koordinovat. Všechna již dnes běžná zařízení generují pomocné informace pro řidiče, jejichž množství může v určitém složitém okamžiku představovat nadměrnou psychickou zátěž osoby za volantem a tedy zvýšení rizika nehody.
Zařízení ICA (Interaction and Communication Assistant), navržené v rámci projektu AIDE, jednotlivé signály zpracovává a přiděluje jim během několika milisekund pořadí v žebříčku priorit. Jeho úkolem je rozhodovat o tom, jak a kdy budou řidiči takové informace předány.
Systém například rozpozná díky navigačnímu systému to, že se vozidlo blíží ke kruhovému objezdu, kde je nutná zvýšená pozornost řidiče. Jestliže by v dané chvíli měl přijít telefonický hovor, bude pozdržen do chvíle, kdy vozidlo neopustí kruhový objezd a bude v oblasti s menším potenciálním rizikem.
Projekt AIDE využívá také nové prvky aktivní bezpečnosti FCW (Forward Collision Warning, systém varující před čelní srážkou) nebo TSR (Traffic Signal Recognition, rozpoznávání dopravního značení), které budou v blízké budoucnosti součástí výbavy vozů SEAT.
Teoretické úvahy a vize byly v rámci projektu zhmotněny v prototypu vozu SEAT León, vybaveném všemi zmíněnými zařízeními. Automobil identifikuje všechna rizika a varuje v případě potřeby řidiče. Standardní bodový displej na přístrojovém štítu byl nahrazen TFT obrazovkou, displej navigačního systému je větší, má dotykový povrch a dostal nový software. Na volantu je další ovládací prvek, který se přizpůsobuje novým funkcím.
Dalším cílem projektu je zajištění kompatibility nových systémů s dalšími vozy jiných výrobců a tržních segmentů.
Přítomnost SEATu na výstavě PReVENT je dalším důkazem o odhodlanosti španělského výrobce automobilů zlepšovat úroveň bezpečnosti a přivádět nové bezpečnostní prvky výbavy do sériové výroby.
Zdroj: Tisková zpráva SEAT
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.