Nejsportovnější sedan střední třídy? Audi A4!

Jan Fiala, 12. září 2007, 13:05 Google+

Nové Audi A4 posunuje značku v rámci automobilové střední třídy výrazně kupředu. Motory, které pohánějí nový sedan - jak vznětové TDI, tak zážehové TFSI nebo FSI - mají přímé vstřikování paliva do válců a kombinují tak vysoké výkony s vysokou účinností.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
A4

A4 | foto: Audi

Sdílejte článek

Hnací ústrojí podporující výbornou jízdní dynamiku a použití mnoha technických řešení, převzatých z větších modelů, jsou hlavní důkazy výsadního technického postavení značky na automobilovém trhu. Nové Audi - to je také nový druh jízdy automobilem. Na českém trhu se první vozy objeví v prosinci, ceny pro český trh budou stanoveny na podzim.

Nové sportovní Audi A4 má progresivní charakter, dynamicky navržené rysy a design, který hovoří jazykem technické dokonalosti. S celkovou délkou 4,7 m představuje nové Audi A4 na silnici nepřehlédnutelnou automobilovou osobnost se sebevědomým postojem a velkoryse dimenzovaným prosvětleným interiérem. Provedení lze, jako u Audi obvykle, charakterizovat heslem kvalita bez kompromisů. V oblasti bezpečnosti stanovuje značka se čtyřmi kruhy ve znaku nový standard zavedením koordinace funkce airbagů a omezovačů síly v bezpečnostních pásech cestujících na předních sedadlech. Cíl je přitom zřejmý: ještě lepší ochrana cestujících v případě nehody.

Ve srovnání s předchozím modelem má nové Audi A4 výraznější sportovní proporce. Přední převis karoserie byl významně zkrácen, kapota i rozvor náprav byly naopak prodlouženy. I přesto, že karoserie je o více než o 12 centimetrů delší a o 5 centimetrů širší, je její hmotnost přibližně o 10 procent nižší než u předchůdce. Design nového Audi A4 je také aerodynamicky čistší než u předchozího modelu, což dokládá součinitel odporu vzduchu cx = 0,27, nižší o 3 až 5 procent. K velmi dobrému obtékání vzduchu kolem karoserie přispělo i pečlivé zakrytování podvozku. V řetězci hnacího ústrojí si diferenciál a spojka (resp. hydrodynamický měnič) vyměnily svá místa, což umožnilo posunout přední nápravu o 154 mm vpřed.

Toto pokrokové řešení zajišťuje optimální rozdělení hmotnosti vozu mezi jednotlivé nápravy. Nové Audi A4 je nejsportovnějším sedanem v automobilové střední třídě: agilní, lehký a snadno ovladatelný. Jeho dynamický podvozek je zcela novou konstrukcí, v níž byla pro většinu komponent výchozím materiálem lehká hliníková slitina. Výsledky jsou pozoruhodné: mimořádně dynamické jízdní vlastnosti na silnici, přesné reakce a snadná ovladatelnost.

Při navrhování kokpitu nového Audi A4 byly využity postupy, kterými vznikala vlajková loď značky A8. Středová konzola je nakloněna o 8 stupňů směrem k řidiči, který je tak v centru dění. Obrazovka na vrcholu středové konzoly předává informace o nastavení klimatizace, audiosystému nebo dalších funkcí vozidla. V kombinaci s navigačním systémem je novinka dodávaná s ovladači systému Multi Media Interface, integrovanými do prostoru mezi předními sedadly. Na středovém tunelu našlo své místo také tlačítko elektromechanické parkovací brzdy, převzaté z modelu A8. Automaticky regulovaná klimatizace, která má vyšší výkon, ale přitom vyžaduje méně energie, je součástí standardní výbavy. Za příplatek lze pořídit ještě vyspělejší provedení se samočinnou regulací až ve třech zónách interiéru: pro řidiče, spolujezdce a cestující na zadních sedadlech.

Nové high-tech prvky výbavy dělají jízdní dojmy v novém Audi A4 ještě více fascinující. Audi drive select například mění charakteristiky motoru, automatické převodovky, řízení a tlumení tak, aby odpovídaly v daném okamžiku řidičskému stylu osoby, která právě sedí za volantem. Řízení Audi dynamic steering mění převod řízení v závislosti na rychlosti jízdy. Systém řídící hydraulické tlumiče pérování mění charakteristiku tlumení individuálně u tlumičů jednotlivých kol, aby byla spojena nejvyšší jízdní bezpečnost se zábavou při řízení vozu. Adaptivní tempomat umožňuje řidiči nastavit cestovní rychlost mezi 30 a 230 km/h a vzdálenost, kterou by měl automobil samočinně udržovat, objeví-li se před vozidlem jiný pomalejší automobil.

Nové Audi A4 bude uvedeno na trh s nabídkou pěti motorů. Jejich výkony pokrývají spektrum od 105 kW (143 k) do 195 kW (265 k). Čtyřválcový zážehový motor je, stejně jako vznětové jednotky, přeplňován výfukovým turbodmychadlem a obě principielně odlišné skupiny motorů mají přímé vstřikování paliva do válců. S celou paletou motorů bude radost nové Audi A4 řídit a díky jejich vysoké provozní účinnosti klesá spotřeba paliva na hodnoty nižší než u modelů předchozí generace. Platí to jak pro vznětové, tak i pro zážehové motory. Čtyřválec 1.8 TFSI vyvine až 118 kW (160 k) a 250 Nm mezi 1500 a 4500 min-1, zrychlí nové Audi z klidu na 100 km/h za 8,4 s, ale v kombinovaném cyklu spotřebuje jen 7,1 l benzinu na 100 km jízdy. Ve srovnání s předchozím modelem je spotřeba nižší o 1,1 l/100 km. Nový vidlicový šestiválec 3.2 FSI s variabilním zdvihem ventilů AVS produkuje 195 kW (265 k) a 330 Nm mezi 3000 a 5000 min-1, ale spotřeba paliva 9,2 l/100 km je dokonce o 1,2 l nižší než u předchůdce se stejným objemem a nižším výkonem.

Čtyřválec 2.0 TDI s piezoelektrickými vstřikovači systému common-rail je novou interpretací koncepce motorů TDI. Novinkou není jen použití nového systému přímého vstřikování, který pracuje s tlakem až 1800 bar, ale také inovace na turbodmychadle, ozubeném řemenu rozvodového ústrojí a geometrii pístů.

Nejvyšší výkon 105 kW (143 k) a točivý moment 320 Nm mezi 1750 a 2500 min-1 jsou základem pro zrychlování z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Se sériovou manuální šestistupňovou převodovkou potřebuje Audi A4 jen 5,5 l nafty na 100 km a plní přitom již nyní připravovanou emisní normu Euro 5.

V nabídce budou také vidlicové šestiválce 3.0 TDI a 2.7 TDI, které mimo příznivé spotřeby nabídnou i mimořádnou jízdní dynamiku a cestovní komfort. Motor 3.0 TDI bude schopen odvádět až 176 kW (240 k) a využívat točivý moment až 500 Nm. Konstrukčně blízký motor 2.7 TDI dosahuje maximálně 140 kW (190 k) a 400 Nm. Spotřeba většího šestiválce dodávaného výhradně s pohonem všech kol quattro činí 6,9 l/100 km, menší šestiválcový motor žádá v průměru 6,6 l/100 km.

K dispozici budou různé převodovky: šestistupňová manuální převodovka, automatická převodovka tiptronic, převodovka multitronic s plynule variabilním převodem. Kombinovány mohou být s pohonem přední nápravy nebo pohonem všech kol quattro, který byl předmětem intenzivního vývoje, a tak jsou jeho provozní vlastnosti ještě dynamičtější než dosud.

Na českém trhu se první vozy objeví v prosinci, ceny pro český trh budou zveřejněny na podzim.

Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už jedenáct let nepřetržitě rostou, v roce 2006 automobilka Audi prodala 905 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 9,2 %. Značce Audi se dařilo především na západoevropském trhu, kde její odbyt stoupl o 7,7 % na 658 442 tisíc vozů.

Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 12 let po sobě – vloni se v ČR prodalo 2804 automobilů Audi, což oproti 2548 vozům prodaným v roce 2005 představuje nárůst o deset procent.

Zdroj: Tisková zpráva Import Volkswagen Group, s. r. o.

Vytisknout

Diskuze: Nejsportovnější sedan střední třídy? Audi A4!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

RS6 Avant

Nová úroveň maximálních výkonů Audi RS6 Avant

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud