Studie Opel Flextreme, která absolvuje premiéru na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (13. až 23. září 2007), má karoserii dynamického monocabu a zcela novou ekologickou koncepci pohonu E-Flex.
O konceptu Opel Flextreme jsme vás jako o horké novince informovali zde, nyní přinášíme i kompletní podrobnosti.
Studie Flextreme je součástí pokračující orientace koncernu GM na vývoj vozidel s nízkými emisemi CO2 a snižování závislosti na ropě. Narozdíl od současných automobilů a hybridních vozidel využívá systém E-Flex koncernu GM pro pohon elektromotor napájený lithium-ionovou baterií, což mu umožňuje dojezd až 55 km v čistě elektrickém režimu. Při delších jízdách dobíjí akumulátory generátor poháněný turbodieselem zdvihového objemu 1,3 l. Základní akční rádius 55 km, během kterého vůz neprodukuje žádné emise CO2, je přitom dostatečný pro pokrytí většiny denních jízd běžných uživatelů.
Dynamická a přizpůsobivá studie koncepce E-Flex Opel Flextreme emituje méně než 40 g CO2 na kilometr. - Elektromobil, který lze dobíjet z běžné sítě, má dojezd 55 km aniž by produkoval škodlivé emise - Architektura E-Flex se vznětovým motorem zvětšuje dojezd - Dynamická studie sportovního elektromobilu s karoserií typu monocab - Enviromentální architektura E-Flex poprvé se vznětovým motorem - FlexDoors a FlexLoad: Nově řešené dveře, víko zavazadlového prostoru a systém ukládání zavazadel
Flextreme je pokračovatelem nového designerského jazyka automobilky Opel, se kterým se poprvé představila studie GTC Coupé na autosalonu v Ženevě. Díky protisměrně otvíratelným zadním dveřím, které zaručují pohodlný přístup do interiéru, velké prosklené střeše a dvojici dveří zavazadlového prostoru, které se otvírají zboku a vyklápějí se vzhůru (FlexDoors) ztělesňuje studie tradiční flexibilitu automobilů Opel spojenou s atraktivním designem. Pod podlahou zavazadlového prostoru je k dispozici další prostor FlexLoad, nejnovější z řady inovativních řešení značky Opel, mezi která patří i systém uchycení sedadel v modelu Zafira (Flex7) a integrovaný záďový nosič FlexFix pro Corsu a Antaru. Velkým překvapením je vybavení dvou high-tech elektrických osobních vozítek Segway (1), která jsou šikovně ukrytá pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektrické dvoukolky Segway je možné využít v místech, kam auta nesmí. Poskytují tak dvojici cestujících "čistou" mobilitu pro dalších až 38 kilometrů. Po uložení se baterie vozítek Segway mohou dobíjet spolu s akumulátory vozidla.
Pohon: Technologie E-Flex s nízkými emisemi Pohonná jednotka studie Flextreme je dobrou ukázkou toho, jak by nízkoemisní mobilita mohla vypadat ve střednědobém časovém výhledu. Je založená na architektuře elektrických vozidel koncernu General Motors, označované jako "E-Flex". Pohon vozu obstarává vždy elektromotor. Zdrojem energie pro jeho provoz jsou lithium-ionové baterie, další energie přichází v případě potřeby z turbodieselu 1.3 CDTI. Tento agregát ale nepohání vůz, ale slouží jen k dobíjení trakčních akumulátorů v případě, že je není možné dobít ze zásuvky běžné elektrické sítě.
Vznětový motor studie Flextreme využívá nejnovější technologie, které snižují množství škodlivých emisí i hlučnost. Proces spalování se řídí tlakem v jednotlivých válcích. Na základě výsledků náročných zkoušek podle současného evropského testovacího cyklu pro vozidla s možností dobíjení ze sítě se očekává, že Flextreme vyprodukuje méně než 40 g CO2 na kilometr jízdy.
Nabíjení ze zásuvky - plná kapacita po třech hodinách dobíjení ze sítě 220 V Strategie E-Flex je založená na možnosti využití různých systémů pohonu v tom samém voze v závislosti na tom, který zdroj energie je právě nejdostupnější. Koncept se už představil ve dvou verzích: V lednu 2007 na autosalonu v Detroitu s tříválcovým zážehovým motorem o objemu 1,0 l, který spaluje benzin nebo palivo E85 (směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu). Na autosalonu v Šanghaji v dubnu 2007 se objevila studie elektromobilu GM s vodíkovými palivovými články.
Vnější vzhled: Dynamický designerský jazyk ve formě kompaktního monocabu Vnější vzhled studie Flextreme zvýrazňuje nové prvky designu značky Opel: Klenutější tvary povrchových panelů, jasné stylistické prvky, jako např. úzká světla ve tvaru bumerangu, a klínovitá bočná linie. Celkem 4796 mm dlouhý prototyp Flextreme byl navržen v duchu technologické efektivity: Hmotnost a aerodynamika vozu jsou optimalizované díky využití moderních materiálů a simulačních technologií. Výsledkem je celá řada inovativních řešení. Všechna okna i velké panoramatické okno jsou proskleny lehkým polykarbonátem.
Protože dolní hrana čelního okna je posunuta daleko dopředu, je kapota s charakteristickým prolisem velmi krátká. Zabudovaná elektrická zásuvka umožňuje dobíjení akumulátorů z běžné elektrické sítě.
Pohled na přední část studie okamžitě prozradí, jak malé mohou být otvory pro vstup vzduchu v porovnaní se současnými trendy. Vzhled litých kol je naprosto nezaměnitelný, přitom však tvarování kol zabraňuje vzniku rušivých turbulencí.
Čelní světla svým tvarem připomínají bumerang - designeři v tomto případě rozvíjejí téma studie GTC: Vertikálně orientované světlomety zasahují nezvykle hluboko do kapoty motoru a boků karoserie. Těleso hlavních světlometů tvořených LED diodami obsahuje příčník malé hmotnosti, mlhová světla a vstup vzduchu pro chlazení brzd, který je obzvlášť malý v porovnaní se současnými trendy. Optická iluze pokračuje koncovými světly: Na první pohled se zdá, že studie ani žádná koncová světla nemá - ta jsou totiž dokonale integrovaná do zadních dveří a skryté v jejich skle.
Dveře: Nekonvenční a praktické Přístup do zavazadlového prostoru FlexLoad umožňuje dvojice "motýlovitých" zadních dveří, která je možné samostatně otvírat vzhůru otočením podél středové osy vozu. Díky jim je zavazadlový prostor studie Flextreme výborně přístupný z boků i v případě, že vůz je zaparkovaný těsně u zdi nebo u druhého automobilu.
Další klíčovou inovací studie Flextreme jsou patentované boční zadní dveře na straně řidiče i spolujezdce FlexDoors: Zatímco přední dveře mají konvenční uchycení, zadní dveře se vyklápějí protisměrně, protože mají panty vzadu. Protože úplně chybí střední B-sloupek karoserie, vzniká otevřením předních a zadních dveří velký vstupní profil, který umožňuje snadný přístup do interiéru. Toto řešení usnadňuje např. usazování dětí do dětských sedaček.
Interiér: Futurismus a špičková technika V interiéru studie Flextreme mají hojné zastoupení sendvičové materiály, charakteristické svojí nízkou hmotností a vysokou pevností. Tyto funkční, přísně geometrické struktury je možné nalézt v dolní časti palubní desky, na podlaze kabiny i zavazadlového prostoru a na středovém tunelu, který ukrývá sadu lithium-ionových baterií.
Inovativní lehká konstrukce byla použita i u sedadel, ukotvených do podlahy vozu prostřednictvím jediné ližiny (namísto obvyklých dvou), což vytváří více místa pro nohy vzadu sedících pasažérů. Sedadla jsou čalouněná textilním materiálem, jejich rohy jsou ze speciálního měkkého materiálu. Do středu volantu je zabudovaný velkoobjemový airbag, který je sbalený na minimální rozměry pomocí speciální podtlakové technologie.
Velmi výrazným prvkem interiéru je velký panoramatický displej (rozměry: 120 cm x 10 cm). Jeho tři samostatná pole je možné individuálně konfigurovat. Mohou například zobrazovat kompletní okolí vozu, protože namísto tradičních vnějších zpětných zrcátek má studie Flextreme dvě boční kamery a další kamery vpředu a vzadu. Displeje je možné nastavit také tak, aby informovaly o aktuálních provozních parametrech nebo o činnosti audiosystému či telefonu.
Stačí jeden dotyk Další displej na středové konzoli má dotykovou obrazovku. V horní části jsou dotyková tlačítka, která je možné naprogramovat podobně jako zkrácené příkazy u počítače. Tlačítka umožňují jednoduchý přístup do řady intuitivních "menu" pro ovládání např. klimatizace, audiosystému nebo navigace. O něco nížeji je ovládání převodovky: Dotykový displej umožňuje tři volby: "D", "P" a "R" (jízda dopředu, parkování, jízda dozadu).
Praktické schránky u přední a zadní části středového tunelu zvyšují flexibilitu interiéru. Cestující si mohou do těchto schránek uložit např. mobilní telefony, MP3 přehrávače, přehrávače iPod nebo PDA přístroje. Všechny že elektrické přístroje se ve schránkách indukčně dobíjejí, přístroje vybavené systémem Bluetooth mohou snadno předávat data do palubního informačního systému vozu.
(1) Segway je dvoukolové elektricky poháněné vozítko, které dokáže samo udržovat rovnováhu, které nabízí možnost pohodlného a hbitého transportu v pěších zónách atp. Baterie lze dobíjet z běžné sítě, takže vozítko Segway je i mimořádně ekologické a jeho provozní náklady jsou extrémně nízké. Rychlost a směr jízdy se řídí intuitivním nakláněním těla "řidiče". Na jedno nabití ujede 47 kg vážící dvoukolka Segway až 38 km, maximální rychlost činí až 20 km/h.
Zdroj: Tisková zpráva GM Southeast Europe
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.