Společnost Honda vyvíjí stále nové technologie, které mají připravit svět na automobily budoucnosti. Automobily, jež budou ekologické, bez emisí, pužívající bio technologie, a přesto si zachovají maximální eleganci, účinnost i výkon.
Koncept FCX, lépe řečeno jeho nejnovější vývojové stadium, jsme si již zevrubně představili. Přesto neuškodí si v bodech připomenout jeho klíčové vlastnosti a souvislosti. Vývoj vozu s palivovými články
• Vůz FCX Concept je letmým pohledem na příští stádium vývoje vozu s palivovými články. • Pyšní se novým systémem palivových článků, který dodává více energie, vyžaduje menší prostor a je umístěn v jedinečném prostoru v podlaze vozu tak, aby nezmenšoval prostor pro cestující. • Tento sedan příští generace spojuje požitek z jízdy, prostorný interiér a vyspělé inteligentní technologie Honda snižující zatížení řidiče s maximem výkonu při čistém provozu.
Technologie
V Flow
• V dřívějších soustavách palivových článků vodík a voda vytvářená při generování elektřiny proudily vodorovným směrem, tento vůz se vyznačuje řešením se svislým prouděním (V Flow). • To umožňuje, aby při vypouštění vznikající vody napomáhala gravitace; výsledkem je významné zlepšení v odvádění vody, což je klíčové pro vysoce účinnou funkci jednotky palivových článků. • Výsledkem je velice stabilní výroba energie za všech podmínek a vyšší výkon z menší jednotky palivových článků. • Významně bylo vylepšeno startování za chladného počasí a vůz startuje při teplotách o 10 °C nižších než současný model FCX, tj. až při -30°C.
Bio tkanina Honda
• Čalounění sedadel a obložení dveří je vyrobeno z bio tkaniny Honda, materiálu na rostlinném základě, která poskytuje vynikající trvanlivost a odolnost vůči poškození slunečním zářením.
Účinnost
• Energetická účinnost je kolem 60 %, což odpovídá:
- trojnásobku účinnosti vozu poháněného benzínem - dvojnásobku účinnosti hybridního vozu - o 10% vyšší účinnosti než současný model FCX
• Dojezd 570 km (v režimu LA4) je ve srovnání se současným FCX zlepšen o cca 30 % • Nová soustava palivových článků je o 20 % menší a o 30 % lehčí než současná soustava FCX FC, přesto má však výkon vyšší o 14 kW. • Hnací motor byl pro kompaktnější provedení umístěn koaxiálně s převodovkou při zvýšení výkonu o 15 kW. • Celkově je hnací pohonná jednotka asi o 180 kg lehčí než u současného FCX a má asi o 40 % menší objem – výsledkem je zlepšená energetická účinnost a výkon spolu s prostornějším interiérem. • Pro pomocnou energii se používá kompaktní vysoce účinná lithium-iontová baterie přispívající ke zvýšenému výkonu a kompaktnější pohonné jednotce.
Vzhled
• FCX Concept je vůz s palivovými články, který poskytuje styl a vzrušení. • FCX Concept je navržen s krátkým předkem tak, aby byla maximálně využita jeho jedinečná nízkopodlažní platforma, vytvářející pohodlně velkou kabinu. • Zkosený profil kabiny a zvýrazněné rozšíření blatníku vytvářejí atraktivně dynamický vzhled. • Kontrastní materiály, od futuristických transparentních plastů ke klasické kůži a dřevu svou kombinací vytvářejí velice komfortní interiér s příjemným povrchem. • Další klíčové vlastnosti: - poutavé prvky jako přístrojový panel, který působí, jako by se vznášel v prostoru - interaktivní podlaha, která využívá osvětlení naznačující změny v teplotě kabiny - kvalitní sklopná skořepinová sedadla a opěrky nohou vzadu způsobují, že se cestující cítí jako doma
Jízda
• Nízká podlaha modelu FCX Concept umožňuje špičkové jízdní výkony. • Nový vůz má výhodu značného zlepšení akcelerace ze střední na vysokou rychlost. • Výstupní výkon je nyní na stejné úrovni jako benzínový motor o objemu 2,4 litru. Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.