Společnost Honda vyvíjí stále nové technologie, které mají připravit svět na automobily budoucnosti. Automobily, jež budou ekologické, bez emisí, pužívající bio technologie, a přesto si zachovají maximální eleganci, účinnost i výkon.
Koncept FCX, lépe řečeno jeho nejnovější vývojové stadium, jsme si již zevrubně představili. Přesto neuškodí si v bodech připomenout jeho klíčové vlastnosti a souvislosti. Vývoj vozu s palivovými články
• Vůz FCX Concept je letmým pohledem na příští stádium vývoje vozu s palivovými články. • Pyšní se novým systémem palivových článků, který dodává více energie, vyžaduje menší prostor a je umístěn v jedinečném prostoru v podlaze vozu tak, aby nezmenšoval prostor pro cestující. • Tento sedan příští generace spojuje požitek z jízdy, prostorný interiér a vyspělé inteligentní technologie Honda snižující zatížení řidiče s maximem výkonu při čistém provozu.
Technologie
V Flow
• V dřívějších soustavách palivových článků vodík a voda vytvářená při generování elektřiny proudily vodorovným směrem, tento vůz se vyznačuje řešením se svislým prouděním (V Flow). • To umožňuje, aby při vypouštění vznikající vody napomáhala gravitace; výsledkem je významné zlepšení v odvádění vody, což je klíčové pro vysoce účinnou funkci jednotky palivových článků. • Výsledkem je velice stabilní výroba energie za všech podmínek a vyšší výkon z menší jednotky palivových článků. • Významně bylo vylepšeno startování za chladného počasí a vůz startuje při teplotách o 10 °C nižších než současný model FCX, tj. až při -30°C.
Bio tkanina Honda
• Čalounění sedadel a obložení dveří je vyrobeno z bio tkaniny Honda, materiálu na rostlinném základě, která poskytuje vynikající trvanlivost a odolnost vůči poškození slunečním zářením.
Účinnost
• Energetická účinnost je kolem 60 %, což odpovídá:
- trojnásobku účinnosti vozu poháněného benzínem - dvojnásobku účinnosti hybridního vozu - o 10% vyšší účinnosti než současný model FCX
• Dojezd 570 km (v režimu LA4) je ve srovnání se současným FCX zlepšen o cca 30 % • Nová soustava palivových článků je o 20 % menší a o 30 % lehčí než současná soustava FCX FC, přesto má však výkon vyšší o 14 kW. • Hnací motor byl pro kompaktnější provedení umístěn koaxiálně s převodovkou při zvýšení výkonu o 15 kW. • Celkově je hnací pohonná jednotka asi o 180 kg lehčí než u současného FCX a má asi o 40 % menší objem – výsledkem je zlepšená energetická účinnost a výkon spolu s prostornějším interiérem. • Pro pomocnou energii se používá kompaktní vysoce účinná lithium-iontová baterie přispívající ke zvýšenému výkonu a kompaktnější pohonné jednotce.
Vzhled
• FCX Concept je vůz s palivovými články, který poskytuje styl a vzrušení. • FCX Concept je navržen s krátkým předkem tak, aby byla maximálně využita jeho jedinečná nízkopodlažní platforma, vytvářející pohodlně velkou kabinu. • Zkosený profil kabiny a zvýrazněné rozšíření blatníku vytvářejí atraktivně dynamický vzhled. • Kontrastní materiály, od futuristických transparentních plastů ke klasické kůži a dřevu svou kombinací vytvářejí velice komfortní interiér s příjemným povrchem. • Další klíčové vlastnosti: - poutavé prvky jako přístrojový panel, který působí, jako by se vznášel v prostoru - interaktivní podlaha, která využívá osvětlení naznačující změny v teplotě kabiny - kvalitní sklopná skořepinová sedadla a opěrky nohou vzadu způsobují, že se cestující cítí jako doma
Jízda
• Nízká podlaha modelu FCX Concept umožňuje špičkové jízdní výkony. • Nový vůz má výhodu značného zlepšení akcelerace ze střední na vysokou rychlost. • Výstupní výkon je nyní na stejné úrovni jako benzínový motor o objemu 2,4 litru. Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.