Společnost Honda vyvíjí stále nové technologie, které mají připravit svět na automobily budoucnosti. Automobily, jež budou ekologické, bez emisí, pužívající bio technologie, a přesto si zachovají maximální eleganci, účinnost i výkon.
Koncept FCX, lépe řečeno jeho nejnovější vývojové stadium, jsme si již zevrubně představili. Přesto neuškodí si v bodech připomenout jeho klíčové vlastnosti a souvislosti. Vývoj vozu s palivovými články
• Vůz FCX Concept je letmým pohledem na příští stádium vývoje vozu s palivovými články. • Pyšní se novým systémem palivových článků, který dodává více energie, vyžaduje menší prostor a je umístěn v jedinečném prostoru v podlaze vozu tak, aby nezmenšoval prostor pro cestující. • Tento sedan příští generace spojuje požitek z jízdy, prostorný interiér a vyspělé inteligentní technologie Honda snižující zatížení řidiče s maximem výkonu při čistém provozu.
Technologie
V Flow
• V dřívějších soustavách palivových článků vodík a voda vytvářená při generování elektřiny proudily vodorovným směrem, tento vůz se vyznačuje řešením se svislým prouděním (V Flow). • To umožňuje, aby při vypouštění vznikající vody napomáhala gravitace; výsledkem je významné zlepšení v odvádění vody, což je klíčové pro vysoce účinnou funkci jednotky palivových článků. • Výsledkem je velice stabilní výroba energie za všech podmínek a vyšší výkon z menší jednotky palivových článků. • Významně bylo vylepšeno startování za chladného počasí a vůz startuje při teplotách o 10 °C nižších než současný model FCX, tj. až při -30°C.
Bio tkanina Honda
• Čalounění sedadel a obložení dveří je vyrobeno z bio tkaniny Honda, materiálu na rostlinném základě, která poskytuje vynikající trvanlivost a odolnost vůči poškození slunečním zářením.
Účinnost
• Energetická účinnost je kolem 60 %, což odpovídá:
- trojnásobku účinnosti vozu poháněného benzínem - dvojnásobku účinnosti hybridního vozu - o 10% vyšší účinnosti než současný model FCX
• Dojezd 570 km (v režimu LA4) je ve srovnání se současným FCX zlepšen o cca 30 % • Nová soustava palivových článků je o 20 % menší a o 30 % lehčí než současná soustava FCX FC, přesto má však výkon vyšší o 14 kW. • Hnací motor byl pro kompaktnější provedení umístěn koaxiálně s převodovkou při zvýšení výkonu o 15 kW. • Celkově je hnací pohonná jednotka asi o 180 kg lehčí než u současného FCX a má asi o 40 % menší objem – výsledkem je zlepšená energetická účinnost a výkon spolu s prostornějším interiérem. • Pro pomocnou energii se používá kompaktní vysoce účinná lithium-iontová baterie přispívající ke zvýšenému výkonu a kompaktnější pohonné jednotce.
Vzhled
• FCX Concept je vůz s palivovými články, který poskytuje styl a vzrušení. • FCX Concept je navržen s krátkým předkem tak, aby byla maximálně využita jeho jedinečná nízkopodlažní platforma, vytvářející pohodlně velkou kabinu. • Zkosený profil kabiny a zvýrazněné rozšíření blatníku vytvářejí atraktivně dynamický vzhled. • Kontrastní materiály, od futuristických transparentních plastů ke klasické kůži a dřevu svou kombinací vytvářejí velice komfortní interiér s příjemným povrchem. • Další klíčové vlastnosti: - poutavé prvky jako přístrojový panel, který působí, jako by se vznášel v prostoru - interaktivní podlaha, která využívá osvětlení naznačující změny v teplotě kabiny - kvalitní sklopná skořepinová sedadla a opěrky nohou vzadu způsobují, že se cestující cítí jako doma
Jízda
• Nízká podlaha modelu FCX Concept umožňuje špičkové jízdní výkony. • Nový vůz má výhodu značného zlepšení akcelerace ze střední na vysokou rychlost. • Výstupní výkon je nyní na stejné úrovni jako benzínový motor o objemu 2,4 litru. Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.