Honda úspěšně vyvinula bio tkaninu, tj. tkaninu na rostlinném základě s vynikající trvanlivostí a odolností vůči slunečnímu záření, která se může používat jako povrchový materiál v automobilových interiérech.
Bio tkanina má výhodu v tom, že vyrovnává emise CO2 vznikající spalováním při likvidaci použitého vozu, protože rostliny použité jako surovina pro výrobu těchto tkanin při svém růstu CO2 spotřebovávají. Navzdory této výhodě se tkanina na rostlinném základě pro automobilové interiéry v obchodním styku nepoužívala z důvodu obav ohledně omezené trvanlivosti a estetického hlediska.
Nová bio tkanina, kterou Honda vyvinula, tyto problémy překonala a výsledkem je měkký a hladký materiál vhodný pro povrchy automobilových interiérů s vysokou trvanlivostí a vynikající odolností vůči slunečnímu záření zabraňující vyblednutí barev i po delším používání. Kromě povrchů sedadel lze tuto bio tkaninu využít pro vnitřní povrch dveří a střechy i pro podlahové rohože. Honda bude tyto interiéry z bio tkaniny instalovat do zcela nového vozu s palivovým článkem, který bude uveden na trh během příštích tří let. Základním materiálem bio tkaniny je polyesterový materiál nazvaný PPT (polypropylen tereftalát). PPT se vyrábí polymerací 1-3PDO (propandiol), který se vyrábí z kukuřice, a z kyseliny tereftalové, komponenty na ropném základě. Ke zlepšení stability tkaniny Honda pro tkaninu aplikovala více-vláknovou strukturu. Kromě toho bylo pomocí pružnosti této tkaniny dosaženo nebývalých estetických vlastností.
Na základě koncepce LCA (Life Cycle Assessment – vyhodnocení životního cyklu) Honda usiluje o snížení emisí CO2 v průběhu celého životního cyklu automobilu – od výroby a používání až k likvidaci. Vzhledem k použití složky na rostlinném základě při výrobě surovin, nově vyvinutá bio tkanina Hondě umožní snížit energii použitou během výrobního procesu ve srovnání s polyesterovými materiály na ropném základě o 10 až 15 %. Použití složky na rostlinném základě může snížit emise CO2 na automobil o 5 kilogramů. Kromě toho nová bio tkanina nevyžaduje změny ve stávajících procesech výroby tkanin a je vhodná pro masovou výrobu. Honda nejdříve zavede interiéry s bio tkaninou v novém voze s palivovým článkem a pak se bude snažit použití postupně rozšiřovat na nové modely od roku 2009 a pozdějších let.
Zdroj: Honda Motor Co., Ltd.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.