Audi uvádí na trh nejvýkonnější naftové SUV na světě: motor V8 v Audi Q7 4.2 TDI, které se u autorizovaných prodejců Audi objeví během léta, má nejvyšší výkon 240 kW (326 k) a točivý moment 760 Nm. Moderní osmiválcový motor je zajímavý nejen svými výkony, ale také mimořádnou účinností.
Na 100 kilometrů jízdy v průměru vystačí s 11,1 l nafty.
Pod kapotou nového Audi Q7 4.2 TDI je nejvýkonnější osmiválcový sériový turbodiesel, jaký dosud Audi vyrobilo. Stejná pohonná jednotka o objemu 4,2 l již pracuje v luxusní limuzíně Audi A8. Nabízí největší výkon 240 kW (326 k) a točivý moment 760 Nm, který je k dispozici mezi 1800 a 2500 min-1. Tyto hodnoty Audi Q7 4.2 TDI propůjčují jízdní výkony srovnatelné se sportovními vozy. Q7 akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 236 km/h.
Audi Q7 4.2 TDI přenáší svou sílu přes šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic a sportovně naladěný pohon všech kol quattro®, který za běžných provozních podmínek rozděluje hnací sílu na přední a zadní kola v poměru 40:60. Adaptivní pneumatické pérování je u nejsilnějšího turbodieselu součástí sériové výbavy a je tak efektivně vyřešen klasický konflikt mezi dynamickou ovladatelností rychlého automobilu a komfortem luxusního vozu.
Sériová komfortní výbava také posouvá tento model na vrchol třídy. Kožené čalounění propůjčuje interiéru nádech promyšleného luxusu, elektricky ovládané víko v zádi usnadňuje nakládání a manipulaci se zavazadly.
Novinkou je Audi lane assist system, který upozorňuje řidiče vibracemi volantu na nechtěné opuštění jízdního pruhu.
Motor: koncentrovaná síla
Stejně jako všechny ostatní motory v modelové řadě Audi Q7, patří osmiválec k nové generaci motorů s uspořádáním válců do V. Úhel, který svírají dvě řady válců činí 90° a blok měří na délku jen 520 mm. Velkoobjemový motor TDI, se zdvihovým objemem 4134 cm3, má rozvodový mechanismus poháněný bezúdržbovým řetězem, který roztáčí nejen 4 vačkové hřídele, ale také příslušenství motoru.
Kliková skříň je vyrobena z moderní litiny, ve které je uhlík uspořádán ve formě lamel, což dává materiálu mimořádnou pevnost a ve své objemové kategorii – pro Audi typickou – nízkou hmotnost motoru (257 kg).
Motor V8 TDI je mimořádným konstruktérským dílem, které dokládá vedoucí roli značky v oblasti vznětových motorů. Klikový hřídel je kován z chrom-molybdenové slitiny oceli, zatímco písty jsou odlitky z hliníkové slitiny. Elektronicky ovládané klapky v sacím potrubí vyvolávají řízené víření v závislosti na zatížení motoru.
Malé piezoelektricky ovládané vstřikovače, integrované v systému common rail, jsou aktivovány s velkou rychlostí a s vysokou přesností. Vstřikovače mohou provést až 5 vstřiků během jednoho pracovního cyklu ve válci. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek zajišťují velkorysý točivý moment již v nízkých otáčkách motoru a současně vysoký výkon ve vyšších otáčkách. Velké mezichladiče snižují teplotu stlačeného vzduchu.
Motor 4.2 TDI dodává ohromujících 760 Nm točivého momentu, který na této hodnotě setrvává mezi 1800 a 2500 min-1. Řidič přitom může vychutnávat senzační výkonovou rezervu při jakýchkoli otáčkách. Při 3750 min-1 generuje osmiválec výkon 240 kW – díky tomu je Audi Q7 nejdynamičtějším modelem vozy třídy SUV poháněnými vznětovým motorem. Výkonné Q7 zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a nejvyšší rychlost činí 236 km/h.
Hnací ústrojí s dynamickým charakterem
Výkon Audi Q7 4.2 TDI je standardně přenášen šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic. Její program Dynamic shift (DSP) rozhoduje o vhodné změně převodového stupně a přihlíží při tom na aktuální jízdní styl řidiče, profil trasy a aktuální podmínky na silnici. Speciální sportovní program podporuje sportovní jízdní styl řidiče. Řidič přitom vždy může aktuální volbu ovlivnit buď změnou polohy voliče na středové konzole nebo pohybem páček pod volantem, které jsou dodávány za příplatek. Protože převodovka tiptronic byla od počátku navržena pro vysoké točivé momenty, nemusela již nyní být kvůli novému motoru V8 TDI dodatečně zesílena.
Stejně jako všechna ostatní Audi Q7, má i motorizace 4.2 TDI mezinápravový diferenciál se zvýšenou svorností, který umožňuje asymetrické resp. dynamické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Za běžných podmínek je hnací moment motoru směřován na přední a zadní kola v poměru 40:60 a vyžadují-li to aktuální adhezní podmínky, je tento poměr automaticky měněn.
Podvozek se sportovními výkony
Podvozek Audi Q7 4.2 TDI umocňuje dynamiku vozu. A je přitom jedno, jestli mluvíme o rychlé jízdě v lehkém terénu nebo na silnici. Velmi dobrou ovladatelnost, vysokou míru aktivní bezpečnosti a současně komfort zajišťuje sériově dodávané adaptivní pneumatické pérování a elektronicky řízené tlumiče s minimalizací náklonů karoserie v zatáčkách.
Řidič může zvolit jeden ze tří programů adaptivního pneumatického pérování: dynamický, komfortní a automatický. Spolu s režimem off-road a režimy pro zvednutí vozu nabízí tento systém celkem 5 různých využitelných světlých výšek karoserie. V režimu off-road je světlá výška 205 mm a to je hodnota obvykle dostatečná i pro jízdu v náročném terénu. Pro pohodlné nakládání zavazadel může být záď snížena o 71 mm.
Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech, většina komponent podvozku je vyrobena z hliníkové slitiny. Posilovač řízení Servotronic pracuje v závislosti na rychlosti jízdy, má však také proměnný převod a poskytuje tak řidiči perfektní kontakt s vozidlem a vozovkou.
Audi Q7 4.2 TDI opouští výrobní linku na 18“ kolech z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 255/55 R18. Čtyři kotoučové brzdy mají velkorysé rozměry: přední vnitřně chlazené kotouče mají průměr 350 mm, zadní dokonce 358 mm.
Luxusní výbava
Standardní výbava Audi Q7 4.2 TDI obsahuje například adaptivní pneumatické pérování, informační systém řidiče, tempomat a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Úhel, pod kterým se víko otevírá, může být naprogramován podle potřeb uživatelů. Sedadla mohou být čalouněna látkou, Alcantarou nebo kůží. Zákazníci mají na výběr tři interiérové dekory z pravého dřeva nebo hliníku.
Řidiče Audi Q7 4.2 TDI podporuje několik asistenčních systémů. Nová technika - Audi lane assist – má v novém silném SUV svou premiéru. Od rychlosti asi 65 km/h výše varuje řidiče mírnými vibracemi volantu před nechtěným opuštěním jízdního pruhu. Jestliže řidič jednoznačně neindikuje změnu směru jízdy směrovým ukazatelem, vibrace jej na tuto situaci upozorní krátce před a během přejíždění dělicí čáry na vozovce.
Další high-tech systémy nabízejí ještě více pohodlí a bezpečné ovladatelnosti. Pokročilý Audi parking system advanced využívá kameru pro sledování prostoru za vozem. Příplatkový adaptivní tempomat je založen na informacích z radaru, umístěného na přídi a sledování odstupu od vozidel jedoucích ve stejném jízdním pruhu. Tento systém je kombinován s brzdovým asistentem Audi braking guard. Audi side assist sleduje mrtvý úhel prostřednictvím radaru a informuje řidiče v případě, že by vozidlo přijíždějící zezadu mohlo ohrozit změnu jízdního pruhu. Dynamický charakter 5,09 m dlouhého Audi Q7 může být zvýšen mnoha dalšími doplňky. Jako příklad mohou posloužit kola z lehkých slitin o průměru až 21 palců, rozměrné střešní okno nebo systémy k bezpečnému uložení zavazadel. Audi Q7 nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou, přičemž i sedadla ve druhé řadě jsou samostatně podélně nastavitelná v rozmezí 100 mm. Sedadla druhé a třetí řady lze sklápět, takže vzadu je možné vytvořit prostor pro zavazadla a náklad o velikosti až 2035 litrů, aniž by přitom muselo jediné sedadlo z vozu ven. V pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor modelu Audi Q7 objem 775 litrů, což je nejlepší hodnota ve třídě SUV. Základní cena Audi Q7 4.2 TDI na českém trhu je stanovena na 2 098 700 Kč.
Audi
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.