Nové Audi Q7 4,2 TDI

Jan Fiala, 12. července 2007, 15:15 Google+

Audi uvádí na trh nejvýkonnější naftové SUV na světě: motor V8 v Audi Q7 4.2 TDI, které se u autorizovaných prodejců Audi objeví během léta, má nejvyšší výkon 240 kW (326 k) a točivý moment 760 Nm. Moderní osmiválcový motor je zajímavý nejen svými výkony, ale také mimořádnou účinností.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Q7

Q7 | foto: Audi

Sdílejte článek

Na 100 kilometrů jízdy v průměru vystačí s 11,1 l nafty.

Pod kapotou nového Audi Q7 4.2 TDI je nejvýkonnější osmiválcový sériový turbodiesel, jaký dosud Audi vyrobilo. Stejná pohonná jednotka o objemu 4,2 l již pracuje v luxusní limuzíně Audi A8. Nabízí největší výkon 240 kW (326 k) a točivý moment 760 Nm, který je k dispozici mezi 1800 a 2500 min-1. Tyto hodnoty Audi Q7 4.2 TDI propůjčují jízdní výkony srovnatelné se sportovními vozy. Q7 akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a dosáhne nejvyšší rychlosti
236 km/h.

Audi Q7 4.2 TDI přenáší svou sílu přes šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic a sportovně naladěný pohon všech kol quattro®, který za běžných provozních podmínek rozděluje hnací sílu na přední a zadní kola v poměru 40:60. Adaptivní pneumatické pérování je u nejsilnějšího turbodieselu součástí sériové výbavy a je tak efektivně vyřešen klasický konflikt mezi dynamickou ovladatelností rychlého automobilu a komfortem luxusního vozu.

Sériová komfortní výbava také posouvá tento model na vrchol třídy. Kožené čalounění propůjčuje interiéru nádech promyšleného luxusu, elektricky ovládané víko v zádi usnadňuje nakládání a manipulaci se zavazadly.

Novinkou je Audi lane assist system, který upozorňuje řidiče vibracemi volantu na nechtěné opuštění jízdního pruhu.

Motor: koncentrovaná síla

Stejně jako všechny ostatní motory v modelové řadě Audi Q7, patří osmiválec k nové generaci motorů s uspořádáním válců do V. Úhel, který svírají dvě řady válců činí 90° a blok měří na délku jen 520 mm. Velkoobjemový motor TDI, se zdvihovým objemem 4134 cm3, má rozvodový mechanismus poháněný bezúdržbovým řetězem, který roztáčí nejen 4 vačkové hřídele, ale také příslušenství motoru. 

Kliková skříň je vyrobena z moderní litiny, ve které je uhlík uspořádán ve formě lamel, což dává materiálu mimořádnou pevnost a ve své objemové kategorii – pro Audi typickou – nízkou hmotnost motoru (257 kg).

Motor V8 TDI je mimořádným konstruktérským dílem, které dokládá vedoucí roli značky v oblasti vznětových motorů. Klikový hřídel je kován z chrom-molybdenové slitiny oceli, zatímco písty jsou odlitky z hliníkové slitiny. Elektronicky ovládané klapky v sacím potrubí vyvolávají řízené víření v závislosti na zatížení motoru.

Malé piezoelektricky ovládané vstřikovače, integrované v systému common rail, jsou aktivovány s velkou rychlostí a s vysokou přesností. Vstřikovače mohou provést až 5 vstřiků během jednoho pracovního cyklu ve válci. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek zajišťují velkorysý točivý moment již v nízkých otáčkách motoru a současně vysoký výkon ve vyšších otáčkách. Velké mezichladiče snižují teplotu stlačeného vzduchu.

Motor 4.2 TDI dodává ohromujících 760 Nm točivého momentu, který na této hodnotě setrvává mezi 1800 a 2500 min-1. Řidič přitom může vychutnávat senzační výkonovou rezervu při jakýchkoli otáčkách. Při 3750 min-1 generuje osmiválec výkon 240 kW – díky tomu je Audi Q7 nejdynamičtějším modelem vozy třídy SUV poháněnými vznětovým motorem. Výkonné Q7 zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a nejvyšší rychlost činí 236 km/h.


Hnací ústrojí s dynamickým charakterem

Výkon Audi Q7 4.2 TDI je standardně přenášen šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic. Její program Dynamic shift (DSP) rozhoduje o vhodné změně převodového stupně a přihlíží při tom na aktuální jízdní styl řidiče, profil trasy a aktuální podmínky na silnici. Speciální sportovní program podporuje sportovní jízdní styl řidiče. Řidič přitom vždy může aktuální volbu ovlivnit buď změnou polohy voliče na středové konzole nebo pohybem páček pod volantem, které jsou dodávány za příplatek. Protože převodovka tiptronic byla od počátku navržena pro vysoké točivé momenty, nemusela již nyní být kvůli novému motoru V8 TDI dodatečně zesílena.

Stejně jako všechna ostatní Audi Q7, má i motorizace 4.2 TDI mezinápravový diferenciál se zvýšenou svorností, který umožňuje asymetrické resp. dynamické rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Za běžných podmínek je hnací moment motoru směřován na přední a zadní kola v poměru 40:60 a vyžadují-li to aktuální adhezní podmínky, je tento poměr automaticky měněn.

Podvozek se sportovními výkony

Podvozek Audi Q7 4.2 TDI umocňuje dynamiku vozu. A je přitom jedno, jestli mluvíme o rychlé jízdě v lehkém terénu nebo na silnici. Velmi dobrou ovladatelnost, vysokou míru aktivní bezpečnosti a současně komfort zajišťuje sériově dodávané adaptivní pneumatické pérování a elektronicky řízené tlumiče s minimalizací náklonů karoserie v zatáčkách.

Řidič může zvolit jeden ze tří programů adaptivního pneumatického pérování: dynamický, komfortní a automatický. Spolu s režimem off-road a režimy pro zvednutí vozu nabízí tento systém celkem 5 různých využitelných světlých výšek karoserie. V režimu off-road je světlá výška 205 mm a to je hodnota obvykle dostatečná i pro jízdu v náročném terénu. Pro pohodlné nakládání zavazadel může být záď snížena o 71 mm.

Všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých trojúhelníkových ramenech, většina komponent podvozku je vyrobena z hliníkové slitiny. Posilovač řízení Servotronic pracuje v závislosti na rychlosti jízdy, má však také proměnný převod a poskytuje tak řidiči perfektní kontakt s vozidlem a vozovkou.

Audi Q7 4.2 TDI opouští výrobní linku na 18“ kolech z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 255/55 R18. Čtyři kotoučové brzdy mají velkorysé rozměry: přední vnitřně chlazené kotouče mají průměr 350 mm, zadní dokonce 358 mm.


Luxusní výbava

Standardní výbava Audi Q7 4.2 TDI  obsahuje například adaptivní pneumatické pérování, informační systém řidiče, tempomat a elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Úhel, pod kterým se víko otevírá, může být naprogramován podle potřeb uživatelů. Sedadla mohou být čalouněna látkou, Alcantarou nebo kůží. Zákazníci mají na výběr tři interiérové dekory z pravého dřeva nebo hliníku.

Řidiče Audi Q7 4.2 TDI podporuje několik asistenčních systémů. Nová technika - Audi lane assist – má v novém silném SUV svou premiéru. Od rychlosti asi 65 km/h výše varuje řidiče mírnými vibracemi volantu před nechtěným opuštěním jízdního pruhu. Jestliže řidič jednoznačně neindikuje změnu směru jízdy směrovým ukazatelem, vibrace jej na tuto situaci upozorní krátce před a během přejíždění dělicí čáry na vozovce.

Další high-tech systémy nabízejí ještě více pohodlí a bezpečné ovladatelnosti. Pokročilý Audi parking system advanced využívá kameru pro sledování prostoru za vozem. Příplatkový adaptivní tempomat je založen na informacích z radaru, umístěného na přídi a sledování odstupu od vozidel jedoucích ve stejném jízdním pruhu. Tento systém je kombinován s brzdovým asistentem Audi braking guard. Audi side assist sleduje mrtvý úhel prostřednictvím radaru a informuje řidiče v případě, že by vozidlo přijíždějící zezadu mohlo ohrozit změnu jízdního pruhu. Dynamický charakter 5,09 m dlouhého Audi Q7 může být zvýšen mnoha dalšími doplňky. Jako příklad mohou posloužit kola z lehkých slitin o průměru až 21 palců, rozměrné střešní okno nebo systémy k bezpečnému uložení zavazadel. Audi Q7 nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou, přičemž i sedadla ve druhé řadě jsou samostatně podélně nastavitelná v rozmezí 100 mm. Sedadla druhé a třetí řady lze sklápět, takže vzadu je možné vytvořit prostor pro zavazadla a náklad o velikosti až 2035 litrů, aniž by přitom muselo jediné sedadlo z vozu ven. V pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor modelu Audi Q7 objem 775 litrů, což je nejlepší hodnota ve třídě SUV.
 
Základní cena Audi Q7 4.2 TDI na českém trhu je stanovena na 2 098 700 Kč.

Audi

Vytisknout

Diskuze: Nové Audi Q7 4,2 TDI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu

Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

reklama

Doporučujeme

Hot Wheels

Dojíždíte do zaměstnání ve velkoměstě?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

  2. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  3. Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

  4. Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

  5. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

  6. Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud