Dva speciální supersporty z Wolfsburgu

Jan Fiala, 29. května 2007, 20:55 Google+

Na každoročním srazu příznivců modelů Volkswagen GTI v okolí rakouského jezera Wörthersee proběhly dvě dvě světové premiéry: showcar Golf GTI W12-650 a Golf GTI Pirelli.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Golf GTI

Golf GTI | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

První jmenovaný doslova a do písmene nadupaný Golf disponuje výkonem 477 kW (650 koní), o který se stará šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly. Točivý moment tohoto motoru činí 750 Nm a k dosažení 100 km/h postačí autu pouhých 3,7 vteřiny. Maximální rychlost, kterou je možné se v tomto Golfu prohánět po silnicích, je 325 km/h.
Golf GTI Pirelli pohání jubilejní motor z GTI Edition 30 o výkonu 169 kW (230 koní), který v kombinaci s dvojspojkovou převodovkou DSG a novými speciálními pneumatikami Pirelli P-Zero dokáže prolomit hranici sta kilometrů v hodině za 6,6 vteřiny.

Golf GTI W12-650
Opustit veškerá konvenční řešení, vytvořit něco unikátního, probudit řidičskou vášeň - to byly hlavní cíle od samotného počátku výroby modelů GTI. Do dnešních dní podlehlo jejich šarmu více než 1,67 milionu řidičů a Golf GTI se stal ikonou a sám o sobě i značkou. Od roku 1982 se tisíce příznivců GTI setkávají pravidelně každým rokem u jezera Wörthersee v rakouských Korutanech. Při této příležitosti připravil letos Volkswagen Golfa, který tu ještě nebyl: GTI W12-650 showcar. Tento sportovní vůz je vyjádřením poklony všem přátelům GTI, kteří z něj udělali legendu, je to koncept, který byl navržen přesně pro ně.
Žadný jiný Golf nebyl silnější, širší nebo rychlejší. GTI W12-650 vypadá jako by právě přijel ze závodního okruhu. Showcar, nic více, nic méně. Zároveň však dává na odiv enormní potenciál, který nabízí.
Šestilitrový podélně uložený dvanáctiválec W12 biturbo je umístěn přímo za řidičem a spolujezdcem, což dělá z GTI klasický sportovní vůz. Šestistupňová automatická převodovka pak přenáší maximální točivý moment 750 Nm (při 4500 ot./min) na zadní nápravu. Golf je katapultován z nuly na 100 km/h za 3,7 vteřiny. Ten, kdo nechá nohu na plynu, lehce přesáhne hranici 300 km/h a ručička tachometru zastaví, až na 325 km/h.

Pod 1,88 metru širokou a 1,42 metru vysokou karoserií spojili inženýři takové technologie, jako nikdy předtím. Všechny použité komponenty jsou však vlastní výroby, což demonstruje obrovskou šíři technologické základny koncernu Volkswagen. Kola jsou osazena 19palcovými upravenými disky z lehkých slitin "Detroit" s 235 mm širokými pneumatikami vpředu a 295 mm širokými pneumatikami vzadu.

Nápravy Golfu GTI W12-650 jsou "zatlačeny" 70 mm do karoserie, čímž byla snížena světlá výška. Aby se do nich vešla obří kola, museli designéři zároveň výrazně zvětšit i podběhy vozu. Vedoucí designu automobilky Volkswagen Klaus Bischoff ke vzhledu automobilu uvádí: "Měli jsme jasně definovaný cíl - i přes zásadní změny musí GTI zůstat klasickým GTI. Design Golfu je totiž něco jako otisk prstu. Pokud jej smažete, zničíte celý charakter vozu. A to jsme v žádném případě nechtěli připustit." Proto je v Golfu GTI W12 použito co možná nejvíce dílů ze sériové verze.

"Největší výzvou bylo dostat k šestilitrovému motoru dostatek vzduchu pro chlazení, aniž bychom porušili design bočního profilu vozu," říká Klaus Bischoff a pokračuje: "Navíc jsme byli nuceni provést další aerodynamické úpravy, abychom získali dostatečný přítlak na zadní nápravu. Z estetických důvodů jsme totiž na auto nechtěli dávat velké zadní křídlo."

Problémy s chlazením konstruktéři obešli zavedením nových vzduchových vstupů před zadními koly. Pro Golf typické robustní C-sloupky tak mají u GTI W12 zvláštní konstrukci, protože mezi plechem a bočními skly se nacházejí další nasávací otvory pro chladicí vzduch.

"Toto GTI nepotřebuje přítlačné křídlo na střeše, protože je do něj již zakomponováno. Střecha je totiž součástí velkého difuzéru, který zajišťuje dostatečný přítlak na zadní nápravu. Je vyrobena z karbonových vláken a směřuje vzduch přes záď vozu pod spoiler.

Výrazný styling Golfu GTI W12 umocňují nárazníky, které upoutají obřími otvory pro nasávání vzduchu, záď zdobí chromované koncovky dvojitých výfuků a příď díky červeně orámované mřížce chladiče nezaměnitelně odkazuje na první GTI.

Moderní interiér je navržen tak, aby se v něm všichni řidiči GTI cítili jako doma. Závodní sedadla jsou "zabalena" v nově navržených kožených potazích Alcantara, tři kulaté číselníky uprostřed přístrojové desky opět odkazují na originální GTI. Detaily převzaté ze závodních vozů zahrnují průhledné spínače důležitých funkcí jako například ESP. Kvůli snížení hmotnosti má Golf GTI W12 navíc kompletně "obnažené" dveře, což posádce nabízí zajímavý pohled na fungování mechanismu jejich otvírání.


Golf GTI Pirelli
"Síla je k ničemu, pokud ji člověk nemůže ovládat," zní motto firmy Pirelli. Výsledkem tohoto tvrzení je návrat exkluzivního, silného a rychlého Golfu GTI Pirelli na světové silnice. Volkswagen tak pokračuje v úspěšné historii jednoho z nejznámějších limitovaných vozů v Evropě.

Edice GTI Pirelli vychází z jubilejního Golfu GTI Edition 30, od kterého se však liší několika nezanedbatelnými detaily. Automobil se chlubí 18palcovými pětipaprskovými koly Pirelli v titanovém provedení, na kterých jsou obuty zbrusu nové pneumatiky Pirelli P Zero o rozměru 225/40. Poznávacími znaky tohoto modelu jsou všudypřítomná loga Pirelli, která nahradila označení GTI jak v exteriéru, tak v interiéru.

Vnitřnímu vybavení dominují sportovní sedadla ve speciálním designu s potahem z mikrovláken "Dinamica" s motivem vzorku pneumatiky. Volant a parkovací brzda jsou vyvedeny v kůži a jejich provedení ozvláštňuje charakteristický žlutý šev.

Volkswagen Golf GTI Pirelli se bude prodávat ve čtyřech exkluzivních barevných kombinacích (světle žlutá, stříbrná, černá a modře grafitová) a v nabídce se objeví v září tohoto roku.

Technické údaje:

 - GTI W12-650:
        Dvanáctiválec biturbo o objemu 6 litrů
        Výkon 477 kW / 650 koní
        Na 100 km/h za 3,7 vteřiny
        Maximální rychlost 325 km/h

 - GTI Pirelli:
        Nová 18palcová kola a pneumatiky P-Zero
        Motor z Golfu GTI Edition 30 s výkonem 230 koní

Foto, zdroj: Volkswagen

Vytisknout

Diskuze: Dva speciální supersporty z Wolfsburgu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Cee'd

Kia Cee´d boduje

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud