Na každoročním srazu příznivců modelů Volkswagen GTI v okolí rakouského jezera Wörthersee proběhly dvě dvě světové premiéry: showcar Golf GTI W12-650 a Golf GTI Pirelli.
První jmenovaný doslova a do písmene nadupaný Golf disponuje výkonem 477 kW (650 koní), o který se stará šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly. Točivý moment tohoto motoru činí 750 Nm a k dosažení 100 km/h postačí autu pouhých 3,7 vteřiny. Maximální rychlost, kterou je možné se v tomto Golfu prohánět po silnicích, je 325 km/h. Golf GTI Pirelli pohání jubilejní motor z GTI Edition 30 o výkonu 169 kW (230 koní), který v kombinaci s dvojspojkovou převodovkou DSG a novými speciálními pneumatikami Pirelli P-Zero dokáže prolomit hranici sta kilometrů v hodině za 6,6 vteřiny.
Golf GTI W12-650 Opustit veškerá konvenční řešení, vytvořit něco unikátního, probudit řidičskou vášeň - to byly hlavní cíle od samotného počátku výroby modelů GTI. Do dnešních dní podlehlo jejich šarmu více než 1,67 milionu řidičů a Golf GTI se stal ikonou a sám o sobě i značkou. Od roku 1982 se tisíce příznivců GTI setkávají pravidelně každým rokem u jezera Wörthersee v rakouských Korutanech. Při této příležitosti připravil letos Volkswagen Golfa, který tu ještě nebyl: GTI W12-650 showcar. Tento sportovní vůz je vyjádřením poklony všem přátelům GTI, kteří z něj udělali legendu, je to koncept, který byl navržen přesně pro ně. Žadný jiný Golf nebyl silnější, širší nebo rychlejší. GTI W12-650 vypadá jako by právě přijel ze závodního okruhu. Showcar, nic více, nic méně. Zároveň však dává na odiv enormní potenciál, který nabízí. Šestilitrový podélně uložený dvanáctiválec W12 biturbo je umístěn přímo za řidičem a spolujezdcem, což dělá z GTI klasický sportovní vůz. Šestistupňová automatická převodovka pak přenáší maximální točivý moment 750 Nm (při 4500 ot./min) na zadní nápravu. Golf je katapultován z nuly na 100 km/h za 3,7 vteřiny. Ten, kdo nechá nohu na plynu, lehce přesáhne hranici 300 km/h a ručička tachometru zastaví, až na 325 km/h.
Pod 1,88 metru širokou a 1,42 metru vysokou karoserií spojili inženýři takové technologie, jako nikdy předtím. Všechny použité komponenty jsou však vlastní výroby, což demonstruje obrovskou šíři technologické základny koncernu Volkswagen. Kola jsou osazena 19palcovými upravenými disky z lehkých slitin "Detroit" s 235 mm širokými pneumatikami vpředu a 295 mm širokými pneumatikami vzadu.
Nápravy Golfu GTI W12-650 jsou "zatlačeny" 70 mm do karoserie, čímž byla snížena světlá výška. Aby se do nich vešla obří kola, museli designéři zároveň výrazně zvětšit i podběhy vozu. Vedoucí designu automobilky Volkswagen Klaus Bischoff ke vzhledu automobilu uvádí: "Měli jsme jasně definovaný cíl - i přes zásadní změny musí GTI zůstat klasickým GTI. Design Golfu je totiž něco jako otisk prstu. Pokud jej smažete, zničíte celý charakter vozu. A to jsme v žádném případě nechtěli připustit." Proto je v Golfu GTI W12 použito co možná nejvíce dílů ze sériové verze.
"Největší výzvou bylo dostat k šestilitrovému motoru dostatek vzduchu pro chlazení, aniž bychom porušili design bočního profilu vozu," říká Klaus Bischoff a pokračuje: "Navíc jsme byli nuceni provést další aerodynamické úpravy, abychom získali dostatečný přítlak na zadní nápravu. Z estetických důvodů jsme totiž na auto nechtěli dávat velké zadní křídlo."
Problémy s chlazením konstruktéři obešli zavedením nových vzduchových vstupů před zadními koly. Pro Golf typické robustní C-sloupky tak mají u GTI W12 zvláštní konstrukci, protože mezi plechem a bočními skly se nacházejí další nasávací otvory pro chladicí vzduch.
"Toto GTI nepotřebuje přítlačné křídlo na střeše, protože je do něj již zakomponováno. Střecha je totiž součástí velkého difuzéru, který zajišťuje dostatečný přítlak na zadní nápravu. Je vyrobena z karbonových vláken a směřuje vzduch přes záď vozu pod spoiler.
Výrazný styling Golfu GTI W12 umocňují nárazníky, které upoutají obřími otvory pro nasávání vzduchu, záď zdobí chromované koncovky dvojitých výfuků a příď díky červeně orámované mřížce chladiče nezaměnitelně odkazuje na první GTI.
Moderní interiér je navržen tak, aby se v něm všichni řidiči GTI cítili jako doma. Závodní sedadla jsou "zabalena" v nově navržených kožených potazích Alcantara, tři kulaté číselníky uprostřed přístrojové desky opět odkazují na originální GTI. Detaily převzaté ze závodních vozů zahrnují průhledné spínače důležitých funkcí jako například ESP. Kvůli snížení hmotnosti má Golf GTI W12 navíc kompletně "obnažené" dveře, což posádce nabízí zajímavý pohled na fungování mechanismu jejich otvírání. Golf GTI Pirelli "Síla je k ničemu, pokud ji člověk nemůže ovládat," zní motto firmy Pirelli. Výsledkem tohoto tvrzení je návrat exkluzivního, silného a rychlého Golfu GTI Pirelli na světové silnice. Volkswagen tak pokračuje v úspěšné historii jednoho z nejznámějších limitovaných vozů v Evropě.
Edice GTI Pirelli vychází z jubilejního Golfu GTI Edition 30, od kterého se však liší několika nezanedbatelnými detaily. Automobil se chlubí 18palcovými pětipaprskovými koly Pirelli v titanovém provedení, na kterých jsou obuty zbrusu nové pneumatiky Pirelli P Zero o rozměru 225/40. Poznávacími znaky tohoto modelu jsou všudypřítomná loga Pirelli, která nahradila označení GTI jak v exteriéru, tak v interiéru.
Vnitřnímu vybavení dominují sportovní sedadla ve speciálním designu s potahem z mikrovláken "Dinamica" s motivem vzorku pneumatiky. Volant a parkovací brzda jsou vyvedeny v kůži a jejich provedení ozvláštňuje charakteristický žlutý šev.
Volkswagen Golf GTI Pirelli se bude prodávat ve čtyřech exkluzivních barevných kombinacích (světle žlutá, stříbrná, černá a modře grafitová) a v nabídce se objeví v září tohoto roku.
Technické údaje:
- GTI W12-650: Dvanáctiválec biturbo o objemu 6 litrů Výkon 477 kW / 650 koní Na 100 km/h za 3,7 vteřiny Maximální rychlost 325 km/h
- GTI Pirelli: Nová 18palcová kola a pneumatiky P-Zero Motor z Golfu GTI Edition 30 s výkonem 230 koní Foto, zdroj: Volkswagen
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.