Chevrolet Sequel, jako první automobil poháněný vodíkovými palivovými články ujel 300 mil bez čerpání paliva.
Chevrolet Sequel, technologicky patrně nejpokrokovější automobil světa, se navždy zapsal do automobilové historie – stal se totiž prvním elektromobilem, který elektrickou energii vyrábí ve vodíkových palivových článcích, jenž dokázal ujet 300 mil (asi 480 km) na jedno naplnění vodíkové nádrže. Rekordní jízda probíhala na běžných silnicích, pokrokovost Chevroletu Sequel spočívá v tom, že tento vůz neprodukuje žádné škodlivé emise.
„Touto jízdou docílil General Motors dalšího důležitého mezníku na cestě ke komerčnímu využívání automobilů s palivovými články – Sequel totiž dokázal ujet takovou vzdálenost, jakou naši zákazníci považují za odpovídající pro běžné využívání automobilu,“ říká Larry Burns, viceprezident GM odpovědný za výzkum, vývoj a strategické plánovaní. „Při našem testu jsme navíc nevyprodukovali žádné škodlivé emise, protože automobil s vodíkovými palivovými články vypouští jen neškodné vodné páry. A navíc vodík, použitý pro pohon modelu Sequel, byl vyrobený za pomoci energie hydroelektrárny u Niagarských vodopádů, což je čistý a obnovitelný zdroj. To tedy znamená to, že celý proces – od výroby vodíku až po jeho použití jako pohonné látky – se skutečně obešel bez produkce CO2.“
Sequel se veřejnosti představil v roce 2005 na Mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu. První pojízdné prototypy vyjely vloni na podzim. Sequel je prvním vozidlem na světě, které úspěšně integruje pohonný systém s vodíkovými palivovými články a široké spektrum pokrokových technologií, jako je např. elektrické ovládání řízení a brzd („drive by wire“), kdy odpadá tradiční mechanická vazba mezi ovládacím a výkonným prvkem. Trakční elektromotory se ukrývají v nábojích kol, do podlahy jsou integrovaní lithium-ionové baterie, vůz má lehkou hliníkovou konstrukci. Pohonnou látkou je čistý vodík, motor emituje jen vodní páry. Nyní se Sequel stal prvním automobilem s palivovými články, který má akční rádius dostatečný pro jeho využívání v reálném životě.
„General Motors potvrdil, že díky pokrokovým technologiím je možné, aby automobil přestal být trnem v oku ekologů a že je možné snížit i naši závislost na ropě,“ říká Larry Burns. „Chevrolet Sequel jasně dokládá, že naše vize budoucnosti automobilů jsou reálné a obhajitelné.“ Jízda Sequelu na 300 mílové trati státem New York odstartovala z centra GM Fuel Cell Activity Center v Honeoye Falls, kde specialisté, kteří pro GM vyvinuli technologii palivových článků, také oficiálně zapsali Sequel do historických análů. 300-mílové mety dosáhl Sequel v Tarrytowne. General Motors tímto krokem znovu potvrdil svůj závazek dodat již letos na podzim část z flotily 100 Chevroletů Equinox poháněných palivovými články v rámci demonstračního programu „Project Driveway“ do oblasti New Yorku. General Motors
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.