Prostřednictvím modelu Prototype-X společnost Mitsubishi Motors upozorňuje na novou generaci svého ikonického supervozu, na toužebně očekávaný a zcela nový model Lancer Evolution.
Vedle skvělých úspěchů MMC po celou dobu 45 let její sportovní dráhy zaujme automobilové nadšence svým vysoce výkonným motorem, výjimečnými dynamickými vlastnostmi a nápadným designem. Přestože si zachovává všechny zásadní přednosti, díky kterým je série Lancer Evolution označována jako strhující výkon, nová generace – představená jako Prototype-X – bude nabízet schopnosti pro průjezd všemi typy terénu a uživatelské technologie, kterými se vyznačují pouze ty nejvýkonnější světové modely.
Prototype-X, jako takový, rovněž demonstruje široké možnosti nové “globální platformy” společnosti, jak dokazuje nová rodina sportovních sedanů, počínaje prvním modelem uvedeným na trh (v Evropě 1.5 l) až po Lancer Evolution, supervůz stojící na špici této modelové řady.
Lancer nové generace Coby potomek modelu Lancer 1600 GSR ze sedmdesátých let nebo Lanceru EX 2000 Turbo z let osmdesátých žije Lancer Evolution v souladu se svým jmenovcem od roku 1992 a z generace na generaci prochází významnými změnami. (Lancer Evolution VIII byl prvním, který byl oficiálně nabízen na evropském trhu.)
Jak demonstruje Prototype-X, bude Lancer Evolution zřejmě největším vývojovým stupněm mezi dvěma generacemi tohoto modelu. Nový Lancer Evolution nabídne své hlavní přednosti, kterými jsou dynamické vlastnosti při ovládání a technologie, ale zároveň si zachová stejný druh vzrušujícího výkonu přeplňovaného motoru, díky kterému se tento model stal legendou na celém světě.
Oba modely představené před několika týdny na severoamerickém autosalonu 2007 konaném v Detroitu, nadcházející sportovní sedan Lancer 2008 a Prototype-X, dokazují společný původ s vozem Mitsubishi Concept-X, který byl poprvé představen na tokijském autosalonu v roce 2005.
Žraločí hlavou inspirovaná příď s čelními průduchy pro sání vzduchu, dlouhá kapota / krátká záď, široký rozchod kol, obchodní značka “shark nose”, typicky hluboko zasazené “oči”, nápadný klínovitý profil a svěží a výrazné linie podtrhují vzrušující nový design, který mají sportovní sedan Lancer a Prototype-X společný.
Kromě těchto shodných znaků využívá Prototype-X unikátní mřížku přední masky, zadní blatníky a víko zavazadlového prostoru. Na vzhledu Prototype-X vyjadřujícím jeho maximální výkon se podílejí výrazné blatníky, agresivně se svažující kapota motoru s integrovaným průduchem pro sání vzduchu, 20“ disky kol z lehkých slitin s robustními brzdami a moderními ukazateli směru typu LED zabudovanými ve vnějších zpětných zrcátkách. Uvnitř jsou hluboce tvarovaná anatomická sedadla čalouněná dokonale protiskluzovým materiálem podobným semiši. Elektronický počítač doby jízdy, instalovaný v horní části palubní desky, připomíná schopnosti vozu, coby víkendového závodníka, zatímco pás diod spojující dveře s povrchem palubní desky může budoucím zákazníkům přinést příjemný pocit.
Technologie použité v Prototype-X napovídají, co nám nový Lancer Evolution nabídne. Přestože ne všechny designové prvky a součásti, které lze vidět u Prototype-X, bude možné najít také u sériově vyráběného vozu, celkový design bude takřka shodný. ¨ Síla nové generace Agregátem pohánějícím Prototype-X – a také nový Lancer Evolution - skrytým pod jeho podmanivým tvarem je rovněž nový: je to přeplňovaná verze zcela nového hliníkového agregátu typu 4B11 2,0 litru DOHC MIVEC, použitého u sportovního sedanu Lancer pro rok 2008.
Tato silná pohonná jednotka bude produkovat nejvyšší výkon, který kdy model Lancer Evolution* mohl nabídnout. Zcela účelově v rámci globálního projektu se bude nejnovější Lancer Evolution pro jednotlivé trhy odlišovat ve výrazně menším rozsahu (modely se specifikací pro japonský, evropský a americký trh), než tomu bylo u předchozích generací. Hliníkový blok motoru nového modelu je o zásadních 20 kg lehčí než litinový blok motoru 4G63 použitý u všech předchozích modelů, což napomohlo k dosažení rovnoměrného rozložení hmotnosti. Jeho orientace (výfukové potrubí směřuje ke kabině) navíc umožňuje příhodnější uložení, které přispělo ke snížení těžiště vozu.
Přestože je blok motoru nového Lanceru Evolution lehčí, byl již od samého počátku konstruován pro využití u vysoce výkonných přeplňovaných motorů. Vysoké vnitřní pevnosti bylo částečně dosaženo použitím konstrukce s otevřenými chladicími kanály a vyšší plochou chlazení na stěně válců a také použitím výztuh mezi jednotlivými těsně sesazenými válci. Kliková skříň přeplňovaného motoru 4B11 je dostatečně tuhá, aby snesla vysokou míru přeplnění.
* Jelikož vývoj neustále pokračuje, budou údaje o výkonu motoru zveřejněny později.
Převodovka nové generace Prototype-X je vybaven automatizovanou manuální převodovkou s magnéziovými ovladači řazení instalovanými pod volantem, která bude nabízena také u nového modelu Lancer Evolution.
Tato převodovka v případě potřeby nabídne bleskově rychlé přeřazení rychlostních stupňů aktivované ovladači instalovanými pod volantem, ale zároveň i plně automatický režim řazení. Tato jednotka není konvenčně konstruovanou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, ale spíše manuální převodovka se skutečným automatickým režimem řazení, stejná jako využívají nejznámější světové vysoce výkonné modely.
Pro stoupence klasické řadicí páky bude nový Lancer Evolution i nadále nabízen s konvenční 5stupňovou manuální převodovkou*. Díky masivnímu krouticímu momentu přeplňovaného motoru 4B11 bude 5stupňová převodovka zajišťovat optimální reakci motoru při akceleraci.
Systém “All Wheel Control” nové generace Nový Lancer Evolution bude i nadále nabízet takový výkon motoru, aby zaujal loajální zákazníky tohoto modelu, a současně bude pomocí nového systému Super All Wheel Control (S-AWC) rozvíjet své dynamické schopnosti.
Jakožto kombinace inteligentního trvalého pohonu všech čtyř kol se systémem řízení jízdní stability je systém S-AWC dalším vývojovým stupněm moderní technologie trvalého pohonu 4WD, poprvé představený v novém modelu Outlander.
U Prototype-X – i u nadcházejícího modelu Lancer Evolution – je tento systém nové generace kombinací aktivního mezinápravového diferenciálu (ACD) s aktivním rozdělením kroutícího momentu (AYC) zadního diferenciálu a aktivní regulací bočních smyků (ASC). Zadní diferenciál AYC nebyl u modelu Lancer Evolution ještě nikdy dříve na severoamerickém trhu k dispozici.
Kombinace všech těchto technologií napomůže Lanceru Evolution optimálně využívat svůj úctyhodný krouticí moment a rovněž zajistí tak vysokou úroveň dynamických schopností a stability, jaké nikdy dříve tento model nedosahoval. Tato nová technologie současně umocní vzrušující jízdní výkon, který zákazníci od tohoto vozu očekávají.
Nastupující model Lancer Evolution opět využívá svůj vlastní systém zavěšení kol sestávající ze sportovními soutěžemi prověřených kovaných hliníkových komponentů namísto ocelového lisovaného podvozku použitého u standardního modelu Lancer. * K dispozici v závislosti na cílovém trhu. Bude specifikováno v době uvedení na trh. Díky vysoké pevnosti nové platformy “Project Global” může být podvozek modelu Lancer Evolution odladěn tak, aby přinášel plynulejší a klidnější jízdu, aniž by však utrpěly jízdní vlastnosti vozu při ovládání – vlastnost, která je u skutečně prvotřídních světových vysoce výkonných sedanů předpokládána. Kromě vzrušujícího výkonu* bude společnost Mitsubishi Motors schopna vybavit nový model Lancer Evolution tak, aby byl bez výhrad vhodným vozem pro každodenní využití. Uživatelské technologie představené u nových modelů Outlander budou rovněž k dispozici i u nového Lanceru Evolution**, a to včetně špičkového audio-systému Rockford-Fosgate® s výkonem 650 wattů (max.), navigačního systému HDD s hudebním serverem, Bluetooth®, dálkového ovládání audio-systému instalovaného na volantu a automaticky řízeného systému klimatizace. * V rámci zákonných předpisů. ** K dispozici v závislosti na cílovém trhu. Bude specifikováno v době uvedení na trh. Zdroj: Tisková zpráva Mitsubishi Motors
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.