Expozici společnosti Mitsubishi Motors na ženevském autosalonu 2007 výrazně podtrhuje krásný červený vůz, přesná replika Modelu-A z roku 1917 , který je však velmi odlišné povahy než očekávaný Lancer Evolution. Odlišný, avšak sdílející stejnou kulturu posledních 90 let ...
MITSUBISHI Model-A z roku 1917 - Oslava 90ti let tvůrčí práce
Kořeny Zatímco původ skupiny společností Mitsubishi Whilst se odvíjí od roku 1870, historie značky Mitsubishi coby výrobce automobilů začala dlouho předtím, než Motor Vehicle Division of Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. byla v roce 1970 sloučena a nazvána “Mitsubishi Motors Corporation” a ještě déle před jejím návratem do rodiny Mitsubishi v roce 2004.
Prvním vozem značky Mitsubishi byl Model-A, o první japonskou sériovou výrobu osobních vozů se pokusila před 90 lety společnost Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., předchůdce dnešní Mitsubishi Heavy Industries, Ltd..
Dva prototypy vozu Mitsubishi Model-A, jenž byly výsledkem tohoto úsilí, byly vystaveny na silnici nedaleko Yaesu Building v tokijské čtvrti Marunouchi. Byly rovněž společností Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd. zapsány jako exponáty pro výstavu Peace Exhibition konanou v Tokiu v březnu 1922, kde zaujaly značnou pozornost.
Experimentování Pan Nakagawa, který byl v té době pověřen pohonnými agregáty, vzpomíná: "Při výrobě motoru, převodovek a chladicího systému bylo provedeno velké množství experimentů a proběhlo také mnoho dohadů. Před sesazením převodového soukolí jsme pro jeho obroušení a seřízení používali mokré kameny, ale aby došlo k usazení převodového soukolí, museli jsme poté celý den jezdit kolem místní školy. Řada věcí, které jsme museli udělat při výrobě Modelu-A, by byla u dnešních vozů nemyslitelná." Pan Ushida, který byl pověřen konstrukcí motoru, dodal: "tento vůz měl velkou dřevěnou kabinu a motor s výkonem 35 koňských sil. Žádné tolerance rozměrů nebyly stanoveny, proto závisely pouze na dovednostech a instinktech mechaniků. A bylo tomu tak, dokud jsme nezadřeli několik jednotek, teprve poté jsme vůbec prvně stanovili odpovídající tolerance. Ozubená kola nebyla dokonale vycentrována, takže docházelo ke vzniku vysokého tření mezi ozubeními, které bylo příčinou nadměrného hluku. Kabina pro cestující byla vytvořena na základě zkušeností získaných při výrobě vozů tažených koňským spřežením, a díky své velikosti byla extrémně těžká. Maximální rychlost se pohybovala okolo 30 km/h. Pamatuji si na radostné houkání klaksonu, když jsme projížděli kolem. "
Zkušební výroba Výroba zahájená v srpnu 1917 ve výrobním závodě spalovacích motorů Kobe Mitsubishi Shipyard společnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd.. Po založení společnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd. byla v květnu 1920 přemístěna do Nagoyi.
Distribuci na trh a prodej Modelu-A zajišťovala Ohte-Shokai K.K., společnost založená v roce 1918 Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation za účelem realizace importu a prodeje automobilů a pneumatik vyrobených ve Spojených Státech.
Po čtyřech letech zkušební výroby, kdy bylo vyrobeno 20 vozidel (plus 2 prototypy), byla však produkce Modelu-A v roce 1921 zastavena, když ve společnosti Mitsubishi získala větší přednost letecká výroba.
Zapomenuty nebyly ani nákladní vozy a ostatní stroje: - 1918: “T1”, první nákladní vůz Mitsubishi, jehož životnost byla testována zkušební jízdou – na tehdejší dobu úctyhodných – 1 000 km. - 1931: “450AD”, první japonský vznětový motor (přímé vstřikování) určený pro využití u automobilů s motorovým pohonem. - 1932: “B46”, první bus Mitsubishi, v té době největší a nejvýkonnější. - 1936: “PX33”: První japonský vůz s pohonem všech čtyř kol a předchůdce dnešních modelů Outlander, Pajero a L200. Odkaz budoucnosti Co na tom záleželo, že již od té doby bylo toto vozidlo průkopníkem a společnost Mitsubishi inovátorem. O to víc, když v těchto časných letech byly právě tyto automobily vyráběny divizí společnosti Mitsubishi zabývající se výrobou lodí a letadel.
Spočívá v tom však prvotní předurčení Mitsubishi Motors k tvůrčí práci a získání následné reputace, kterou jí přinesla preciznost, spolehlivost, kvalita a jízdní schopnosti jejích vozidel pro průjezd všemi typy terénu, na silnici, mimo ni, při cestování i sportovních soutěžích.
Vůz vystavený v Ženevě je replika postavená v roce 1972 za použití materiálů, ze kterých byl ve své době vyráběn. Jinak je běžně vystaven v MAG, “Mitsubishi Auto Gallery” o rozloze 1 100 m?, otevřené v roce 1989 a umístěné v R&D MMC v Okazaki, v Japonsku.
Hlavní technické údaje:
- Délka: 3 830 mm - Šířka: 1 620 mm - Výška: 2 070 mm - Rozvor: 2 727 mm - Rozchod: 1 400 mm - Hmotnost: 1 300 kg - Motor: Typ: zážehový, vodou chlazený čtyřválec Objem válců: 2 765 cm3 Výkon: 35 k
*** Poznámka: “Pajero” je ve Španělsku “Montero” a ve Velké Británii “Shogun”.
Zdroj: Tisková zpráva Mitsubishi Motors
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.