Historický exemplář u Mitsubishi v Ženevě

Jan Fiala, 6. března 2007, 12:28 Google+

Expozici společnosti Mitsubishi Motors na ženevském autosalonu 2007 výrazně podtrhuje krásný červený vůz, přesná replika Modelu-A z roku 1917 , který je však velmi odlišné povahy než očekávaný Lancer Evolution. Odlišný, avšak sdílející stejnou kulturu posledních 90 let ...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mitsubishi

Mitsubishi | foto: Mitsubishi Motors

Sdílejte článek

MITSUBISHI Model-A z roku 1917 - Oslava 90ti let tvůrčí práce

Kořeny
Zatímco původ skupiny společností Mitsubishi Whilst se odvíjí od roku 1870, historie značky Mitsubishi coby výrobce automobilů začala dlouho předtím, než Motor Vehicle Division of Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. byla v roce 1970 sloučena a nazvána “Mitsubishi Motors Corporation” a ještě déle před jejím návratem do rodiny Mitsubishi v roce 2004.

Prvním vozem značky Mitsubishi byl Model-A, o první japonskou sériovou výrobu osobních vozů se pokusila před 90 lety společnost Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., předchůdce dnešní Mitsubishi Heavy Industries, Ltd..

Dva prototypy vozu Mitsubishi Model-A, jenž byly výsledkem tohoto úsilí, byly vystaveny na silnici nedaleko Yaesu Building v tokijské čtvrti Marunouchi. Byly rovněž společností Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd. zapsány jako exponáty pro výstavu Peace Exhibition konanou v Tokiu v březnu 1922, kde zaujaly značnou pozornost.

Experimentování
Pan Nakagawa, který byl v té době pověřen pohonnými agregáty, vzpomíná: "Při výrobě motoru, převodovek a chladicího systému bylo provedeno velké množství experimentů a proběhlo také mnoho dohadů. Před sesazením převodového soukolí jsme pro jeho obroušení a seřízení používali mokré kameny, ale aby došlo k usazení převodového soukolí, museli jsme poté celý den jezdit kolem místní školy. Řada věcí, které jsme museli udělat při výrobě Modelu-A, by byla u dnešních vozů nemyslitelná."
Pan Ushida, který byl pověřen konstrukcí motoru, dodal: "tento vůz měl velkou dřevěnou kabinu a motor s výkonem 35 koňských sil. Žádné tolerance rozměrů nebyly stanoveny, proto závisely pouze na dovednostech a instinktech mechaniků. A bylo tomu tak, dokud jsme nezadřeli několik jednotek, teprve poté jsme vůbec prvně stanovili odpovídající tolerance. Ozubená kola nebyla dokonale vycentrována, takže docházelo ke vzniku vysokého tření mezi ozubeními, které bylo příčinou nadměrného hluku. Kabina pro cestující byla vytvořena na základě zkušeností získaných při výrobě vozů tažených koňským spřežením, a díky své velikosti byla extrémně těžká. Maximální rychlost se pohybovala okolo 30 km/h. Pamatuji si na radostné houkání klaksonu, když jsme projížděli kolem. "

Zkušební výroba
Výroba zahájená v srpnu 1917 ve výrobním závodě spalovacích motorů Kobe Mitsubishi Shipyard společnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd.. Po založení společnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd. byla v květnu 1920 přemístěna do Nagoyi.

Distribuci na trh a prodej Modelu-A zajišťovala Ohte-Shokai K.K., společnost založená v roce 1918 Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation za účelem realizace importu a prodeje automobilů a pneumatik vyrobených ve Spojených Státech.

Po čtyřech letech zkušební výroby, kdy bylo vyrobeno 20 vozidel (plus 2 prototypy), byla však produkce Modelu-A v roce 1921 zastavena, když ve společnosti Mitsubishi získala větší přednost letecká výroba.

Zapomenuty nebyly ani nákladní vozy a ostatní stroje:
- 1918: “T1”, první nákladní vůz Mitsubishi, jehož životnost byla testována zkušební jízdou – na tehdejší dobu úctyhodných – 1 000 km.
- 1931: “450AD”, první japonský vznětový motor (přímé vstřikování) určený pro využití u automobilů s motorovým pohonem.
- 1932: “B46”, první bus Mitsubishi, v té době největší a nejvýkonnější.
- 1936: “PX33”: První japonský vůz s pohonem všech čtyř kol a předchůdce dnešních modelů Outlander, Pajero a L200.
 
Odkaz budoucnosti
Co na tom záleželo, že již od té doby bylo toto vozidlo průkopníkem a společnost Mitsubishi inovátorem. O to víc, když v těchto časných letech byly právě tyto automobily vyráběny divizí společnosti Mitsubishi zabývající se výrobou lodí a letadel.

Spočívá v tom však prvotní předurčení Mitsubishi Motors k tvůrčí práci a získání následné reputace, kterou jí přinesla preciznost, spolehlivost, kvalita a jízdní schopnosti jejích vozidel pro průjezd všemi typy terénu, na silnici, mimo ni, při cestování i sportovních soutěžích.

Vůz vystavený v Ženevě je replika postavená v roce 1972 za použití materiálů, ze kterých byl ve své době vyráběn. Jinak je běžně vystaven v MAG, “Mitsubishi Auto Gallery” o rozloze 1 100 m?, otevřené v roce 1989 a umístěné v R&D MMC v Okazaki, v Japonsku.


Hlavní technické údaje:

- Délka:    3 830 mm
- Šířka:    1 620 mm
- Výška:    2 070 mm
- Rozvor:   2 727 mm
- Rozchod:  1 400 mm
- Hmotnost: 1 300 kg
- Motor:
  Typ: zážehový, vodou chlazený čtyřválec
  Objem válců: 2 765 cm3
  Výkon: 35 k

***
Poznámka:   “Pajero” je ve Španělsku “Montero” a ve Velké Británii “Shogun”.

Zdroj: Tisková zpráva Mitsubishi Motors

Vytisknout

Diskuze: Historický exemplář u Mitsubishi v Ženevě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Favorit kupé

Nový Volkswagen Caddy Life Edition

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud