Expozici společnosti Mitsubishi Motors na ženevském autosalonu 2007 výrazně podtrhuje krásný červený vůz, přesná replika Modelu-A z roku 1917 , který je však velmi odlišné povahy než očekávaný Lancer Evolution. Odlišný, avšak sdílející stejnou kulturu posledních 90 let ...
MITSUBISHI Model-A z roku 1917 - Oslava 90ti let tvůrčí práce
Kořeny Zatímco původ skupiny společností Mitsubishi Whilst se odvíjí od roku 1870, historie značky Mitsubishi coby výrobce automobilů začala dlouho předtím, než Motor Vehicle Division of Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. byla v roce 1970 sloučena a nazvána “Mitsubishi Motors Corporation” a ještě déle před jejím návratem do rodiny Mitsubishi v roce 2004.
Prvním vozem značky Mitsubishi byl Model-A, o první japonskou sériovou výrobu osobních vozů se pokusila před 90 lety společnost Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., předchůdce dnešní Mitsubishi Heavy Industries, Ltd..
Dva prototypy vozu Mitsubishi Model-A, jenž byly výsledkem tohoto úsilí, byly vystaveny na silnici nedaleko Yaesu Building v tokijské čtvrti Marunouchi. Byly rovněž společností Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd. zapsány jako exponáty pro výstavu Peace Exhibition konanou v Tokiu v březnu 1922, kde zaujaly značnou pozornost.
Experimentování Pan Nakagawa, který byl v té době pověřen pohonnými agregáty, vzpomíná: "Při výrobě motoru, převodovek a chladicího systému bylo provedeno velké množství experimentů a proběhlo také mnoho dohadů. Před sesazením převodového soukolí jsme pro jeho obroušení a seřízení používali mokré kameny, ale aby došlo k usazení převodového soukolí, museli jsme poté celý den jezdit kolem místní školy. Řada věcí, které jsme museli udělat při výrobě Modelu-A, by byla u dnešních vozů nemyslitelná." Pan Ushida, který byl pověřen konstrukcí motoru, dodal: "tento vůz měl velkou dřevěnou kabinu a motor s výkonem 35 koňských sil. Žádné tolerance rozměrů nebyly stanoveny, proto závisely pouze na dovednostech a instinktech mechaniků. A bylo tomu tak, dokud jsme nezadřeli několik jednotek, teprve poté jsme vůbec prvně stanovili odpovídající tolerance. Ozubená kola nebyla dokonale vycentrována, takže docházelo ke vzniku vysokého tření mezi ozubeními, které bylo příčinou nadměrného hluku. Kabina pro cestující byla vytvořena na základě zkušeností získaných při výrobě vozů tažených koňským spřežením, a díky své velikosti byla extrémně těžká. Maximální rychlost se pohybovala okolo 30 km/h. Pamatuji si na radostné houkání klaksonu, když jsme projížděli kolem. "
Zkušební výroba Výroba zahájená v srpnu 1917 ve výrobním závodě spalovacích motorů Kobe Mitsubishi Shipyard společnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd.. Po založení společnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd. byla v květnu 1920 přemístěna do Nagoyi.
Distribuci na trh a prodej Modelu-A zajišťovala Ohte-Shokai K.K., společnost založená v roce 1918 Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation za účelem realizace importu a prodeje automobilů a pneumatik vyrobených ve Spojených Státech.
Po čtyřech letech zkušební výroby, kdy bylo vyrobeno 20 vozidel (plus 2 prototypy), byla však produkce Modelu-A v roce 1921 zastavena, když ve společnosti Mitsubishi získala větší přednost letecká výroba.
Zapomenuty nebyly ani nákladní vozy a ostatní stroje: - 1918: “T1”, první nákladní vůz Mitsubishi, jehož životnost byla testována zkušební jízdou – na tehdejší dobu úctyhodných – 1 000 km. - 1931: “450AD”, první japonský vznětový motor (přímé vstřikování) určený pro využití u automobilů s motorovým pohonem. - 1932: “B46”, první bus Mitsubishi, v té době největší a nejvýkonnější. - 1936: “PX33”: První japonský vůz s pohonem všech čtyř kol a předchůdce dnešních modelů Outlander, Pajero a L200. Odkaz budoucnosti Co na tom záleželo, že již od té doby bylo toto vozidlo průkopníkem a společnost Mitsubishi inovátorem. O to víc, když v těchto časných letech byly právě tyto automobily vyráběny divizí společnosti Mitsubishi zabývající se výrobou lodí a letadel.
Spočívá v tom však prvotní předurčení Mitsubishi Motors k tvůrčí práci a získání následné reputace, kterou jí přinesla preciznost, spolehlivost, kvalita a jízdní schopnosti jejích vozidel pro průjezd všemi typy terénu, na silnici, mimo ni, při cestování i sportovních soutěžích.
Vůz vystavený v Ženevě je replika postavená v roce 1972 za použití materiálů, ze kterých byl ve své době vyráběn. Jinak je běžně vystaven v MAG, “Mitsubishi Auto Gallery” o rozloze 1 100 m?, otevřené v roce 1989 a umístěné v R&D MMC v Okazaki, v Japonsku.
Hlavní technické údaje:
- Délka: 3 830 mm - Šířka: 1 620 mm - Výška: 2 070 mm - Rozvor: 2 727 mm - Rozchod: 1 400 mm - Hmotnost: 1 300 kg - Motor: Typ: zážehový, vodou chlazený čtyřválec Objem válců: 2 765 cm3 Výkon: 35 k
*** Poznámka: “Pajero” je ve Španělsku “Montero” a ve Velké Británii “Shogun”.
Zdroj: Tisková zpráva Mitsubishi Motors
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.