Historický exemplář u Mitsubishi v Ženevě

Jan Fiala, 6. března 2007, 12:28 Google+

Expozici společnosti Mitsubishi Motors na ženevském autosalonu 2007 výrazně podtrhuje krásný červený vůz, přesná replika Modelu-A z roku 1917 , který je však velmi odlišné povahy než očekávaný Lancer Evolution. Odlišný, avšak sdílející stejnou kulturu posledních 90 let ...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mitsubishi

Mitsubishi | foto: Mitsubishi Motors

Sdílejte článek

MITSUBISHI Model-A z roku 1917 - Oslava 90ti let tvůrčí práce

Kořeny
Zatímco původ skupiny společností Mitsubishi Whilst se odvíjí od roku 1870, historie značky Mitsubishi coby výrobce automobilů začala dlouho předtím, než Motor Vehicle Division of Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. byla v roce 1970 sloučena a nazvána “Mitsubishi Motors Corporation” a ještě déle před jejím návratem do rodiny Mitsubishi v roce 2004.

Prvním vozem značky Mitsubishi byl Model-A, o první japonskou sériovou výrobu osobních vozů se pokusila před 90 lety společnost Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., předchůdce dnešní Mitsubishi Heavy Industries, Ltd..

Dva prototypy vozu Mitsubishi Model-A, jenž byly výsledkem tohoto úsilí, byly vystaveny na silnici nedaleko Yaesu Building v tokijské čtvrti Marunouchi. Byly rovněž společností Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd. zapsány jako exponáty pro výstavu Peace Exhibition konanou v Tokiu v březnu 1922, kde zaujaly značnou pozornost.

Experimentování
Pan Nakagawa, který byl v té době pověřen pohonnými agregáty, vzpomíná: "Při výrobě motoru, převodovek a chladicího systému bylo provedeno velké množství experimentů a proběhlo také mnoho dohadů. Před sesazením převodového soukolí jsme pro jeho obroušení a seřízení používali mokré kameny, ale aby došlo k usazení převodového soukolí, museli jsme poté celý den jezdit kolem místní školy. Řada věcí, které jsme museli udělat při výrobě Modelu-A, by byla u dnešních vozů nemyslitelná."
Pan Ushida, který byl pověřen konstrukcí motoru, dodal: "tento vůz měl velkou dřevěnou kabinu a motor s výkonem 35 koňských sil. Žádné tolerance rozměrů nebyly stanoveny, proto závisely pouze na dovednostech a instinktech mechaniků. A bylo tomu tak, dokud jsme nezadřeli několik jednotek, teprve poté jsme vůbec prvně stanovili odpovídající tolerance. Ozubená kola nebyla dokonale vycentrována, takže docházelo ke vzniku vysokého tření mezi ozubeními, které bylo příčinou nadměrného hluku. Kabina pro cestující byla vytvořena na základě zkušeností získaných při výrobě vozů tažených koňským spřežením, a díky své velikosti byla extrémně těžká. Maximální rychlost se pohybovala okolo 30 km/h. Pamatuji si na radostné houkání klaksonu, když jsme projížděli kolem. "

Zkušební výroba
Výroba zahájená v srpnu 1917 ve výrobním závodě spalovacích motorů Kobe Mitsubishi Shipyard společnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd.. Po založení společnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd. byla v květnu 1920 přemístěna do Nagoyi.

Distribuci na trh a prodej Modelu-A zajišťovala Ohte-Shokai K.K., společnost založená v roce 1918 Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation za účelem realizace importu a prodeje automobilů a pneumatik vyrobených ve Spojených Státech.

Po čtyřech letech zkušební výroby, kdy bylo vyrobeno 20 vozidel (plus 2 prototypy), byla však produkce Modelu-A v roce 1921 zastavena, když ve společnosti Mitsubishi získala větší přednost letecká výroba.

Zapomenuty nebyly ani nákladní vozy a ostatní stroje:
- 1918: “T1”, první nákladní vůz Mitsubishi, jehož životnost byla testována zkušební jízdou – na tehdejší dobu úctyhodných – 1 000 km.
- 1931: “450AD”, první japonský vznětový motor (přímé vstřikování) určený pro využití u automobilů s motorovým pohonem.
- 1932: “B46”, první bus Mitsubishi, v té době největší a nejvýkonnější.
- 1936: “PX33”: První japonský vůz s pohonem všech čtyř kol a předchůdce dnešních modelů Outlander, Pajero a L200.
 
Odkaz budoucnosti
Co na tom záleželo, že již od té doby bylo toto vozidlo průkopníkem a společnost Mitsubishi inovátorem. O to víc, když v těchto časných letech byly právě tyto automobily vyráběny divizí společnosti Mitsubishi zabývající se výrobou lodí a letadel.

Spočívá v tom však prvotní předurčení Mitsubishi Motors k tvůrčí práci a získání následné reputace, kterou jí přinesla preciznost, spolehlivost, kvalita a jízdní schopnosti jejích vozidel pro průjezd všemi typy terénu, na silnici, mimo ni, při cestování i sportovních soutěžích.

Vůz vystavený v Ženevě je replika postavená v roce 1972 za použití materiálů, ze kterých byl ve své době vyráběn. Jinak je běžně vystaven v MAG, “Mitsubishi Auto Gallery” o rozloze 1 100 m?, otevřené v roce 1989 a umístěné v R&D MMC v Okazaki, v Japonsku.


Hlavní technické údaje:

- Délka:    3 830 mm
- Šířka:    1 620 mm
- Výška:    2 070 mm
- Rozvor:   2 727 mm
- Rozchod:  1 400 mm
- Hmotnost: 1 300 kg
- Motor:
  Typ: zážehový, vodou chlazený čtyřválec
  Objem válců: 2 765 cm3
  Výkon: 35 k

***
Poznámka:   “Pajero” je ve Španělsku “Montero” a ve Velké Británii “Shogun”.

Zdroj: Tisková zpráva Mitsubishi Motors

Vytisknout

Diskuze: Historický exemplář u Mitsubishi v Ženevě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Favorit kupé

Nový Volkswagen Caddy Life Edition

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud