Snad každý z nás se již dostal do situace, kdy potřeboval nutně natankovat v nočních hodinách. V Česku to obvykle není problém, ale v některých státech Západní Evropy to problém je. Jedním z řešení problému, nazvaného "čerpací stanice s omezenou provozní dobou", by mohly být automatické výdejní stojany, takzvané tankovací automaty.
Podle výsledků ankety mezi řidiči, uskutečněné v lednu 2007, by 78 % českých zákazníků čerpacích stanic chtělo mít možnost natankovat pohonné hmoty u výdejního stojanu přizpůsobeného pro úhradu bankovní platební kartou VISA nebo Maestro.
Ankety se ve dnech 12. až 18. ledna 2007 zúčastnilo 500 respondentů, kteří dále odpovídali na otázku, zda vůbec vědí o existenci této možnosti plateb. Kladnou odpověď dalo 39 % dotázaných. Po seznámení s tímto výdejním stojanem však výrazně stouplo procento těch, kteří by se s těmito platebními terminály chtěli na našich čerpacích stanicích potkávat. Mezi hlavní důvody pro jejich používání patřila úspora času a to, že se řidič nemusí kvůli platbě vzdalovat od svého vozidla.
Výdejní stojany s integrovaným platebním terminálem jsou výhodné i pro provozovatele čerpacích stanic, protože umožňují nepřetržitý provoz, a to i v oblastech, kde by se noční provoz kvůli nákladům na obsluhu nevyplatil. Zajímavé je i provozování čerpacích stanic kompletně bez obsluhy v režimu "24 × 7 × 52". Absence lidské obsluhy by umožnila provozovatelům minimalizovat provozní náklady, což by se pozitivně promítlo do ceny pohonných hmot.
Zjištění preferencí konečných odběratelů si u agentury MEDIA1 CZECH REPUBLIC vyžádala společnost ADAMOV - SYSTEMS, a. s., která je prvním českým výrobcem výdejních stojanů s integrovaným platebním terminálem. Její ředitel Ing. David Kotajný nebyl výsledky ankety překvapen: "Rostoucí poptávku po výdejních stojanech s integrovaným platebním terminálem jsme zaznamenali v zemi nám geograficky i ekonomicky blízké - ve Slovinsku. Dále například ve Švédsku není jediná čerpací stanice, kde by taková platba nebyla možná. V současné době je tam v provozu již více než 30 našich stojanů, přizpůsobených platbám kartou."
Možnost uhradit cenu za načerpání pohonných hmot přímo u výdejního stojanu je v zemích západní Evropy běžná a pozitivně se k tomuto trendu staví i Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko: "Zásadní postavení mají v tomto případě banky - ty jsou provozovateli veškerých platebních terminálů. Pokud MasterCard zaznamená ze strany bank po této službě poptávku, je připraven vyjít jí vstříc a nabídnout bankám veškerý běžný servis (spojený s certifikací terminálů apod.)."
Jednání o případné smlouvě týkající se vlastního provozu takového zařízení tedy budou vždy probíhat mezi konkrétní čerpací stanicí (popř. sítí stanic) a bankou. Podle slov tiskové mluvčí České spořitelny Kláry Gajduškové zahájila ČS první kroky k realizaci tohoto záměru. Stejně tak Petra Kopecká z HVB Bank považuje tuto službu za zajímavou. Prohlášení obou bankovních domů se shoduje v tom, že více informací poskytnou až po přípravě konkrétní nabídky.
Je tedy spíše s podivem, že v České republice nejsou tyto výdejní stojany dosud v provozu. Snad přání řidičů provozovatelé čerpacích stanic vyhoví. Zdroj: Tisková zpráva společnosti MEDIA1 CZECH REPUBLIC s.r.o. Foto: ADAMOV - SYSTEMS, a. s.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.