Budeme tankovat bezobslužně?

Automatický výdejní stojan
Automatický výdejní stojan, foto: ADAMOV - SYSTEMS, a.s.
Jan Fiala 26. února 2007 11:50
Sdílej:

Snad každý z nás se již dostal do situace, kdy potřeboval nutně natankovat v nočních hodinách. V Česku to obvykle není problém, ale v některých státech Západní Evropy to problém je. Jedním z řešení problému, nazvaného "čerpací stanice s omezenou provozní dobou", by mohly být automatické výdejní stojany, takzvané tankovací automaty.

Podle výsledků ankety mezi řidiči, uskutečněné v lednu 2007, by 78 % českých zákazníků čerpacích stanic chtělo mít možnost natankovat pohonné hmoty u výdejního stojanu přizpůsobeného pro úhradu bankovní platební kartou VISA nebo Maestro.

Ankety se ve dnech 12. až 18. ledna 2007 zúčastnilo 500 respondentů, kteří dále odpovídali na otázku, zda vůbec vědí o existenci této možnosti plateb. Kladnou odpověď dalo 39 % dotázaných. Po seznámení s tímto výdejním stojanem však výrazně stouplo procento těch, kteří by se s těmito platebními terminály chtěli na našich čerpacích stanicích potkávat. Mezi hlavní důvody pro jejich používání patřila úspora času a to, že se řidič nemusí kvůli platbě vzdalovat od svého vozidla.

Výdejní stojany s integrovaným platebním terminálem jsou výhodné i pro provozovatele čerpacích stanic, protože umožňují nepřetržitý provoz, a to i v oblastech, kde by se noční provoz kvůli nákladům na obsluhu nevyplatil. Zajímavé je i provozování čerpacích stanic kompletně bez obsluhy v režimu "24 × 7 × 52". Absence lidské obsluhy by umožnila provozovatelům minimalizovat provozní náklady, což by se pozitivně promítlo do ceny pohonných hmot.

Zjištění preferencí konečných odběratelů si u agentury MEDIA1 CZECH REPUBLIC vyžádala společnost ADAMOV - SYSTEMS, a. s., která je prvním českým výrobcem výdejních stojanů s integrovaným platebním terminálem.  Její ředitel Ing. David Kotajný nebyl výsledky ankety překvapen: "Rostoucí poptávku po výdejních stojanech s integrovaným platebním terminálem jsme zaznamenali v zemi nám geograficky i ekonomicky blízké - ve Slovinsku. Dále například ve Švédsku není jediná čerpací stanice, kde by taková platba nebyla možná. V současné době je tam v provozu již více než 30 našich stojanů, přizpůsobených platbám kartou."

Možnost uhradit cenu za načerpání pohonných hmot přímo u výdejního stojanu je v zemích západní Evropy běžná a pozitivně se k tomuto trendu staví i Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko: "Zásadní postavení mají v tomto případě banky - ty jsou provozovateli veškerých platebních terminálů. Pokud MasterCard zaznamená ze strany bank po této službě poptávku, je připraven vyjít jí vstříc a nabídnout bankám veškerý běžný servis (spojený s certifikací terminálů apod.)."

Jednání o případné smlouvě týkající se vlastního provozu takového zařízení tedy budou vždy probíhat mezi konkrétní čerpací stanicí (popř. sítí stanic) a bankou. Podle slov tiskové mluvčí České spořitelny Kláry Gajduškové zahájila ČS první kroky k realizaci tohoto záměru. Stejně tak Petra Kopecká z HVB Bank považuje tuto službu za zajímavou. Prohlášení obou bankovních domů se shoduje v tom, že více informací poskytnou až po přípravě konkrétní nabídky.

Je tedy spíše s podivem, že v České republice nejsou tyto výdejní stojany dosud v provozu. Snad přání řidičů provozovatelé čerpacích stanic vyhoví. Zdroj: Tisková zpráva společnosti MEDIA1 CZECH REPUBLIC s.r.o. Foto: ADAMOV - SYSTEMS, a. s.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.