Při usednutí do nového vozu a ujetí prvních kilometrů ztrácí vozidlo zpravidla deset procent své hodnoty. Toto letité pravidlo narušil až extrémní výpadek v dodávkách nových vozů během pandemie v letech 2020 až 2022. Nová auta byla v některých případech levnější než totožná ve stavu zánovního vozu, neboť zánovní vůz byl dostupný hned a na nový se v některých případech čekalo i více než rok. Automobilový trh se ale postupně vrací do původního stavu a proto Carvago porovnalo jednotlivé třídy aut a jejich schopnost držet, respektive ztrácet hodnotu.
Za Range Rover si zákazník připlatí. Téměř Dvakrát.
Největší procentuální ztrátu napříč všemi analyzovanými vozy vykázal Land Rover Range Rover, luxusní SUV nabízející bohatou výbavu a moderní techniku. Důvodem takového poklesu mohou být problematické motory, které při špatně nastaveném servisu vypoví svou službu už při relativně nízkém nájezdu. Na druhou stranu, čtyř až pětiletý kus s perfektní servisní historií nabízí lákavou příležitost získat luxusní ojetinu za zlomek původní ceny. “Kupovat Range Rover bez jasné servisní historie a správným intervalem výměny oleje je obrovským hazardem a například naší kontrolou takový vůz neprojde,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozidel v Carvago.
LUXUSNÍ SUV
LAND ROVER RANGE_ROVER / DIESEL / 54,71 %
BMW X5 / DIESEL / 40,45 %
AUDI Q7 / DIESEL / 35,93 %
Malé tratí málo
Na druhém konci žebříčku najdeme pochopitelně levná kompaktní auta, která i díky dynamice trhu ojetin v posledních letech tratila v průměru kolem 5 procent své hodnoty za rok. Za premianta v kategorii byla Toyota Aygo, která průměrně tratila méně než čtyři procenta své hodnoty ročně. Jako jeden z důvodů lze označit obecný ústup této kategorie se spalovacími motory v nabídce nových vozů.
KOMPAKTNÍ VOZY
TOYOTA AYGO / BENZÍN / 15,92 %
HYUNDAI I10 / BENZÍN / 19,63 %
MITSUBISHI SPACESTAR / BENZÍN / 22,91 %
KIA PICANTO / BENZÍN / 26,43 %
Ojetina tratí nejméně
Dynamika ztráty hodnoty je pochopitelně největší v prvním roce provozu, poté se ztráta hodnoty v čase zpomalí. “Čistě pragmatický přístup k nákupu vozu vede k nákupu tři až pět let starého auta, které má největší propad ceny za sebou,” říká Jakub Šulta, zakladatel online tržiště Carvago.