Čekací doby na nová auta se u prodejců v Česku proti loňsku zkrátily až o polovinu a nejčastěji se u aut objednaných do výroby pohybují od tří do osmi měsíců. V minulém roce zákazníci na auta kvůli chybějícím čipům čekali i déle než rok. Vyplývá to podle ČTK z informací nejprodávanějších značek aut na českém trhu. Nikoho zřejmě nepřekvapí, že nejkratší čekací lhůty jsou u čistě bateriových elektromobilů. U Škody i VW stačí 3 měsíce.
"Dostupnost většiny nových aut se letos zlepšila, průměrná čekací doba na výrobu auta letos v červenci poprvé klesla pod šest měsíců. V předchozích dvou letech čekací doba na výrobu vozů všech značek běžně přesahovala 12 měsíců," uvedl ředitel prodeje jednoho z největších tuzemských dealerů Louda Auto Martin Feller. Výjimkou podle něj zůstávají hlavně některé užitkové vozy s pohonem 4x4, na které se stále čeká až jeden rok.
U domácí Škody Auto se podle mluvčí Michaely Sklenářové nejméně čeká na Enyaq a Superb, a to přibližně tři měsíce. Nejdelší čekací lhůta je u Octavie, Kodiaqu a Fabie, kde v závislosti na zvolené výbavě a motorizaci dosahuje až osmi měsíců.
"...nejméně se čeká na Škodu Enyaq a Superb..."U Toyoty se proti loňskému roku dodací lhůty výrazně zlepšily a většinu modelů má skladem či na dojezdu do tří měsíců. Do tří měsíců zákazníci dostanou vozy Aygo X, Yaris, Yaris Cross, stávající generace C-HR, Corolla Cross, Land Cruiser, GR Supra, Corolla sedan, Camry, bZ4X, Corolla kombi a Yaris Cross. "Zejména u Corolly TS došlo oproti loňsku k velmi výraznému zkrácení dodací doby. Máme k dispozici vozy s dojezdem tři měsíce a na objednávku je aktuálně dodání do konce roku," uvedla mluvčí Toyoty ČR Jitka Jechová. Na SUV bestsellery RAV4 a Hilux se čeká do osmi měsíců.
"...model ID.3 a zbytek rodiny ID., dodací lhůty se pohybují zhruba do tří měsíců."Pro některé oblíbené modely Volkswagenu může být dodací lhůta podle mluvčího Davida Valenty delší v závislosti na konkrétní konfiguraci, ale situace se postupně zlepšuje. "Pokud jde o náš nejnovější model ID.3 a zbytek rodiny ID., dodací lhůty se pohybují zhruba do tří měsíců. Aktuálně s výrobcem pracujeme na 'fast lane' verzi ID.3, která by mohla být k dodání do 30 dní. Oblíbená SUV jako Taigo, T-Cross a T-Roc lze dodat do tří měsíců, přičemž jejich letní edice jsou skladem. U globálně nejvíce poptávaného modelu Golf a Golf Variant se podařilo snížit dodací lhůtu na šest až devět měsíců," řekl. Na modely Passat a Arteon si podle něj zákazníci počkají tři až pět měsíců. U ostatních modelů se dodání pohybuje od pěti do sedmi měsíců, dodal.
U značky Hyundai podle mluvčího Davida Pavlíčka jde především o to, z jakého výrobního závodu model pochází. "Nejrychleji zákazníci logicky získají modely z Nošovic, které tvoří většinu našich prodejů na českém trhu. Déle se čeká na vozy z turecké produkce, vzhledem k logistice si zákazníci nejdéle počkají na modely, které k nám cestují z Jižní Koreje," řekl ČTK. Na vozy i30 nebo Tucson z Nošovic se průměrně čeká čtyři až sedm měsíců, na i10 a i20 z Turecka pět až sedm měsíců, na Konu z Koreje pět až sedm měsíců a nejdelší dobu dodání má Staria, kde to trvá osm až deset měsíců, uvedl.
Také Kia hlásí zkrácení dodacích lhůt o několik týdnů až měsíců. Nejdéle si nyní zákazníci počkají na Sorento, kde se upravuje výroba modelu a jeho stávající verzi již nejde do výroby zadat. Naopak nejkratší dobu musí zájemci podle mluvčí Kateřiny Vaňkové čekat na Ceed, v jehož případě se lhůty podle varianty pohybují od dvou do pěti měsíců.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?