Automobilový průmysl prochází generačními změnami. A nejde jen o přechod k ekologičtějším formám pohonu. Významné změny přicházejí ve způsobu prodeje vozidel i ve formách plateb za volitelnou výbavu automobilu. Jak potvrzuje průzkum agentury IPSOS uskutečněný pro ESSOX, Češi patří i v této oblasti k více konzervativním zákazníkům. Přesto změny přicházejí a připravuje se na ně celý ekosystém automobilového průmyslu, včetně oblasti financování.
Svůj další automobil je připraveno si objednat online a nechat si dopravit až před garáž 5 procent dotázaných spotřebitelů, kteří vlastní řidičské oprávnění. Dalších 21 procent dotázaných je připraveno na to, že další automobil objednají online – ale převzít by ho chtěli osobně u autorizovaného prodejce. Přibližně 75 procent zbylých spotřebitelů prozatím preferuje tradiční model výběru, objednávky i převzetí vozidla v autosalonu.
„Na nevyhnutelné změny se připravuje i finanční sektor. My jsme si vyzkoušeli financování automobilů prodaných online již během pandemie Covid-19, kdy jsme museli rychle reagovat na uzavření provozoven a nabídnout zákazníkům finanční služby i v případě online nákupu vozidel. A byť se většina zákazníků vrátila po pandemii do autosalonů, zůstala část těch, kteří i u velkých investic vítají online financování s nadšením,“ uvedla Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.
Zajímavý pohled nabízí srovnání odpovědí u mužů a žen. Muži jsou ve všech nabízených formách koupě dalšího nového automobilu více ochotní připustit nákup online – ať již s přistavením vozu až domů (6,9 % mužů vs. 3,4 % žen), nebo s předáním v autosalonu (27,4 % mužů vs. 14,7 % žen). To může souviset s celkovým přístupem k automobilům u obou pohlaví. „Muži zkrátka možná častěji vědí, co přesně u aut chtějí, a nemají problém naklikat si kompletní specifikaci vozidla online. Ženy si zřejmě rády nechají v autosalonu poradit a specifikaci vozidla řeší až ve chvíli nákupu,“ vysvětluje možnou příčinu Jana Hanušová.
Vlastní nebo „operák“?Potřeba automobil vlastnit je u nás historicky zakořeněná. Ukázaly to i výsledky průzkumu, kdy se 92 % oslovených respondentů vyjádřilo, že si přeje automobil vlastnit. Pouhých 8 % by dalo přednost formě operativního leasingu.
Výsledky výzkumu nepotvrdily zažitou tezi, že vlastnictví automobilu není důležité pro mladou generaci. Naopak ve věkové skupině řidičů od 27 do 44 let byla forma vlastnictví automobilu preferovaná více, než u věkové skupiny starších řidičů. Ve věku od 45 do 53 let připouští využití operativního leasingu dokonce téměř 12 % dotázaných.
Online platba za výbavu netáhneZa zmínku také stojí postoj klientů k možnosti personifikace vozu a zpoplatnění některých funkcí. Je čím dál častější, že některé prvky výbavy automobily z výroby mají, ale jejich používání musí klient aktivovat přes aplikaci a na vybraný časový úsek ji zaplatit.
Téměř polovině oslovených řidičů z Česka se tato „novinka“ nezamlouvá. Čtvrtina uvádí, že z tohoto trendu není nadšená, ale vnímá jej jako fakt, se kterým nemůže nic dělat. Vůbec se tato možnost nezamlouvá 45 % dotázaných. Nový způsob zpoplatnění doplňkové výbavy se naopak zamlouvá pětině oslovených respondentů, kteří v něm vidí možnost snížit pořizovací cenu vozidla a následně si funkci zakoupit až v případě potřeby.
Z průzkumu dále vyplývá, že pro 54 % respondentů není důležitá pestrá škála personifikace vozu. Více než polovina dotázaných si v klidu vybere z pěti dostupných možností a nepotřebuje detailní konfigurátor s desítkami kombinací barev a materiálů v exteriéru i interiéru. Jen pro 6 % oslovených by byla nemožnost detailní volby exteriéru a interiéru důvodem k přechodu k jiné značce.
„Potřeby zákazníků se mění a je na nás, abychom své služby přizpůsobili novým trendům. Online prostředí bude hrát i s rozvojem umělé inteligence čím dál významnější roli také ve světě automobilové distribuce. Troufnu si říci, že finanční instituce jsou na tuto proměnu již dnes velmi dobře připraveny. Na automobilkách je, aby dokázaly svým zákazníkům dostatečně vysvětlit benefity online nákupu nových vozů a motivovaly je ke změně,“ uzavírá Jana Hanušová.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.