Automobilový průmysl prochází generačními změnami. A nejde jen o přechod k ekologičtějším formám pohonu. Významné změny přicházejí ve způsobu prodeje vozidel i ve formách plateb za volitelnou výbavu automobilu. Jak potvrzuje průzkum agentury IPSOS uskutečněný pro ESSOX, Češi patří i v této oblasti k více konzervativním zákazníkům. Přesto změny přicházejí a připravuje se na ně celý ekosystém automobilového průmyslu, včetně oblasti financování.
Svůj další automobil je připraveno si objednat online a nechat si dopravit až před garáž 5 procent dotázaných spotřebitelů, kteří vlastní řidičské oprávnění. Dalších 21 procent dotázaných je připraveno na to, že další automobil objednají online – ale převzít by ho chtěli osobně u autorizovaného prodejce. Přibližně 75 procent zbylých spotřebitelů prozatím preferuje tradiční model výběru, objednávky i převzetí vozidla v autosalonu.
„Na nevyhnutelné změny se připravuje i finanční sektor. My jsme si vyzkoušeli financování automobilů prodaných online již během pandemie Covid-19, kdy jsme museli rychle reagovat na uzavření provozoven a nabídnout zákazníkům finanční služby i v případě online nákupu vozidel. A byť se většina zákazníků vrátila po pandemii do autosalonů, zůstala část těch, kteří i u velkých investic vítají online financování s nadšením,“ uvedla Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.
Zajímavý pohled nabízí srovnání odpovědí u mužů a žen. Muži jsou ve všech nabízených formách koupě dalšího nového automobilu více ochotní připustit nákup online – ať již s přistavením vozu až domů (6,9 % mužů vs. 3,4 % žen), nebo s předáním v autosalonu (27,4 % mužů vs. 14,7 % žen). To může souviset s celkovým přístupem k automobilům u obou pohlaví. „Muži zkrátka možná častěji vědí, co přesně u aut chtějí, a nemají problém naklikat si kompletní specifikaci vozidla online. Ženy si zřejmě rády nechají v autosalonu poradit a specifikaci vozidla řeší až ve chvíli nákupu,“ vysvětluje možnou příčinu Jana Hanušová.
Vlastní nebo „operák“?Potřeba automobil vlastnit je u nás historicky zakořeněná. Ukázaly to i výsledky průzkumu, kdy se 92 % oslovených respondentů vyjádřilo, že si přeje automobil vlastnit. Pouhých 8 % by dalo přednost formě operativního leasingu.
Výsledky výzkumu nepotvrdily zažitou tezi, že vlastnictví automobilu není důležité pro mladou generaci. Naopak ve věkové skupině řidičů od 27 do 44 let byla forma vlastnictví automobilu preferovaná více, než u věkové skupiny starších řidičů. Ve věku od 45 do 53 let připouští využití operativního leasingu dokonce téměř 12 % dotázaných.
Online platba za výbavu netáhneZa zmínku také stojí postoj klientů k možnosti personifikace vozu a zpoplatnění některých funkcí. Je čím dál častější, že některé prvky výbavy automobily z výroby mají, ale jejich používání musí klient aktivovat přes aplikaci a na vybraný časový úsek ji zaplatit.
Téměř polovině oslovených řidičů z Česka se tato „novinka“ nezamlouvá. Čtvrtina uvádí, že z tohoto trendu není nadšená, ale vnímá jej jako fakt, se kterým nemůže nic dělat. Vůbec se tato možnost nezamlouvá 45 % dotázaných. Nový způsob zpoplatnění doplňkové výbavy se naopak zamlouvá pětině oslovených respondentů, kteří v něm vidí možnost snížit pořizovací cenu vozidla a následně si funkci zakoupit až v případě potřeby.
Z průzkumu dále vyplývá, že pro 54 % respondentů není důležitá pestrá škála personifikace vozu. Více než polovina dotázaných si v klidu vybere z pěti dostupných možností a nepotřebuje detailní konfigurátor s desítkami kombinací barev a materiálů v exteriéru i interiéru. Jen pro 6 % oslovených by byla nemožnost detailní volby exteriéru a interiéru důvodem k přechodu k jiné značce.
„Potřeby zákazníků se mění a je na nás, abychom své služby přizpůsobili novým trendům. Online prostředí bude hrát i s rozvojem umělé inteligence čím dál významnější roli také ve světě automobilové distribuce. Troufnu si říci, že finanční instituce jsou na tuto proměnu již dnes velmi dobře připraveny. Na automobilkách je, aby dokázaly svým zákazníkům dostatečně vysvětlit benefity online nákupu nových vozů a motivovaly je ke změně,“ uzavírá Jana Hanušová.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?