Nákup nového auta přes internet? Průzkum v Česku ukázal...

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 13. června 2023, 22:47 Google+

Automobilový průmysl prochází generačními změnami. A nejde jen o přechod k ekologičtějším formám pohonu. Významné změny přicházejí ve způsobu prodeje vozidel i ve formách plateb za volitelnou výbavu automobilu. Jak potvrzuje průzkum agentury IPSOS uskutečněný pro ESSOX, Češi patří i v této oblasti k více konzervativním zákazníkům. Přesto změny přicházejí a připravuje se na ně celý ekosystém automobilového průmyslu, včetně oblasti financování.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Svůj další automobil je připraveno si objednat online a nechat si dopravit až před garáž 5 procent dotázaných spotřebitelů, kteří vlastní řidičské oprávnění. Dalších 21 procent dotázaných je připraveno na to, že další automobil objednají online – ale převzít by ho chtěli osobně u autorizovaného prodejce. Přibližně 75 procent zbylých spotřebitelů prozatím preferuje tradiční model výběru, objednávky i převzetí vozidla v autosalonu.

„Na nevyhnutelné změny se připravuje i finanční sektor. My jsme si vyzkoušeli financování automobilů prodaných online již během pandemie Covid-19, kdy jsme museli rychle reagovat na uzavření provozoven a nabídnout zákazníkům finanční služby i v případě online nákupu vozidel. A byť se většina zákazníků vrátila po pandemii do autosalonů, zůstala část těch, kteří i u velkých investic vítají online financování s nadšením,“ uvedla Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.

Zajímavý pohled nabízí srovnání odpovědí u mužů a žen. Muži jsou ve všech nabízených formách koupě dalšího nového automobilu více ochotní připustit nákup online – ať již s přistavením vozu až domů (6,9 % mužů vs. 3,4 % žen), nebo s předáním v autosalonu (27,4 % mužů vs. 14,7 % žen). To může souviset s celkovým přístupem k automobilům u obou pohlaví. „Muži zkrátka možná častěji vědí, co přesně u aut chtějí, a nemají problém naklikat si kompletní specifikaci vozidla online. Ženy si zřejmě rády nechají v autosalonu poradit a specifikaci vozidla řeší až ve chvíli nákupu,“ vysvětluje možnou příčinu Jana Hanušová.

Vlastní nebo „operák“?
Potřeba automobil vlastnit je u nás historicky zakořeněná. Ukázaly to i výsledky průzkumu, kdy se 92 % oslovených respondentů vyjádřilo, že si přeje automobil vlastnit. Pouhých 8 % by dalo přednost formě operativního leasingu.

Výsledky výzkumu nepotvrdily zažitou tezi, že vlastnictví automobilu není důležité pro mladou generaci. Naopak ve věkové skupině řidičů od 27 do 44 let byla forma vlastnictví automobilu preferovaná více, než u věkové skupiny starších řidičů. Ve věku od 45 do 53 let připouští využití operativního leasingu dokonce téměř 12 % dotázaných.

Online platba za výbavu netáhne
Za zmínku také stojí postoj klientů k možnosti personifikace vozu a zpoplatnění některých funkcí. Je čím dál častější, že některé prvky výbavy automobily z výroby mají, ale jejich používání musí klient aktivovat přes aplikaci a na vybraný časový úsek ji zaplatit.

Téměř polovině oslovených řidičů z Česka se tato „novinka“ nezamlouvá. Čtvrtina uvádí, že z tohoto trendu není nadšená, ale vnímá jej jako fakt, se kterým nemůže nic dělat. Vůbec se tato možnost nezamlouvá 45 % dotázaných. Nový způsob zpoplatnění doplňkové výbavy se naopak zamlouvá pětině oslovených respondentů, kteří v něm vidí možnost snížit pořizovací cenu vozidla a následně si funkci zakoupit až v případě potřeby.

Z průzkumu dále vyplývá, že pro 54 % respondentů není důležitá pestrá škála personifikace vozu. Více než polovina dotázaných si v klidu vybere z pěti dostupných možností a nepotřebuje detailní konfigurátor s desítkami kombinací barev a materiálů v exteriéru i interiéru. Jen pro 6 % oslovených by byla nemožnost detailní volby exteriéru a interiéru důvodem k přechodu k jiné značce.

„Potřeby zákazníků se mění a je na nás, abychom své služby přizpůsobili novým trendům. Online prostředí bude hrát i s rozvojem umělé inteligence čím dál významnější roli také ve světě automobilové distribuce. Troufnu si říci, že finanční instituce jsou na tuto proměnu již dnes velmi dobře připraveny. Na automobilkách je, aby dokázaly svým zákazníkům dostatečně vysvětlit benefity online nákupu nových vozů a motivovaly je ke změně,“ uzavírá Jana Hanušová.

Vytisknout

Diskuze: Nákup nového auta přes internet? Průzkum v Česku ukázal...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Bloomberg: Proč jsou názvy elektromobilů někdy tak hrozné?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud