Automobilový průmysl prochází generačními změnami. A nejde jen o přechod k ekologičtějším formám pohonu. Významné změny přicházejí ve způsobu prodeje vozidel i ve formách plateb za volitelnou výbavu automobilu. Jak potvrzuje průzkum agentury IPSOS uskutečněný pro ESSOX, Češi patří i v této oblasti k více konzervativním zákazníkům. Přesto změny přicházejí a připravuje se na ně celý ekosystém automobilového průmyslu, včetně oblasti financování.
Svůj další automobil je připraveno si objednat online a nechat si dopravit až před garáž 5 procent dotázaných spotřebitelů, kteří vlastní řidičské oprávnění. Dalších 21 procent dotázaných je připraveno na to, že další automobil objednají online – ale převzít by ho chtěli osobně u autorizovaného prodejce. Přibližně 75 procent zbylých spotřebitelů prozatím preferuje tradiční model výběru, objednávky i převzetí vozidla v autosalonu.
„Na nevyhnutelné změny se připravuje i finanční sektor. My jsme si vyzkoušeli financování automobilů prodaných online již během pandemie Covid-19, kdy jsme museli rychle reagovat na uzavření provozoven a nabídnout zákazníkům finanční služby i v případě online nákupu vozidel. A byť se většina zákazníků vrátila po pandemii do autosalonů, zůstala část těch, kteří i u velkých investic vítají online financování s nadšením,“ uvedla Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.
Zajímavý pohled nabízí srovnání odpovědí u mužů a žen. Muži jsou ve všech nabízených formách koupě dalšího nového automobilu více ochotní připustit nákup online – ať již s přistavením vozu až domů (6,9 % mužů vs. 3,4 % žen), nebo s předáním v autosalonu (27,4 % mužů vs. 14,7 % žen). To může souviset s celkovým přístupem k automobilům u obou pohlaví. „Muži zkrátka možná častěji vědí, co přesně u aut chtějí, a nemají problém naklikat si kompletní specifikaci vozidla online. Ženy si zřejmě rády nechají v autosalonu poradit a specifikaci vozidla řeší až ve chvíli nákupu,“ vysvětluje možnou příčinu Jana Hanušová.
Vlastní nebo „operák“?Potřeba automobil vlastnit je u nás historicky zakořeněná. Ukázaly to i výsledky průzkumu, kdy se 92 % oslovených respondentů vyjádřilo, že si přeje automobil vlastnit. Pouhých 8 % by dalo přednost formě operativního leasingu.
Výsledky výzkumu nepotvrdily zažitou tezi, že vlastnictví automobilu není důležité pro mladou generaci. Naopak ve věkové skupině řidičů od 27 do 44 let byla forma vlastnictví automobilu preferovaná více, než u věkové skupiny starších řidičů. Ve věku od 45 do 53 let připouští využití operativního leasingu dokonce téměř 12 % dotázaných.
Online platba za výbavu netáhneZa zmínku také stojí postoj klientů k možnosti personifikace vozu a zpoplatnění některých funkcí. Je čím dál častější, že některé prvky výbavy automobily z výroby mají, ale jejich používání musí klient aktivovat přes aplikaci a na vybraný časový úsek ji zaplatit.
Téměř polovině oslovených řidičů z Česka se tato „novinka“ nezamlouvá. Čtvrtina uvádí, že z tohoto trendu není nadšená, ale vnímá jej jako fakt, se kterým nemůže nic dělat. Vůbec se tato možnost nezamlouvá 45 % dotázaných. Nový způsob zpoplatnění doplňkové výbavy se naopak zamlouvá pětině oslovených respondentů, kteří v něm vidí možnost snížit pořizovací cenu vozidla a následně si funkci zakoupit až v případě potřeby.
Z průzkumu dále vyplývá, že pro 54 % respondentů není důležitá pestrá škála personifikace vozu. Více než polovina dotázaných si v klidu vybere z pěti dostupných možností a nepotřebuje detailní konfigurátor s desítkami kombinací barev a materiálů v exteriéru i interiéru. Jen pro 6 % oslovených by byla nemožnost detailní volby exteriéru a interiéru důvodem k přechodu k jiné značce.
„Potřeby zákazníků se mění a je na nás, abychom své služby přizpůsobili novým trendům. Online prostředí bude hrát i s rozvojem umělé inteligence čím dál významnější roli také ve světě automobilové distribuce. Troufnu si říci, že finanční instituce jsou na tuto proměnu již dnes velmi dobře připraveny. Na automobilkách je, aby dokázaly svým zákazníkům dostatečně vysvětlit benefity online nákupu nových vozů a motivovaly je ke změně,“ uzavírá Jana Hanušová.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.