Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v rámcových smlouvách dohromady za až 750 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Podle ČTK na informace z Věstníku veřejných zakázek včera upozornil server Zdopravy.cz, podle kterého jde o dvě zatím největší zakázky státu na nákup aut s elektrickým pohonem.
Ve větší soutěži s hodnotou téměř 446 milionů korun ministerstvo chce až 386 vozidel s dojezdem na jedno nabití nejméně 380 kilometrů a zavazadlovým prostorem minimálně 330 litrů. Většinu z těchto aut, 200 vozů, má podle serveru převzít Správa železnic, další mají dostat některá ministerstva, úřady, města a obce.
Stát objednává auta v jednom balíku, protože tak může dosáhnout na lepší podmínky, než kdyby auta poptávaly jednotlivé úřady. V hodnocení větší zakázky bude mít váhu 90 procent cena, sedm procent dojezd vozidla a zbylá tři procenta možnost dobíjení na třífázový proud s napětím 400 voltů. Vypsání soutěže předcházely podle serveru takzvané předběžné tržní konzultace, kterých se zúčastnily automobilky Renault, Škoda Auto, Hyundai a Ford.
V menší soutěži ministerstvo požaduje maximálně 325 menších elektromobilů, hodnotu zakázky předpokládá téměř 304 milionů korun. Auta mají mít podle serveru dojezd na jedno nabití alespoň 270 kilometrů a zavazadlový prostor nejméně 300 litrů. Také z této rámcové smlouvy má 200 vozů zamířit ke Správě železnic.
Stát se k nákupu elektromobilů zavázal v Národním akčním plánu čisté mobility. Zatím poslední velká objednávka z oblasti alternativních pohonů byla z počátku dubna na nákup až 263 hybridních osobních aut, která mají spalovací i elektrický motor. Pro státní organizace a úřady je dodá Škoda Auto, vyhrála dvě zakázky v součtu za 256 milionů korun. Největší část dostane opět Správa železnic, až 120 vozů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?