Český Ford přichází se skvělou zprávou. Limitovaná verze Mustang Mach 1 bude dostupná i na českém trhu! Evropská premiéra Mustangu Mach 1, který je pro základní verzi ještě více orientován na jízdní výkony a sportovní styl, se odehrála teprve před několika týdny v britském Goodwoodu.
Zákazníci se mohou těšit na nejlepší jízdní vlastnosti ze všech variant Mustangu, které dosud Ford v Evropě nabízel, a také na jízdní výkony, hodné legendárního označení Mach 1. Srdcem vozu je celohliníkový vidlicový osmiválec o objemu pět litrů. V tomto modelu je naladěný na nejvyšší výkon 338 kW (460 k) a optimalizovaný pro sportovní jízdu na silnici i na závodním okruhu. Některé důležité komponenty, jako například otevřený vzduchový filtr, sací potrubí i škrticí klapky o průměru 87 mm, má Mustang Mach 1 společné s modelem Mustang Shelby GT350, prodávaným v Severní Americe. Volnějšímu průtoku vzduchu motorem, který tyto komponenty přinesly, je přizpůsobeno naladění řídicí jednotky i vstřikovací soustavy, tvořené kombinací přímého a nepřímého vstřiku. Motor s vysokootáčkovým charakterem dosahuje nejvyššího výkonu při 7250 ot./min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 529 Nm v 4900 ot./min-1.
Optimální průtok maziva a konzistentní výkon i při vysoké zátěži zajišťuje přídavný chladič motorového oleje, rovněž převzatý ze Shelby GT350. O nezaměnitelný zvukový doprovod se stará sportovní výfuková soustava s aktivním ventilem a čtyřmi koncovkami v unikátním designu o průměru 4,5 palce (114 mm).
Zákazník si může vybrat mezi manuální šestistupňovou převodovkou a deseti- stupňovým automatem. Šestistupňová manuální skříň TREMEC 3160 je osazena dvoutalířovou spojkou, proto suverénně snáší i agresivní změny rychlostních stupňů ve vysokých otáčkách, včetně řazení nahoru bez ubrání plynu. Vyznačuje se také krátkými drahami řazení. Převodovka TREMEC využívá také technologii automatického dorovnání otáček při podřazování, tedy tzv. „meziplynů“. Ta prostřednictvím řídicí elektroniky na krátký okamžik navýší otáčky motoru, aby se srovnaly otáčky hřídelí v převodovce. Výsledkem jsou hladké, přitom však velmi rychlé změny rychlostních stupňů směrem dolů, zejména při sportovní jízdě. Aby převodovka bez problémů odolávala vyšším teplotním nárokům při sportovní jízdě, je vybavena i vlastním okruhem chlazení oleje.
Technicky vyspělá samočinná převodovka Ford s deseti rychlostními stupni má v Mustangu Mach 1 zdokonalený měnič točivého momentu a specifickou kalibraci, přizpůsobenou sportovnímu zaměření vozu. Druhý chladič oleje přitom navyšuje chladicí kapacitu o 75 procent. Varianty s manuální i automatickou převodovkou jsou sériově vybaveny samosvorným diferenciálem, který má také vlastní chlazení.
Konstruktéři intenzivně zapracovali rovněž na zlepšení aerodynamiky vozu, takže Mustang Mach 1 vytváří o 22 procent vyšší přítlačnou sílu než Mustang GT. Zadní difuzor je převzatý ze severoamerického modelu Mustang Shelby GT500 a zakrytování spodních partií je opatřeno žebry, která vedou chladící vzduch k brzdám. Specifický zadní spoiler zajišťuje rovnoměrné rozložení aerodynamických sil mezi přední a zadní nápravu.
Mnoho designových i aerodynamických detailů na karoserii stejně jako unikátní ztvárnění interiéru vozu nenechají nikoho na pochybách, že před sebou má nejostřejší evropskou verzi Fordu Mustang.
Standardní výbava obsahuje vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, vyspělý komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3, prémiový audiosystém B&O s dvanácti reproduktory nebo modem FordPass Connect, který zajišťuje online připojení.
Také Ford Mustang Mach 1 má v základní ceně prodlouženou záruku Ford Protect v trvání pěti let nebo 100 000 km.
Cena vozu s manuální převodovkou je 1 649 900 Kč, s desetistupňovým automatem pak 1 719 900 Kč. Objednávky přijímají autorizovaní partneři FordStore v ČR a první vozy by se na českých silnicích měly objevit od května příštího roku.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?