Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa | foto: youtube.com

Ačkoliv už se někteří diváci Amazon Prime kochají sedmou epizodou nové série The Grand Tour, my bychom se rádi vrátili k té předchozí. Ta se totiž konala v daleké Číně, jejíž význam je však pro současný automobilový průmysl naprosto zásadní. Ještě před pár desítkami let byste to však nejspíš netipovali.

Když se Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond vydali se svými staršími evropskými (a jedním americkým) prémiovými vozy do Číny, čekalo je tam nejedno překvapení. A jedním z nich byla i neustále se rozrůstající síť silnic a dálnic, kterou Jezza neváhal označit za něco, co se rychle začíná stávat osmým divem světa.

Jak v klipu zveřejněném na oficiálním YouTube kanálu The Grand Tour Clarkson zmiňuje, v roce 1988 byste v Číně hledali dálnice marně. Nyní, o více jak 30 let později, už má přes 84 000 mil dálnic. To je takřka 135 184.9 kilometru. a to je víc, než kolik má jakákoliv jiná země světa.

Tohle enormní číslo přitom stále není konečné. Od roku 2011 se totiž Číně daří každý rok vybudovat dalších 6 000 mil ročně. To je cca 9 656 kilometrů nových dálnic ročně. A teď si uvědomte, jak dlouho už se v Česku rekonstruuje dálnice D1 a jak dlouho trvá výstavba pražského okruhu.

Jistě, čínský politický režim a ekonomická situace jsou silnými argumenty, proč to v Číně jde tak rychle. Ovšem současně je potřeba vzít v úvahu, že čínští stavaři musí čelit extrémním výzvám v podobně hlubokých údolí a vysokých hor. V klipu se tak objevuje několik extrémně vysokých i dlouhých mostů, přičemž jeden měří na délku 34 mil. To jest cca 54.7 kilometru. Další prezentovaný most spojuje dvě strany údolí hlubokého přes 600 metrů.

Nic ovšem není tak dokonalé a i čínský systém dálnic má jednu drobnou vadu, za kterou bychom snad v Česku byli i vděční. Výstavba totiž probíhá velice rychle a tak někteří provozovatelé ještě ani nestihli uvést do provozu čerpací stanice. Jejich počet je tak stále poměrně malý.

zdroj: youtube.com

To už sice v samotném klipu není, během celé epizody se však trojice dostala do problémů s palivem, respektive jeho včasným doplněním. Cestou minuli cca 3 nové čerpací stanice, které však byly stále zavřené. I přes tento drobný nedostatek je však pohled na čínské dálnice naprosto fenomenální a ono označení 8. div světa není daleko od pravdy.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu