DISKUZE K ČLÁNKU

Hlubší vzorek dopředu či dozadu? Správnou odpověď mnohdy neznají ani pneuservisy

Pokud jste aktivní řidiči, pak už byste měli mít dávno přezuto. Pokud se ale na přezouvání teprve chystáte, pak by se vám mohlo hodit vyvrácení jednoho z nejběžnějších mýtů, se kterým se můžete stále setkat i u mnohých odborníků. Dokonce ani některé pneuservisy totiž neví, že vyšší vzorek patří na zadní nápravu

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Hlubší vzorek dopředu či dozadu? Správnou odpověď mnohdy neznají ani pneuservisy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 21, poslední 07.12.2017 22:29 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Koral (Hlasovali 2 lidé) 28.11.2017 17:51
Tak mám vážné pochybnosti o vědomostech autora. … »
» Koral (Hlasovali 2 lidé) 28.11.2017 17:51
Tak mám vážné pochybnosti o vědomostech autora. … »
» Jirka_1 (Hlasovali 2 lidé) 29.11.2017 21:24
Osobně tu radu považuji za nesmysl už z principu.… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • renegate.74

    renegate.74

    185.163.41.XXX
    no já bych to viděl asi takhle,když jsem kdysi dávno dělal testy v autoškole,tak spravná odpověď na tuhle otázku byla"Pneumatiky lepší konstrukce a většího vzorku patří na hnanou nápravu" a má to i logiku.Máme totiž 4 koncepce hnacího a hnaného agregátu.Předek-zadek(staré oktávky i Tatry)pak zadek-zadek(Tatraplán a od 1000MB až po Rapida)dále předek-předek (favorit až oktávka) a čtyřkolky.Párkrát jsem jel ze starou oktávkou strejdy které se říkalo Tančivá koza,protože zadek ustřeloval na sněhu jako prase,takže lepší gumy na hnanou nápravu,ostatně podívejte se na nějaký americký film a jejich koncepci,vždycky jim ustřelí prdel,žiguly,BMV,Mercedes nebo např.Opel omega to je to samý.Měl jsem Š110R a nikdy se mi nestalo aby mi v zatáčce ujel předek,byly dobře vyvážené protože měly ve předu rezervu a ještě nádrž kdežto u 120ky si člověk musel dávat bacha a otec to vždy řešil pytlem cementu v kufru.Předek-předek tam není o čem mluvit.Mám Vectru B v kombíku a utrhnout na ni prdel ve sněhu je docela problém,takže lepší gumu opět na hnanou nápravu.Se čtyřkolkama zatím zkušenost nemám ale slyšel jsem že jezdci rally doporučují lepší gumy taky dopředu.Dalšími aspektty je samozřejmně styl jízdy,vyvýžení vozu a nepřeceňování schopností vozu a svých vlatních schopností jakožto řidiče.Poslední věc je typ vzorku pneumatik.Z osobní zkušenosti vím že véčkový vzorek sice dobře brzdí,ale v zatáčkách ať už na sněhu v břečce či kaši ve městech nedrží vůbec,zkusil jsem je obrátit proti směru udávané rotace a výsledek byl zcela opačný,v zatáčkách to drželo,ale hůř to brzdilo.Takže milí kolegové řidiči vyberte si sami???Mně osobně se nejlíp jezdilo na Barumáckých stromečcích tuším OR 36 nebo na klasických kostkách OR6 a i když byly hlučné jako když jede tank,tak ve své Š110R jsem se s nimi cítíl v zimě bezpečněji, protože jsem jezdil mnohem rychleji jak na okrskách tak na dálnici než většina s předokolkama, a to bylo ještě v roce 2004 03

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Du V.

    Du V.

    178.255.168.XXX
    To si zase autor nablil na nohy. Takovou blbost sem dlouho neslyšel. Co potom brždění, zatáčení a rozjíždění? Tam sou nám v případě předního náhonu lepší gumy na zadku dost na h......

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Korytnačka

    Korytnačka

    194.228.13.XXX
    Môj názor je jasný. Je to síce správna teória, pre bežného vodiča. Ale nie pre toho, kto sa jazdením autom baví a najmä rád jazdí zákruty jemným powerslideom... Úplne krásny pocit je prejsť zákrutu sklzom všetkých kolies a to ide aj s predokolkou, stačí to riadiť volantom a plynom a napr. u niektorých značiek i modelov (napr. Toyota Yaris 1,3) nemusím ani vypínať ESP, jedine, keď už sa chcem fakt včšími šmykmi baviť... jazdiť veľmi ostro - jazdím bez ESP. Na klzkom povrchu, aj pri zapnutom ESP, ide otočka na ručke... na suchom už policajt ESP, do toho "kecá" a nedovolí riadnu otočku ... čiže asi tak. Preto ja celý život, na zadokolke dávam lepšie gumy dozadu a predokolke dopredu... po každej sezóne zamením "predok za zadok" a mám to rovnomerne opotrebené... Na hory nejazdím a teraz bývam na Vysočine, kde to funguje tiež... 03 viem, ako mám obuté (na gumách sa šetriť nemá) a podľa toho jazdím... a už to posledné dni aj krásne šmýka...11
    P.S.
    A keď dám dozadu gumy s cca 6-6,5 mm vzorom a dopredu povedzme 5-5,5 mm, podľa rady, tak ani možno nie v polovičke zimy, už som vpredu pod limitom... 05
    A ako tu píše pán o tej vymačknutej spojke, keď 100 % adhézie využijem na zachytenie bočnej reakcie pneumatík, a teda smerovaniu vozidla, je svätá pravda!
    A kto si myslí, že ho ABS v zákrute na klzkom povrchu zachránia bezpečne zákrutu vykrúži, nech si to skúsi niekde na voľnej ploche a zistí, ako to v skutočnosti funguje...! 09

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • wazi

    wazi

    147.229.44.XXX
    No celou dobu nechám obouvat pneu s hlubším vzorkem na předek (přední náhon). Pokud se na to člověk podívá z druhé strany - jsem běžný řidič, který nemá ambice závodit a tak za minulou zimu jsem neměl ani jednou potřebu odvrátit hrozící smyk, neboť jsem zpravidla přizpůsobil rychlost a styl jízdy aktuálním podmínkám. Avšak aspoň 5x byla potřeba se vyhrabat do nějakého většího stoupání, protože sníh byl rychlejší než silničáři. Z tohoto pohledu běžného řidiče si můžu hlubší vzorek na hnané nápravě jedině pochválit.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Marrtin

    Marrtin

    46.135.78.XXX
    Jednoznačně souhlas s autorem. Do stromu je lepší to pustit čelně, na sloupek by to mohlo více bolet. A až jednou nebudu umět řídit, dám si na předek menší vzorek 12

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Jirka_1

    Jirka_1

    217.30.64.XXX
    Osobně tu radu považuji za nesmysl už z principu. Přední kola jsou první, které chytnou aquaplaning, tedy tam je potřeba mít vyšší hloubku dezénu, aby stačil odvádět vodu. Když auto nereaguje na volant, je mi skutečně vyšší hloubka dezénu vzadu k ničemu.
    Obecně jsme to dělávali tak, že se lepší vzorek dával na hnanou nápravu, protože se tam rychleji ojíždí a za dob bolševika, kdy obutí auta stálo měsíční plat, to bylo důležité. Jelikož dnes platí, že v zimě nesmí být na pneu méně, než 4 mm vzorku, tak jaksi nějaké lepší dozadu jsou nesmyslem už z principu. První rok dám nové zimní gumy, s kterými cosi najedu, druhý rok vyměním přední za zadní, abych rovnoměrně ojel všechny čtyři a tak to opakuji. Mohu ty Rakušáky, které s tímto tvrzením přišli, ujistit, že pokud je na silnici mokrý led, je úplně jedno, jaký vzorek kde mám, z auta se stanou neřiditelné sáně.... :-)
    Moje mnohaleté zkušenosti a skoro milion najetých s předním náhonem nikterak jimi uváděnou teorii nepodporují, tvrdím, že víc záleží na kvalitě pneumatiky (vybírejte podle německých testů, Barum nejsou dobré zimní gumy, umí dobře jen sníh, na vodě jsou dost propastné) a hlavně správném nahuštění, což se v zimě moc často neděje (podhuštěné gumy z důvodu poklesu teplot, rozdíl 10°C dělá asi 7,5 kPa neboli necelou desetinu atmosféry). Takže když vyměníte gumy někdy 1. 11., kdy je ještě 12- 15°C a pak máte pod nulou, ty dvě desetiny už jsou na chování a životnosti gum znát. Stačí pozorovat při jízdě auta před sebou - správně nahuštěná pneumatika má zhruba obdélníkový profil, jak mají dole u vozovky bambule, jsou už minimálně o 3 desetiny podhuštěné... Pozor, v pneuservisu je navíc v kompresoru relativně teplý vzduch, tedy rozdíl po vychladnutí je ráno asi 20 kPa. Stále tvrdím, že je nutné mít v autě pneuměřič, v servisu si nechat gumy o 3 desetiny přehustit a ráno si tlak upravit na předepsaný. a opět jedna chyba - když jedu k pumpě dohustit, hnaná kola se ohřejí a tlak je v nich vyšší, než byl za studena. Takže ráno zkontrolovat tlak za studena, u pumpy pak změřit znovu a podle toho nahustit - většinou se tlak zvýší o 10 - 20 kPa, o tuto hodnotu přehustit.
    Ohledně smyku - pokud mě smyk překvapí, pomůže vyšlápnout spojku a pak to řešit rychlými pohyby volantem a nezapomenout, že jakmile se auto začně rovnat, musí se okamžitě kontrovat, jinak auto volantem jen více rozkmitáne a pak ta rána jako z děla.... Jakékoli šlapání na plyn nebo brzdění je problém, protože překvapení smykem znamená, že je už na všechno toto dost pozdě. Vyšlápnutí spojky zlepší adhezi na všech kolech a volantem se toho vyřeší víc, než čímkoli jiným. U zadních náhonů a škodulí tuplem stačilo ostré škubnutí volantem do kontra a rychlé vrácení zpět. Hrabat zadními koly á la rallye je u sériových vozů bez samosvorného diferenciálů praktikcy neůčinné, protože hrabe jen jedno kolo a navíc často nemám na hrabání nebo aspoň řádný tah dostatek momentu na kolech. U předohrabů u nedotáčivého smyku naopak pomáhá prudké přibrzdění (nesmí se zablokovat kola), přední kola se více zatíží a tím se zlepší adheze. Každopádně pokud máme příliš kola vytočená, tak se zablokují samy od sebe a nedojde k odvalování - a pak máme zase ty sáně... Takže bleskově narovnat volant a znovu...

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Pavel K.

    Pavel K.

    109.81.209.XXX
    Já si zase naopak myslím, že co předek neuřídí, zadek neukecá. A to už mám něco najeto. Celý rok, po dvacet let autem, a před tím 10. let na třipade do práce, čas-nečas, v zimě na hory ap.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Surcuf

    Surcuf

    194.228.76.XXX
    03 Tak koukám, že většina lidí má naštěstí mozek v hlavě, přečetl jsem diskusi, toho "experta" pověsit za gule do průvanu..........

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Jarda M.

    Jarda M.

    217.112.173.XXX
    lepší vždy dopředu, označuji si kola čísly - 1 = lichý rok, 2 = sudý rok - a měním při změně léto/zima - bez problémů ... může se označit i pravá/levá, ale je to zbytečné - pneu jsou vesměs směrově orientované ...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Surcuf

    Surcuf

    194.228.76.XXX
    No to je rada !!! Tak za 1) kapánek záleží na typu pohonu a za 2) VŽDY dávám kvalitnější vzorek dopředu, protože za A) při brždění jde většina váhy vozu dopředu, zadek se odlehčí a tudíž potřebují mít dobrou adhezi vpředu a za B) v zatáčce opět ! potřebuji mít lepší adhezi vpředu, aby bylo vozidlo bylo co nejdéle dobře řiditelné - tady vznikají maléry. Specielně u dnešních aut s motorem vpředu a poháněným předkem není o čem, zadek se veze a že by takovéto auto dostalo smyk na zadní kola jsem nezažil, to by chtělo velké umění - ovšem i to je zvládnutelné, kdo měl š 120 ví, o čem mluvím. Pověra o lepším obutí na zadek vznikla právě v dobách těchto strojů (a žigulíků), protože ty měly hnaný zadek a tudíž se dávala lepší guma tam, ovšem pro řiditelnost vozidla je i tak lepší obout vyšším dezénem vpředu - ideálně samozřejmě na všech kolech vzorek stejně kvalitní..............

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hrabě Tom

    hrabě Tom

    93.153.14.XXX
    no jo další psedoodborník co si někde něco přečetl a hned se považuje za odborného znalce. Je sice pravda, že přetáčivý smyk se ovládá trochu hůře než nedotáčivý (takový článek jsem četl taky a praxí to nemohu než potvrdit), ale rozhodně to neměni nic na faktu že VŽDY PATŘÍ LEPŠÍ KOLA NA PŘEDNÍ NÁPRAVU, a to bez ohledu na to je-li to předokolka či zadokolka ev. čtyřkolka. Přední náprava brzdí a zatáčí (případný pohon je to poslední ). Je to po desetiletí prověřená praxe. Stejně tak, že lepší kolo patří na pravou stranu. 11

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Jirka_1

      Jirka_1

      217.30.64.XXX
      Přetáčivý smyk se řeší lépe, než nedotáčivý - když se utrhne předek, většinou skončíš ve škarpě. Přetáčivý smyk totiž pomáhá zatočit, ale nesmíš ho nechat příliš rozdivočit, je třeba reagovat včas.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Vladimír S.

    Vladimír S.

    78.45.14.XXX
    K čemu mi bude brždění když se ani nerozjedu, beru že upředního náhonu lepší vzorek na zádi to auto usměrnuje ale přední kola určitě na předek už jenom kvuli prohození po sezoně .

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • stáří a praxe

    stáří a praxe

    92.62.225.XXX
    Nevím, jak jste k této úvaze došli, ale asi jste zapomněli, že nejdříve najíždí do vrstvy vody přední kolo ( pokud necouváte velkou rychlostí ) a to vytlačuje vodu ze stopy a to tím lépe, čím má hlubší vzorek. Pak dojdete k tomu, že zadní kolo najíždí jen do mokré stopy a ne do vrstvy vod, na které dostáváte kolo do smyku. Během toho zlomku sekundy než najede zadní kolo se voda do stopy nemůže dostat.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Luboš N

    Luboš N

    88.103.112.XXX
    Nejen v pneuservisech, ale ani autoři článků zde na AutoRoad nemají v této problematice jednotný názor, viz článek o přezouvání z minulého měsíce. Škoda jen, že všichni pochybující si ten článek nepřečetli pořádně a nezkusili se zamyslet, zda-li to nemá co do sebe. Jak již nedržíme volant za deset dvě, tak i v jiných oblastech se staré zvyky pomalu mění. Je rozhodně jednodušší pro každého se odněkad vyhrabat, než zvládat náhlý přetáčivý smyk, zvlášť ve voze s předním náhonem.. Kdo tomu nevěří, se může přihlásit do kurzu bezpečné jízdy, ale podle toho, co tu čtu za názory , tak by to pro některé byly vyhozené peníze, jelikož komu není shůry dáno , sebelepší lektor neporadí.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Tilolin B.

    Tilolin B.

    37.44.22.XXX
    problem je v tom, ze dneska vsechno ridi elektronika, takze to co je v clanku plati pro ty kary s mega pc na palube a blbama mezi volantem a sedackou co neumi nic jinyho nez v aute parit na netu. my vsichni ostatni normalni ridici vime, ce lepsi vzorek patri VZDY na predek, pac nedotacivy smyk je proste horsi nez pretacivy😀toto me ucil muj tata uz v 7letech na zasnezenem parkingu. cus

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Peter P.

    Peter P.

    88.101.139.XXX
    A při výbuchu atomové bomby se přikrýt novinama... 14 14 14

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • kixs2

    kixs2

    185.93.62.XXX
    Tak tu máme zase jeden mýtus.... A odborníka z Dekry. Pokud to nikdo neví, tak tuto teorii kdysi publikoval na svých stránkách Michelin... dnes už tam není, nevíte proč? Vrcholnými učni této teorie byli členové policie, když se kdysi celý národ bavil fotkou felicie s řetězy na zadní nápravě.....
    Takže podle odborníka ze servisu, který umí tak utahovat a vyvažovat kola je lepší nezabrzdit včas, protože předek přebírá značnou část brzdného výkonu, nerozjet se, protože většina aut je s přední poháněnou nápravou, na dálnici chytit aquaplaning, protože přední kola prohrabávají cestu, nebo tečně vyletět do pole zcela bez možnosti korekce jenom proto, abych neměl riziko přetáčivého smyku?
    To už tu byli obdorníci na zimní pneu, na jejich dojíždění bez problémů v létě, na zvlášť nebezpečnou hranici 7 stupňů ( i v červenci) a teď toto.
    Žádám všechny podobné odborníky, aby neblbli lidem hlavu. A autory podobných článků, aby nepublikovali dojmy z počítačových her. Nemám patent na rozum, ale v oblasti vývoje dopravní techniky se pohybuji již přes dvacet let.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Zdenek M.

    Zdenek M.

    85.207.46.XXX
    Zdravím autora a doufám už rači nic nebude psát ........ mam auto ze zadní náhonem a dávám horší dozadu protože akcelerační smyk porovnám plynem a na předku mám těžký motor tak pro lepší řízení větší vzorek v předu ..... u ženských aut s předním náhonem jak psal kolega v předcházejícím komentáři předek řídí i pohání tak větší vzorek a zadek se jen veze ....... a jak ukazovali ve filmech a bořičích mytů u předního pohonu stačí půlka auta bez zadku ..... tak proč tam davat lepší gumy ???? 18

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Koral

    Koral

    213.19.8.XXX
    Tak mám vážné pochybnosti o vědomostech autora.
    (popisuji 90% současných běžných aut s pohonem předních kol).
    1. Přední kola přenášení mnohem více sil a to jak pro akceleraci, deceleraci/brždění, tak také boční síly při zatáčení.
    2.Pokud bych začal používat novou sadu pneu, mám stejný vzorek na všech kolech.
    Po pár tisících km (řekněme i po sezóně) jsou přední kola např. na 6 mm, kdežto zadní jsou téměř bez opotřebení..(např. 7,5 mm). Při dalším použití této sady (méně vzorku na přední nápravu) končím sezónu na přední nápravě s 4 mm a zadní má hezkých 6,5-7 mm. Takže vpředu otočím 2-3 komplet pneu, než sjedu zadní? 18
    3. Samozřejmě i na stavu zadních pneu záleží, ale pro většinu řidičů je dostačující povinné 4 mm. Při horším stavu silnic přizpůsobím jízdu.
    4. Bydlím ve vesnici 600 m.n.m. rozhodně tu máme sněhu více než v Praze. Mám 30 let zkušeností s řízením, rád řídím svižně, pár let jsem i závodil.
    Za svým názorem si stojím.
    A vyzývám tímto autora článku na argumentační souboj.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Kolona na padesátiproudové čínské dálnici

Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

Nadšený řidič motokáry nedokázal odolat prvnímu sněhu

VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

Náraz byl tak silný, že poškodil i pravou část vozu.

Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

fiat punto

Punto je rekordmanem. Ale tohle prvenství by měl Fiat řešit hodně rychle

Ilustrační foto

Pozor na sváteční kocovinu, zítra by vás mohla připravit o řidičák

Tekuté stěrače vám mohou za volantem hodně pomoci, ovšem jejich aplikaci byste neměli podceňovat

Tekuté stěrače mají smysl. Jaké zvolit a jak je správně aplikovat?

reklama
reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama