Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

ar6, 29. ledna 2017, 14:40 Google+

Nedávno jsme vám přinesli několik rad a tipů, jak se zachovat v případě, že do benzínového modelu natankujete naftu, respektive že do naftového motoru natankujete benzín. Většina z nich zahrnovala strašák v podobě nenávratného poškození motoru. Opravdu k tomu ale dojde, pokud se se špatným palivem v nádrži rozjedete?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín? | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Může se to stát i vám, chtělo by se říct. Přijedete k čerpací stanici, natankujete palivo, zaplatíte a chcete se rozjet. V tu chvíli si ale uvědomíte, že máte v nádrži svého vozu se zážehovým motorem naftu (nebo naopak). Pokud jste se ještě nestačili rozjet, dá se chyba napravit. Opravdu se ale motor při natankování špatného paliva prakticky ihned po nastartování nenávratně poškodí, či dokonce zadře? To se pokusil zjistit magazín Fifth Gear a vzal si k tomu hned dva automobily – do benzínového Fordu Escort byla natankována nafta, do naftového Vauxahallu Astra pro změnu benzín. Už ve chvíli tankování přitom redaktor Jon Bentley narazil na první problém, pistoli ze stojanu s naftou do hrdla nádrže benzínového motoru s katalyzátorem zkrátka nestrčil (naopak to jde). I přesto ale mnoho řidičů špatné palivo natankuje.

Čtěte také: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle

Rozdíl mezi oběma palivy je v tom, nafta má mnohem vyšší bod vzplanutí, to znamená že je těžší ji zažehnout, což je naopak podstata benzínového motoru, v němž dochází k zažehnutí stlačené směsi benzínu a vzduchu. Jinými slovy by se teoreticky vůz se špatným palivem ani nemusel rozjet. Jak ale víme, teorie nefunguje. To konec konců dokazuje i benzínový Escort s naftou v palivovém systému, který s sebou sice po otočení klíčkem malinko škubne, bez problémů se ale rozjede a několik minut jezdí po letištní ploše. Pak sebou začne sice trochu házet, stále ale jede. Aby se motor trochu oživil, dolil do něj Bentley opět benzín s tím, že zbytek nafty v nádrži zůstal. Výsledek? Po pár minutách auto fungovalo naprosto bez problémů! Escort dokonce prošel i emisním testem.

Naftová Astra se podobně jako Ford rozjela bez problémů a nějakou dobu se pohybovala po letištní ploše. Výsledek mohl být lehce zkreslen stářím vozu. Benzín totiž na rozdíl od nafty nemá žádný mazací efekt, což vede ke zničení palivového čerpadla. Ta v novějších autech pak pracují pod mnohem větším tlakem než v Astře a i jízda na kratší vzdálenost by je úplně zničila. Vauxhallu to ale ani po více než dvaceti kilometrech nijak nevadilo a nakonec kroužil na letištní ploše celou půl hodinu. Jon Bentley měl dokonce pocit, že je auto rychlejší. Jediným indikátorem, že by mohlo být něco v nepořádku, se staly jiskry, vycházející z díry ve výfuku. Až následný test emisí ukázal, že je tady skutečně něco špatně – z výfuku šel černý kouř a motor následně přestal pracovat a nechtěl nastartovat.

I to se ale povedlo napravit! Stačilo totiž do nádrže přidat opět správné palivo, motor po chvíli naskočil a auto se rozjelo. Záhy sice opět zastavilo, několik dalších pokusů nicméně uvedlo motor do chodu a z výfuku dokonce vycházel kouř s barvou typickou pro naftové motory. Astra pak jezdila bez problémů, což je, podobně jako v případě Escortu, skutečně nečekané. Co tedy z testu plyne? Že pokud máte starší auto, nemusí být ani natankování malého množství špatného paliva (v tomto případě pokaždé kolem pěti litrů) katastrofou. Pro moderní turbodiesely a konec konců i turbobenzíny by ale toto jednání pravděpodobně znamenalo obrovský problém. Proto se chyby se špatným palivem vyvarujte a pokud k ní dojde, raději ani nestartujte a nechcete nádrž profesionálně vypustit a vyčistit.

Vytisknout

Diskuze: Poškodí se nenávratně motor při záměně nafty za benzín?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Omlazená Toyota Vitz je vizuálně sportovnější, hybrid nechybí.

Tohle chceme i v Evropě! Co zajímavého má omlazená Toyota Vitz?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud