Nedávno jsme vám přinesli několik rad a tipů, jak se zachovat v případě, že do benzínového modelu natankujete naftu, respektive že do naftového motoru natankujete benzín. Většina z nich zahrnovala strašák v podobě nenávratného poškození motoru. Opravdu k tomu ale dojde, pokud se se špatným palivem v nádrži rozjedete?
Může se to stát i vám, chtělo by se říct. Přijedete k čerpací stanici, natankujete palivo, zaplatíte a chcete se rozjet. V tu chvíli si ale uvědomíte, že máte v nádrži svého vozu se zážehovým motorem naftu (nebo naopak). Pokud jste se ještě nestačili rozjet, dá se chyba napravit. Opravdu se ale motor při natankování špatného paliva prakticky ihned po nastartování nenávratně poškodí, či dokonce zadře? To se pokusil zjistit magazín Fifth Gear a vzal si k tomu hned dva automobily – do benzínového Fordu Escort byla natankována nafta, do naftového Vauxahallu Astra pro změnu benzín. Už ve chvíli tankování přitom redaktor Jon Bentley narazil na první problém, pistoli ze stojanu s naftou do hrdla nádrže benzínového motoru s katalyzátorem zkrátka nestrčil (naopak to jde). I přesto ale mnoho řidičů špatné palivo natankuje.
Čtěte také: Natankovali jste špatné palivo? Udělejte tohle
Rozdíl mezi oběma palivy je v tom, nafta má mnohem vyšší bod vzplanutí, to znamená že je těžší ji zažehnout, což je naopak podstata benzínového motoru, v němž dochází k zažehnutí stlačené směsi benzínu a vzduchu. Jinými slovy by se teoreticky vůz se špatným palivem ani nemusel rozjet. Jak ale víme, teorie nefunguje. To konec konců dokazuje i benzínový Escort s naftou v palivovém systému, který s sebou sice po otočení klíčkem malinko škubne, bez problémů se ale rozjede a několik minut jezdí po letištní ploše. Pak sebou začne sice trochu házet, stále ale jede. Aby se motor trochu oživil, dolil do něj Bentley opět benzín s tím, že zbytek nafty v nádrži zůstal. Výsledek? Po pár minutách auto fungovalo naprosto bez problémů! Escort dokonce prošel i emisním testem.
Naftová Astra se podobně jako Ford rozjela bez problémů a nějakou dobu se pohybovala po letištní ploše. Výsledek mohl být lehce zkreslen stářím vozu. Benzín totiž na rozdíl od nafty nemá žádný mazací efekt, což vede ke zničení palivového čerpadla. Ta v novějších autech pak pracují pod mnohem větším tlakem než v Astře a i jízda na kratší vzdálenost by je úplně zničila. Vauxhallu to ale ani po více než dvaceti kilometrech nijak nevadilo a nakonec kroužil na letištní ploše celou půl hodinu. Jon Bentley měl dokonce pocit, že je auto rychlejší. Jediným indikátorem, že by mohlo být něco v nepořádku, se staly jiskry, vycházející z díry ve výfuku. Až následný test emisí ukázal, že je tady skutečně něco špatně – z výfuku šel černý kouř a motor následně přestal pracovat a nechtěl nastartovat.
I to se ale povedlo napravit! Stačilo totiž do nádrže přidat opět správné palivo, motor po chvíli naskočil a auto se rozjelo. Záhy sice opět zastavilo, několik dalších pokusů nicméně uvedlo motor do chodu a z výfuku dokonce vycházel kouř s barvou typickou pro naftové motory. Astra pak jezdila bez problémů, což je, podobně jako v případě Escortu, skutečně nečekané. Co tedy z testu plyne? Že pokud máte starší auto, nemusí být ani natankování malého množství špatného paliva (v tomto případě pokaždé kolem pěti litrů) katastrofou. Pro moderní turbodiesely a konec konců i turbobenzíny by ale toto jednání pravděpodobně znamenalo obrovský problém. Proto se chyby se špatným palivem vyvarujte a pokud k ní dojde, raději ani nestartujte a nechcete nádrž profesionálně vypustit a vyčistit.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.