Švédský Koenigsegg patří mezi automobilky, které staví ty nejsilnější sériové vozy na světě a s každým svým krokem se pokouší překročit známé limity. Příkladem jsou vozy jako Agera R, One:1 nebo nejnovější výkřik extrémní techniky – Regera.
Napadlo vás ale někdy, proč taková automobilka, jako je Koenigsegg, nevyužívá pohon všech 4 kol? Ve vozech, jejichž výkon přesahuje 1 000 koní, by se jistě pohon 4x4 hodil. A právě otázku, proč nebyla ve vozech Koenigsegg zatím použita koncepce pohonu všech kol, položil během online dotazování jeden fanoušek přímo zakladateli značky.
Christian von Koenigsegg na tuto otázku odpověděl podobnými slovy, kterými Ferrari odůvodňovalo vývoj zcela nového systém 4x4 pro vůz FF. Pro zajištění pohonu všech kol, je totiž nutné nějakým způsobem přenést sílu motoru na každé jednotlivé kolo. Pokud je tedy motor vzadu, je nutné k předním kolům sílu motoru dovést hnacím ústrojím. To přináší nejen hmotnost, také vyžaduje zvýšení vozu a další úpravy, které zhoršují aerodynamiku a další elementy.
Koenigsegg tak prozatím pohon 4x4 na svých vozech odmítá, to ale neplatí o budoucích vozech. Uvádí totiž, že řešení, které přineslo Porsche 918, je pro supersport ideální. Tedy benzínový motor působí jako základní hnací prvek pro zadní kola a každé přední kolo má svůj vlastní elektromotor. Tyto motory jsou ale dle Koenigseggu stále zbytečně těžké. Dodává ale, že jakmile přijde taková technologie, která umožní postavení lehčích elektromotorů, dočkáme se i Koenigseggů s pohonem 4x4.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?