Seat Ateca má už nyní čtyři elektronické pomocníky, bez kterých se auta budoucnosti neobejdou

AutoRoad.cz, 2. října 2020, 23:28 Google+

Stále více automobilů nabízí komfortní, informační a zábavní systémy, od ergonomických sedadel až po displej na středové konzole v úrovni očí, které vylepšují zážitky z jízdy. Existuje však také řada na první pohled neviditelných prvků, jejichž význam roste.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat představil své modernizované SUV Ateca

Seat představil své modernizované SUV Ateca | foto: Seat

Sdílejte článek

Jedná se o vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Automatické asistenční funkce usnadňují řešení každodenních situací v silničním provozu, a zvyšují tak bezpečnost. Jejich přínosy ocení řidiči nového modelu SEAT Ateca 2020, který je i díky těmto vylepšením jedním z nejbezpečnějších vozidel ve svém segmentu.

Bezpečnost za volantem. Podle zprávy ERSO (European Road Safety Observatory) o bezpečnosti silničního provozu v Evropě z roku 2018 překračuje 40 % až 60 % řidičů v Evropské unii rychlostní limity. Přitom je prokázáno, že mírným snížením rychlosti jízdy se zmenší vážnost dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že většina nehod je způsobena lidským faktorem, mohou být i drobnosti, například schopnost předvídat zpomalení vozidla vpředu, významným příspěvkem ke zlepšení situace. Asistenční systémy jsou proto zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti.

img-responsive

Seat představil své modernizované SUV Ateca | foto: Seat

Bezstarostná jízda. Pro bezpečnou jízdu je nezbytné přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky a dopravní situaci. A právě to usnadňuje Travel Assist ve výbavě nového modelu Ateca. Řidič může tuto funkci aktivovat stisknutím tlačítka. Systém udržuje vůz v jízdním pruhu zásahy do řízení, udržuje nastavenou rychlost jízdy i bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. V kombinaci s předvídavým adaptivním tempomatem ACC předvídá průběh trasy a na základě rozpoznaných dopravních značek upravuje rychlost jízdy.
„Tento systém poskytuje mimořádný komfort, protože pomáhá s řízením vozu ve vysokých rychlostech a udržuje jej přitom ve svém jízdním pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení systémů ADAS ve společnosti SEAT. Řidič však i nadále musí z důvodu bezpečnosti a souladu s legislativou nepřetržitě systém kontrolovat, sledovat silniční provoz a mít obě ruce na volantu.

img-responsive

Seat představil své modernizované SUV Ateca | foto: Seat

Dům na kolech. V Evropě roste obliba obytných přívěsů. Podle sdružení ECF (European Caravan Federation) bylo například v Německu v roce 2019 registrováno 26 941 nových obytných přívěsů, a růstový trend pokračuje i v roce 2020. V červnu vykázal německý trh 3572 nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Johannes Fleck, vedoucí oddělení produktu, plánování a strategie německého dovozce SEAT, uvádí, že „řidiči ve stále větších počtech objevují možnosti, které nabízejí obytné přívěsy, a SEAT Ateca je ideálním tažným vozidlem pro velké přívěsy. Jízda se soupravou ovšem vyžaduje hodně zkušeností a značné dovednosti, především při couvání. Pokud otočíme volantem doleva, obytný přívěs pojede opačným směrem“. Systém Trailer Assist ve výbavě modelu Ateca 2020 nabízí v těchto případech pomoc ve třech snadných krocích. Řidič musí jen zařadit zpětný chod, stisknout tlačítko parkovacího asistenta a ovládacím prvkem pro nastavení polohy zrcátek udávat požadovaný směr jízdy. Celý manévr může kontrolovat na displeji zadní kamery.

img-responsive

Seat představil své modernizované SUV Ateca | foto: Seat

Prevence nehod. Únava za volantem může být osudná. Nový SEAT Ateca je vybaven asistentem pro stav nouze, aby k těmto situacím nedocházelo. Pokud Emergency Assist zjistí, že řidič po několik sekund neovládá volant, aktivuje nejprve zvuková a vizuální upozornění. Zůstane-li tento krok bez odezvy, dojde ke krátkému přibrzdění. Jestliže řidič ani v tomto případě nereaguje, zapne asistent ukazatele směru a zpomalí vůz až do úplného zastavení v příslušném jízdním pruhu. „Stále více asistenčních systémů je zapotřebí nejen k upozorňování řidičů na nebezpečné situace, ale také k aktivnímu převzetí kontroly nad vozidlem, aby kompenzovaly jakékoli neobvyklé chování řidiče za volantem,“ říká Mario Arnaldo Fernández, předseda sdružení evropských motoristů AEA (Automovilistas Europeos Asociados).

Ochrana před kolizí. V případě, že nelze hrozící nehodu odvrátit, je nejdůležitějším úkolem zajistit maximální ochranu cestujících ve vozidle. Z toho důvodu vznikl pro nový model Ateca přednárazový asistent, Pre-crash Assist. Hrozí-li riziko kolize, systémy vozidla spolupracují a připraví vozidlo na případný náraz: „Systém aktivuje nouzová světla, přitáhne bezpečnostní pásy a uzavře okna, aby minimalizoval následky nehody,“ vysvětluje Seguer.

Bude budoucnost patřit autonomním automobilům? Uvedené asistenční systémy pokládají základy pro budoucí autonomní jízdu. V současnosti se zaměřují na splnění požadavků řidiče: „Snažíme se řidiči poskytovat maximální asistenci v rámci celého procesu řízení od okamžiku, kdy nastoupí do vozu, až do chvíle, kdy z vozu vystoupí,“ říká Seguer. V budoucnosti pravděpodobně nebudou muset řidiči vůbec věnovat pozornost řízení, a dokonce ani nebudou muset být ve voze. Vůz bude sám sobě řidičem. „Je jasné, že řidiči dělají chyby, které dokáže vyspělá technika minimalizovat, takže vývoj směrem k autonomnímu automobilu je nezastavitelný,“ dodává nakonec Seguer.

Vytisknout

Diskuze: Seat Ateca má už nyní čtyři elektronické pomocníky, bez kterých se auta budoucnosti neobejdou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

suzuki jimny

Suzuki slaví 100 let. Neuhádnete, čím se zabývalo na počátku výroby

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

  2. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud