Další podpora autonomním vozům v České republice

AutoRoad.cz, 8. května 2020, 17:05 Google+

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury vytvořilo Katalog testovacích oblastí, jenž má přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Podpora testování autonomních vozidel v České republice
Autonomní vozidla patří v současnosti k hlavním technologickým inovacím, jež mají potenciál velice pozitivně ovlivnit společnost, zejména díky zvýšení bezpečnosti na silnicích a celkovému zkvalitnění dopravy. Podpora autonomní mobility proto do značné míry vypovídá o úrovni a vyspělosti jednotlivých států. Česká republika je v tomto směru dlouhodobě aktivní a přispívá k rozvoji tohoto odvětví na mnoha úrovních. „Nejnověji díky vytvoření národního Katalogu testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu,“ doplňuje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Hyundai

Katalog dostupný od 4. května 2020 na adrese https://testovacioblasti.autonomne.cz/ je svou podobou i rozsahem světově unikátním nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím činným v odvětví autonomních vozidel významně usnadňuje práci, neboť poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. „Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky Katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Valentová. Katalog je zpracován také v angličtině, což umožní jeho širší využití a zatraktivnění České republiky v rámci mezinárodního prostředí.

Jaké oblasti zahrnuje?
Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla je tvořen dvěma oblastmi, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav anebo Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3 434.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Toyota

Významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu
Katalog má podobu webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě důkladné analýzy potřeb autonomních vozidel, jež umožňuje snadné filtrování zájmových sekcí jak pomocí předdefinovaných balíčků, které zohledňují typ testování, tak i vyhledávání prostřednictvím personalizované volby vlastních parametrů. Výběr lze provést i přímo z interaktivní mapy. Na základě zvolených parametrů se následně uživateli zobrazí výčet všech sekcí, které splňují zadaná kritéria. Všechny tyto sekce si poté lze prohlédnout do nejmenších podrobností. K dispozici je videozáznam pořízený během průjezdu sekcí, pohyblivá mapa zachycující přesnou polohu, dále atributová časová osa s výpisem hlavních prvků infrastruktury, v neposlední řadě pak i výčet všech relevantních informací jako je pokrytí úseku různými typy bezdrátových sítí, průběh nadmořské výšky a index nehodovosti a další údaje ovlivňující testování. „Uživatelům Katalogu se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ říká Marek Vanžura, spoluautor aplikace z Centra dopravního výzkumu.

Přístup je bezplatný
Přístup do aplikace je bezplatně umožněn komukoli po předchozí registraci. Jedinou podmínkou užití Katalogu je poskytování zpětné vazby o kvalitě prezentovaných informací prostřednictvím přednastavených formulářů. Vítaná je i zpětná vazba v podobě vlastních návrhů na možná zlepšení, doplnění anebo rozšíření.

Součástí je i metodický návod
Součástí projektu jsou kromě webové aplikace Katalogu i související dokumenty: Metodika pro výběr úseků, jež slouží jako návod pro budoucí případné rozšiřování databáze o nové sekce, dále Návrh podmínek údržby a servisu testovacích úseků a sektorů, který poskytuje instrukce, jak se starat o úseky zahrnuté v Katalogu, aby byla zachována jejich užitečnost pro testování autonomních vozidel, a Rámcová provozně-bezpečnostní opatření, jež představují manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na úsecích Katalogu.

Kdo se na projektu podílel?
Na projektu, jenž byl iniciován Ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze¨.

Tisková zpráva: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Vytisknout

Diskuze: Další podpora autonomním vozům v České republice

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Škoda Enyaq iV bude dodávána se třemi různými kapacitami baterie, pěti výkonovými stupni a nabídne i rychlonabíjení

Škoda Enyaq iV, první foto a informace o výkonu, dojezdu, nabíjení a příchodu…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud