Zimní pneumatiky vs. elektronika a pohon 4x4? Nenechte se zmást falešným pocitem bezpečí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. listopadu 2018, 09:04 Google+

Podmínky pro použití zimních pneumatik na českých silnicích jsou jasně dané a každý řidič by je měl znát. Přesto se stále najdou tací, kteří navzdory zákonům a doporučením odborníků přezouvání ignorují, případně spoléhají na méně kvalitní či celoroční pláště. Na svou obhajobu pak často používají argumenty o pohonu všech kol, moderních bezpečnostních asistentech, atd. Názorné pokusy však jasně ukazují, že kvalitnímu zimnímu obutí se ani ta nejlepší elektronika a pohon všech kol nemohou vyrovnat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Srovnání celoročních a zimních pneumatik jasně ukazuje, že ani moderní elektronika a pohon všech kol nedokáží bez kvalitního obutí zázraky

Srovnání celoročních a zimních pneumatik jasně ukazuje, že ani moderní elektronika a pohon všech kol nedokáží bez kvalitního obutí zázraky | foto: youtube.com

Sdílejte článek

O smysluplnosti přezouvání a investic do kvalitního zimního obutí se každoročně objevují tuny materiálu, přesto se každý rok objevují řidiči, kteří nedbají doporučení a zbytečně riskují životy nejen své, ale i ostatních účastníků provozu.

Samozřejmě chápeme, že ne všichni potřebujeme automobil každý den. Pokud žijete v nížinách, s autem vyjedete párkrát za měsíc a v případě skutečně extrémního počasí se obejdete i bez něj, je pochopitelné, že se spokojíte s celoročními pneumatikami.

Pokud však patříte k těm, kteří bez ohledu na počasí potřebují automobil každý den, pak je investice do kvalitního zimního obutí naprosto zásadní. Když totiž přijde do tuhého, nepomůže vám ani kvalitní bezpečnostní elektronika vašeho vozu, ani jakkoliv sofistikovaný systém pohonu všech kol.

Bezpečnostní elektronické systémy i pohon všech kol totiž mají za úkol pomoci řidiči využít maximum trakce, které mu jeho pneumatiky nabízejí. Žádný z těchto systémů však nedokáže přidat gumám trakci, kterou kvůli špatnému vzorku nebo chemickým vlastnostem jednoduše nemají.

To skvěle ukazují pokusy, které se objevily na YouTube kanálu Tire Rack. Na prvním videu můžeme vidět srovnání dvou identických sedanů Toyota, přičemž jeden je vybaven zimními pneumatikami a druhý univerzálními celoročními.

Ve srovnávacích testech na zimním stadionu je pak jasně vidět, že automobil obutý na zimních pneumatikách nabízí lepší akceleraci, kratší brzdnou dráhu i lepší ovladatelnost v zatáčkách. Na obou vozech je přitom dobře vidět, jak se ABS i kontrola trakce snaží vozu maximálně pomáhat. V případě Toyoty na celoročních pláštích to však evidentně nestačí.

zdroj: youtube.com

A pokud si myslíte, že vám může nějak výrazně pomoci pohon všech kol, také vás vyvedeme z omylu. Jak totiž ukazuje druhý test, ve kterém se na zimní stadion postavily dvě SUV s pohonem 4x4, více hnaných náprav automaticky neznamená více kontroly.

Například časy akcelerace jsou u obou vozů s pohonem 4x4 výrazně lepší jak u sedanů s předním pohonem, rozdíl mezi zimními a a univerzálními pneumatikami je přesto markantní. V testu brzdné dráhy je na tom však těžší SUV na celoročních pneumatikách dokonce ještě hůře než sedan. SUV obuté na zimní pneumatiky však díky lepší trakci opět brzdí výrazně lépe.

Diametrální rozdíl mezi univerzálními a zimními pneumatikami pak opět ukazuje průjezd zatáčky v nízké rychlosti. Zatímco vůz na zimních pneumatikách projede zatáčku stabilně a bezpečně, vůz na celoročních pneumatikách dostává nedotáčivý smyk a pokračuje rovně ze zatáčky. Na videu je přitom opět dobře vidět, jak se elektronika marně snaží přibrzďovat jednotlivá kola a dostat tak vůz opět pod kontrolu. Avšak marně.

zdroj: youtube.com

Rozhodně se nejedná o první ani poslední pokus srovnávající vlastnosti zimních / celoročních pneumatik v extrémních podmínkách, přesto je každý další takový pokus důležitý. Na silnicích totiž nemusí být deset čísel sněhu, aby se jízda mohla stát riskantní. Řidiči si mnohdy nemusí rizika ani uvědomovat, aby přizpůsobili svou jízdu.

Pokud tedy chcete mít jistotu, že jste pro ovladatelnost a bezpečnost svého vozu během zimních měsíců udělali maximum, rozhodně zvažte investici do kvalitního zimního obutí. Nejde jen o vaši bezpečnost, ale o bezpečnost všech lidí na silnici.

Vytisknout

Diskuze: Zimní pneumatiky vs. elektronika a pohon 4x4? Nenechte se zmást falešným pocitem bezpečí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Broke Swan Car

Vrchol automobilového luxusu v roce 1910? Mahárádža ho musel mít, my se dnes…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud