Obří nakladač bez řidiče ve skleněném bludišti? Schopnosti nových technologií jsou úchvatné

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. září 2018, 12:52 Google+

O technologii autonomních vozidel se mluví již dlouho a v posledních letech se na silnicích skutečně začínají objevovat vozy, které řidiči aktivně pomáhají dojet bezpečně do cíle. Vize budoucnosti, ve které vás automobil bez problému odveze do práce či na nákup bez vaši asistence jsou ještě dalekou budoucností, v některých odvětvích by ale autonomní řízení mohlo nastoupit do aktivní služby podstatně dříve.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sandvik Self-Driving Heavy Loader

Sandvik Self-Driving Heavy Loader | foto: Sandvik

Sdílejte článek

Osobní automobily schopné autonomní jízdy jsou v současnosti závislé na mnoha proměnných, s jejichž překonáním budou mít technici v automobilkách ještě hodně práce. Jedněmi z nejčastěji zmiňovaných problémů, které musí autonomní vozy překonat, jsou například podnební podmínky nebo kvalita silnic a jejich značení.

Než se tedy objeví první plně autonomní automobily na klasických silnicích, zřejmě to ještě nějaký ten pátek potrvá. Již existující technologie ale mohou najít uplatnění mimo silnice, například u těžkých průmyslových strojů. A právě na to se pokusila stylově poukázat společnost Sandvik.

V demonstraci nových možností osadila společnost Sandvikl jeden ze speciálních důlních nakladačů, který měří 11 metrů a váží 11 tun, systémem autonomního řízení, který měl nakladač provést labyrintem ze skla. Ve svém přirozeném prostředí by se sice nakladač pohyboval spíše mezi skalnatými stěnami, sklo však posloužilo díky své křehkosti.

Jelikož je tento typ nakladače uzpůsoben pro práci v podzemí, byl jeho autonomní systém řízení sestaven z různých senzorů, včetně laserových, a gyroskopů. Systém GPS byl vynechán, neboť by byl v podzemí stejně zbytečný. Data z jednotlivých senzorů se pak přenášela do počítače, který vyhodnocoval nejbezpečnější a nejefektivnější cestu.

„Speciální nakladače Sandvik jsou používány již přes 20 let a v podzemí mají odpracováno přes 2 miliony operačních hodin," uvedl Jouni Koppanen, starší systémový inženýr pro automatizaci ve společnosti Sandvik Mining and Rock Technology. „Benefitem autonomních systémů je možnost přesunout lidi z nebezpečného prostředí pod zemí do bezpečných kontrolních místností nad zemí, čímž zvýšíme jejich bezpečnost a současně produktivitu pro naše zákazníky.

zdroj: youtube.com

Video mapující vznik pokusu | zdroj: youtube.com

Společnost vydala hned dvě videa. Zatímco první ukazuje samotný pokus, na druhém je vidět i komplikovanost přípravy a pokročilé funkce autonomního systému. Díky podobným systémům bude možné dostat lidi z nebezpečných prostředí a místo nich využít automatizované stroje, jejichž kontrolu je možné převzít ze vzdáleného kontrolního stanoviště na povrchu. Jak ostatně padlo ve videu, čím méně lidí bude pracovat v podzemí, tím menší riziko při těžbách bude hrozit.

Vytisknout

Diskuze: Obří nakladač bez řidiče ve skleněném bludišti? Schopnosti nových technologií jsou úchvatné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Doporučujeme

Nová Škoda Octavia G-TEC

Škoda Octavia G-Tec: Novinka spalující CNG slibuje vyšší výkon i delší dojezd

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud