I mistr tesař se někdy utne: Tenhle zvláštní koncept představilo BMW v roce 1993

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. ledna 2018, 16:41 Google+

Design automobilů značky BMW prošel během posledních pár let velkolepou evolucí, jejímž vrcholem jsou nedávno představené koncepty jako BMW Z4 nebo nová řada BMW 8. Ne vždy se však koncepty BMW navzdory své pokrokovosti oslňovaly davy. Jedním z těch méně zdařilých kousků, alespoň z našeho úhlu pohledu, je například zapomenutý koncept BMW Z13, který byl představen v roce 1993 na autosalonu v Ženevě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW Z13

BMW Z13 | foto: motor1.com

Sdílejte článek

Koncept BMW Z13 měl představovat malý městský hatchback vskutku netradičních tvarů, který by se dal v dnešním světě přirovnat snad jen k BMW i3. Ostatně s tímto moderním elektromobilem má koncept Z13 více podobností, nicméně netradičně umístěná sedadla s řidičem uprostřed zůstala doménou pouze tohoto konceptu - naštěstí.

Za konstrukcí tohoto konceptu stojí oddělení BMW Technik GmbH, které dostalo za úkol vyvinout kompaktní a hlavně úsporný vůz. Málokdo však nejspíš tušil, s čím se konstruktéři vytasí. Z13 byla naprosto rozdílným vozem, než na jaké byli lidé tou dobou od BMW zvyklí.

Jeho tvary se jen těžko popisují, nicméně za zmínku jistě stojí částečně prosklená střecha, která tak navazuje na čelní sklo a interiér opticky zvětšuje. Zajímavá je i zadní část s přívody vzduchu ve vystouplých blatnících a s masivním zadním nárazníkem, kterým se možná o 13 let později inspirovali technici Volva u modelu C30.

Koncept BMW Z13 představený v roce 1993 na autosalonu v Ženevě (4:15) | zdroj: youtube.com

Podle původních plánů měl být pod kapotou Z13 instalován klasický vodou chlazený čtyřválcový motor. Namísto něj se však do zavazadlového prostoru nastěhoval čtyřválec z motocyklu BMW K1100. Motor umístěný přesně nad zadní nápravou byl spojen s bezestupňovou CVT převodovkou Ford a jeho výkon byl snížen na 82 koní.

Modrý vůz, který byl v roce 1993 prezentovaný na ženevském autosalonu, však nepostavilo BMW. Kvůli obavám z nákladů byla jeho stavba zadána italské karosářské společnosti Stola. Hotová Z13 pak byla nejen zajímavým konceptem k obdivováním, ale zároveň funkčním prototypem. Později se k modrému exempláři přidal ještě jeden červený, který dostal hliníkový rám a karoserii, silnější motor, manuální pětistupňovou převodovku a ještě prostornější interiér.

Když už mluvíme o interiéru, vnitřní uspořádání se až nápadně podobá McLarenu F1, nicméně zde nešlo o co nejlepší výhled pro řidiče, ale o co největší prostor dvou zadních cestujících, kteří si mohli klidně natáhnout nohy. V interiéru se také setkáváme s mnoha podobnostmi konceptu Z13 a elektromobilu i3 - oba vozy totiž disponovali tou nejnovější dostupnou technologií. V případě téměř zapomenutého konceptu to znamenalo například elektrickou parkovací brzdu, satelitní navigaci, telefon a dokonce i fax.

Podle mnohých spekulací měl být koncept Z13 skutečně určen k sériové výrobě, nicméně v roce 1994 zakoupilo BMW britské MINI, takže výroba vlastního kompaktního hatchbacku začala být zcela zbytečnou.

Vytisknout

Diskuze: I mistr tesař se někdy utne: Tenhle zvláštní koncept představilo BMW v roce 1993

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Řidič staršího Nissanu se prodriftoval celými parkovacími garážemi až k výjezdu

VIDEO: Tokio Drift v reálném světě? Profík v Nissanu projel celý parkovací dům…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud