Co je povinné ručení a co obnáší jeho sjednávání?

ar1, 17. února 2017, 16:06 Google+

Běžně se mu říká povinné ručení, úplně správně se ovšem jmenuje pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Co to přesně je, co obnáší jeho sjednávání a jak na něm pokud možno ušetřit?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Fiesta

Nová Fiesta | foto: Ford

Sdílejte článek

Povinné ručení je ze zákona vaší povinností

Jak už vyplývá z jeho pojmenování, je ze zákona vaší povinností mít jej sjednané a obdobně to platí nejen v České republice, ale i ve většině ostatních států. Chrání totiž primárně třetí stranu. Ne ovšem vás, k tomuto účelu je určeno havarijní pojištění, jehož sjednání je už na ryze dobrovolné bázi.

Pokud neuposlechnete a povinné ručení mít nebudete, dopustili jste se přestupku, který se vám může poměrně dost prodražit. Hrozí vám totiž finanční postih v rozmezí pěti až čtyřiceti tisíc korun. Jedinou výjimku mají řidiči ze zahraničí, u nichž tzv. zelená karta dokládá, že vozidlo pojištěno je. U nás jsou pak z této povinnosti vyňaty složky integrovaného záchranného systému, dále Bezpečnostní informační služba a její vozidla, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra a Policie České republiky. Stihnout to musíte ideálně hned, žádná lhůta neexistuje, tak na to pozor.

Jak povinně ručit za svoje auto v praxi

Povinné ručení nabízí dnes naprostá většina pojišťoven. Vy si tak musíte jednu vybrat a tam se vypravit uzavřít pojistnou smlouvu. Bezprostředně poté dostanete zelenou kartu. Ta vás od té doby bude věrně provázet na vašich cestách. Jako řidič jste totiž povinni ji mít u sebe. Pokud to neuděláte, opět vám za to hrozí nepříjemné tresty v podobě pokuty mezi 1 500 až 3 000 Kč.

Jak si vybrat tak, aby to vaše peněženka ocenila

Zorientovat se v nabídce povinného ručení může být proto velmi komplikované. Abyste si udělali představu o tom, co vám jednotlivé pojišťovny nabízí, využijte internetové srovnávače. Ty vám předloží dostupné nabídky. Částky se totiž mohou citelně lišit, v konečném důsledku byste tak mohli značně přeplácet.

A jak na to? Povinné ručení se nenabízí jako kompletní hotový produkt. Cena se nejdřív musí vypočítat a vliv na ni má poměrně dost faktorů, které byste proto měli nejprve do online kalkulátoru vypsat. Tím prvním bývá objem válců, případně výkon motoru v kW. Mimo to se většina pojišťoven řídí i jinými hledisky, takže připlácet si budou majitelé starších vozů, případně i ti žijící v určitých regionech, protože vyšší riziko nehody, tedy i škody, panuje v intenzivnějším provozu, který zpravidla vládne ve velkých městech. Ovlivnit to, kolik budete platit, můžete přímo i vy. V rámci povinného ručení totiž máte možnost získat též bonus. To znamená, že pokud určitou dobu jezdíte bez nehody, můžete za to získat na povinné ručení slevu. Naopak si připlatíte, pokud častěji bouráte.

Dá se tak říci, že potřebujete údaje o vozidle a o sobě, které musíte do kalkulačky zadat, abyste se dostali k výsledku. Nemusíte samozřejmě vždy vyplnit úplně všechny, pokud si je nepamatujete, na druhou stranu čím konkrétnější budete, tím přesnější informace z internetového srovnávače dostanete.

Přes internet si navíc můžete nejen porovnat jednotlivé položky, ale také si rovnou povinné ručení zařídit. I to pomůže vaší kapse, aby z ní nemusela zmizet tak vysoká suma. Většinou totiž získáte další slevu i za sjednání online.

Druhý tip zní, sehnat si někoho, kdo se stane pojistníkem oficiálně místo vás. To platí zejména pro mladší řidiče. Což je naprosto korektní postup, pojistník totiž nemusí být ta samá osoba jako majitel vozidla. Ke starším řidičům jsou pojišťovny mnohem vstřícnější, pokládají je totiž za zkušenější. U čerstvých držitelů řidičského průkazu to tak klidně mohou být rodiče či prarodiče.

Pozor i na četnost plateb, jde o zdánlivou drobnost, která ale také může mít vliv. Lze říci, že roční platba povinného ručení vyjde na méně než ta čtvrtletní.

Vytisknout

Diskuze: Co je povinné ručení a co obnáší jeho sjednávání?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Ferrari 812 Superfast je možná poslední model značky s atmosférickou V12.

Na historii zapomeňte, Ferrari 812 Superfast je možná poslední! V čem?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud