Rady a tipy jak předejít střetu se zvěří. A za co budete platit?

ar6, 22. ledna 2017, 20:08 Google+

Střet se zvěří je věc nepříjemná. I pro zvíře, i pro řidiče a vlastně celou posádku automobilu. Často totiž takovou překážku na silnici v danou chvíli nečekáte, o to jsou pak následky hrozivější. Není na škodu si tedy říct, jak je možné se na střet se zvířetem připravit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nehod aut se zvířaty přibývá, jak se jim vyhnout?

Nehod aut se zvířaty přibývá, jak se jim vyhnout? | foto: Volvo

Sdílejte článek

Střetů auta se zvěří rok od roku přibývá a nestávají se pouze na lesních úsecích nebo v okolí pole! Zhruba jedno procento všech havárií u nás totiž připadá na střet se zvěří v hlavním městě. Statisticky ohroženější jsou ale samozřejmě celé kraje – mezi nimi vyčnívá Středočeský, Karlovarský, Moravskoslezský a Vysočina. Důvodem je hustota zalesnění, pořád tedy platí, že i když nějaké to procento ze všech nehod připadá na města, nejohroženější jsou lesní úseky.

Čtěte také:
Proč je Mazda MX-5 RF v základu tak drahá? A kolik stojí automat?

Poměrně zajímavé je sčítání škod. Například za rok 2015 jich nehody se zvěří způsobily za celkem 309 milionů korun, likvidace následků, a to včetně vrácení zvěře do přírody, ale přišla ve stejném období na 4,5 miliardy korun! Není proto divu, že Ústřední automotoklub (zkráceně ÚAMK) dal dohromady několik rad, jak následky nehody se zvěří co nejvíce zmírnit, případně jim svou bezpečnou jízdou úplně předejít.

Možná nejdůležitější je v lesních či jinak potenciálně nebezpečných úsecích snížit rychlost z povolených 90 km/h na alespoň 80 km/h. Jak asi tušíte, při nižší rychlosti existuje lepší možnost zareagovat na vzniklou situaci, nebo dokonce úplně dobrzdit v případě hrozící kolize. Doporučená je i vhodná práce s dálkovými světly, ty totiž zvěř oslní a ta na silnici zkamení. Na vyplašení je pak lepší použít klakson než světlomety. Když už na silnici zvíře uvidíte, nečekejte jen jedno, ale spíše celé stádo. Zvěř se v nich obvykle pohybuje.

Čtěte také:
Jak fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku

V situaci, kdy už je nehoda nevyhnutelná nestrhávejte volant na stranu, riskujete totiž náraz do stromu, jiného automobilu nebo příkopu. Přímý čelní střet se zvířetem, případně i s konstantním snižováním rychlosti, v tomto případě nadělá méně škody. Po nehodě by se měl řidič chovat jako při běžné havárii. To znamená zapnout výstražná světla, obléci si reflexní vestu a postavit za auto výstražný trojúhelník. Mimo obec je to minimálně 50 metrů od vozidla (v obci klidně i blíže), na dálnici minimálně 100 metrů od vozidla a pokud je nehoda za zatáčkou, pak samozřejmě před ní. Posléze z bezpečného místa je nutné zavolat policii, která uvědomí myslivce kvůli likvidaci nebo dohledání zvěře.

Jsou jistě i tací, které by při malém poškození vozu napadlo sražené zvíře naložit do kufru a odjet s ním. Pozor! Za takové jednání vám hrozí pokuta. Například když naložíte dva bažanty, je škoda podle sazebníků vyšší než 5000 korun a dopouštíte se tedy pytláctví. Za takové počínání hrozí pokuta nejméně 2000 korun. A o penězích bude i poslední poučka – za nehodu je totiž obecně zodpovědný řidič, nemůže tedy vymáhat škodu například po myslivcích. Naopak se může stát, že oni budou vymáhat pokutu po řidiči. Materiálně tak může pomoci vlastně jedině pojišťovna v rámci havarijního pojištění. Dnes už existuje také speciální pokrytí škod v případě nehody se zvěří. Nejlepší je se jí ale úplně vyhnout.

Vytisknout

Diskuze: Rady a tipy jak předejít střetu se zvěří. A za co budete platit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Porsche Cayman GT4

U Porsche jsou blázni. Cayman GT4 jim nestačí, a proto přijde verze RS

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud