Nová značka off-roadů vstupuje na český trh

ar1, 18. srpna 2004, 14:38 Google+

V dnešní době již nemíváme často příležitost informovat o tom, že na český trh vstupuje nová značka. Přesto je to tak...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Proto je docela příjemné, můžeme-li konstatovat, že plzeňská firma Dajbych, která se již léta stará o rozvoj off-road automobilů v České republice, se stala dovozcem výrobků malé španělské automobilky Santana specializující se výhradně na vozidla do terénu. Španělský výrobce má ostatně v tomto směru dosti dlouhou tradici, první automobil s pohonem všech kol vyrobila firma již v roce 1956, v roce 1958 pak získala licenci anglického Land Roveru a po ukončení spolupráce s touto automobilkou v roce 1983 se zde vyráběly malé japonské off-roady Suzuki. V roce 1998 zahájila Santana vývoj vlastního modelu pod označením P-10, jehož koncept byl poté představen na autosalonu v Seville v roce 1999. Teprve v loňském roce však byla nová Santana uvedena na trh a v té době začalo i jednání o dovozu těchto automobilů do České republiky. U nás bude zatím k dispozici výhradně delší verze se čtyř-dveřovou karoserií a desetimístným interiérem, postupně by se měla objevit i dvoudveřová varianta s plátěnou střechou.

Jestliže vám Santana PS-10 připomíná nesmrtelný Defender, nedivte se, dlouholeté zkušenosti s výrobou tohoto automobilu zde zanechaly své stopy, nicméně PS-10 je výsledkem opravdu samostatného vývoje španělské automobilky, která chtěla postavit víceúčelové, jednoduché, a především dostupné vozidlo pro všechny, kteří mají vysoké nároky na jízdu v terénu a požadují trvanlivost za všech okolností.

Právě to by Santana měla splňovat. Základem konstrukce PS-10 je tuhý žebřinový rám s ocelovou karoserií a plastovou střechou, tuhé nápravy odpružené listovými pružinami, které snesou velké zatížení, přiřaditelný pohon všech kol a pětistupňová ručně řazená převodovka s účinnou terénní redukcí (3,198:1). Automobil o délce 4675 mm a celkové hmotnosti více než 3 t pohání moderní turbodiesel s přímým vstřikováním paliva systémem common-rail, čtyřmi ventily na válec a chladičem stlačeného vzduchu o zdvihovém objemu 2,8 l od firmy Iveco, jenž dosahuje největšího výkonu 92 kW a točivého momentu 275 N.m, který umožňuje Santaně PS-10 dosáhnout cestovní rychlosti 140 km/h.

Základní výbava automobilu není příliš bohatá, firma Dajbych však nabízí širokou škálu příslušentví v podstatě na míru každému, ať již z produkce továrny Santana či z vlastních zdrojů, neboť kromě Santany zastupuje tento plzeňský dealer Toyoty také německou firmu Taubenreuther zabývající se prodejem doplňků a nejrůznějšími úpravami terénních vozů. Automobil se bude prodávat v kategorii N1. Základní cena byla stanovena na 680 000 Kč, pochopitelně bez DPH.
Santana PS-10 je jistě vítaným rozšířením nabídky terénních automobilů na český trh již proto, že z něj během dvou let zmizely dva podobně zaměřené modely (Nissan Patrol High Roof a Toyota Land Cruiser J7), takže koupěchtiví „off-roaďáci“ měli nyní v této kategorii k dispozici pouze podstatně dražší Land Rover Defender nebo produkty automobilek bývalého východního bloku (ARO, Lada). Uvidíme, jak u nich uspěje nová Santana PS-10. Zároveň s ní budou postupně přicházet na český trh také další vozy této španělské automobilky, konkrétně modely Suzuki Samuraj, Jimny a Vitara s dieselovými motory, za poměrně zajímavé ceny.

4x4 Automagazín
Foto: Santana

Vytisknout

Diskuze: Nová značka off-roadů vstupuje na český trh

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Saab 9-7X: švédská amerika - anotační foto

Saab 9-7X: švédská amerika

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud