Nasaďte si na hlavu šampióna

ar1, 17. června 2004, 03:51 Google+

Když není karoserie, je přilba nejdůležitější ochranou motocyklisty. Dobrá přilba musí tedy zajistit maximální bezpečnost a přitom být dostatečně pohodlná, aby se dala nosit dlouhodobě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

V případě nehody nebo pádu může dobrá přilba zachránit motocyklistovi život. Tento test vám ukáže, které přilby jsou nejjistější, nejpevnější a nejpraktičtější. Při nákupu si ponechte dostatek času na ověření, zda vám toto nezbytné příslušenství vyhovuje ze všech úhlů pohledu a zda je pohodlné i při dlouhém nošení.

16 integrálů pro začátek
Testované přilby jsou typ integrál, nejčastěji vybírané samotnými motocyklisty. Lépe chrání proti pádu, ale také při srážce s padajícími objekty: kamínky, hmyz atd. Omezili jsme se na základní verzi, nejčastěji jednobarevnou a bez ozdob. Všechny přilby odpovídají nejnovější evropské normě: ECE/ONU R22-05, která předpokládá také test ochrany brady. Velikost přilby musí být jasně viditelná a vyjádřená buď v centimetrech (obvod hlavy) nebo v dobře známých symbolech XS, S, M, L nebo XL. Je to dobrý ukazatel, ale nedůvěřujte slepě těmto údajům, protože je potřeba brát ohled také na tvar hlavy. Špatně nasazená přilba, která se na hlavě kýve, zajišťuje pouze omezenou ochranu. Ještě jedna rada: pokud potřebujete brýle, nasaďte si je při zkoušení nové přilby.

Cesta plná nehod
Pro simulaci všech možných situací, kdy dochází k nárazu, jsme každou přilbu v laboratoři podrobili pěti po sobě jdoucím nárazům na pěti různých místech: čelo, spánek, temeno, týl a brada. V okamžiku nárazu jsme měřili akceleraci na hlavě a počítali jsme pravděpodobnost poškození hlavy (index HIC – Head Injury Criterion). Přilby se testovaly na různých druzích překážek ( na rovině se simulací nárazu proti zemi; na povrchu ve tvaru L se simulací nárazu na okraj silnice) a za různých teplot: - 20°C a 50°C, což jsou extrémní teploty, které mohou motocyklistu potkat. Ihned podotýkáme, že žádná z přileb prodávaných na belgickém trhu, neměla z tohoto pohledu žádnou závadu.

Dobrá pokrývka hlavy?
Nestačí pouze to, že přilba zabrání nárazu, ale musí rovněž zůstat dobře sedět na hlavě v okamžiku nárazu. Z tohoto pohledu jsou důležité dvě věci: vnitřní výstelka, které dobře obepíná linii hlavy a účinný systém uzávěru. Proto jsme při testování nasadili figuríně přilbu a podrobili jsme ji trakci. Za těchto podmínek jsme měřili deformaci popruhu a dobu, která je potřebná k tomu, aby se vrátil na svoji původní délku, a to přesně na milimetr. Také jsme měřili úhel přemístění přilby na hlavě, v momentě, kdy na ni působil tlak ze stran. Tady se u všech přileb ukázaly méně uspokojivé výsledky.

Tabulka – legenda:

CASQUES INTÉGRAUX: RÉSULTATS DU TEST (par ordre décroissant de qualité) – PŘILBY TYP INTEGRÁL: VÝSLEDKY TESTU (sestupně podle kvality)

Meilleur du test – nejlepší výsledek testu
Maitre-achat – tip na nákup
Choix avantageux – cenově výhodný
Tres bon pour ce critere – velmi dobrý výsledek u tohoto kritéria
Bon – dobrý
Moyen – průměrný
Médiocre – podprůměrný
Mauvais – špatný

MARQUE et modele – ZNAČKA a model

Coque extérieure: matériau – vnější povrch: materiál

Thermoplastique – termoplast
Fibre – vlákno

Sécurité – bezpečnost
Absorption des chocs – snižování vlivu nárazu
Ajustement – seřízení, nastavení
Systeme de fermeture – systém zapínání
Visiere – hledí
Total sécurité – celková bezpečnost

Test pratique – zkouška v praxi
Manuel – manuál
Facile a enfiler – jak se nasazuje
Facile a régler – jak se seřizuje
Comfortable a porter – pohodlná na nošení
Bruit – hluk
Visiere – hledí
Sous la pluie – v dešti
Facile a retirer – jak se sundává
Total test pratique – celkový dojem z praktické zkoušky

APPRÉCIATION GLOBALE – CELKOVÉ ZHODNOCENÍ

PRIX du modele de base (janvier 2004) en € - CENA základního modelu (leden 2004) v €


Dobře vidět

V laboratoři jsme také zkoumali, jaké je zorné pole hledí a jestli zůstane při častém používání stále průhledné bez škrábanců, které by snižovaly viditelnost. Hledí jsme také podrobili testu při nárazu, abychom zjistili, jestli v případě rozbití nehrozí řidiči, že mu spadnou úlomky do obličeje. Všechny přilby prošly touto zkouškou dobře.

Vnější vrstva: je to tvrdá vrstva z termoplastu nebo ze skelného či karbonového vlákna. Naše testy ukazují, že tato různá řešení nabízejí podobnou ochranu, i když tři nejlepší přilby jsou z termoplastu. Výhodou přileb z vlákna je to, že po nárazu zůstanou viditelné, což se ne vždy stane v případě termoplastových přileb, které získají opět původní vzhled.
Vnitřní vrstva: jedná se o materiál, který slouží k zabránění silnému otřesu. Všechny přilby jsou z pěnového polystyrenu.
Vnitřní výstelka: vnitřek přilby je vystlán textilií, která má přiléhat k linii hlavy, má zajistit příjemnější dotyk s kůží, pohlcovat pot a zabraňovat vytváření zápachu.
Upevnění: popruh má udržet přilbu na místě a zabránit tomu, aby odpadla v případě nehody. Při výběru z různých druhů uzávěru dávají uživatelé nejčastěji přednost zapínání s pomocí spony; nejmenší oblibu mají dvojité spony.
Hledí: je z průhledného plastu, musí chránit oči a přitom nesmí bránit ve výhledu. Nesmí se snadno poškrábat. Jakmile přes ni není vidět, je nutné ji vyměnit.
Větráky: slouží k výměně vzduchu v přilbě a regulaci teploty.

Otázka pohodlí

Bezpečnost není jedinou věcí, na kterou se musí brát ohled. Důležitá je také pohodlnost. Co je jednoduššího, než to vyzkoušet v praxi? Požádali jsme porotu složenou z pěti motorkářů, aby přilby vyzkoušeli v různých dopravních situacích: o rychlosti 3, 80 a 130 km/h, při zrychlování i brždění, v zatáčkách i na rovině, v dešti i za slunečného počasí, na silnici i v městském provozu. Po této zkoušce jsme zjistili, do jaké míry jsou přilby pohodlné.

Hlavní problém spatřují naší porotci v popruhu, zejména pokud je zapínání dvojité. Obtížněji se s ním manipuluje, obzvlášť v rukavicích.

A dokud je přilba na hlavě, ptáme se: není příliš těžká? Padne dobře? Není v ní horko? Jak se otvírá a zavírá hledí? Nekymácí se ve větru? Nedojde snadno k zamlžení?

Únavu během dlouhých cest může také způsobovat silný hluk, ale dobrý aerodynamický profil může tento problém silně omezit.

Dále je důležité, jak se chová přilba za deště: klouže voda po povrchu hledí, aniž by se omezil výhled? Neproniká dovnitř větracími otvory?

Většina přileb tato kritéria více méně splňuje, kromě Caberd Naked, která nezamezuje hluku, těžko se seřizuje a je méně pohodlná za deště a Arai Astro, která při sundávání nešetří uši majitele. Rovněž musíme poznamenat, že ke všem přilbám existuje přesný manuál.

Vlákno nebo termoplast?

První tři stupínky v naší soutěži zaujímají přilby z termoplastu. To je dobrá zpráva pro spotřebitele, protože takové přilby jsou mnohem levnější (cenový rozdíl může činit v průměru 200 EUR !) než přilby ze skelného či karbonového vlákna. Neboť naše testy ukazují, že přes svou dobrou reputaci nenabízejí přilby ze skelného vlákna větší bezpečí než termoplastové.

 Pokud vaše přilba má za sebou silný náraz, okamžitě ji vyměňte, i když to na ní není vidět. NIKDY nekupujte použitou přilbu.
 Přilbu omývejte pouze vodou a mýdlem. Nepoužívejte brousicí a rozpouštěcí prostředky.
 Nenatírejte přilbu novou barvou ani na ni nedávejte jiné než originální nálepky: riskujete, že si poničíte strukturu přilby.
 Občas hledí vyměňte: čím víc je poškrábané, tím víc se snižuje viditelnost.


TIP NA NÁKUP

Cena přilby nesmí být překážkou: žádný ze třech nejlepších modelů nestojí více než 200 EUR. Mezi nimi také najdete náš „tip na nákup“, Lazer Vertigo LX (91 až 129 EUR), jehož kvalita je téměř srovnatelná s AGV K2, který v testu obstál lépe, ale je mnohem dražší.


Překlad: Mgr. Andrea Opršalová

Vytisknout

Diskuze: Nasaďte si na hlavu šampióna

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

A8

Čína třetím největším odbytištěm Audi A8!

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud