..do portugalského Cabo da Roca, nejzápadnějšího bodu evropského kontinentu, prototyp HydroGen3, poháněný palivovými články.
Vodíkovými palivovými články poháněný HydroGen3, postavený na základě velmi úspěšného velkoprostorového modelu Opel Zafira, vyrazil na své dlouhé putování napříč Evropou z Hammerfestu na severu Norska a postupně projel 14 zemí přičemž ujel přesně 9696 kilometrů.
HydroGen3 tím nejenom téměř dvojnásobně překonal dosud platný dálkový rekord vozu poháněného palivovými články, ale především prokázal spolehlivost pionýrské technologie vodíkových palivových článků a její schopnost nasazení v běžném provozu. Při svém vytrvalostním maratonu najel HydroGen3 během necelých šesti týdnů tolik, kolik spousta evropských řidičů nenajede za celý rok!
O tom, že konstruktérům GM a Opelu se podařilo dotáhnout technologii palivových článků do stádia bezproblémové praktické využitelnosti i v sériové produkci svědčí především fakt, že prototyp HydroGen3 projel při svém téměř šestitýdenním maratonu zeměmi, kde na něj čekaly velmi různorodé podmínky: Rychlé dálnice, vysokohorská sedla, silnice nejrůznější kvality, teploty ležící v širokém rozmezí více než 35 stupňů…
HydroGen3 se dokázal s měnícími se podmínkami skvěle vypořádat a během dvaceti etap nemusel ani jednou zastavit kvůli nějakému nečekanému technickému problému. Mechanici, který rekordní prototyp doprovázeli, neměli mnoho práce - za celou dobu putování napříč Evropou pouze na startu nainstalovali nejnovější verzi řídicího software, postupně vyměnili pět teplotních čidel a dvakrát měnili parkovací mechanismus. Při zastávce v polovině cesty ve vývojovém centru palivových článků GM Fuel Cell Activities v Mainz-Kastelu byla plánovaně vyměněna celá sada vodíkových palivových článků, takže i další novináři, kteří se během celé expedice střídali za volantem prototypu HydroGen3, mohli naplno využívat jeho výkonového potenciálu.
Až na tyto maličkosti probíhala vytrvalostní jízda experimentálního prototypu HydroGen3 naprosto bez problémů. "Vše fungovala optimálně, cesta hladce ubíhala," říká Dr. Udo Winter, šéfinženýr centra GM Fuel Cell Activities. "Jasně se ukázalo, že náš systém pohonu s palivovými články je prakticky připravený pro nasazení v běžném provozu. Během cesty jsme získali také spoustu nových poznatků, které využijeme při dalším vývoji alternativních pohonů a vodíkových palivových článků."
Zdroj: Tisková zpráva Opel ČR