Daimler předpovídá: do čtyř let budou vodíkové vozy běžně dostupné

Marek Litzman, 1. února 2011, 12:54 Google+

Koncerny Daimler a Toyota se shodují, do čtyř let bude možné masově vyrábět relativně levné vodíkové vozy. Stanou se elektromobily jen krátkou epizodou v dějinách automobilismu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
B F-CELL

B F-CELL | foto: Mercedes-Benz

Sdílejte článek

Toyota již několikrát zopakovala, že má v úmyslu vypustit do světa v roce 2015 sedan s pohonem, který bude zásobovat energie z palivových článků. Jeho cena by neměla překročit 50 tisíc dolarů, což je v přepočtu 880 tisíc korun. Cenová úroveň vozů v USA je trochu nižší, za 50 tisíc dolarů v USA Toyota prodává Lexus GS, který u nás začíná na 1,2 milionu korun.

K úvahám o relativně dostupném voze na vodíkový pohon se přidává i Daimler. I on tvrdí, že cíl Toyoty je naprosto reálný. Daimler očekává, že cena vodíkového vozu do roku 2015 spadne na takovou úroveň, že bude stát přibližně to, co stejný vůz vybavený dieselovým hybridem splňujícím budoucí normu Euro 6.

Zároveň také dodal, že hodlá v letech 2013 a 2014 prodávat čtyřciferné množství vodíkových vozů. Pokud tohle tvrdí, znamená to zároveň, že takový vůz již dnes musí být ve vývoji. Pravděpodobně tedy nepůjde o planá slova. Dnes Daimler již prodává, přesněji půjčuje na leasing, vozy Mercedes Benz B F-cell. Použitá technologie je velmi drahá, druhá generace, která má dojít právě v uvedeném roce, má být o mnoho výhodnější.

Mercedes chce dostat vodíkový pohon do poloviny dekády i do modelů A, C a E.

Celá vodíková anabáze vlastně poukazuje na jednu zajímavou věc, totiž na otázku potřebnosti elektromobilů. Pokud je pravda, že Daimler bude schopen do čtyř let vyrábět opravdu použitelné vodíkové vozy, co se stane s elektromobily? Dnes se zdá, že bez nich za pár let žádná automobilka nebude moci vyjít a s touto technologií koketuje již i jinak mimořádně konzervativní Škoda.

Je nutné říci, že vodíkové vozy vybavené palivovými články jsou v principu elektromobily. Vodík je totiž ve voze využit k výrobě elektřiny, která vzniká při sloučení vodíku s kyslíkem přes speciální membránu. Tato elektřina poté roztáčí elektromotory.

Nebudou obrovské investice do elektromobilů, zejména jejich baterií, brzdit jinak mnohem smysluplnější vodíkovou technologii? Vodíkové vozy netrpí největší nevýhodou elektromobilů, totiž nutnosti mnohahodinového nabíjení, které omezuje tyto vozy jen pro městské, maximálně příměstské poskakování.

Odpovědi nechme na čtenářích, napište nám do diskuze svůj názor na nadhozené otázky. Je vodík palivem budoucnosti, nebo jen další slepou uličkou? Nebo je slepou uličkou baterie?

Vytisknout

Diskuze: Daimler předpovídá: do čtyř let budou vodíkové vozy běžně dostupné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

A

Mercedes hodlá rozšířit budoucí model A na snad všechny existující karoserie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

  2. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud