Prodrive představuje aktivní geometrii náprav

Marek Litzman, 14. března 2008, 07:01 Google+

Britská solečnost Prodrive, která se zabývá především vývojem sportovích vozů a to nejen speciálů, představila systém aktivně proměnné geometrie zadní nápravy. Novinka má přinést mnohem lepší využití stávajících technologií.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Prodrive

Prodrive | foto: Prodrive

Sdílejte článek

Prodrive říká novince Active toe control. O co přesně jde?

Detailní popis systému Prodrive nezveřejnilo. Přesto je jasné, že celý systém je projektován pro vozy s pohonem předních kol.

Na zadní kola u předokolek mohou být použity v zásadě dva dnes nejvíc užívané typy náprav, bud jednodušší a levnější vlečná, nebo dražší, výrobně i na údržbu komplikovanější víceprvková.

Vlečná je pro naprostou většinu vozů dostačující, ale teoretické možnosti víceprvku jsou dále. Vždy záleží na kompromisu naladění.

Prodrive ale předvádí, že ani primitivnějšímu typu ještě neodzvonilo. Dnes ji stále používá  asi polovina vozů segmentu nižší střední třídy (Toyota Auris, Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra...).

Prodrivu se podařilo vyvinout systém, díky kterému se údajně vlečná náprava vyrovná víceprvku. Jde o to, že technologie na osách jednotlivých kol umí měnit jejich sbíhavost tak, aby maximálně vyhovovala aktuálním podmínkám. Při nízké rychlosti tak kola rozbíhají, aby zaručila dobrou hbitost třeba ve městě, zatímco při vyšší sbíhají, aby byla zachována vyšší stabilita a to i při nouzovém manévru

Oproti víceprvku má být vlečná náprava s novou technologií asi za poloviční cenu.

Pro neznalé, sbíhavost a rozbíhavost kol je jednou z veličin nastavení geometrie podvozku. Nastavuje se ve vodorovném směru a dala by se definovat tak, že změříme vzdálenost ráfků vepředu a vzadu na kole na jedné nápravě. Tyto vzdálenosti budou rozdílné a to v řádu desetin milimetru.

Tvoří-li tak kola tvar písmene A, sbíhají, tvoří-li písmeno V, rozbíhají. Jak jsem ale psal výš, vše je v řádech desetin milimetru, maximálně milimetrů, takže okem tento rozdíl viditelný nebude. Tedy je-li vše v pořádku...

Vytisknout

Diskuze: Prodrive představuje aktivní geometrii náprav

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

TT

Jiří Menzel se rozhodl pro Audi TT

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud